Dag dames, Elmo is in de kleuterfase beland! Nouja, de oudste dan HELP! Ons lieffie is nog steeds lief...maar soms! Natuurlijk hoort het erbij, er gebeurt op het moment veel in zijn leventje en koppie, hier hebben we begrip voor: TOT HIER! Eigenlijk mogen we niet klagen hoor! Alle dagelijkse dingen gaan eigenlijk goed. Weggaan, thuiskomen, verzorging, eten en slapen. Opstaan, daar zit het hem in. We hebben een vroeg vogeltje, opzich niet erg maar niet goed voor zijn eigen nachtrust natuurlijk. We hadden een wekkertje, werkt dus niet. Dan komt hij een uur eerder bij ons: mijn wekkertje gaat maar niet! Nu een tijdschakelaar op zijn kleine nachtlampje. Als zijn lampje uit gaat, mag hij op zijn kamertje gaan spelen. Hij negeert dit ook. Zit er met z'n tengels aan, komt rustig heeeeel vroeg al bij ons klagen..en nu: gaat hij zelfs naar zijn broertje!! Hij maakt dus het hele huis wakker! We hebben van alles geprobeerd. Als we hem vragen wat de afspraken zijn weet hij ze heel goed. Vragen we waarom hij dan niet luistert: weet ie het niet. Zucht. Daarnaast heeft hij soms echt een enorm grote mond, echt enorm! Gaat dan ook schreeuwen, stampen etc. Een echte kleuter, zullen jullie denken..maar mijn lontje wordt korter en korter. Ik hou hem graag lang..hoe doe ik dit? Vanmiddag hebben we het heel gezellig gehad hoor! Mini lag op bed, wij lekker knutselen, puzzels maken etc. Hij is dus niet onhandelbaar maar lastig benaderbaar..ofzo Tips? Elmo
Poeh, lastig! Die van mij komt gelukkig (nog) niet van haar kamertje af. Maar even denken... Heb je de deurkruk al omhoog gezet, zodat hij de deur niet open kan doen? Anders een haakje op de deur aan de buitenkant, zodat hij z'n kamer niet af kan Vriendin van mij heeft dit op een gegeven moment bij haar kleuter gedaan, omdat hij ook elke keer naar de baby ging en van alles ging uitspoken. Hoe reageren jullie als hij boos wordt en gaat stampvoeten? Negeer je hem of wordt je boos? Ik zou hem op zo'n moment negeren tot hij weer rustig wordt, hoe moeilijk dat ook is voor je eigen lontje inderdaad
Een haakje hebben wij ook overwogen..maar vind dat heel onaardig / onveilig (als je begrijpt wat ik bedoel). Wat nou als ie eng droomt, bang is, iets hoort of ondanks luier een nat bed heeft? Denk dan eerder aan een soort van belletjes ofzo aan zijn deurkruk, zodat ik hem hoor (deze heb ik niet van mijzelf hoor!). Deurkruk omhoog helpt niet meer...daar weet hij wel raad mee. Hij krijgt ook het traphekje open (en is dus ook al eens beneden geweest). Een boze bui wordt meestal genegeerd, soms grijpen we wel in (hij gaat soms echt te ver ..oke, kan ik het niet laten, ik beken). Kan hem moeilijk halve dagen negeren soms..vind dat zo lastig. Afleiden werkt vaak wel, eventjes..en dan begint het circus van voor af aan.
Jeetje lastig!! Die van ons deed het ook maar een lamp op de tijdschakelklok deed bij ons wonderen! Maar ik moet heel eerlijk zijn, regels zijn regels en daardoorvgaan ze hier eigenlijk nooit over onze grens. Ik weet dan ook echt niet wat je hier mee moet, hij lijkt continue over jullie grens te gaan wat dat betreft. Hoe reageren jullie op z'n moment??blijf je consequent en ben je duidelijk?
ohhhhh heel herkenbaar en dan dat antwoord, weet ik niet.... oeeeeeehhhhhh heel iriterend is dat he... Wij hebben de deur op slot, omdat toen we dat niet deden wij hem niet hoorden en hij stiekum in de badkamer eerst ging rommelen en dan bij ons kwam... Nu dus op slot, hij kreeg eerst nog altijd zijn speen en ging altijd netjes spelen op zijn kamer als ie wakker was. Maar sinds 2 weken heeft ie geen speen meer en het is gelijk gillen als ie wakker is, op deur slaan.. schreeuwen en als wij dan een beetje boos de deur open doen, staat ie daar met zijn handjes omhoog knuffel hoezo bespelen.. ik zit precies in het zelfde probleem en weet het soms ook even niet meer....
Misschien is het gek om dat over onszelf te zeggen, maar we zijn zeer consequent. Het is ook echt een fase en alleen met het in bed blijven. Zoals ik in mijn eerste post ook schreef, verder zijn ze beide echt ontzettend lief en luisteren ze heel goed. We kunnen overal met ze naartoe, zonder problemen. Ik denk dus echt dat dit een fase is en hij ons juist uitprobeert. Wij blijven hem terug naar zijn kamer sturen tot de afgesproken tijd. Ik leg het dan uit en hij kijkt dan altijd wat sip voor zich uit, geeft de juiste antwoorden (lijkt schuldbewust) maar doet het vervolgens weer. HIj weet niet waarom, zegt hij. Hij bleef altijd in zijn bed, tot de jongste geboren was. Daarna bleef hij wel keurig op zijn kamer tot de laatste tijd dus.
Ik heb wel verteld dat een slotje een optie is. Dit wil hij absoluut niet! Het ging dus ook twee dagen goed maar ik kan toch moeilijk om de twee dagen met een slotje gaan dreigen (ik hou ook helemaal niet van dreigen). Ik vind het gewoon niet goed dat hij van zijn kamer af komt (bij ons als er iets is is helemaal prima) maar bij zijn broertje moet ie gewoon echt wegblijven. Arme kind!
Heeft hij een klok? Hier begonnen met klok kijken voor beginners. 7 uur = bedtijd 7.30 = opstaan. Komt ze er eerder uit, gaan we op de klok kijken hoe laat het is en hoe ver de wijzer nog moet. Op die manier is er ook echt vooruitgang en een vast duidelijk moment. Anders dan een lampje dat zomaar spontaan aan gaat... En tot die tijd is het te vroeg maar geen idee hoe vroeg dus misschien duurt het nog wel uuuuuuuuuren.
Hier een beetje hetzelfde. Eva is vaak gewoon vroeg wakker, ik weet niet hoe vroeg vroeg is bij jullie, maar hier is dat rond 6 uur. Ze is dan echt verdrietig als ze terug naar haar kamer moet, dus dat hoeft niet, als ze maar een beetje rustig is bij ons in bed en dat lukt haar meestal wel. Het opstandige, hier komt het nu vooral door de vermoeidheid van school denk ik, al begint ze ook wel te veranderen en zal ze sowieso wel wat opstandiger worden. Wij zeggen er altijd wel wat van, daarna gaan we in de negeermodus en dan gaan we dreigen met de gang en moet ze even de gang op als ze door blijft gaan. Soms werkt afleiden wel, maar dat kan ook niet altijd.
Ik herken het wel. Al heeft de oudste het altijd gehad en vooral toen de jongste geboren werd, werd het elke dag vroeger (uiteindelijk voor vijven). Terugsturen was geen optie, want hij snapte het niet. Dat kon je elke dag 100 keer doen, maar dan was het de volgende dag opnieuw feest. Voor een wekker was hij te jong, dus dat ging ook niet. Op aanraden van het CB hebben we toen een kettingslotje op de deur gedaan. Ik was er eigenlijk ook op tegen (vond het zielig en eng), maar vriendlief ging er steeds uit, dus ik vond het lullig om het niet te proberen. Binnen 2 dagen was het over. Dus ja, het hielp wel...
Onze zoon werd altijd vroeg wakker we hebben de klink al vlot omhoog gedaan zodat hij niet van kamer kon nu kan hij er denk ik wel maar hij weet niet beter als dat hij niet van zijn kamer af kan Des al niettemin kan hij flink roepen als hij wakker word en maakte dan ook het hele huis wakker Wij hebben hem gezegd dat als hij wakker word hij zachtjes moet doen omdat het vroeg is dat we hem om half 7 uit bed halen en dat hij dan nog even bij ons liggen hoewel hij totaal geen tijdsbesef heeft en ook geen wekker op de kamer heeft leek hij het prima te vinden en deed dit dus ook gek genoeg begon hij rond half 7 te toepen haha Na een week zeiden we dat hij het heel goed deed maar Dat het nu kwart voor 7 werd en dan mag hij weer lekker bij papa en mama in bed ook dit ging goed En na nog een week zeiden we 7 uur Maar nu slaapt hij vaak tot half 8 Hier was het dus een beloning dat hij bij papa en mama in bed mocht Daarvoor namen we hem niet in bed voor 7 uur en gingen dus steeds naar hem toe om hem weer in zijn bed te leggen En hij wist dus ook dat als hij niet rustig afwacht hij ook niet bij papa en mama in bed komt
Ik wilde ook zeggen, een klok, maar zie dat het al gezegd is. Mij lijkt dat dé oplossing! Om dé redenen die ook al genoemd zijn. Succes met je lieve ondeugende kleuter
Hij heeft een klok.. 2 zelfs Vanmorgen was het vanaf half 6, hij is 3x bij me geweest. Had weer aan de timer gezeten... Hij snapt de afspraken best, negeert ze gewoon. Hij is ook pas 4, dus eigenlijk begrijp ik het ook nog wel hoor. Het is niet dat onze verwachtingen heel hoog liggen, zou gewoon vraag en heel handig foefje hebben. Denk dat we nog even fanatieker met het klokje gaan proberen, hij wordt natuurlijk steeds ouder. Bedankt voor het meedenken. Ow in bed mogen is al de beloning...om 7 uur (en niet eerder).
Beloningssysteem? Iets in het vooruitzicht stellen. En consequent belonen als het goed gaat. In het begin zal dit misschien vermoeiend zijn. Maar je zet een bakje op zijn kamer, waarmee hij knikkers/steentjes etc kan verdienen. Op het moment dat hij bij jullie komt herrinner je hem aan de beloningsafspraak. Bv. Als je nu stil en rustig terug gaat naatje kamer krijg je een steentje. Als hij dan 5 minuten op zijn kamer blijft geef je hem weer een steentje. Bij 10 steentjes kan hij een beloning krijgen. Bv. Een snoepje, etc. Etc. De bedoeling in het begin is dat hij een consequent beloond wordt voor goed gedrag. Negatief gedrag probeer je Zoveel mogelijk te negeren. Later kan je dat dan uitbreiden. Bv. Als je tot 7.00 in je kamer blijft kan je 5 steentjes in 1 keer verdienen. Geen idee of het werkt, maar misschien het proberen waard.
Ik zou ook zeggen belonen. Dat hebben we bij Thijmen gedaan. Hij mocht stickers plakken en als hij dan een week netjes in bed was gebleven kreeg hij een lego speeltje (we hadden goedkoop een heleboel toy story lego op de kop getikt en daar kreeg hij dan iets van). We hebben hier ook de nijntje wekker (eigenlijk net zo iets als lamp op timer) en hij mag dan ook nijntje laten slapen en als nijntje wakker wordt mag hij ook uit bed.
Ik snap wat je bedoelt met het slotje.. Het is ook niet leuk, maar het kan een tijdelijke oplossing zijn? En anders zou ik het slotje op de babykamerdeur zetten. Gewoon zo'n simpel haakje, zodat jullie er altijd inkunnen maar hij niet (op jullie ooghoogte ophangen dus ) Zo kan hij wel z'n kamer af, maar kan hij niet de baby wakker maken. Verder vind ik het idee van het beloningssysteem ook een goeie! I.p.v. hem te "straffen", om hem te belonen voor zijn goede gedrag. Als hij dus netjes op z'n kamer blijft totdat het wekkertje gaat, dat hij dan een sticker of iets krijgt. Sterkte! Ik zou ook verder geen dingen weten, het blijft toch gissen met die kleintjes he? Helaas krijg je er geen gebruiksaanwijzing bij als ze geboren worden
Hij is 4? Waarom mag hij niet naar beneden? Mijn zoontje van 2 jr 9 mnd is de laatste tijd ook vaak vroeg wakker. 05.30 vind ik te vroeg in het weekend en dan mag hij lekker beneden gaan spelen. Kindjes opsluiten op de eigen kamer vind ik niet kunnen.
Omdat niet elk kind 'te vertrouwen' is... veiligheid staat voorop. Ik vind een slot voor een kind van 4 ook niet moeten hoeven (herhalen, herhalen en belonen bij goed gedrag werkt hier prima) maar naar beneden is niet altijd een optie. Hier wordt dan 'braaf' koffie gezet en alvast brood gesmeerd bij voorkeur met het grootste mes wat hij kan vinden. De kamer van de baby kun je natuurlijk wel afsluiten. Zorg ervoor dat het slot (haakje, schuifje, sleutel) met één beweging open te krijgen is (en oefen een keer geblinddoekt een ontruiming in in je eigen huis! = tip voor iedereen.. heeeeeel nuttig). Wij hebben trouwens het kamerslot een half jaar gebruikt (tussen 2 en 2,5) omdat meneertje inderdaad ongemerkt naar beneden kon sluipen maar ook naar buiten! (we hebben een haak op de deur maar hij pakt gewoon een stoel ofzo). Hij vond dat toen trouwens helemaal niet erg. Vanaf zo 2 en 8 maanden snapt hij het helemaal en is hij nooit meer naar beneden gegaan en vanaf dat moment ging de kamer ook niet meer op slot.
Hahaha, wat een schatje! Ik denk wel dat het onveiliger kan zijn voor een 4 jaar oud dan voor een 2,5 jaar oud kind. Hier is de handel heel veilig en zl gaat ook niet op zoek naar kattenkwaad. Ik leg een slaapzak op de bank, zet een Disney-dvd op en zet wat te eten en drinken naast hem en dan houdt hij het wel 1,5 uur uit. Het enige dat hij laatst had gepakt was mijn camera, maar de foto's waren prachtig geworden en het ding leefde nog. Hij is wel heel voorzichtig met onze spullen.
wij hebben tijdschakelaar op een nachtlampje zitten. eerst op een gewone lamp maar daar werd hij wakker van als hij dan eens een keer uitsliep. nu dus met nachtlampje. is het lampje aan, mag hij uit bed en als beloning voor niet roepen en niet eerder uit bed komen (plassen daargelaten natuurlijk) mag hij in het weekend in ons bed erbij komen liggen nog eventjes. door de weeks werkt het nog niet zo goed omdat hij dan ook de beloning van in ons bed wil, maar dat wil ik niet. dus beloning van stickers en zo sparen voor iets lekkers lukt nog niet zo aardig. hij blijft wel in bed, maar door de weeks roept hij wel om de paar minuten of het opstaantijd is. maar ook dat komt nog wel. moeten alleen ff de jusite beloning voor hem vinden.