stoppen foliumzuur maar wel vitamines?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door anael2009, 2 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    hey allemaal!

probeerde mijn vraag in een zinnetje samen te vatten, maar is volgens mij toch nog een beetje onduidelijk dus hier komt ie:

ben nu 10 weken zwanger en volgens mij verloskundige moest ik dan stoppen met de foliumzuur. Nu heb ik dagravit mama en baby geslikt en dat zijn vitamines en foliumzuur in een. Maar ik wil wel graag vitamines blijven slikken, vooral omdat het nu winter is en ik ben nogal kieskeurig met groente (fruit lust ik wel en eet ik veel). Moet ik nu stoppen met die dagravit en gewone vitamines gaan slikken of kan die foliumzuur geen kwaad?

en hebben jullie anders advies welke vitamines mogen, heb bij de apotheek gewoon eigen merk vitamines gekregen, maar die vrouw wist er ook niet veel van!

alvast bedankt voor jullie hulp!

groetjes Monique

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.551
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Voor zover ik het heb begrepen is het niet verkeerd om door te gaan met foliumzuur, zeker niet als je een multi-vitamine speciaal voor zwangere vrouwen slikt. Zelf slik ik Femnatal van Davitamon. Deze multivitamine is speciaal voor vrouwen die zwanger willen worden, zwanger zijn en vrouwen die borstvoeding geven.... dus je slikt dan de hele periode door ook het foliumzuur mee.

3. Jacky78

Jacky78 Fanatiek lid

3 jun 2008
    3.425
    1
    0
    Gewoon doo blijven slikken die 'mama&baby van dagravit'. Deze kun je ook nog tijdens borstvoeding doorslikken!
    Met foliumzuur MAG je stoppen na een week of 12, maar het kan geen kwaad om het door te slikken.

4. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

ik slik ook Dagravit Mama&Baby de hele zwangerschap al, en dat blijf ik ook doen tijdens de borstvoeding, het werd me juist aangeraden door de vk, dat je dan nog foliumzuur slikt kan absoluut geen kwaad ;)

5. blackeyedgirl

blackeyedgirl VIP lid

12 nov 2008
    17.671
    2
    0
    Zuid-Holland
    Inderdaad, het is niet zo dat je moet stoppen.
    Maar MAG stoppen.

6. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    dank jullie allemaal.. weer een zorg minder, kan ik weer wat van mijn zorgenlijstje afstrepen haha!

fijne avond!

7. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik vroeg hetzelfde aan mijn verloskundige maar die zei juist dat het verstandig was om door te slikken. ik ben nu 26 weken en ik heb geen dag gemist! ik zou gewoon doorgaan met het slikken ervan, zo krijg je namelijk ook vitamine d binnen zodat je calcium goed blijft opnemen(en het kindje het dus niet uit jou gaat halen)
    en ook voldoende ijzer zodat je geen rare eetgewoonten gaat krijgen. bij vitaminetekort willen zwangere vrouwen wel eens zin krijgen in het opeten van modder, tandpasta en dergelijke oneetbare dingen.
    op je andere vraag, welke vitamines wel mogen: je mag alleen geen vitamine a in elk geval.
    ik zou geen gewone vitamines nemen. alleen speciaal voor zwangeren.
    ik slik gravitamon speciaal voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven en die is heel goed.

8. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    :) ik heb dit ook weleens gehoord maar vraag me echt af of het waar is.. ik bedoel: je bent zwanger, maar toch niet ineens gestoord? :rolleyes: :confused:

wie gaat er nou modder eten? Dan moet je toch echt wel een vlaag van verstandsverbijstering hebben...

9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.279
    36.132
    113
    Toch kan het gebeuren hoor! Mijn tante had tijdens de zwangerschap van haar oudste een gebrek aan calcium. Die kreeg zowaar zin om bordkrijtjes te gaan eten en eierschillen. (ze deed dat niet, maar het leek haar op dat moment niet eens zo'n slecht idee)

10. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    ik droom alleen van appeltaart! heb deze week de een na de andere droom 's nachts gehad die allemaal over een stuk appeltaart gingen.. was echt helemaal gek, ben wel stiekem eruit gegaan en heb een stuk gepakt haha.. maar krijt en modder? nee.. lijkt me niets! :confused:

11. diana26

diana26 Fanatiek lid

6 nov 2007
    1.149
    0
    0
    gelderland
    sterker nog ik heb een erg laag hb dat in combi met al zo snel in de zwangerschap(had ik al met 6 weken) en een tweelingzwangerschap moest ik ijzer gaan slikken,maar ook foliumzuur en dan een extrahoge dosering speciaal bij de apotheek samengesteld dus het kan zeer zeker geen kwaad.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Euhm nee! Het heet Pica en blijkt een zwangerschapskwaal te zijn en het komt voor bij mensen met bloedarmoede: verfbladders en afgebrande lucifers worden dan ook gegeten. Schocking, maar waar!

Grappige blog erover:

http://www.spunk.nl/article/article.php ... 3950899419

13. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wat een raar advies, want het kan namelijk helemaal geen kwaad als je foliumzuur doorslikt na die 10 weken.

14. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik heb een onnoemelijk gebrek aan osseworst en filet americain...... welke stof mis ik nu? of zijn dat mijn smaakpapillen die in protest zijn ;)

15. lennylenn

lennylenn Niet meer actief

oow ik gebruik ook gewoon de dagravit mama en baby. en het mag gewoon hoor

16. Lien78

Lien78 Fanatiek lid

15 feb 2008
    1.890
    0
    0
    (dieren)fysiotherapeute
    regio A'foort
    gewoon doorslikken hoor; ik heb ook zo'n alles-in-een pil, en heb nog geen dag gemist (slikte het ook al ene poos voor ik zwanger werd, als voorzorg).

over rare dingen eten: ik hoorde vd week een verhaal van iemand die elke avond een kwart pot mayo (!) naar binnen werkte, met en eetlepel nam ze er hele happen van.
    jakkes! :confused:
    maar: ook bij haar is alles goed gekomen.

gelukkig hier nog geen rare dingen. wel zin in een goeie biefstuk met een wijntje, maarja...

17. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

wat een rare verloskundige, foliumzuur is voor iedereen heel gezond, kun je je hele leven slikken. Alleen extra belangrijk de eerste drie maanden. Lekker blijven nemen dus.

Ik eet meestal weinig tot geen vlees, maar heb nu zo'n zin in pate steeds... maar daar mag je niet zoveel van, wel vervelend!

18. anael2009

anael2009 Actief lid

26 nov 2008
    478
    0
    0
    ze zal wel gezegd hebben dat ik mocht stoppen en niet moest, maar ja, was zo zenuwachtig dat ik de helft niet mee kreeg!
    zo.. dinsdag 12 weken echo, ben zenuwachtig joh! Mijn vriend smeert elke avond mijn buik in en die zei dat hij wat hards voelde boven mijn schaambeen, dus ik hoop dat dat een goed teken is en dat het gegroeit is, heb de kleine met 9 weken gezien en hoop echt dat ik dinsdag weer goed nieuws krijg!

bedankt allemaal!

Deel Deze Pagina