Ik ben eigenlijk nog niet zo heel lang zwanger, maar nu al bezig met mijn bevallingsplan. Ik weet nu al dat ik graag met een ruggenprik wil bevallen. Ik weet niet hoe daar tegenaan wordt gekeken op dit forum, maar ik zit echt niet meer te wachten op reacties die vragen naar het waarom, de risico's dat het niet natuurlijk is of dat ik gewoon kan afwachten hoe het gaat en als het niet gaat om een prik kan vragen. Dat soort reacties heb ik al genoeg gehad van verloskundige(n) en omgeving. Sorry, als ik een beetje chagerijnig uit de hoek kom, maar dat moest er even uit Dit wordt mijn eerste kindje, ik weet dus niet goed wat ik kan verwachten en wat ik op zo'n moment prettig vindt. Een groot gedeelte van mijn plan, valt dus ook samen te vatten als; geef me gewoon de ruimte om te doen wat ik op dat moment fijn vind. Het andere gedeelte gaat vooral over na de bevalling. Ik was wel benieuwd van bevallingsplannen van mensen die ook (van tevoren) al wisten dat ze een ruggenprik wilden hebben. Hoe hebben jullie dat ervaren? Wanneer hebben jullie hem laten zetten? In mijn omgeving hebben een aantal mensen wel een ruggenprik gehad, maar eigenlijk alleen bij horror bevallingen waardoor men uiteindelijk voor een ruggenprik heeft gekozen. Zo wil ik het dus niet. Ik wil de ruggenprik al, als alles nog goed gaat. Ik las ook iets over een ruggenprik waarbij je nog kunt lopen, iemand daarmee ervaringen? Ook als er mensen zijn met zowel ervaringen met een ruggenprik als andere vormen van pijnstillers hoor ik graag, wat beviel beter? Als ik het goed begrijp, kun/mag je na een ruggenprik niet zoveel meer, behalve in bed liggen. Staand, hurkend of in bad bevallen zijn dan ook uitgesloten begrijp ik? Mag je nog wel douchen? Wat kan ik verwachten in het uur/2 uur na de bevalling? Kan ik bijv. wel direct borstvoeding geven, kindje op mijn buik houden etc.? Oh nog 1 andere vraag, tot mijn grote schok kwam ik er laatst achter dat je vaak ook poept bij de bevalling . Wat wordt daarmee gedaan, ik bedoel, komt het hele kindje dan onder poep, wordt je schoon gemaakt? Is er ook iets te doen om te dat te voorkomen (dat het gebeurt)?
Ik voelde mijn benen wel met de ruggenprik, en kon ze bewegen, masr er niet op staan, dus andere houding dat rug of zijligging werkte niet meer. Bovenden zit je aan een infuus en andere sensoren die je beperken. Na de bevalling krijg je net als normaal gewoon je kleintje bij je, dan komt nog de placenta, kun je proberen te voeden,wordt je gehecht, gewassen, kleintje onderzocht etc. Tegen die tijd is je ruggenprik ook wel uitgewerkt. E moet alleen kunnen plassen voordat je naar huis mag. Bij mij zat er meestal 3 uur tussen baby eruit en vertrek uit het ziekenhuis, en dat is volgens mij niet erg verschillend van andere bevallingen.
Ik snap je probleem niet met ruggenprik - het wordt overaal gedaan en de meeste vrouwen kiezen toch ervoor. Je kan ruggenprik krijgen tot 8 cm ontsluiting (per zh verschilt dus vraag voor de zekerheid je vk) - hangt af of anesthesioloog bij de hand is of niet. Je kan in geboorteplan doorgeven dat je wil op moment zelf beslissen of praten over de rugginprik of iets anders (morfine bijvoorbeeld). Of je kan gelijk doorgeven: ik wil ruggenprik dan vk zal het opschrijven als vereiste. Bij ruggenprik voel je je benen niet dus douche lopen etc kan je niet )) Je moet het zo zien dat je wordt pas in zh opgenomen met 5 cm ontsluiting, dus 1e fase heb je al doorgelopen thuis bij sommige is het snel bij sommige aantal dagen zelfs. Bij 2e fase kan je kijken of je ruggenprik wil dat is dan dus 5-7 cm ontsluiting. Stel het valt mee of je blijft hangen op 7 cm ontsluiting aantal uren en valt het mee dan raad vk geen ruggenprik te doen omdat verder zal het wat gemakkelijker gaan en sneller. Dus alles te bespreken lijkt mij ,toch? Met ruggenprik kan je gewoon direct na de geboorte baby op borst krijgen (elke zh werkt hier anders dus vraag je vk erover). Borstvoeding geef je iets later als je baby onderzocht is en score had gekregen. Dit is mijn bevallingsplan bijvoorbeeld (vk of gyn. gaan die plan niet lezen natuurlijk ze schrijven aantal punten die afwijkend zijn van standart gewoon op je dossier) Omgeving en begeleiders: Ik wil graag dat mijn man (***) zoveel mogelijk bij mij is. Geen stagairs, studenten. Max. 1 co-assistant in de ruimte. Ik wil zo min mogelijk (wisselende) mensen om mij heen. Er mogen fotos gemaakt worden tijdens te bevalling door mijn man of eventueel door personeel tijdens navelstreng doorknippen of als mijn man niet in staat is. Bevalling: - Ik wil graag zelf bepalen ter plekke hoe ik de weeën opvang (bed of douche). Ik gebruik ademhalingstechnieken erbij. Ruggenprik en alle andere mogelijke pijnstillers (morfine, tens etc) gebruiken op eigen aanwijzing. Indien er medisch ingrijpen nodig is, zoals knip / vacuumverlossing / keizersnee, wil ik graag dat dat aan mij uitgelegd wordt en waarom. Graag wil ik goede verdoving daarbij! Indien een keizersnee nodig is, wil ik liever ruggenprik, dan een algehele narcose. Geen allergie op middelen. Ik wil graag steeds geïnformeerd worden als er wat gedaan moet worden en van de verloop van de bevalling. Ik wil geen spiegel tijdens de uitdrijving, alleen als ik daar zelf om vraag. Als ik om een of andere reden geen beslissing kan maken, wil ik dat mijn man dat voor mij doet. Bij twijfel of mogelijke complicaties tijdens de bevalling wil ik dan er gynaecoloog erbij wordt gehaald. Na de geboorte: Ik wil graag dat mijn man de navelstreng doorknipt. Als ik zelf om gezondheidsredenen niet in staat ben mijn kind vast te houden vlak na de geboorte, wil ik graag dat hij/zij huid-op-huid contact heeft met Laurens. Als mijn kind niet in mijn nabijheid kan zijn wegens medisch onderzoek of behandeling, dan wil ik dat mijn kind in alle gevallen Laurens begeleidt. - Als ik een keizersnee krijg, wil ik op de verkoever graag z.s.m. horen hoe het met mijn kind is (score). Baby: Ik wil graag zo snel mogelijk beginnen met aanleggen aan de borst. Ik wil gebruik maken van lactatiekundige mocht het met borstvoeding niet soepel gaan. Ik wil dat het eerste lichamelijk onderzoek van mijn kind plaatsvindt in mijn nabijheid indien mogelijk. Mijn kind zoveel mogelijk zelf, samen met mijn man (Laurens) verzorgen (voeden, wassen, aankleden etc).
en over poepen: geloof mij je zal daar niet meezitten, tegen de 38 weken zou je niet eens kunnen zelf scheren daar beneden of met veel moeite en bloed Bij bevalling komt wel ontlasting natuurlijk (vaker wel dan niet) en die vegen ze af zonder dat je dat zelf merkt. Je baby zal daarvan niks merken hoor
Ik heb geen probleem met een ruggenprik, juist niet. Het is meer de omgeving die het belachelijk vind dat ik nu al voor een ruggenprik kies. In plaats van dat ik wacht tot ik het echt niet meer volhoud. Kun je niet eerder naar het ziekenhuis dan 5cm ontsluiting? Ik vind die marge 5-7cm ontsluiting namelijk wel heel klein voor een ruggenprik... Ik zou er het liefste gewoon direct naar toe gaan, zodat ik zeker weet dat ik op tijd ben voor een ruggenprik wanneer ik die wil. Maar ik begrijp dus dat dat niet mogelijk is?
Ik heb tot nu toe alleen wat punten opgeschreven, ik weet niet of ik ze allemaal ga opnemen in het plan en weet ook niet wat wel/niet haalbaar is. Dit is wat ik heb: Omgeving - Zo snel mogelijk naar het ziekenhuis - Gedempt licht - Muziek en tv als afleiding - Alleen partner erbij, stagaires etc. zijn geen probleem. - Als J. info niet snapt in het nederlands, graag in het engels Bevalling - Pijnbestrijding (epiduraal, epiduraal met lopen) - Knip alleen als het echt niet anders kan - Bij een keizersnede wil ik graag dat J. erbij is en zou ik graag ook het kindje geboren zien worden - Ik weet niet hoe ik de weeën wil opvangen, ik wil graag de mogelijkheid hebben om verschillende posities uit te proberen (lopen, staan, onder de douche, handen en voeten etc.) Ik sta daarbij open voor tips en adviezen. - Ontlasting?? Na de bevalling - Baby meteen op de borst - Navelstreng doorknippen nadat die is uitgeklopt - J. knipt de navelstreng door - Eerst kennismaken met kind, dus rustig bij ons voordat hij wordt gecheckt - Ik wil borstvoeding geven, aanleggen binnen een uur. Voeden op verzoek, advies van lactatiedeskundige of verloskundige als dat nodig is. Geen bijvoeding zonder overleg - Als de borstvoeding niet direct lukt, zo snel mogelijk beginnen met kolven - Als ik langer moet blijven rooming-in - De placenta hoef ik niet perse te zien - Fotos pas na de bevalling - Ik wil de verzorging zoveel mogelijk samen met mijn partner doen - Vader, moeder, broer, zus, zo snel mogelijk na de bevalling.
missprincessa het is inderdaad belachelijk dat je denk dat je gelijk met ween naar zh mag en gelijk ruggenprik wil ruggenprik maakt je bevalling medisch dat betekend dat je zorgverzekeraar moet je vergoeden: daarom vk, gyn., en omgeving zal je altijd afraden van de rugprik ook juist daarom wordt het gewacht dat je echt niet meer kan dat pijn echt echt erg is. bij 1-3 cm ontsluiting heb je geen pijn meestal meestal voelen veel mesjes dat niet eens. In zh mag je komen waneer je vk het zegt of als je bij gyn/ bent dan waneer je ween elke 5 minuten terugkomen en minimaal 60 sec aanhouden (dat is ongeveer 4-5 cm ontsluiting) als je eerder naar zh komt wordt je gewoon naar huis gestuurd. dat is dan verhaal met poliklinisch bevallen zonder medische redenen. een andere verhaal als je medische indicatie heb voor zh - dan is andere verhaal ook andere bevalling procedure. Bedenk ook dat niet elke zh je ruggenprik wel daadwerkelijk geeft: besprek het met je vk. Ik wilde ook toen ik net zwanger was ruggenprik gelijk en alle mijn vriendinnen die niet zwanger zijn zeggen ook- ik wil ruggenprik gelijk. Maar werkelijkheid is anders je kan 1e fase makkelijk wegpuffen en 2e vaak ook. Ga naar cursus over bevalling en je zal het anders zien!
Waar ik woon bevalt iedereen met epiduraal. (spanje) Standaard procedure en je mag zelf aangeven wanneer je dit wilt. Vond het zelf erg prettig, moest tenslotte met keizersnede bevallen en had al een ruggenprik gehad tijdens de weeën. Kon in één moeite gedaan worden allemaal en heb ook een pijnloze bevalling gehad. Het zetten van de prik heb ik ook niets van gevoeld, het is net of je een klein stroom stootje in je rug krijgt. Bevallingsplan doen ze hier niet aan volgens mij, nooit iemand over gehoord.
wat je plan betreft: ten eerste kan je het pas met 30-32 weken met je vk bespreken en ten tweede deze opmerkingen: Omgeving - Zo snel mogelijk naar het ziekenhuis >> dat gaat je niet lukken want je kan pas vk of zh bellen met ween die elke 5 min. min. 60 sec. aanhouden gedurende 1 uur. Dus wees voorbereid dat je kan uren en zelfs dagen ermee lopen. - Gedempt licht - Muziek en tv als afleiding - Alleen partner erbij, stagaires etc. zijn geen probleem. - Als J. info niet snapt in het nederlands, graag in het engels Bevalling - Pijnbestrijding (epiduraal, epiduraal met lopen) > epidural met lopen ken ik niet - Knip alleen als het echt niet anders kan > tegenwoordig is standaard dat ze je eerst laten inscheuren en knippen doen ze pas echt als het niet kan. - Bij een keizersnede wil ik graag dat J. erbij is en zou ik graag ook het kindje geboren zien worden > bij spoedkeizersnede is niet mogelijk vaak - Ik weet niet hoe ik de weeën wil opvangen, ik wil graag de mogelijkheid hebben om verschillende posities uit te proberen (lopen, staan, onder de douche, handen en voeten etc.) Ik sta daarbij open voor tips en adviezen > handen/voeten? ) er zijn maar aantal dingen hoe je kan bevallen of weeen opvagen - hangt allemaal af van zh en vk: liggend rug/zij, hurkend, op de barkruk. in sommige zh kan je in bad. douche is niet altijd aanwezig standaard dus in je kamer. - Ontlasting?? > daar moet je niet mee zitten die komt sowieso Na de bevalling - Baby meteen op de borst - Navelstreng doorknippen nadat die is uitgeklopt - J. knipt de navelstreng door - Eerst kennismaken met kind, dus rustig bij ons voordat hij wordt gecheckt > het is standaard maar als er iets met baby is dan wordt ie eerst onderzocht en dan pas bij je of je man op de borst. - Ik wil borstvoeding geven, aanleggen binnen een uur. Voeden op verzoek, advies van lactatiedeskundige of verloskundige als dat nodig is. Geen bijvoeding zonder overleg - Als de borstvoeding niet direct lukt, zo snel mogelijk beginnen met kolven > dat denk ik niet dat je gaat kolven in zh als borstvoeding niet lukt je wordt naar huis gestuurd en dan kan je daar met je kraamhulp, vk of lactatiuekundige aan de slag. - Als ik langer moet blijven rooming-in - De placenta hoef ik niet perse te zien - Fotos pas na de bevalling - Ik wil de verzorging zoveel mogelijk samen met mijn partner doen - Vader, moeder, broer, zus, zo snel mogelijk na de bevalling.
Ik moest wel lachen om je geschokte smiley Er staat je nog heel wat te wachten wat betreft smerige en genante momenten haha. Die poep halen ze gewoon weg, ik had het niet eens door. Wel fijn als je tijdens de bevalling je hele darm leeg kan poepen, zit je daar niet gelijk mee in de kraamweek (vond het doooooodeng om te gaan poepen haha)
Het is echt niet standaard dat ze je eerst laten inscheuren ipv knippen hoor. Ze doen er iig alles aan om inscheuren te voorkomen. Als je heel goed luistert naar de vk/gyn kan je het ook echt proberen te voorkomen. Maar als je als een gek gaat persen terwijl er gezegd wordt dat je bij de volgende wee moet zuchten, dan is het je 'eigen schuld' als je inscheurt. Als de hartslag van de baby omlaag gaat zal er altijd geknipt worden. Voor een vacuumpomp moet er ook geknipt worden. Ik ben 3 keer geknipt (zelfs een keer zonder verdoving, tussen de weeen door) maar ik heb het eigenlijk helemaal niet gemerkt. Ik had het veel drukker met andere dingen! Het hechten vond ik ook niet vreselijk, alleen de verdovingsprikken zijn niet zo prettig. Maar je hebt dan je baby al en daar gaat al je aandacht naar uit. Tijdens mijn 4e bevalling heb ik een ruggenprik gehad. Die is gezet voordat het infuus met de weeopwekkers aangesloten was. Dit was omdat ik zeer ernstige BI had. Ik was van borst tot tenen helemaal verlamd, ik kon niets meer bewegen en moest echt verlegd/omgedraaid worden. Op een gegeven moment zat de verdoving te hoog en begon mijn ademhaling te haperen. Ik werd ook helemaal naar en misselijk en dreigde weg te raken. De ruggenprik moest dus gelijk uit en mocht pas weer aangezet worden toen alles weer stabiel was. Ik had eigenlijk geen andere keuze als die ruggenprik omdat ik door de ernstige BI me niet eens meer van zij naar rug kon draaien (om evt te toucheren) Ik had ook absoluut niet kunnen persen. Mijn gyn heeft zelf besloten om de bevalling op deze manier te doen. De 4 andere keren ben ik 'gewoon' bevallen. En al deed dat heel veel pijn, ik voelde me beter bij een bevalling zonder ruggenprik. Omdat ik ook gemerkt heb dat het heel veel risico's met zich mee kan brengen.
Ik heb een ruggenprik gekregen omdat ik al volop in de weeen zat met maar 1 cm ontsluiting. Ze dachten al dat het nog heeeel lang zou duren en dat ik dit niet zou redden. Hiernaast weeenopwekkers. 1 voordeel, ik voelde geen pijn. Voor de rest alleen jaar nadelen. Je kan niet van je bed af. Je voelt je benen wel maar er zit niet geneog kracht in om te lopen. En al had je die kracht wel, dan kan je nog niet van het bed af door alle infusen. Minimaal 1 voor de ruggenprik en dan nog 1 met vocht. Ik lag daarnaast nog aan de ctg omdat kindje in de gaten gehouden moest worden (hartslag kan dalen door prik en meer kans op koorts door ruggenprik). Daarnaast zuurstofmeter op mn vinger. Later kreeg de baby nog een electrode op het hoofdje dus NOG een draad. Kleine en ik kregen koorts van de prik dus NOG een infuus erbij met antiobiotica. Je hebt geen gevoel meer in je blaas dus je moet om de 2 uur gecatheteriseerd worden.... In veel ziekenhuizen word bij persweeen de prik uit gezet zodat je de persweeen goed kan voelen. Nou, dat heb ik geweten. Van geen pijn langzaam volop in de pijn. Kleine had dus koorts door de prik en werd dus na een half uur bij me weg gehaald voor onderzoeken en kwam na paar uur pas terug. Eigenlijk had ze op een andere afdeling moeten liggen. Na de bevalling bleek ik ook nog een overloopblaas te hebben. Komt veel voor na een ruggenprik. Kon dus niet meer zelf plassen. Paar x gecathetriseerd en met verblijfscatheter naar huis. Buiten deze complicaties had ik zowiezo 24 uur moeten blijven. Is vaak standaard na een ruggenprik. Dus nee, ik zou er niet vrijwillig voor kiezen bij een volgende. Ondanks dat mn 1e bevalling hels was. Ik blijf thuis en zie het wel. Tegen poepen doe je niks. Dat halen ze gewoon meteen weg. Veel vrouwen zeggen dat ze niet gepoept hebben maar 9 van de 10x is dit wel gebeurd maar is het vakkundig weg gewerkt zonder dat ze het gemerkt hebben.
Volgens mij verschilt het per zh dan en vk want mijn vk en daarna gyn en op de cursus zeiden ze allemal: liever inschuren dan inknippen. Knippen doen we echt pas als het niet anders kan omdat inschuren brengt minder rusicos op gaat op natturlijke manier en genees sneller. Het is wel een nieuwe aanpassing bij bevalling zeiden ze alle vk en gyn worden nu zo opgeleid dat inknippen doen echt als niet anders kan
Daarom is het ook niet standaard, het verschilt per zh en vaak ook per situatie. Inscheuren gebeurt vaak doordat het hoofdje te groot is, inknippen gebeurt alleen als er een duidelijke reden is. Dat is dus het verschil. Maar zoals jij het schreef leek het net alsof je EERST in moest scheuren en dat je daarna pas ingeknipt kan worden. Ik ben 3 keer ingeknipt, 1 keer een minischeurtje en 1 keer helemaal niets. Dus elke bevalling (bij dezelfde persoon ) is dus ook weer anders. Bij mij genazen de knippen trouwens beter als het minischeurtje. Maar dat is ook niet standaard bij iedereen zo.
Ik ben ook nog niet van plan het met vk te bespreken hoor, het is meer dat ik er nu voor mezelf aan het over na denken ben, wat me prettig lijkt en wat niet. Verder weet ik ook dat het geen eisen-lijstje is, maar meer wensen, die na gelang de situatie wel of niet vervuld kunnen worden . Ik heb het nu alleen even puntsgewijs opgeschreven, dus niet helemaal uitgedacht en/of vriendelijk. Bijv. bij een spoedkeizersnede snap ik heel goed dat het niet altijd mogelijk is dat er iemand bij is. Maar als het wel verantwoord is, wil ik graag dat partner erbij is. Alle zinnen bedoel ik dus niet zo strak. Ik volg nu van die informatie bijeenkomsten die worden gehouden door een verloskundige, zij gaf aan dat je in overleg wel eerder naar het ziekenhuis kan als je daar behoefte aan hebt. Ook als je thuis bevalt, kan de vk in overleg eerder komen. Maar misschien verschilt dat per vk/ziekenhuis. Ik hoop dat mijn vk/ziekenhuis daar wel wat flexibeler in is. Al gaf de vrouw aan die de voorlichting gaf, dat het ziekenhuis waar ik ga bevallen, de gynaecologen weinig flexibel zijn en het allemaal op hun standaard manier willen doen. Ze gaf ook aan dat verloskundigen nogal verschillen in hun mening (en opleiding) tov scheuren/knippen. Daarom zette ik dat erbij, van tevoren dacht ik dat ze alleen maar zouden knippen als het niet anders kan, maar van haar hoorde ik dat sommige vk's bijna standaard knippen. Hahaha en dat poepen blijft een beetje een issue voor me. Maar fijn dat je er in de meeste gevallen bijna niets van merkt. Nu weet ik in ieder geval wel zeker, dat ik er geen video van wil
Je zegt zelf je bent nog maar kort zwanger, laat die periode maar eens over je heen komen, geniet van je zwangerschap en van de echo momenten e.d. Zodra je de 30 weken gepasseerd bent, denk dan nog es goed na wat je wel en niet wilt, dan is het ook echt de tijd ervoor... En je weet tochniet hoe het gaat lopen allemaal, nu al speculeren en te veel er over nadenken is ook niet goed. Voor hetzelfde geldt ligt je baby straks in stuit.... Geniet es van je zwangerschap!
Oh nee, ik vind het juist veel fijner om daar nu al over na te denken en te bespreken (met partner en bijv. ouders, nog niet met vk). Het gaat er mij ook niet om dat de bevalling precies zo gaat zoals ik wil (al zou dat natuurlijk wel fijn zijn), maar dat mensen weten wat ik fijn vind en ook als er andere dingen moeten gebeuren, dat ze het op een manier kunnen kiezen die ik prettig vind (als me dat zelf niet meer lukt). Dus ook als de baby in een stuit ligt of er ineens allerlei spoedingrepen moeten gebeuren. Het definitief op papier zetten, doe ik nog lang niet, maar ik vind het juist erg prettig om er nu al mee bezig te passen, te bekijken en ervaringen te horen.