Ruggenprik

Discussie in 'De bevalling' gestart door Tanja20, 23 apr 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

6 sep 2006
    2.958
    0
    0
    Lees vaak dat meiden een ruggenprik krijgen bij tijdens de bevalling, maar
    hoe zit dat eigenlijk?
    Een normale ruggenprik verdooft toch je onderkant ? :( :oops:
    Is het een ander soort prik ?

Ben erg bang voor prikken :)

2. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Er zijn een aantal verschillende soorten ruggeprikken geloof ik, maar de ruggeprik bij de bevalling verdoofd je vanaf je navel tot aan je tenen ongeveer ;)

Verder niet bang zijn voor die prik en er niet bij stilstaan, als je een ruggeprik aangeboden krijgt heb je vaak zoveel pijn en ben je zo bekaf van de pijn dat je overal ja op zegt en je geen seconde druk maakt om die prik.. geloof me ik vond de weeen die ik had tienduizend keer pijnlijker dan de ruggeprik en dat terwijl ik er altijd wat bang voor was en altijd riep dat ik geen ruggeprik wilde, ik dankte ze toen ze een ruggeprik voorstelde zo'n beetje op mijn blote knieen (bij wijze van spreke ;) )

3. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    ik heb een ruggenprik gevraag ivm mijn BI. Ik wilde er zeker van zijn dat als ik er een nodig had dat ik er dan een zou krijgen.
    Je hebt een epidurale en een spinale. De ene komt in het eerste gedeelte van je ruggemerg en de andere wat verder (geloof ik)

Wij hebben een hele uitleg gehad van de anesthestist. Een dag voor mijn inleiding hebben we dat gesprek gehad en is alles super uitgelegd.

Je krijgt eerst een prikje ter verdoving. Dat brand een beetje maar doet niet zeer. Daarna brengen ze de ruggeprik in (het slangetje).
    Ik vond het niet zeer doen en ze prikken tussen de weeën door.
    Echt ik raad iedereen aan een ruggeprik te nemen en ik was er eerst geen voorstander van hoor. Mijn eerste bevalling heb ik zonder gedaan en daar heb ik nu spijt van.

4. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Nee zover is het dus bij mij niet, ik raad niet iedereen een ruggeprik aan, hoop het volgende keer ook zonder te doen, maar als je echt veen pijn hebt is een ruggeprik wel een uitkomst!

5. Tanja20

Tanja20 Fanatiek lid

6 sep 2006
    2.958
    0
    0
    hoe kan je dan persen als van vanaf je navel verdoofd bent ? :oops:

6. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Hoi

Volgens mij zetten ze als je volledig ontsloten bent de ruggeprik uit.

Ik heb een keizersnee gehad, met ruggeprik.
    Moet zeggen dat ik niets gevoeld heb. OOk van de prik niet. De plaats waar die kwam werd eerst verdoofd.

Maar mijn eerste twee heb ik zonder pijnstilling gedaan, en daar kies ik toch liever voor.

7. Niet meer actief

bij mij is de ruggeprik niet uitgezet, maar voelde de pijn van het persen er dwars doorheen!

O ja, ik voelde helemaal niks meer, vanaf mn navel, heerlijk!
    Zelfs mn blaas had ik geen controle meer over, dat was minder, maar niet boeiend, want je voelt t toch niet! :)

8. nicole26

nicole26 Niet meer actief

Ik was ook dolgelukkig dat ik een ruggeprik kreeg , voelde me gelijk weer helemaal fit , en je voelt er helemaal niets van ... alles is beter dan die weeen :) :)

9. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Ik voelde de weeen ondanks de ruggeprik nog heel goed, alleen de rugweeen waren bij mij weg.. toen ik volledige ontsluiting had hadden ze het inderdaad uitgezet en persen dus volledig weer gevoeld..
    De ruggeprik was echt niet pijnlijk maar zou liever gewoon zonder ruggeprik (en de daarbijhorende katheter) bevallen..

10. Niet meer actief

Nou ik hoef hem niet... ik vind het echt iets angstigs... heb dit ook al kenbaar gemaakt bij de VK, maar zij gaf aan dat hier in NL dat niet snel word gegeven. Tenzij je in het ziekenhuis gaat bevallen en de pijn echt niet meer te doen is, maar dan nog........... hoef ik hem niet.. en mocht ik een keizersnee moeten, dan wil ik hem ook niet dan ga ik maar onder algehele narcose... ik heb er zon angst voor

11. twijfelaartje

twijfelaartje Actief lid

6 jun 2006
    220
    0
    0
    Ik heb een keizersnee gehad en de ruggenprik voelde je niets van. Het prikje ervoor dat is de verdoving brand een beetje maar dan heb je de pijn ook gehad.

12. wendy1611

wendy1611 Fanatiek lid

14 mei 2006
    2.463
    0
    0
    Ik heb het totaal niet gevoeld toen de ruggeprik werd gezet! Mijn rugweeen voelde ik niet meer, de beenweeen aan de rechterkant nog wel een beetje.

Toen ik volledige ontsluiting kreeg is de pomp uitgezet om de persweeen op gang te laten komen, helaas niet krachtig genoeg zodat ik alsnog aan de wee-opwekkers moest..

Ik vond het heerlijk die prik, heb hem gelukkig gekregen zonder ernaar te hoeven vragen

13. jantina

jantina Fanatiek lid

13 aug 2006
    1.551
    0
    0
    Ik heb ook een ruggenprik gehad , voor mijn keizersnede.....ik zag er al een berg tegen op;)
    Maar ik heb er totaal niks van gevoeld, het enige dat ik voelde is de prik vooraf die je huid verdoofd.
    En deze doet ook geen pijn maar voeld een beetje branderig.....
    Ik zou het de volgende keer zo weer doen;)

14. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    een ruggenprik leek me vreselijk en ik hoopte het nooit mee te maken, maar toen ik tijdens de bevalling de pijn niet meer trok en ze een ruggenprik voorstelden, boeide dat me echt niet meer, als de pijn maar minder werd!
    het zoeken naar de juiste plek om de prik te zetten vond ik vele malen pijnlijker dan de daadwerkelijke prik (had ook enorme blauwe plekken van het drukken op mn wervels tijdens het zoeke naar de juiste plek), kortom het is me vreselijk meegevallen. het infuus prikken deed veel meer pijn!
    de ruggenprik zorgde ervoor dat ik nog wat op krachten kon komen, zou het zo weer doen

enige nadeel van de ruggenprik vind ik dat je niet van je bed af mag, en dus hoe dan ook liggend moet bevallen.

15. PetraK

PetraK Fanatiek lid

19 sep 2005
    1.222
    0
    0
    Amsterdam
    Ja prcies. Infuus plaatsen deed meer zeer.

Onzewonder. Ik heb ook die angst gehad voor de ruggeprik. De kans dat het mis gaat enzo.

Maar als je er op dat moment geen keuse meer voor hebt dan boeit het echt niet meer hoor.
    Mijn kindje werd gehaald bij 30 weken 6 dagen zw. Ik wilde het liefst normaal bevallen. Maar daarvoor was mijn meisje te zwak. Dus moest het accuut gehaald worden dmv ks.

Ik heb ook mijn angsten aangegeven. Maar op dat moment kon het me allemaal niet schelen. Als mijn kindje hetmaar ging redden.

Algehele narcose doen ze niet zomaar volgens mij hoor. Tenzij het een geval van superspoed is denk ik...

16. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Het nadeel van algehele narcose is dat het kindje dat ook meekrijgt en een ruggenprik niet (zegt mijn gyn dan he ;) )
    Bedankt voor alle verhalen meiden, ik krijg zelf ook een ruggenprik en vond het fijn om geruststellende verhalen te lezen.. :D

Deel Deze Pagina