Hallo ladies, Ik heb een ruggenprik gehad, en die werd 'uit gezet' toen ik persdrang kreeg en bijna 10 cm ontsluiting had. Ik was erg bang dat de pijn van de weeen in alle hevigheid terug zouden keren, maar dat viel heel erg mee. Tuurlijk voel je wel pijn, maar niet zo ondraaglijk als tijdens de ontsluitingsfase. De persweeen ervaarde ik als draaglijk, ik was heel helder en kon de aanwijzingen goed opvolgen. Ik vraag me dus af of ik nog soort van half verdoofd was van de ruggenprik (al was die al 2 uur uitgezet) waardoor de pijn tijdens het persen relatief 'meeviel'. Ik lees hier op het forum namelijk vaak genoeg dat meiden het persen nog pijnlijker vinden dan de hele fase ervoor... Ik ben overigens wel ingescheurd, dat voelde ik dus wèl.. aaauuww.. Ik ben benieuwd hoe de dames die ook een ruggenprik hebben gehad de persfase ervaarden.
Hai, Ik heb geen ruggenprik gehad en heb niet lang hoeven persen, maar vond de persweeën een verademing na de ontsluitingsweeën.
Ik vond het persen heerlijk. Dat zou ik zo nog 10 keer doen. Ik vond de ontsluitingsweeen niet zo prettig.
Hier ook een ruggenprik maar een lage dosering zodat je perseeen er doorheen voelt...dat is de bedoeling van die ligtere ruggenprik zodat je weet wanneer je moet persen. Mijn ruggenprik was op toen de perseeen zich aanmelde dus er hoefde niets uit. en inderdaad heerlijk die pers weeen...als je mee mag persen....moest er eerst een paar weg zuchten....
Hier geen pijnstilling, maar ik vond de persweeen een stuk "prettiger" dan die ontsluitingsweeen. Dat was echt een opluchting. Het knippen/scheuren/vacuum etc was wel naar.. Maar dat is een heel ander verhaal..
ik vondt de ontsluitinsweeën reuze meevallen, maar ik heb dan wel 2 uur de persweeën moeten tegenhouden omdat de kleine verkeerd lag en ik kan je zeggen dat is pas verschrikkelijk!!!
Dat tegenhouden van persweeen zeiden ze ook tegen mij. Dat lukte gewoon echt niet.. En dat was dan 2 of 3 weeen. Respect als je dat 2 uur vol kunt(moet) houden!
Hier ook geen ruggenprik en persweeën stelden niks voor (als je eenmaal mag persen dan). Ik had wel te vroeg persweeën en die ophouden vond ik verschrikkelijk, maar toen ik eenmaal mocht persen had ik geen pijn meer.
Hier geen ruggenprik (thuis bevallen), maar ik vond het persen verschrikkelijk. De ontsluitingsweeen weg puffen vond ik wel te doen, maar 5 kwartier persen was vreselijk had echt het idee dat er geen einde aankwam.
ik heb ook een ruggenprik gehad! toen ik 10cm had werd deze uit gezet en was het wachten op goeie persween... duurde zo'n 3 uur voordat ik mocht gaan persen uiteindelijk. ze vonden de persween niet sterk genoeg dus heb ze erg lang moeten wegpuffen tot ik echt gek werd van het puffen. toen ik eindelijk mocht persen was ze er wel binnen 10 min dus heb naar mijn idee echt wel goeie persween gehad!! vond ze vreselijk maar toen ik dus mocht persen, echt HEERLIJK
ik heb ook een ruggenprik gedaan en ik voelde de persweeen niet eens. het was zooooo heerlijk om de weeen niet te voelen. ik ben wel ingescheurd en dat voelde ik niet eens. ik zou zo nog een keer willen bevallen, vlotte bevalling!!
WAUW! Hebben ze jouw ruggenprik dan op een gegeven moment (wanneer je bijna volledige ontsluiting hebt) niet uitgezet dan? Misschien dat dat anders is in België.
Ik heb ook een ruggenprik gehad. Die werd uitgezet bij 10 cm en idd wachten op de persweeen. Die kwamen niet. Had alleen gewone rugweeen (die heeeeeel pijnlijk waren). Uiteindelijk zeiden ze na 4 uur wachten dat ik het op eigen kracht mocht proberen en dat was wel een opluchting omdat ik dan de pijn weg kon drukken. Uiteindelijk moesten ze nog wel even helpen met de vacuumpomp, maar het meeste toch op eigen kracht gedaan. Vond het wel een drama dat die ruggenprik uit moest!! Merk uit bovenstaande dat het beleid daarover ook niet echt eenduidig is.
mijn gyn vroeg wil je ruggenprik toen ik de weeen al had. in belgie doen ze niet moeilijk met de ruggenprik ik al 4 cm ontlsuiting had, heb ik ruggenprik gekregen. thuis had ik 2 cm ontsluiting. ik had wel een beetje pijn, maar dat zal de weeen niet zijn.
in belgië bevalt toch iedereen met een ruggenprik of niet? Een vriendin van mij, die dus ook in belgië is bevallen, heeft nog gezellige kunnen kijken hoe de kleine eruit kwam onder het persen, nou daaar had ik echt geen behoefte aan. haha En die twee uur persweeën waren ook verschrikkelijk! Ben ook erg trots dat ik alles zonder pijnstilling heb gedaan, overigend daarna nog met vacuum gehhald want had geen puf meer na nog eens twee uur persen!!!
Ik heb een prik gehad...nadat ze het al 2x gevraagd hadden ...om van het gezeur af te zijn heb ik toiegestemd...was ook wel goed...kon me beter ontspannen en zo kon de ontsluiting pas goed opgang komen. De eerste 3 cm daar heb ik 1½ dag over gedaan... De persweeen kwamen door de prik heen dus ik heb dat gewoon op eigen kracht gedaan...prik of niet je doet het altijd op eigen kracht. Ik heb haar er ook uit zien komen (na 1½ uur persen en knip)...via de spiegel die ze geplaatst hadden voor me, ik heb haar aangepakt en op me gelegd...heerlijk. Je mag er zeker trots op zijn dat je het zonder pijstiling enzo heb gedaan maar iemand die dat wel gehad heeft is er zeker niet minder om. Die prestatie is net zo groot en soms zelf groter...het pad er naartoe is vaak veel langer namelijk.
nou bij mijn vriendin niet dus... zij zei zelfs met verbazing dat een vriendin haar kleintje op de wereld moest zetten zonder de ruggenprik!!! nou ja dat vindt ik iets heel normaals Het ligt er ook aan hoe je bevalling gaat, ik bedoel het zeker niet verkeerd hoor iedere vrouw mag trots zijn op zichzelf hoe dan ook, maar in België en america bv zijn ze er toch iets te gemakkelijk in hoor het bevallen met pijnstilling, niet?
Ben beide keren ,ivm niet vorderende ontsluiting, met een ruggenprik bevallen. Bij de eerste voelde ik tijdens de uitdrijvingsfase een drukgevoel, zoals wanneer je heel erg moet poepen maar om te weten wanneer ik moest persen moest ik toch ook op het ctg kijken. Bij de tweede werkte de ruggenprik maar alleen aan de linkerzijde van mijn buik. Dat was moeilijker weeen opvangen dan zonder ruggenprik maar wederom moest ik ivm niet vorderende onstluiting aan de weeenopwekkers en dat trek ik na 36 uur wakker zijn niet zonder ruggenprik. Ik heb de tweede keer ook koorts gekregen tijdens de bevalling en lag als een rietje te bibberen in bed. Bij het persen bleek het perineum ook niet verdoofd te zijn en heb ik dit dus allemaal gevoeld alsof ik geen ruggenprik had gehad maar ik vond het goed te doen iig.
Hoe zetten ze een ruggenprik uit dan? Die wordt immer middels een injectie gezet. Spuiten ze dan iets in waardoor die eerder uitgerwerkt is?
Je krijgt een soort cathteter in je rug waarmee via een te bedienen pompje vloeistof in je rug komt. Het is met een bevalling dus geen eenmalige prik zoals bij sommige operaties. Op het moment dat je volledige ontsluiting hebt en in de persweeen zit word de pomp uitgezet en dan kan de verdoving ook langzamerhand uitwerken. Bij mij hebben ze de ruggenprik een half uur na het infuus met weeenopwekkers gezet, zat toen op 2 cm ontsluiting. Na het zetten van de ruggenprik bleven de ontsluitingsweeen erg pijnlijk en toen hebben ze de pomp op voluit gezet maar ook dat hielp niet. Dus hebben ze een nieuwe prik gezet maar ook zonder al te veel resultaat. De gyneacoloog vond dit toch wel erg raar en gezien het ctg waren de weeen erg heftig ( wat schijnbaar vaak zo is met een ingeleide bevalling) en toen bleek dus dat ik al 10 cm. ontsluiting had! ( in nog geen 1,5 uur tijd van 2 cm naar 10 cm gegaan) en toen moest ik de persweeen tegenhouden omdat ik nog niet terug was op de verloskamers. In Enschede moet je dan nog een hele brug over naar het andere ziekenhuis, en het wegpuffen was echt niet te doen. Tess is dan ook 10 minuten later geboren, we hebben nog net de verlosafdeling gehaald