Ruggenprik bij bevalling?

Discussion in 'De bevalling' started by Roxyroxx, Aug 5, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meiden,

Hoe staan jullie hier tegenover de ruggenprik? Zijn er mensen die het hebben gedaan, maar er spijt van hebben? Of juist dolgelukkig zijn met hun keuze?

Zelf moet ik in het ziekenhuis bevallen en daarom denk ik toch wel aan een ruggenprik... Ik zou graag wat ervaringsverhalen willen horen over hoe en wat!

Liefs

2. Azrit

Azrit Actief lid

Nov 24, 2011
    450
    23
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een ruggenprik gehad en heb er totaal geen spijt van! Had al 12 uur weeen maar bleef steken op 3 cm ontsluiting. Daarom zijn we naar het zkh gegaan voor weeenopwekkers en een ruggenprik. Ik was namelijk helemaal op. Door de ruggenprik kon ik tot rust komen en zonder dat ik het in de gaten had, ging de ontsluiting heel snel. Was er echt blij mee! Bij het persen ging de prik uit, maar toen had ik inmiddels weer voldoende energie om er tegenaan te gaan. Ik heb dus geen spijt van de ruggenprik. Het deed ook helemaal geen zeer om 'm te zetten.

3. Hummeltje83

Hummeltje83 Bekend lid

Feb 11, 2010
    687
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg hem als het goed is bij aankomende bevalling.

Maar mijn ervaring is wacht niet te lang met vragen.. als het druk is op de ok en hij dus niet gezet kan worden lig je mogelijk nog een enkele uren erop te wachten.

Bij mij staat vast dat ik hem dus vroegtijdig krijg. Wachten totdat je het niet meer uit kan houden betekent ook met regelmaat dat je hem niet meer krijgt omdat je te ver bent of omdathet te druk is.

4. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Ik kwam in een weeënstorm terecht door de weeënopwekkers en dat was op een gegeven moment niet meer te houden. Daardoor (toen ik eigenlijk al op mijn max zat) om een ruggenprik gevraagd. Doordat ik er pas zo laat om vroeg, heb ik 3 uur moeten wachten voordat we naar de holding konden om em te laten zetten. Dus inderdaad het advies om niet tot het allerlaatste moment te wachten, want dan kan het nog eens vies tegenvallen.

Verder zou ik er van tevoren niet vanuit gaan dat je em nodig hebt. Wie weet lukt het zonder wel? Je kunt natuurlijk wel aangeven dat je als pijnstilling kiest voor een ruggenprik, mocht het moment daar zijn. Hoef je dan niet de discussie aan te gaan (of voor je te laten voeren, mocht je er zelf niet toe in staat zijn door het gepuf).

Al met al vond ik het heerlijk toen ie eenmaal zat. Hij was supergoed gezet. Kon mijn benen nog gewoon bewegen, maar de pijn was weg. Heb later nog wel een verhoging gekregen omdat de pijn weer terug kwam, maar vrij snel daarna kreeg ik al persdrang. Ik heb ook het persen met ruggenprik gedaan, omdat ik de weeën er goed doorheen voelde.

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Scheelt mij typen dit is freaky zo is het bij mij ook gegaan alleen hier zijn thuis de vliezen nog gebroken door de vk wat een weeenstorm veroorzaakte maar geen cm helaas

Liefs paula

Ps volgende keer wil ik zeker weet thuis proberen zonder medicatie dit was noodzaak .

6. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

Jan 8, 2009
    772
    0
    16
    Weet zeker dat ik door de ruggenprik een hele positieve bevalervaring heb gehad. Daarna was ik dan ook direct weer op de been. Vind het echt een aanrader, zeker omdat je, in tegenstelling tot andere pijnbestrijding, helder blijft. Dat maakte bevallen voor mij heel bewust en intens. Hoop het eerdaags nog een keer te mogen doen ;)

7. Troetelbeer

Troetelbeer Actief lid

Sep 3, 2007
    156
    0
    0
    Ik heb bij allebei mijn bevallingen bij 8 cm een ruggenprik gehad. Ik ben bevallen in Belgie. Hier kwam de anesthesist het gewoon in mijn verloskamer zetten. Ik hoefde alleen maar even rechtop te zitten en hup, het was zo gedaan. Niets van gevoeld en ik vond het ook een verademing!

8. Son1980

Son1980 Bekend lid

Jun 2, 2012
    689
    1
    0
    Na een fijn gesprek met mijn gyn en manlief hebben we besloten voor de ruggenprik te gaan, kzag het eerst niet zo zitten dacht dat t de zelfde zou zijn als bij een ks maar t is een lichtere en andere variant dan je krijgt met een ks.

Ik dacht zelf aan het pompje wat jezelf kan bedienen maar t UMC radboud houd nu een proef ermee en na de mening van mijn gyn vond zij een ruggenprik meer geschikt voor mij.

Waarom, ik heb een heftige geschiedenis met paniek aanvallen, het feit dat ik angst heb om beetje stoned te raken of de controle te verliezen zou door t pompje aangewakkerd kunnen worden.

En ik heb de eerste ruggenprik bij de ks als zeer prettig ervaren. Daarbij ben ik gruwelijk kleinzerig ( serieus lage pijngrens )

Het voordeel van bevallen in het UMC is dat er 24 uur per dag gewoon op je verloskamer een ruggenprik gezet kan worden ! Uiteraard zal dit niet binnen een minuutje zijn. Maar de gyn zei dat t allemaal vlot verliep met de ruggenprikken !

Dus ik ga vr de ruggenprik of de bevalling moet pijnloos verlopen maar die kans is vrijwel nihil ! ;)

9. 22liz

22liz Lid

Mar 20, 2011
    58
    0
    0
    In elk ziekenhuis kan je 24 uur per dag een epiduraal krijgen, alleen is niet in elk ziekenhuis een anesthesist 's nachts in huis. Die wordt hiervoor uit bed gebeld, en dan kan het even duren voordat ze in het ziekenhuis zijn. ( kwartier tot half uur).

10. gekko

gekko VIP lid

Oct 11, 2010
    10,962
    0
    0
    NULL
    NULL
    Laat ik even een tegenbericht geven.

Ik heb geen ruggenprik gehad en ik ben daar heel gelukkig mee.

Ja het deed zeer, ik had al meer dan een dag weeen, ze hebben thuis mijn vliezen gebroken en ik kwam niet boven de 3.5 cm uit. De weeenopwekkers zorgde voor ruggenweeen en omdat ze niet natuurlijk werden opgewekt kon ik er niet aan de weeen wennen. Bij 9.5 kreeg ik persweeen die ik moest tegenhouden tot ik die halve cm kwijt was.
    Efin, om een lang verhaal kort te maken, ik heb er bijna geen herinnering aan.
    Voor mij klopte de cliché waar ikzelf niet in geloofde, zodra die kleine in mijn armen lag was ik alles vergeten.

11. sunshineS1976

sunshineS1976 Niet meer actief

Ik ben heel kleinzerig en ben van plan alles op het gebied van pijnbestrijding aan te grijpen!
    Alleen ben erg bang voor een ruggenprik, die wil ik liever niet. Weet niet wat de andere opties dan zijn, maar gelukkig is het nog niet zover.
    Mijn tante heeft namelijk een verkeerde ruggenprik gekregen jaren geleden. De eerste werkte helemaal niet en ze twijfelden of die wel goed zat. Toen is het nog een keer door een ander geprobeerd en raakte ze gedeeltelijk verlamd... en dat is ze na jaren nog steeds. Schadevergoedingen en excuses konden ze vergeten omdat het tweemaal geprobeerd was door twee mensen en het niet duidelijk gemaakt kon worden wie de "schuldige" was.

Het zal vast een zeldzaam verhaal zijn, maar voor mij geen ruggenprik. Hoop op een ander goed alternatief!

12. Jade86

Jade86 Bekend lid

De ruggenprik voel je nauwelijks als je midden in de weeën zit. Ik was ontzettend blij toen ik eindelijk naar de OK mocht voor de prik.
    Wel een paar nadelen. Bij mij werkte hij in het begin alleen rechts. Ik verging links van de pijn als ik een wee kreeg. Na 20 minuten hebben ze 'm toen opnieuw gezet en toen werkte hij wel helemaal.
    Tweede nadeel was dat ik koorts kreeg (en mijn kindje had ook koorts na de geboorte) Hierdoor hebben we nog een nachtje in het ziekenhuis moeten blijven maar dat heb ik niet als vervelend ervaren.

13. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

Oct 29, 2009
    5,925
    2,093
    113
    Female
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Bij mij heeft de ruggenprik weinig effect gehad. Ik had hele hevige rugweeën, maar de ontsluiting schoot niet op, dus kreeg weeënopwekkers en een ruggenprik (die werd hier gewoon op mijn bed in de kraamsuite gezet). Maar ondanks de ruggenprik voelde ik mijn weeën nog gewoon, was maar één kant een beetje verdoofd. Toen ik uiteindelijk een spoedks kreeg, moest de ruggenprik opnieuw gezet worden, toen kwamen ze erachter dat hij helemaal niet goed zat. Ik heb er dus weinig aan gehad helaas, behalve een allergische reactie van de pleister waarmee ze het slangetje op mijn rug plakten.

14. Bri

Bri Niet meer actief

Ben thuis bevallen, met het idee: als het niet te doen is, kan ik altijd nog vragen om een ruggenprik (dat zou mijn voorkeur gehad hebben, van alle soorten pijnbestrijding) en dus naar het zkh toe gaan.
    Ik heb één moment gehad waarop ik dacht: en nu zou ik die willen. Dat was toen de weeën echt heel heftig werden, zo'n 4-5 uur na de eerste check van de vk (bij die eerste check had ik pas 1 cm ontsluiting, met lichte maar wel regelmatige weeën om de 6 min).
    Zo'n 4-5 uur later kwam ze dus weer, en toen dacht ik: als ze me nu gaat zeggen dat ik pas halverwege zit, wil ik nú naar het zkh voor een ruggenprik. Maar het bleek dat ik volledige ontsluiting had, en mocht gaan persen. Op slag kreeg ik nieuwe energie, en ik heb geen seconde meer aan pijnbestrijding gedacht. Nog eens 1,5 uur later werd onze zoon geboren, gewoon thuis in ons eigen bed.

Mijn opvatting over de ruggenprik: heel goed dat de mogelijkheid er is, maar ga er niet op voorhand van uit dat je 'm nodig zult hebben. Als je het zonder kunt, is het volgens mij beter voor jezelf en je baby. En als het zonder niet gaat, is het een zegen dat die prik bestaat, en ieders goed recht om erom te vragen.

15. ladytwister

ladytwister Bekend lid

Jan 29, 2008
    643
    0
    0
    Fulltime Moeder
    Westfriesland
    Ik was ook heel erg bang voor een ruggenprik ik kwam om 10 uur in het ziekenhuis aan en toen werd me al aangeraden een ruggenprik te nemen maar ik durfde het niet pas rond 2 uur toen de pijn echt ondraagelijk werd (16 uur lang rugweeen gehad ) besloot ik om een ruggenprik te laten zetten..... en wat had ik een spijt dat ik het niet eerder had laten zetten ......ze prikte hem precies tijdens een wee waardoor ik dus niets in de gaten had en toen ik vroeg beginnen jullie nog eens was het allang klaar ...
    dus mocht ik bij deze weer pijnmedicatie nodig hebben twijfel ik geen moment en ga direct voor een ruggenprik!!

16. Son1980

Son1980 Bekend lid

Jun 2, 2012
    689
    1
    0
    In het Maasziekenhuis en het canisius Heb je na een bepaalde tijd pech is er niemand meer word er voor een bevalling niemand meer gebeld. Als het puur voor de pijn is.

In het Maasziekenhuis doen ze bij ons sowieso erg moeilijk voor een ruggenprik. Beleid denk ik.

17. Nen87

Nen87 VIP lid

Sep 17, 2008
    6,469
    10
    38
    Ohja qua pijn bij het zetten. Ik kreeg van tevoren een verdovingsprikje, waardoor je de ruggenprik zelf niet voelt (alleen als druk). Bij ons doen ze dat standaard, maar je kunt altijd aangeven dat je dat wilt.

18. Azrit

Azrit Actief lid

Nov 24, 2011
    450
    23
    18
    NULL
    NULL
    Ja, ik had ook een verdovingsprik. Ik voelde er nauwelijks iets van, de prik om het infuus te zetten vond ik vervelender. En van het daadwerkelijk zetten van de ruggenprik voel je dan ook bijna niets. Echt een goede uitvinding.

19. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

bij de eerste ruggenprik opgedrongen gekregen en enorm veeeeel spijt van , hij was niet goed gezet voelde alles nog even erg . bij de tweede zelf om ruggenprik gevraagd , was ander ziekenhuis , en de anistesist stond direct aan men bed , heeft heel goed uitgelegd wat hij ging doen en heeft hem perfect gezet , heb echt kunne ontspannen , was wel nodig na 30 uur weeen en heel alleen in het ziekenhuis en aan de weeopwekkers , is trouwens niet uitgezet met het persen.

20. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

oja hier ook verdovngsprik en omdat ik het toch nog heel erg voelde heeft ie bij verdoofd

Share This Page