Zodra je vraagt om een ruggenprik, wordt je bevalling automatisch medisch en hoef je dus niks meer te betalen. Dus maak je om de kosten geen zorgen. Kies voor de plek waar jij je het beste bij voelt. Dat is voor jou en de baby het belangrijkst en gaat je bevalling het meest soepel!
Mijn bevalling begon thuis met gebroken vliezen en daarna gelijk weeen. Na 13 uur had ik nog geen ontsluiting en ben toen naar het ziekenhuis gegaan voor pijnbestrijding (is i.d.d. medische indicatie, dus wordt vergoed, helaas ook begeleiding door gyn en niet meer door vk). Heb eerst pethidine injectie gekregen, maar daar heb ik niks van gemerkt. Na bijna 20 uur weeen heb ik een ruggeprik gekregen en dat was een verademing! Voelde niks van het zetten en kon daarna heerlijk op adem komen. Uiteindelijk voelde ik de persweeen wel (maar de top is er af), moest echter 2uur persen voor dochter er was. Dit lag vooral aan navelstrengomstrengeling en 1e kindje (zakte steeds terug). Apgar was prima 9-10-10, zelfs na zo'n lange uitdrijving. Moest uiteindelijk wel nog 2 dagen in zh blijven vanwege langdurig gebroken vliezen en infectiegevaar. Volgende keer zou ik veel eerder (bij vergelijkbare bevalling) voor ruggeprik kiezen. Mijn ervaringen zijn prima.