Vliegen met 25 weken

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door evenstar, 28 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    ... daar heb ik geen verklaring of iets voor nodig toch?

Ik vlieg a.s. zondag met KLM naar Zwitserland.

Assistentie, checklist en medische verklaringen - KLM.com

Ik lees op de site dat je alleen een gezondheidsverklaring nodig hebt als je korter dan 36 weken bent en er redenen tot zorg zijn. Dat betekent dus dat je met 25 wk en ongecompliceerde zwschap niks hoeft te overleggen aan hun toch?

Iemand ervaring? Ik wil namelijk niet alsnog voor een verrassing staan he? Ga ik eindelijk weer eens in mijn eentje (voor werk ;)) op reis, dan is het niet op Schiphol horen dat ik een papiertje moest hebben en weer terug naar huis moet :$ :)

2. missymaaike

missymaaike Fanatiek lid

8 feb 2011
    3.738
    8
    38
    Vrouw
    flevoland
    je moet asltijd een zwangerschapsverklaring mee hebben die niet ouder is dan 5 dagen ..... zodat ze ook kunnen zien hoever je zwanger bent

3. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Als je zichtbaar zwanger bent zou ik voor de zekerheid een verklaring meenemen. Ik geloof niet dat die per se maximaal 5 dagen oud moet zijn, aangezien de verklaring gedateerd is en de termijn aangeeft. Ik moet binnenkort ook vliegen voor werk en alhoewel er slechts een bescheiden buikje te zien is heb ik voor de zekerheid een verklaring bij me. Ook om eventueel te 'misbruiken' voor gangpadzitplek, en eventuele onderzoeken (bodyscan ofzo). Ik moet wel naar de Verenigde Staten, dus dat is wat verder, maar ik ben weer minder ver zwanger dan jij.

4. Melindy

Melindy Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.078
    0
    0
    ik zou voor de zekerheid wel zo'n verklaring meenemen.
    je weet maar nooit, ze kunnen je namelijk weigeren als hun denken dat je de 36weken voorbij bent.
    liever dat papiertje niet nodig en wel bij je, dan het nodig zijn en niet bij je te hebben. sta je straks op schiphol

5. Marley

Marley Bekend lid

2 jun 2011
    598
    37
    28
    Ik heb onlangs gevlogen en bij mij vroegen ze helemaal om niets. Ligt denk ik wel aan de maatschappij

6. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Zou het voor de zekerheid wel doen, je weet maar nooit...

7. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ik ben met 22 weken naar nieuw zeeland gevlogen en terug met 26. Drie keer regels nagevraagd en drie keer andere antwoorden gekregen... Ik heb in nederland toen maar voor vertrek eem verklaring van de vk geregeld en terug niets. Wel netjes gemeld bij inchecken en de info over zwanger vliegen van hun site voor de zekerheid uitgeprint. Daarin stond bij singapore airlines, waar ik mee vloog, dat vanaf 28 werken n verklaring nodig was over je fitheid. Geen problemen gehad. Zorg dat je op tijd op het vliegveld bent, dan kun je evt nog langs de dokter die daar is. Komt allemaal goed!

8. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

19 nov 2009
    2.571
    1
    0
    Ik ben met 24 weken zwangerschap in 2009 van spanje naar engeland gevlogen, vloog Ryan Air, maar heb daar geen gezondheidsverklaring voor hoeven te overleggen. Wel had ik mijn zwangerschapsboekje meegenomen met alle gegevens van de verloskundige/gyneacoloog.

Wel maakte ze bij het inchecken een aantekening op mijn ticket, dat ik 24 maanden (!!??) zwanger was maar dat alleen omdat we gevraagd hadden of we voorrang konden krijgen bij het instappen.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben met 25 weken teruggevlogen uit Bali via Hongkong. Bali geen probleem maar in Hongkong moest ik toch mijn zwangerschapsverklaring laten zien. Die had ik gelukkig bij me (in het Engels).

10. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Ze kunnen aan je buik niet zien hoe ver je bent he, dus ik heb 'm daarom voor de zekerheid meegenomen. En 'm nog nodig gehad ook! Blijkbaar was er in Kaapstad een zwangere vrouw die niet mocht vliegen en toch van alles probeerde om wel te gaan. Daarom controleerden ze alle zwangere vrouwen. Was maar wat blij dat ik 'm bij me had :)

11. Eylem

Eylem Niet meer actief

Gewoon voor de zekerheid wel meenemen, meestal hoeft het rond deze termijn inderdaad niet maar om evt. problemen te voorkomen wel gewoon even eentje aan je VK vragen. Sowieso is het verstandig ook even een printje van je zwangerschapskaart mee te nemen, mocht er daar iets gebeuren, dan heb je in ieder geval gegevens bij de hand.

Ik heb rond 22 weken gevlogen en toen heeft er ook niemand naar gevraagd, maar je kunt het maar beter bij je hebben.

12. brendat

brendat Bekend lid

6 jun 2008
    964
    1
    18
    Rotterdam
    Vanaf 28 weken moet je een fit to fly verklaring kunnen overleggen. Logischerwijs moet dit wel recent zijn (weet alleen niet hoeveel dagen max precies)

Ik heb met 27w5d nog gevlogen, dus hoefde officieel niks bij te laten hebben. Maar om discussies te voorkomen had ik er toch een aangevraagd bij de vk, je kan immers aan de buik niet zien hoe ver je bent. Als je ruim voor de 28 weken vliegt is het voldoende om je zwangerschapsverklaring mee te nemen, zodat je kunt aantonen hoe ver je bent.

Bij mij hebben ze overigens niets gevraagd! Vorige keer met 30 weken wel overigens.

13. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Ik zou voor de zekerheid toch eentje regelen. Ik heb bij mijn vorige zwangerschap met 26weken gevlogen en gelukkig werd er niet pm gevraagd. Maat je weet nooit. Je kan dan beter dat papiertje voor de eigen gemoedstoestand bij je hebben.

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Ik heb er net eentje geregeld :)

Bedankt allemaal!

Deel Deze Pagina