Ruggenprik

Discussion in 'De bevalling' started by aukje86, May 5, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring met een ruggenprik? Ik ben heel benieuwd hoe dat is 'bevallen'. Ik denk er namelijk over om te gaan bevallen met een ruggenprik.

Groet Aukje

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,814
    113
    Ik heb een ruggenprik gehad tijdens mijn bevalling, wilde het eerst niet, maar toen ik in een weeenstorm terecht kwam, was ik erg blij dat ze het aanboden.

Ik ben best bang voor naalden, maar die viel me heel erg mee. Ik moest op mijn zij gaan liggen en zou eerst een heel klein prikje van de verdovingsspuit voelen. Dat deed echt geen zeer ofzo, gewoon idd een heel klein prikje. Daarna dus de echt prik en die voelde ik al niet meer. Vervolgens voelde ik de weeen bijna niet meer, wat een verademing.

's avonds is de ruggenprik nog eens opnieuw gezet, omdat ik toen een ks kreeg en de ruggenprik moest toen op een andere plek worden gezet. Ging hetzelfde en toen ook geen problemen gehad.

3. BrasilPrincess

BrasilPrincess Bekend lid

Mar 24, 2008
    593
    0
    0
    heb ook wel vraagje mensen die ruggenprik krijgen klopt dat omdat je je onderlichaam niet goed voelt vaker uitscheurt en gehecht moet worden.
    zie erg op tegen ruggenprik heb daar altijd fobie voor gehad maar als ehdt helpt zal mij overheen zetten.maar hectingen in mijn vagina lijkt me nog minder zeker als meer dan 2 zijn.

4. Chantal87

Chantal87 Fanatiek lid

Apr 2, 2006
    3,727
    0
    0
    ik was echt blij dat ik een ruggeprik kreeg daarna niks meer gevoeld geen
    wee niks heerlijk
    de prik zetten heb ik niks van gevoeld
    ik had wel een paar hechtingen maar ook daar heb ik geen last van gehad

5. valhalla

valhalla Niet meer actief

Na 20 uur was de ruggenprik heerlijk! Ik kon mijn benen nog wel bewegen en voelde ook nog wel de weeën, maar op de achtergrond en dat was goed te doen. Het zetten, daarvan voelde ik op een soort elektrisch schokje in mijn hiel (ja, huh?) niets van. Ik had gedacht dat het echt pijn zou doen, maar... niets!

Ik geloof dat het als het goed is ook zo gedoseerd wordt dat je, tegen de tijd dat je gaat persen, weer wat gevoel hebt. Maar of dat altijd lukt?

Heb steeds geroepen: ik wil pas een tweede als ik zeker weet dat ik een ruggenprik kán krijgen als ik het wil! Dat is nl. niet overal zo en de gedachte dat het nu in principe altijd mogelijk is, vind ik erg fijn. Als ik het over moest doen en moest kiezen (ben i.v.m. verkeerde ligging van baby echt goed geknipt en gehecht) dan ga ik liever voor de ruggenprik en de hechtingen, dan voor geen van beiden.

Je hebt nog tijd genoeg, bespreek het met je vk en zou zeggen, hou de opties open... Vind zelf de prik achter de hand hebben een fijn idee, maar wie weet gaat het op dat moment hartstikke goed en heb je hem helemaal niet nodig!

6. Sam0110

Sam0110 Fanatiek lid

Sep 6, 2007
    1,567
    1
    0
    Van de prik zelf moet je helemaal niet bang zijn, stelt niks voor.
    Ik heb ene gehad tijdens mn bevalling maar helaas heeft t niet geholpen doordat t eigenlijk al te laat was, mijn benen waren nadien wel verdoofd en de knip heb ik niet gevoeld maar de weeën en de druk heb ik extreeeeeeem goed gevoeld :) ben er nog steeds bang van als ik eraan denk.
    Dus op tijd vragen is de boodschap!

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,181
    113
    Brabant
    ik moest ook een ruggenprik en wilde eigenlijk niet. Nou 10 min later was ik er blij dat we naar de OK reden, héérlijk...
    Het zetten stelde niks voor, je hebt op dat moment weeën, nou dan doet er niks meer pijn hoor.. alleen het stil zitten vond ik erg moeilijk, maar ik was ook redelijk de weg kwijt door de pijn.
    De huid voor verdoofd, dat voel je gewoon als een prik. Dan de ruggenprik zetten, dan voelt als een soort inwendige druk, vervelend maar (als het dus goed gaat) niet pijnlijk!
    Wel hebben ze 2x moeten prikken en bleek ik een blokkade te hebben waardoor niet alles verdoofd was, maar met de ruggenprik kon ik zelfs slapen:):) alleen was mn pompje niet goed aangesloten, dus mijn droom werd weer een nachtmerrie, hihi. Maar toen ze dan verholpen hadden, ging het een stuk beter.
    Besef je wel dat ze hem voor de 10 cm uitzetten zodat je vanaf de 10 cm alles weer voelt en goed mee kunt gaan persen. (en je voelt daar dus alles weer bij he...)

Ohja, mijn bloeddruk zakte wel gevaarlijk laag, door de ruggenprik(50/30 ofzo), maar na wat zakken infuus was dat ook verholpen..

Wat ik echt al nadeel heb ervaren is dat is na de bevalling geen "verliefd" gevoel had en ik ben de pijn dus niet vergeten, dit schijn je te doen door de hormonen die je aan het eind van de ontsluitingsfase aanmaakt door de pijn. en ja dat heb ik dus niet gehad...

8. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Dank jullie wel voor alle reacties. Ik begin toch steeds meer te denken dat ik het wel ga doen met een ruggenprik... De risco's zijn ook veel minder dan eerst werd gedacht. De kans dat er namelijk iets echt fout gaat is maar 1 op 80000. Dus de kans dat we een kindje krijgen met 8 armen en benen (bij wijze van..) is groter!

9. dreames

dreames VIP lid

Dec 9, 2007
    7,811
    4,050
    113
    Ik wilde absoluut geen ruggenprik, maar omdat ik in een weeënstorm belandde heeft de gyn me overgehaald er toch eentje te nemen.
    De prik vond ik reuze meevallen. Ik kon alleen mn benen niet meer bewegen, dus plassen moest via een kathether. Na de bevalling kon ik niet meer plassen (wrsch door de ruggenprik) en heb ik een week met een kathether gelopen.

Waarom beslis je al van te voren dat je een ruggenprik wilt en wacht je niet af? Misschien vind je het goed te doen zonder.

10. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Ik begin eerst zonder de prik. Maar wil de optie openhouden en even kijken hoe de ervaringen zijn. En de keuze van hoe graag ik het met of zonder wil bepaald ook in welk ziekenhuis is ga bevallen... De een doet het namelijk niet 's nachts en de ander weer wel......

Ik hoop het ergens wel zonder te kunnen, deed ik bij mijn eerste ook. Heb toen alleen heel lang met angst terug gekeken op mijn bevalling en merk dat ik nu ook al weer bang begin te worden. :(
    Ik stel mezelf ook een beetje gerust door tegen mezelf te zeggen dat ik het met een ruggenprik ga doen.... haha :oops:

11. Joycie02

Joycie02 Bekend lid

Apr 12, 2007
    635
    0
    16
    Volgens mijn VK zijn ziekenhuizen nu verplicht om een anaesthesist op te piepen voor de ruggeprik, OOK als het "alleen maar" om pijnbestrijding gaat en niet om bv een ks. Dit staat in het protocol wat geldig is sinds december 2008 en waarin staat dat alle vrouwen recht hebben op pijnbestrijding bij een bevalling.

Succes!

12. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    Dat was toch alleen nog maar een richtlijn? Er zijn nu iets meer dan 66 ziekenhuizen die 24/7 een ruggenprik geven. Maar het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp heeft 's nachts geen 'prik meneer' aanwezig, maar zou inderdaad wel moeten komen wanneer ik er om vraag toch???

13. aukje86

aukje86 Actief lid

Jan 6, 2009
    366
    1
    0
    Jongerenwerkster
    Zuid Holland
    ik bedoel 66 % van de ziekenhuizen....

14. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,045
    2,181
    113
    Brabant
    bij ons was ze ook niet in huis, maar ze werd mooi opgepiept... zijn ze nu dus wel verplicht hoor!

15. Merijn

Merijn Niet meer actief

Mijn bevalling ging te snel voor een ruggenprik, maar als dat niet het geval was geweest en de intensiteit wel hetzelfde, had ik er zeker 1 gevraagd.

16. marooz

marooz Fanatiek lid

Jun 3, 2008
    1,444
    0
    0
    pedicure
    Leeuwarden
    Ook ik heb een ruggenprik gekregen nadat ik een ww storm had.... en wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb! Ook al zat ie in eerste instantie een wervel te laag :(

Ik ben niet ingescheurd! En het persen ging super snel, ook zorgde de ruggenprik ervoor dat ik ineens zo kon ontspannend dat ik binnen 2 uur van 3 cm naar vo ging... kortom mijn ervaring was heel goed.

Van te voren wou ik echt geen ruggenprik, maar achteraf vind ik dat je er gewoon blind in moet gaan en als je het nodig hebt dan is de mogelijkheid er gelukkig... ik zou absoluut de ruggenprik verkiezen boven een petedine (=morfine) injectie... hier wordt je namelijk heel wazig en high van... en bij een ruggenprik ben je helemaal bij!

Over de anesthesie... het kan dat nog niet alle ziekenhuizen zver zijn maar ze moeten toch echt dag en nacht iemand in huis hebben, het is geen richtlijn maar een afspraak waaraan ze zich moeten houden!

17. mamatoB

mamatoB Fanatiek lid

Jan 15, 2009
    2,196
    0
    0
    Hallo dames

Ook ik heb enige angst voor de ruggenprik, maar kan me wel voorstellen dat je er tijdens de bevalling héél blij mee kan zijn! Ik ga dus ook zeker navragen of ze hem in ons ziekenhuis 24/7 kunnen zetten. Is dat niet zo, dan zou ik zeker overwegen in een ander ziekenhuis te bevallen wat ook dichtbij ligt.
    In Amerika bevallen bijna alle vrouwen met ruggenprik, ik vind dat ook niet zo gek eigenlijk. Als je de pijn kan bestrijden tijdens de weeën en je daardoor misschien meer kracht overhebt om te persen op het 'moment supreme', waarom zou je het dan niet doen, als het mogelijk is? Tuurlijk is het niet geheel risicoloos, maar dat is toch geen enkele bevalling? :( Ik zou het in elk geval zéker overwegen hoor. En als mensen mij 'raar' vinden (wat ik wel eens lees bij andere vrouwen die dit ook willen) alleen omdat ik een ruggenprik wil, in het ziekenhuis wil bevallen en flesvoeding ga geven, dan mogen ze wat ze vinden naar de politie brengen! :)

liefs
    mamatoB

18. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Hier in Duitsland doen ze het ook heel vaak. Er is zelfs 24/7 een anesthesist in huis en ze vinden het allemaal prima. Juist omdat je het recht hebt op minder pijn.

Ik wil zelf geen ruggenprik tot ik het zelf echt met volle overtuiging wil. Ik wil er later geen spijt van hebben dat ik me heb laten overhalen. Ik heb net de voorlichting in het ziekenhuis gehad en daar zeiden ze ook dat je bij een niet al te hoge dosis nog gewoon rond kunt lopen zelfs en niet je hele onderlijf gevoelloos is. Dat dacht ik namelijk... Je voelt je baby, de weeën en de bevalling op zich zeker wel, maar iets zorgt er voor dat de pijn doorschakeling naar de hersenen minder/niet werkt. Praktisch, maar ook wel spannend!

Ik ga dus voor de keuze op dat moment. Eerst maar eens zelf proberen.

19. marleen4683

marleen4683 Fanatiek lid

Apr 7, 2008
    2,727
    0
    0
    Groepsleidster Knderopvang
    Friesland
    de ruggenprik..... SUPER!!!!
    Was er erg blij mee in mijn weeenstorm!
    Om 11 uur ('s ochtends) zijn mijn vliezen gebroken en ben ik aan het invuus met wee-opwekkers gelegd.
    Om 9 uur 's avonds had ik nog maar 3 cm! Daarna een ruggenprik en om 12 uur 's nachts had ik 10 cm!
    Geeft enorm veel rust en je kunt nog even een tukje doen!

20. amanda23

amanda23 Actief lid

Feb 22, 2008
    395
    0
    0
    activiteitenbegeleidster
    arnhem
    Hier hetzelfde verhaal

Share This Page