Ruggenprik pijnlijk?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Gezond, 19 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gezond

Gezond Niet meer actief

Hoi meiden...

Ik ga bevallen met een keizersnee en krijg een ruggenprik.

Heb echter nog nooit een ruggenprik gehad en ik hoor alleen maar de 'enge' verhalen zeg maar.... ;)

Wat zijn jullie ervaringen met de ruggenprik?
    (Graag wel eerlijke antwoorden... dus de minder fijne verhalen zijn ook welkom)!

Was de ruggenprik pijnlijk?
    Welke voordelen vindt je eraan zitten?
    Welke nadelen?
    etc.

2. joel

joel Fanatiek lid

10 jun 2007
    1.162
    0
    0
    kapster
    best
    ha ik had ook een ruggeprik gehad maar ik smeekte er voort om en ji krijgt een geplande denk ik he je krijgt eerst een spuitje voor verdoving(doet minder zeer als tandarts) en daarna voel je eigenlijk allemaal kleine prikjes tenminste ik e die waren af en toe niet fijn maar echt pijnlijk ook weer neit maar ja ik had ok weeen tussendoor dus dan zakt de pijn ook wel wat dnek ik. voordeel en nadeel tja huh je krijgt katheter omdat het verdoofd is maar vond ik niet erg,en voor mij was nadeel tijdens de weeen terug op kamer mocht ik neit te veel op mijn rug draaien maar moest wel, omdat het op je rug zit en wel goed moet blijven zitten maar echt nadelen en voordelen had ik niet want na 5 min. op uitslaapkamer kwam mijn man met zoontje mijhalen voor naar boven te gaan dus. maar verschilt wel bij iedereen maar volgende keer wacht ik niet meer zo lang voor de ruggeprik want was bang dat hij echt pijn ging doen en haat spuiten. succes

3. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Een ruggenprik wordt vaak verward met een vocht tap voor hersenvliesontsteking...dit is zeker niet het zefde.

Ik heb een ruggenprik (wat niet echt een prik is maar een infuus) gehad maar niet voor een keizersnee...Het gaat het zelfde heb ik mee gekregen alleen de doses is lager. Ik kon gewoon me benen bewegen en voelde de pers weeen.

Ik moet rechtop komen te zitten en voorover buigen ...om me rug te bollen. De prik werd gezet en ze zeiden "je voelt zo een plop in je linker zij" en jawel ..echt een plopje...nou die zat. En ik was van inmezelfgekeerd bev. monster weer in een keer Beastie ;) ...vond het heerlijk! :oops: (wilde namelijk niet...maar na 3x aandringen had ik hun hun zin gegeven :rolleyes: )
    Echt vond het reuze meevallen...en dat terwijl ik vol zat met vocht in 1x goed geprikt ;)

Voordeel is ook dat je de blaascatheter niet voelt...maar s'nachts moest ik weet een catheter en die voelde ik ook niet :rolleyes:

4. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0
    Ik heb een ruggeprik gehad voor een keizersnede. Inderdaad, met een bolle rug gaan zitten, ik voelde een prikje, maar geen pijn.

Tijdens de keizersnede voelde ik wel dat ze bezig waren, 'gerommel' (hij lag dwars, maar ze gingen hem eerst inwendig draaien om hem met zijn hoofdje eerst geboren te laten worden, dus dat was nogal een gesjor)maar het deed geen pijn.

Het is wel een heel vreemd gevoel als je je onderlichaam niet meer voelt. Ik weet nog dat ik na de keizersnede in bed lag en dacht "wat ligt daar nou in mijn bed?" Bleek het mijn been te zijn :)

5. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Ik heb tijdens mijn bevallen 2 keer een ruggeprik gehad. Een keer tijdens de weeen en toen was ik alleen maar blij dat ik eindelijk van de pijn verlost zou worden. Ik moest juist gaan liggen met een kromme rug (schijnt minder complicaties te veroorzaken tov zitten) en kreeg een een verdovingsprikje. Deed echt geen zeer, daarna de ruggeprik zelf, maar die voelde ik al niet meer.
    Ik kon toch nog wel mijn benen enz bewegen. 's avonds kreeg ik nog een ruggeprik voor de keizersnede, ging op dezelfde manier, maar toen kon ik dus mijn benen niet meer bewegen.

6. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Vind het echt een eng idee zo'n 'ruggenprik'.
    Mag ik vragen waarom je een keizersnede krijgt?

7. Gezond

Gezond Niet meer actief

Mijn vorige bevalling was ontzettend traumatisch en er is net een keizersnee kunnen voorkomen. De herstelperiode hiervan heeft ruim anderhalf jaar in beslag genomen.
    Omdat de kans heeel groot is dat deze situatie zich weer voor zal doen en ze het dan wellicht niet meer met de vacuumpomp kunnen redden is er besloten tot een keizersnee

8. Beertje09

Beertje09 Fanatiek lid

21 okt 2008
    1.238
    1
    0
    Belgie/NL
    Ik begrijp het.
    En wordt de keizersnede bij 38 weken gedaan of eerder, later?

9. mamma van stef

mamma van stef Bekend lid

27 jan 2008
    957
    0
    0
    ik heb een ruggeprik gehad toen ik een keizersnee kreeg voor stef.
    Nu was ik wel al aan het bevaqllen, dus ik denk dat mijn ervaring wel wat anders is als je gewoon een ruggeprik moet.

Ik was heel bang voor de ruggeprik en het is mij 100% meegevallen.
    Ik vindt bloedprikken vervelender.
    Ik hoop dat jouw ervaring hetzelfde is!

10. Gezond

Gezond Niet meer actief

In week 38. Tenzij ik eerder ga beginnen natuurlijk ;)

11. valhalla

valhalla Niet meer actief

Het enige vervelende vond ik het moeten liggen met mijn rug bol (er zat nogal een buik in de weg zeg maar). Het voelde alsof iemand zo *piek* tegen mijn rug deed en voelde ff elektriciteit in mijn enkel.

Ik heb er niets van gevoeld eigenlijk. Hopelijk jij straks ook niet! :D

12. Gezond

Gezond Niet meer actief

Tot nu toe dus eigenlijk alleen maar lovende berichten ;)

Ik moet zeggen dat ik daar wel blij om ben...

De mensen die tot nu toe gereageerd hebben... dank jullie wel!

13. Angelie

Angelie Bekend lid

21 okt 2008
    607
    0
    0

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.156
    35.812
    113
    Jep, even een heel klein schokje ofzo, maar echt niet pijnlijk hoor.

15. Isra

Isra Fanatiek lid

29 jun 2007
    4.230
    0
    0
    fotograaf
    omg. Utrecht
    Nou je wilde ook eerlijke antwoorden, heb getwijfeld of ik mijn reactie zou plaatsen, maar je vroeg heel duidelijk om eerlijke antwoorden.

Tijdens mijn weeen heb ik een ruggenprik gehad wat helemaal goed ging. Wat was ik blij met deze ruggenprik zeg. Mijn vriend zag er gigantisch tegenop en vond het dan ook niks dat ik hem kreeg. Maar dit komt ook door alle spook verhalen. Maar hij vond het toch meevallen.

Uiteindelijk ben ik niet verder gekomen dan 8 cm en kreeg ik ook een keizersnede. Ik moest net als mijn vorige ruggenprik mijn rug bollen, maar deze ging helaas verkeerd. Ze hebben deze prik zoals ik me heb laten vertellen te hoog gezet, waardoor mijn middenrif is verdoofd. Ik had hierdoor het gevoel dat ik geen adem meer kreeg en was in totale paniek. Ik heb ontzettend voor mijn gevoel naar adem moeten happen. De anesthesist had dit gelukkig heel snel door en heeft mij doordaar een algehele narcose gegeven.

Doordat er toch wel enige paniek rondom mij ontstond en mijn zoontje snel gehaald moest worden ivm de algehele narcose is mijn vriend geroepen op het moment dat ons zoontje uit mij getild werd. Hij mocht er dit keer namelijk niet bij zijn toen mijn ruggenprik gezet werd, maar ze zouden hem roepen als ik er helemaal klaar voor lag. Maar helaas is dat allemaal wat anders verlopen. Ik heb ons zoontje niet geboren zien worden en op de uitslaap kamer kreeg ik te horen dat ik bevallen was van een zoontje, want ik wist nog niet wat we zouden krijgen. Uiteraard wilde ik gelijk naar hem toe, maar doordat mijn bloeddruk nog niet op orde was mocht dit niet. Ryan is om 18.53 geboren en heb hem uiteindelijk pas om 21.30 in mijn armen kunnen sluiten.

Ondanks het niet allemaal zo gelopen is zoals het had gemoeten heb ik er wel vrede mee. Ik ben zo ontzettend blij dat ons zoontje gezond op de wereld is gekomen, waardoor ik mij er heel goed bij neer heb kunnen leggen zoals het gelopen is.

16. Isra

Isra Fanatiek lid

29 jun 2007
    4.230
    0
    0
    fotograaf
    omg. Utrecht
    O.ja en op je vraag terug te komen of het pijn deed. Nee ik vond het geen pijn doen. Eerst kreeg je een verdoving en daarna de prik zelf. En er zit een soort slangetje in je rug die het vloeistoft brengt waar het naar toe moet. Ik dacht eerst ook altijd dat dat een hele dikke slang was, echt helemaal niet, je zou het haast met wat dikker visdraad kunnen vergelijken.

17. Lucia

Lucia VIP lid

6 sep 2005
    12.287
    6
    38
    Thuishulp
    België

Hahahaha, die laatste opmerking heeft ervoor gezorgd dat mijn vriend vanuit een andere kamer kwam kijken waarom ik zo aan het lachen was. :)

Over de ruggenprik: ik kreeg eerst een verdovend prikje, voelde ik bijna niks van,ik was het zelfs vergeten tot mijn vriend me erop wees. :oops:
    De ruggenprik zelf heb ik niks van gevoeld, eitje.
    De KS zelf vond ik ook heel erg meevallen.

Veel succes!

18. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Ik heb op de operatiekamer gewerkt en dus heel wat (spoed)keizersnedes meegemaakt. Zelf gelukkig niet!

De ruggenprik zelf vind vrijwel iedereen heel erg meevallen. Je krijgt eerst een verdoving en daarna pas de echte prik. De prik van de verdoving kan een beetje pijn doen.
    Bij een (gepande) keizersnee krijg je eigenlijk nooit een slangetje in je rug, dit is een epidurale ruggenprik, die je bij een normale bevalling kunt krijgen.
    Bij een keizersnee blijft er na toediening van de verdovingsvloeistof niets achter in je rug; dit is de spinale ruggenprik. Je kunt een schokje voelen als de vloeistof wordt ingespoten en daarna worden je benen vaak warm en zwaar.

Zover ik weet leggen ze je benen ook vast op tafel met een band, zodat je niet van de tafel af kunt rollen.
    Tijdens de operatie voel je geen pijn, maar je kunt wel wat voelen. Duwen, trekken, bewegen. Soms moeten ze even flink op je buik drukken om je kindje geboren te laten worden.
    Verder zijn er best wat vrouwen die bij een keizersnee door een bloedddrukdaling (oa bijwerking van de ruggenprik) opeens misselijk worden en moeten overgeven, tijdens of na de operatie, meestal nadat t kindje geboren is.

Het kan zijn dat de gyn je kindje even laat zien, maar dit doet niet iedere gyn. Dan wordt hij/zij eerst onderzocht door de kinderarts en mag papa de navelstreng afknippen.
    Daarna mag jij t kindje even vasthouden als alles goed is.
    Vervolgens gaan papa en baby al naar de uitslaapkamer en word jij gehecht.

Ja, er kunnen complicaties optreden van een ruggenprik. Je kunt je hiervoor t beste laten inlichten door betrouwbare informatie te lezen, of vraag ernaar bij de gyn of anaesthesist.
    Natuurlijk zijn er horrorverhalen, maar de kans daarop is echt heel klein. Laat je daar niet gek door maken.
    Bedenk dat anaesthesisten dagelijks meerdere ruggenprikken zetten en dat je in goede handen bent!

19. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Bij mij heeft de ruggenprik geen pijn gedaan. Ik dacht dat hij nog moest komen maar toen zat hij er al in.

20. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Ik heb ook een ruggenprik gehad doordat Kyra geboren is met een spoedkeizersnede. En werkelijk waar ik heb er niets van gevoeld! Nou was hij ook net na een wee gezet en die vond ik heel wat erger dus waarschijnlijk viel de prik erbij in het niet.

Ik heb er ook helemaal geen last van gehad en ik heb zelfs nog gevraagd of ik misschien diezelfde avond nog naar huis zou mogen (trapten ze helaas niet in).

Ik was tijdens mijn zwangerschap helemaal panisch voor eventuele prikken, maar als ik nog een keer zwanger mag worden dan maak ik me in ieder geval niet meer zo druk.

Deel Deze Pagina