Ruggenprik werkte niet, bij 2e bevalling wel?

Discussie in 'De bevalling' gestart door Beausecret, 12 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Bij mij werkte hij kort, na 20 minuten voelde ik gewoon alles weer (en daarvoor haalde het puur de heftigste pijn weg, maar zeker niet álle pijn). De gyn wou de anesthesist erbij halen om te kijken of hij nog wel goed zat, maar toen bleek ik al volledige ontsluiting te hebben. Voordeel was dat ik de persweeën goed voelde en goed mee kon persen. Maar bij mij zat de ruggeprik dus waarschijnlijk niet helemaal goed.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  2. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Oeh goed dat je het zegt van het overgeven, ook fobie voor. Moest vorige x onder narcose omdat placenta niet los liet, maar toen ik wakker werd ook zo misselijk en kwam die angst ook nog bij (ook al was ik nog helemaal slaperig). Ga het pompje in ieder geval in overweging nemen! Hoop dat de 2e ook vlotter vordert en wat je zegt ruggenprik is wel een hele onderneming qua aanleggen etc.
     
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Oké wel goed dat ze ernaar wilde kijken, dat deden ze bij mij niet eens. Nu ik dit weet zat mss idd de ruggenprik gewoon niet goed omdat t eerst wel volledig werkte. Maar fijn dat het bij jou niet nodig was uiteindelijk door volledige ontsluiting! Persweeen voelde ik idd ook heel goed haha.
     
  4. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Goede tip thanks!
     
    Do1981 vindt dit leuk.
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.529
    26.079
    113
    Vrouw
    Ik moet zeggen dat ik ervaring heb met geen werkende ruggenprik en de tweede bevalling perfect werkend en ik voelde met goed werkende ruggenprik de persweeen ook uitstekend. Voordeel is wel dat je eerder bent bevallen en weet wat je moet doen zeg maar, je herkend het snel.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  6. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Het helpt echt enorm om deze ervaringen te lezen! En hoop ook niet opnieuw anderhalf uur te hoeven persen. Scheelt inderdaad dat je weet wat je moet doen en de weg al een keer is begaan..
     
  7. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    1e bevalling duurde totaal 18 uur waarvan 1.5 uur persen.
    Kreeg een ruggenprik. Hielp in het begin super tegen de pijn. Helaas kregen zowel dochter als ik bijwerkingen van de ruggenprik. Koorts, hoge hartslag en de dochter dips.
    Op een gegeven moment werkte de ruggenprik niet meer. Zat waarschijnlijk scheef. Kwam van bijna geen pijn in een hel van pijn. Verschrikkelijk. Daarna nog problemen gehad. Moesten langer blijven ivm koorts en heb nog weken hoofdpijn gehad.
    2e bevalling duurde totaal 3 uur waarvan 10 min persen. Gewoon heerlijk relaxed thuis en als pijnbestrijding een geboorte tens. Superding en durf eerlijk te zeggen dat ik nauwelijks pijn had. Zij meteen na de bevalling dat ik het op deze manier nog wel een keer wilde doen. :confused:
     
    Helicryse en Beausecret vinden dit leuk.
  8. Tioman

    Tioman Actief lid

    27 nov 2016
    442
    699
    93
    Hier een slechte ervaring met de ruggenprik. Ik zou het noooooooit meer willen. Bij mij sloeg de ruggenprik naar boven toe. Ineens kon ik heel moeilijk ademhalen en raakte de bovenste helft van mijn lichaam verdoofd. Mijn armen gezicht en alles. Gevolgd door flinke hartkloppingen en alle toeters en bellen die afgingen en personeel dat kwam aanrennen. Er werd gelijk gevraagd of er hartpatiënten in mijn familie zaten en de anesthesist is een uur bij mij blijven zitten. Ik dacht even echt dat ik dood ging. Ze hebben het infuus gelijk uitgezet en langzaam trok het weer weg. Nog helemaal in paniek van die ervaring moest ik daarna de bevalling verder voortzetten (zonder verdoving dus). Wat een ellende. Voor mij dus nooit weer. :confused:
     
  9. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Dit lijkt wel wat op mijn verhaal. Bij de oudste bevallen in het zkh met ruggenprik. De tweede en derde zijn thuis geboren. Ik had me verdiept in hypobirthing en natuurlijk bevallen en ik kreeg fijne begeleiding van de verloskundige en mijn man. En een bevalbad is zeker aan te raden. Mijn 3e bevalling was ontspannen en rustig en erg vlot. Alleen het persen vind ik zelf niet echt prettig, omdat ik het gevoel heb dat ik de controle dan verlies. Maar gelukkig was het persen ook erg kort. Maar je verdiepen in ontspannen en natuurlijk bevallen en eventueel de voordelen van een bevalbad verkennen kan ik aanraden. En wat mij ook veel rust gaf is dat ik gewoon thuis kon bevallen. Mijn eigen plek, alles vertrouwd. Dat gaf voor mij ook veel ontspanning waardoor de bevalling ook vlot verliep. Ik hoop bij deze zwangerschap ook weer thuis te gaan bevallen. Alles staat klaar :)
     
    Beausecret en dame82 vinden dit leuk.
  10. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Ohh wat naar! Ik kan me voorstellen dat je dat nooit meer wil meemaken!
     
    Tioman vindt dit leuk.
  11. River87

    River87 Fanatiek lid

    28 nov 2016
    1.315
    1.063
    113
    Geen ruggenprik ervaring, maar vorige week voor de 2de keer bevallen had heel veel baat bij de 1ste met remifentanil, maar die leek dit keer ook minder werkzaam.. zodra je persweeën krijgt halen ze dat eraf en beval je gewoon zonder iets maar dat is prima.
    Daarna had ik 1 scheurtje en moest ze hechten de verdoving werd gezet au.. maar daarna voelde ik iedere steek dus die verdoving had dit keer ook echt geen zin :(
     
  12. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Oei, dat is heftig en naar zeg. :cry: Dat wil je echt niet meemaken tijdens een bevalling, sowieso niet, maar dan helemaal niet. Want dan moet je daarna nog een tijd..
     
  13. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.921
    113
    Vrouw
    Hmm hechten lijkt me ook enorm pijnlijk zonder verdoving inderdaad. Dat ging bij mij onder narcose vanwege placenta die niet losliet, geluk bij een ongeluk. En ik ervaarde het persen als het minst pijnlijke deel, omdat ik iets kon doen met de pijn, voelde voor mij nuttig, eigenlijk dan wel bizar dat dat me dus is meegevallen. Hoelang doen ze over hechten gemiddeld? :|
     
  14. Lisa280887

    Lisa280887 VIP lid

    13 jan 2019
    5.067
    5.826
    113
    Vrouw
    Ik ben nu 1x bevallen met ruggeprik. Hier maakte het enorm uit welke arts er stond.

    Ik was ingeleid en rond de 5cm ontsluiting gingen de weeën ineens heel snel en kreeg ik flashbacks naar mijn bbz. Het voelde precies hetzelfde en ik zag mezelf alweer helemaal zitten in dat Spaanse ziekenhuis. Hyperventilatie tot gevolg en kon de weeën niet meer opvangen.

    Arts nmr 1 kwam niet goed door mijn ruggemerg heen. Arts nmr 2 wel maar de eerste gezette prik verdoofde alleen links. Van alles geprobeerd om die goed te laten werken, maar niks hielp. Uiteindelijk kwam arts nmr 2 terug en heeft hem opnieuw gezet. Die prik werkte gelukkig wel! Na 3 uur hyperventilatie was dit zo’n enorme verademing! Na een aantal uur moest ik wel op links gaan liggen voor de baby en werkte de prik rechts een beetje uit. Dus hop steeds het pompje ingedrukt en ben heel fijn door die laatste uren gekomen. Tijdens het persen ging de pomp uit maar was ik nog genoeg verdoofd voor het hechten. (Na bijna een uur persen)

    Ik besefte mij achteraf dat ik enorm geluk had met de arts die terugkwam voor mijn ruggeprik. En bereid was een nieuwe te zetten. Als hij dat niet had gedaan (wat in de praktijk vaak gebeurt als ik het zo lees) had mijn bevalling heel anders verlopen.
     
  15. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.125
    2.852
    113

Deel Deze Pagina