hier was het trouwens heel zeker vooraf bepaalt echter heb steeds nee gezegd tijdens mijn ingeleide bevalling (wel 3 keer) omdat ik deze complicaties niet wilde lopen.. de bevalling was op het randje en met ruggenprik was het 75% een keizersnee geworden zeiden ze... dus ben wel blij dat ik het niet heb gedaan.. ook voor mezelf mijn tante heeft al 30 jaar hoofdpijn erdoor..
Tja, ik wilde bevallen zonder pijnbestrijding (thuis!) Helaas had ik er uiteindelijk niet zoveel meer over te zeggen omdat ik op 6 cm bleef steken en uitgeput was (dat werd voor mij besloten, tot mij drong het niet meer door). Voor het idee hebben ze gezegd dat ik ook nog pethidine mocht, en in dezelfde zin werd me gezegd dat ik daar niet voor moest kiezen, haha. Ik heb niet de kans gekregen me te verdiepen in een ruggenprik en dus ook niet om me druk te maken over een catheter of tussen mijn wervels zitten...ik had echt élke stekker, sticker, plakker en prikker die je maar kon krijgen (CTG, catheter, hartslagmeter op t koppie, weeënmeter, infuus, hartplakkers en een zich elke 10 min zelf opblazende bloeddrukmeter) en het boeide me allemaal niks. Voelde er ook weinig van trouwens, alleen de weeënmeter in mijn BM was vervelend. Ik vond de ruggenprik een verademing en van het zetten voelde ik niets, alleen wat druk. Ik voelde de weeën nog wel als stevige druk, maar geen echte pijn meer. Ik heb ook geperst met de ruggenprik en nog aan en dat ging perfect, in 36 min was hij eruit. Ze hebben mij wel uitgelegd dat ze bij een ruggenprik zo lang mogelijk wachten met persen zodat het kindje minder ver hoeft, het kan nl nog een stukje verder indalen dan bij de 10cm ontsluiting waar je normaal gesproken onophoudelijke persdrang van krijgt. Deze keer ga ik in het ziekenhuis bevallen, en mijn voornemen is opnieuw zonder pijnbestrijding (er vanuit gaande dat de ontsluiting niet nog een keer blijft steken, hij lag er nl niet goed voor doordat er een handje tussen zat) maar mocht ik het niet trekken, dan is de keus snel gemaakt; absoluut een ruggenprik. Ik kon me nog goed bewegen verder en had controle over mijn spieren. Het is inderdaad wel zo dat een ruggenprik vaker leidt tot kunstverlossingen omdat je de persdrang niet goed voelt, maar die ervaring heb ik dus absoluut niet
Ik heb het pompje bij inleiding gehad, ivm erge rugweeen en ideaal, ik voelde de buikweeen nog wel, maar m'n rug niet meer, je kan dan zelf op een knopje drukken als je het nodig hebt en hij blokeerd voor een paar min als je er op hebt gedrukt, dus je kan geen overdosis krijgen en ik voelde precies wanneer ik persweeen kreeg, want toen voelde ik m'n rug weer. ik zou er weer voor kiezen