Amée Wat is jullie mening daarover en vooral heel belangrijk, hoe zouden jullie het uitspreken? Past het voor een Nederlands kindje of heeft de naam iets buitenlands?
Ik zou het uitspreken als A (als in appel) - mee Vind het zeker kunnen voor een Nederlands kindje, maar het is niet helemaal mijn soort naam. Mocht het de uitspraak "amy" moeten hebben, dan zou ik het anders spellen..
Uitspraak zou dus ook Amee moet zijn, niet amy en emmee. Maar ik vraag mij af of je Amée dus ook als Amee hoort uit te spreken?
Ik zou het ook als Aa-mee uitspreken. Daarbij zou ik denken dat de naam Aimee perongeluk verkeerd geschreven is
Maar zoals ik het lees staat er a-mee, dus uitspraak korte a. Waar halen jullie die lange aa vandaan? Aimee spreek je uit als emmee toch? Dat vind ik niet zo'n mooie uitspraak dus vandaar amée.
Ik kom op de vraag omdat bij mijn dochter een meisje in de klas zit die amelie heet en ze dit ook met de korte a uitspreken en niet aa-melie zeggen. Vandaar dat ik ook a-mee dacht. Wat vinden jullie van de naam Amée?
Voor een 'korte A' zou je het eigenlijk met dubbel M moeten schrijven, dus Ammee. (Voorbeeld ter vergelijking: Ader spreek je uit als Aader, Adder als Adder). En het streepje op de 1e E is sowieso nodig in je uitspraak. Maar ik kan me voorstellen dat je het met dubbel M niet zo mooi vindt staan.... Zelf snap ik de dubbel E met het streepje op de 1e E niet zo goed, dat vind ik met deze uitspraak overbodig. Die zou alleen nodig zijn als je het met 1 E schrijft, dus Ammé of Amé. Ach het blijft altijd lastig, en in de praktijk zul je de mensen misschien even 1 of 2 keer moeten verbeteren maar daarna spreken ze het uit zoals jij het bedoeld hebt.
Dat komt denk ik doordat ze dus gewoon de i uit aimée weglaat en daar komt het accent op de e gewoon uit het Frans, omdat het letterlijk de vrouwelijke versie van het voltooid deelwoord van liefhebben is en dat dus volgens simpele spellingsregels gaat.
Ja ik snap het, maar het blijft toch gek dat ze amelie wel met de korte m uitspreken. Ik denk ook wel dat mensen wennen als wij kiezen voor Amée met uitspraak a-mee. Of zou het raar staan dat mensen denken dat wij niet weten hoe je het moet uitspreken... Wat vinden jullie van de naam Amée?
Ik vind Amée mooi. Ik zou het uitspreken met de lange A-klank. Dat geldt trouwens ook voor Amélie. Als je de korte klank wilt, heb ik echt geen idee hoe je dat moet spellen. Maar ik vind de lange klank toch mooier.
Uitspreekregels over het algemeen zijn dat een klinker voor een enkele medeklinker lang wordt uitgesproken. Dus net als in halen, dat spreek je ook uit met een lange a omdat er 1 l achter komt en hallen met een korte a omdat er twee ll-en staan. Wil je dus Amée met een korte a-klank uitspreken, dan zou je dubbel m moeten schrijven: Ammée.
Dank je, ik snap het maar begon te twijfelen door het meisje op school die Amelie heet en ze het uitspreken met de korte a Maar goed, mijn voorkeur gaat uit naar de uitspraak met korte a maar vind Amée mooier geschreven dan ammee. Vandaar mijn vraag, is het raar om toch uit te spreken met korte a, ik denk dat mensen in de omgeving het snel genoeg door hebben hoe ze heet. Ben mij ervan bewust dat andere het zullen uitspreken met lange a, iets wat ik niet zo erg zou vinden als het af en toe gebeurd. Verder nog meningen over of het een leuke naam is?
Ik zou het wel vreemd vinden ja, als ik Amée zie staan en dan Ammee moet zeggen. Omdat de uitspraak dan niet klopt met het letterbeeld.