Ruggenprik ervaringen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Prins03, 1 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    Ik stond er trouwens totaal open in. Had in geboorteplan staan dat we dat op t moment hadden besloten.
    Tijdens een weeënstorm riep ik tegen mijn man dat ie op t rooie knopje moest duwen. De verloskundige kwam binnen, zag mij en zei "Goh, jij wil vast n ruggenprik! "
    Toevallig had ik heel veel geluk en was t zo rustig die middag dat ik letterlijk meteen door kon.
    We hebben foto's van voor en na de ruggenprik, je ziet aan m'n hele houding de opluchting daarna ;)

2. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Ik heb een superweeenstorm gehad, en alhoewel ik geen pijnbestrijding wilde had ik vooral bedacht, gilde ik om die ruggenprik.

Helaas scheef gezet en dus werkte ie maar aan 1 kant en gilde ik het nog steeds uit van de pijn.
    Maar als hij goed gezet was dan is het echt super

3. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik heb er 1 gehad. Kwam aan in het ziekenhuis, kreeg inwendig onderzoek en meteen nadat ze zeiden dat ik 4-5 cm ontsluiting had, was de volgende vraag 'wenst u met of zonder ruggenprik te bevallen, mevrouw?' En toen verwittigden ze al de anesthesist. Zijn ze hier makkelijk in waar ik woon.

Voor ze de ruggenprik zetten, kreeg ik eerst een kleine lokaal verdovende injectie, vergelijkbaar met een vaccin zetten bij de huisarts. Van de ruggenprik meteen daarna heb ik niks gevoeld. De dokter zei gewoon nu zal u even iets horen kraken, maar dat is normaal. En ik hoorde inderdaad iets, maar voelde niks.

Pas na enkele weeën begon de ruggenprik te werken. En bij elke volgende wee werkte hij iets meer. Het opbouwen en afbouwen voelde ik steeds korter bij elke wee en de piek werd iets minder scherp bij elke wee. Na een kwartier /halfuur of zo voelde een wee gewoon als een pijnlijke menstruatiekramp. Na 2u had ik terug hevige pijn en vroeg ik een extra dosis. Dat hebben ze dan snel bijgegeven via een apparaatje die achter het bed hing. Maar wat bleek meteen daarna, baby zat gewoon klaar en ik mocht persen. Met de net gezette extra dosis verdoving. Ik voelde er niks van en kon gewoon persen. Top! Baby was er 5 min later.

Kreeg een katheter meteen na de ruggenprik, die er weer uit ging 4u na de bevalling. Heel blij mee geweest.

Volgende keer weer zo. Weinig pijn, baby was er snel, ... én volledig vergoed via de verzekering. Ik ondervond geen nadelen.

Mocht niet meer rondlopen of bewegen in bed nadat de ruggenprik gezet waren, maar door de gebroken vliezen had ik toch echt geen zin in gedoe en viezigheid door rond te lopen en te bewegen hihi

Misschien enkel jammer dat ik na de bevalling nog 4u in bed moest blijven liggen door de ruggenprik. Anders was ik al veel eerder aan het rondlopen geweest in de kamer :)

4. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Ik heb bij onze beide Kids de bevalling zonder ruggenprik doorstaan. En wil dat bij deze ook. Ik ben er van overtuigd dat ons lichaam gemaakt is voor een bevalling en dat wij als vrouw de pijn prima kunnen handelen. Vind zelf persoonlijk dat Nederland wat dat betreft op Amerika begint te lijken, er word enorm snel voor een ruggenprik gekozen.
    Ik zou het dus op moment supreme besluiten.

5. Niandra

Niandra Actief lid

19 sep 2013
    311
    1
    16
    Ik vond het een hel. Maar dat kwam omdat de ruggenprik niet werkte. Dosering werd steeds opnieuw (om het half uur ofzo) opgehoogd maar ik voelde er helemaal niets van. Ondertussen wel veel last van de katheter die ervoor zorgde dat het constant voelde alsof mijn blaas op ontploffen stond. Als de ruggenprik werkt voel je dit niet. En mocht mijn bed niet meer uit terwijl ik mijn beenweeen liggend echt niet aan kon. Na 2 uur ofzo is de ruggenprik er uitgehaald en opnieuw gezet. Zou echt goed moeten zitten zeiden ze. Weer steeds ophogen en weer niks... wat een verschrikking. Uiteindelijk maar eruit gehaald, pech gehad. Waar ik van tevoren ook niet bij had stilgestaan is dat ik nog ongeveer een week niet met mijn rug ergens tegenaan kon zitten omdat het zo beurs voelde allemaal.

Ben nu dus ook enorm bang dat bij deze bevalling de ruggenprik weer niet zal werken. Wil het nu dus zonder doen.

6. EvelyndeB

EvelyndeB Fanatiek lid

26 feb 2015
    1.576
    298
    83
    Eindhoven
    In principe mee eens, als je bevallingen soepel verlopen. Dat is echter bij lang niet iedereen het geval. Dus zo'n statement als jij maakt vind ik een beetje kort-door-de-bocht.

Mijn lijf had bijvoorbeeld geen idee waar het mee bezig was. Na uren en uren van gruwelijk pijnlijke weeën, had ik pas 4 cm ontsluiting. Ik ben blij dat ik een ruggenprik heb gekregen, het was niet meer vol te houden, ik was zó moe!
    Uiteindelijk kwam ik overigens maar tot 5 cm, met nog steeds een harde rand aan de baarmoedermond. Mijn lijf had echt geen idee wat de bedoeling was, mn kindje had het zwaar, dus een KS gehad.

Overigens, ook al verloopt je bevalling wel wat soepeler, als het toch met minder pijn kan, waarom niet?
    Bij een volgende bevalling zal mijn voorbereiding weer t zelfde zijn. We zien wel. Ik probeer t zonder pijnstilling, maar als het weer zo moeizaam gaat, is een ruggenrpik heel welkom hoor!

7. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Het zetten van de ruggenprik deed geen pijn. Alleen het idee is raar. Maar ml schrok er meer van want die zag natuurlijk precies wat ze deden ;).

Bij mij werd het uiteindelijk een ks. Maar heb gehoord dat bij tweelingbevallingen de tweede 'makkelijker' is omdat de eerste de weg heeft vrij gemaakt ;).

8. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Ja, dat heb ik ook wel gehoord.. maar ja, hij/zij moet er toch ook uit.. dus je zal nog een keer moeten persen.. ik weet t niet.. zal het er ook eens over hebben met mijn gynaecoloog :)

Wel fijn om al die ervaringen hier te lezen!

9. joos1

joos1 Bekend lid

29 dec 2006
    509
    0
    16
    Hier 5 dagen geleden bevallen met een ruggenprik.
    Ik was er superblij mee! Het zetten voel je amper en ik kon gewoon nog mijn benen bewegen na het zetten.
    Door de ruggenprik (en de weeenopwekkers ;) ) kon ik veel meer ontspannen en zat ik binnen 1,5 uur van 3cm op volledige ontsluiting!

Persoonlijk zou ik zo weer voor een ruggenprik gaan, waarom pijn lijden en een paar uur creperen wanneer het ook wat meer ontspannen kan.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    bij de 1e een ruggenprik gehad, NOOIT MEER!
    de pijn was in eerste instantie helemaal weg. dat was wel het enigste voordeel. maar voor de rest alleen maar nadelen en een risico's voor moeder en kind waar je niemand over hoort.
    - bloeddruk van moeder en kind kunnen gaan dalen door de prik
    - hierdoor dus extra banden om mn buik, bloeddrukmeter om mn arm,
    zuurstofmeter om mn vinger. later een naald met electrode in hoofdje
    van de kleine. (toen ze nog niet geboren was dus)
    - door de bloeddrukdaling heb je vocht nodig dus een infuus
    - door alle toeters en bellen kon ik geen kant op dan het bed en alleen op mn rug, klein beetje op zijde.
    - geen controle over blaas dus elke 2,5/3 uur catheter erin.
    - met ruggenprik grotere kans op kunstverlossing. hier een vacuumpomp met alle gevolgen van dien.
    - ik en kleine kregen koorts van de ruggenprik dus infuus AB erbij.
    - hartslag van de kleine begon te wisselen
    - door de koorts mochten we niet de volgende dag naar huis en de kleine werd meteen bij me weg gehaald en naar een andere afdeling gebracht waar ze eigenlijk had moeten blijven.
    - bij catheriseren is een fout gemaakt waardoor ik nu blijvende blaasklachten heb
    - erge rugpijn door de ruggeprik
    - ruggenprik ging scheef zitten dus op een gegeven moment kwam de pijn weer naar boven, aan 1 kant van mn lichaam.
    - ruggenprik moet tijdens persen bij veel ZH uit. niet grappig. kom je van bijna/geen pijn ineens in een hel van pijn.

ik zou hem dus niet aanraden.
    de tweede thuis gekregen en een geboorte tens gebruikt. in 1 woord geweldig. heb nauwelijks pijn gehad en was super relaxted.

11. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Wat is geboorte tens?

12. Lilly1989

Lilly1989 Niet meer actief

#32 Lilly1989, 2 dec 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2015
    Heb een ruggenprik gehad. Alleen ze hadden bij mij moeite met het zetten waardoor het pas bij de 2e poging lukte.,dit was best wel rot en de naald kwam er ook krom uit. Hierdoor week lang pijnlijke rug gehad. En het zetten van de prik deed zeer.

Maar verder kon ik de weeen goed opvangen door de ruggenprik, maar ik voelde wel goed dat de Catheter werd geplaatst maar de pijnlijke kanten van de weeen voelde ik niet, voelde ze wel opkomen. en door de ruggenprik ging de ontsluiting ook snel. Half uur na het zetten van de prik mocht ik al persen. Ruggenprik werd gezet met 5 cm ontsluiting.

13. Joiedevivre

Joiedevivre Bekend lid

1 aug 2014
    717
    0
    0
    Een apparaatje waarbij je elektroden op je lichaam plakt en die geven dan prikkels waardoor de weeen minder heftig schijnen te zijn. Zelf geen ervaring mee.
    Wordt soms wel (deels) vergoed door je verzekeraar!

14. netmah

netmah Actief lid

12 nov 2015
    100
    6
    18
    HIer geen ruggeprik. Het idee alleen al, zonder dat ik zwanger ben dat ze met een naald in je ruggemerg gaan porren, brr...
    Bij de geboorte van mijn zoon, heb ik andere pijnstillers gehad. Daar ben ik ongeveer twee uur van 'out' geweest. Ik voelde de weeën nog wel, maar ik heb ook twee uur heerlijk kunnen slapen. Dat was echt heel fijn, aangezien ik al een slapeloze nacht had gehad. Mijn zoon was ook een sterrekijker. En inderdaad hier waren we, ben in Duitsland bevallen, tijdens de verplichte bevallingscursus goed voorgelicht over de voor en nadelen van de ruggeprik en dat er ook complicaties kunnen optreden. Ik was blij dat ik voor andere pijnbestrijding kon gaan, die gewoon werkte....

15. Isolabella

21 jan 2015
    79
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier goede ervaring! Ze hebben blijkbaar misgeprikt, maar zelfs daar heb ik niks van gevoeld. Ook achteraf geen gekke dingen gehad. Ik vond het heerlijk, was begonnen met lachgas maar dat deed vrijwel niks. Moest uit na 4u, toen ik vol in de persweeen zat en dochterlief er niet uit wilde omdat ze verkeerd lag. Ik kon me weinig gezichten uit de verloskamer herinneren, maar de anesthesist was mn beste vriendin!

16. steph1

steph1 Nieuw lid

4 dec 2015
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een hele goede ervaring met een ruggenprik, het zetten van de ruggenprik stelt echt niks voor en het geeft je de kans om heerlijk te ontspannen totdat je volledige ontsluiting hebt. Die energie kan je dan gebruiken om het persen efficient te laten verlopen!
    Mijn ervaring is wel dat je op tijd moet aangeven dat je een ruggenprik wil, aangezien je eerst een half uur aan de CTG moet om te zien of de baby het aankan en vervolgens moet er nog een infuus worden aangelegd wat ook wel even kan duren. (ik moest wachten op de "prikexpert" omdat mijn aders zo diep liggen - dit duurde ook nog minstens een half uur) Ik heb in mijn geboorteplan duidelijk aangegeven dat ik zodra de bevalling zou beginnen een ruggenprik wilde, en dit is heel goed uitgepakt.
    Het verschilt trouwens per ziekenhuis hoe zwaar ze de verdoving zetten, bij mij was de verdoving vrij licht, waardoor ik de persweeen heel goed voelde. Had zelfs liever gehad dat ze de verdoving iets zwaarder hadden gemaakt, want ik heb nog een uur persweeen moeten opvangen omdat ik niet mocht persen omdat de baby nog niet genoeg was ingedaald. De prik was bij mij ook heel snel weer uitgewerkt toen ze de verdoving stop zetten.
    Nog een bijkomend voordeel is dat je totaal geen last hebt van het hechten als je bent uitgescheurd of een knip krijgt. En doordat je een katheter krijgt hoef je je ook niet druk te maken dat je naar de WC moet.
    Kortom, ik kan het iedereen aanraden.

17. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    #37 Bouwjaar1979, 4 dec 2015
    Laatst bewerkt: 4 dec 2015
    Maar je gaat er toch niet bij voorbaat vanuit dat je een ruggenprik wilt?
    Ik vind dat er niet te gemakkelijk overgedaan moet worden. Pijn hoort nou eenmaal bij een bevalling. Mocht iemand de gedachte hebben pijnvrij te willen bevallen dat vind ik een beetje raar eerlijk gezegd.

Ik vind een ruggeprik meer voor als het niet meer soepel verloopt of de mama uitgeput raakt oid (weeenstormen, uuuuuuuren bezig zijn etc) of missschien bij een traumatische vorige bevalling.

Zelf wil ik het liefst zo min mogelijk troep in mn lijf zolang de baby erin zit. Dus ook geen pijnstilling als ze me er zonder doorheen kunnen slepen. Bij nood kan het altijd nog.

18. Typfoud

Typfoud Fanatiek lid

3 aug 2013
    1.442
    0
    36
    Waarom van te voren kiezen voor een ruggenprik? Ik snap dat nooit zo goed. Je kunt het toch eerst proberen en dan kun je alsnog een krijgen...

Mijn eerste bevalling was hel...maar de 2e stelde echt niets voor.

19. Marloess

Marloess Lid

9 aug 2011
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een ruggenprik gehad bij mn tweede bevalling.
    Wat een aanrader! Nu wist ik ook wat er komen ging.
    Door de ruggenprik heb ik een super relaxte bevalling gehad!

20. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Ik ben ingeleid en had één grote lange wee, er zat gewoon geen pauze tussen door de wee-opwekkers. Daardoor kon ik niet ontspannen en vorderde de ontsluiting ook niet. Toen heb ik een ruggenprik gehad, ik voelde er helemaal niks van. Na 10 minuten was ik compleet pijnvrij, je voelt nog wel je buik samentrekken, maar het doet geen zeer meer. Ik kon eindelijk ademhalen en had toen vrijwel direct volledige ontsluiting en persdrang. We hebben toen een uur gewacht, ik had namelijk geen pijn, zo kon de baby vast wat zakken en na dat uur was de pijnstilling uitgewerkt waardoor ik de persweeën weer goed voelde. Na 20 minuten persen was hij er!
    Sommige mensen benoemen als nadeel dat je een katheter moet voor het plassen, nou daar voel je door de ruggenprik ook niks van hoor :)

Van te voren wilde ik absoluut geen pijnstilling, want pijn hoort er nou eenmaal een beetje bij en ik wilde eigenlijk geen troep in mijn lijf (en baby) maar ben ontzettend blij dat ik het uiteindelijk wel heb gedaan! Een volgende keer wil ik overigens gewoon zonder proberen, maar als het echt niet anders gaat is het wel fijn dat het er is.
    Ruggenprik heeft trouwens minder bijwerkingen voor de baby dan een pijnpompje met remifentanyl.

Deel Deze Pagina