Tips: wat heeft goed gewerkt/geholpen tijdens bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Caro1, 13 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caro1

Caro1 Actief lid

26 okt 2008
    123
    0
    0
    Ik volg met angst en beven het onderwerp : wat vond jij het vervelendst tijdens de bevalling". Ik heb nog even, maar zie er nu al tegenop. Wie heeft tijdens de bevalling ervaringen die juist geholpen hebben? Zijn er tips? Natuurlijk is iedere bevalling anders, maar als er veel tips zijn, zijn er altijd wel een paar die ongetwijfeld van pas komen!

2. Kissflower

Kissflower Fanatiek lid

19 mrt 2007
    2.575
    0
    0
    Enschede
    Toen mijn weeen om 06.00 uur in de ochtend begonnen, begon het meteen pijnlijk. Maar ik was zo in mijzelf gekeerd dat ik ondanks de pijn toch rust inmijzelf vond.
    Ik heb de pijn aanvaard en mijn lichaam overgegeven, heb me helemaal laten gaan. Dit werkte voor mij perfect, kon mijn ademhaling uit mijzelf goed onder controle houden. En de tijd vloog voorbij.
    Mijn vriend mocht niets zeggen, was bang dat hij me anders uit me concentratie zou halen.

Om 10.00 uur is hij geboren.
    Al met al kan ik zeggen dat ik een snelle bevalling heb gehad. Het is me 100% meegevallen. En ik heb geen zwangerschapsgym/puflessen ofzo gevolgd. Heb gewoon op mij zelf en mijn verloskundige vertrouwd!

Mijn tip: "aanvaard de pijn, en vind rust, ondanks de pijn. Laat je gaan."

Heel veel succes met de bevalling! Je kan het!

3. denise1976

denise1976 Fanatiek lid

6 nov 2005
    1.179
    0
    0
    Den Haag
    Ik was zo high door van de endorfine dat ik niet goed meer kon relativeren en daarom vond ik het erg fijn dat mij verteld werd wat er precies ging gebeuren zoals hoeveel cm ontsluiting en hartslag baby ect ( ben in ziekenhuis bevallen )

En de belangrijkste tip wees mondig als het niet gaat zoals je wil, ik heb een vervelende assistent gyn gehad en heel veel spijt dat ik er toen niets van gezegd heb en uiteraard geef je over aan de pijn.

Heel veel succes alvast, hoop dat je een makkelijke bevalling zult hebben.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vond het heerlijk om op een kruk onder de douche te zitten toen de weeën echt pijnlijk werden. Op een gegeven moment deed ik de douche tussen de weeën door uit en als ik er weer een voelde opkomen deed ik de douche weer aan. Zo kon m'n vriende de weeën goed klokken en ik vond het zo prettiger dan de hele tijd de douche aan (cabine was intussen goed warm door de stoom die bleef hangen; ik heb er alles bij elkaar meer dan een uur onder gezeten geloof ik).

Zorg dus vooraf voor een stevige kruk; ik had een goedkope plastic tuinkruk gekocht, met 4 poten. Was ook handig na de bevalling; ik was nog een beetje slapjes maar zo kon ik toch douchen.

5. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik vond een warme doche heel erg fijn en de ruggenprik omdat het allemaal niet opschoot en ik zooooooooo moe was. zodat ik even bij kon tanken.

wat ik super vervelend vond waren de koude washandjes

6. Caro1

Caro1 Actief lid

26 okt 2008
    123
    0
    0
    Wat een goede tips, hier kan ik zeker wat mee. Erg bedankt! Ik ga alvast een kruk voor de douche kopen ter voorbereiding. Kissflower, wat beschrijf je dat mooi! Ik hoop dat het mij ook gaat lukken.

7. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Ik sluit me hier helemaal bij aan!

8. Sandhya

Sandhya Bekend lid

14 aug 2008
    583
    0
    0
    Den Haag
    ik had zon plastic stoel in de douche gezet, kon ik lekker naar achteren leunen, heb echt 3 uur onder de douche gezeten, heeft erg ontspannend geholpen en zo was de onderkant ook week geworden. ontsluiting was ineens 10 cm :)

(heb er 5 uur en 20 min over gedaan)

9. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    de gekregen ruggenprik! als je het echt niet meer aan kan en moe wordt is het echt een aanrader! die zijn er niet voor niets.
    en de aanmoediging van de zusters en mijn lieve lieve vriend, zo die heeft me echt super goed bijgestaan!

10. rce86

rce86 Bekend lid

19 sep 2008
    605
    0
    16
    Amersfoort
    Dit vind ik nou een fijn onderwerp :)

11. knuffie 23

knuffie 23 Bekend lid

17 jun 2008
    731
    0
    0
    wat een fijn tonic

ik moet nog even maar zie der heel erg tegen op
    moet zo ie zo in het ziekenhuis bevallen(te hoog bmi) dus dat vind ik dan wel weer een fijn idee
    me man werkt dichtbij dus is zo thuis als het moet
    hopelijk is het in het weekend maarja kan je nie plannen hoor

vind het iedergeval fijn dat ik nie de enige ben en de tip van geef je deraan over zal ik zeker in me ged8 houden en denk dat het ook verstandig is want volgens mij als je der tegen vecht word de pijn alleen maar erger

en je krijgt er iets prachtigs voor terug he

12. berna1981

berna1981 VIP lid

10 okt 2006
    9.943
    0
    0
    het warme bad en douche ik lag in bad met een laag water en tegelijkertijd liet ik de douche lekker over me heen stromen maakt de pijn niet echt minder maar toch kon ik het iets beter opvangen

de ruggeprik kon ik na een dag en nacht weeën eventjes op adem komen

de rugmassage van de anesthesist die kon de rugweeën erg goed wegdrukken ( heel hardhandig! maar wel goed!)

de steun van mijn man en later mijn moeder en de lieve verpleegsters in het ziekenhuis!

13. momhairy

momhairy Fanatiek lid

13 aug 2007
    2.180
    0
    36
    kapster
    ik denk hoe moeilijk het ook is op dat moment dat over geven aan de pijn en proberen je in je eigen te keren het beste is en je dan ook snel cm maak (raar om dat zo te schrijven)

maar je eigen niet te bang maken en dat zei de zw yoga mevrouw ook dat als je bang bang ben je de bevalling een beetje tegen houd.

bij ons was er een hele gezellige en ontspannen sfeer en als ik de video beelden terug zie van de laatste cm weg puffen dan lijk ik niet mee rop me eigen.
    was helemaal in me eigen.... en alles wat er gezegt werd ging langs me heen...

er zijn enge verhalen maar mijn bevalling was als ik er zo op terug kijk erg mooi en leuk (we hebben zelfs nog gelachen dus)

14. mootjen

mootjen Bekend lid

10 mrt 2008
    575
    0
    0
    en oja, GOED blijven puffen tijdens de persween! goed naar de andere mensen luisteren. ik raakte soms wat in paniek waardoor ik niet meer kon puffen (had volgens mij een weenstorm..)
    En idd meegaan in de ween... ik was helemaal in mezelf er mee bezig en sloop dat bed als je daar behoefte aan hebt hihi!

15. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Eens even denken, wat was fijn cq wat hielp...
    * Mijn vriend die heel hard tegen mijn rug duwde bij de rugweeen. En om tegen aan te hangen tijdens of na een wee.
    * Blijf als het gaat steeds kleine beetjes eten, zodat je toch energie blijft houden. Laat je vriend er mee aan denken, want zelf kan je dit vergeten. Eventueel dextro nemen.
    * Bel de VK niet te vroeg, dan valt het tegen als je nog niet veel ontsluiting hebt. De eerste uren moet je toch echt zelf doen.
    * Zeg wat je wel en niet wilt en kom voor jezelf op. Als je wilt dat de VK bij je blijft, zeg dat dan ook. Daar heb ik bij de eerste spijt van dat ik dat niet heb gedaan.
    * Probeer de eerste uren van de ontsluitingsweeen ontspanning te zoeken bijv. door tv te kijken, met je vriend te kletsen, grapjes te maken, etc. Maakt niet uit wat....
    * Blijf zolang mogelijk rondlopen. Dit ontspant je spieren en door de verticale houding werkt de zwaartekracht ook mee.
    * Vraag de VK hoe je moet ademen en je vriend en de VK om mee te ademen. Dan heb je het gevoel er niet alleen voor te staan.

16. kvptje

kvptje Fanatiek lid

31 dec 2006
    1.156
    1
    0
    huismamma!!!
    Vlaardingen
    hmn wat bij mij heeft geholpen tijdens de weeën

-warme douche
    -in mijn slaapkamer alleen de sfeerlichtjes aan met op de achtergrond muziek van Enigma
    -mijn vriend die het accepeerde wanneer ik even alleen wilde zijn

tijdens de bevallingen zelf

-concentreren op me ademhaling
    -me focussen op de beeb
    -mijn vriend die me rustig toesprak
    -en natuurlijk mijn VK die ik 100% vertrouwde

17. TiTaRa

TiTaRa Fanatiek lid

25 aug 2008
    1.016
    0
    0
    Interieurverzorgster (mooie naam voor poetsvrouw)
    Lanaken (Rekem)
    inderdaad een leuke topic! :D
    Heb ook nog wel een tijdje te gaan maar hoop dat ik deze tips wel kan onthouden tijdens de bevalling.. :)

18. Onder water

Onder water Niet meer actief

Niks anders dan stilzitten in een geluidsloze kamer voor zover dat mogelijk was dan.
    Ik werd KNETTERGEK van geluid :S
    Iedere beweging was mij teveel, en alleen met stilzitten en concentreren kon ik die weeen een beetje aan.

19. Baby4

Baby4 Bekend lid

1 mrt 2008
    854
    271
    63
    Vrouw
  20. kimkivits

kimkivits Fanatiek lid

28 jun 2006
    2.209
    0
    0
    Eigen zaak, fotografe
    eindhoven
    bij mij heeft het hele erg geholpen dat mijn mannetje bij elke wee met me me pufte. zo raakte ik niet in paniek en kon ik me concentreren op de wee en de ademhaling. en ik moest natuurlijk een hand hebben om eens flink in te knijpen ;)

Deel Deze Pagina