Na kruinligger toch vaginaal bevallen?

Discussie in 'De bevalling' gestart door nutts, 1 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Tijdens de inleiding van de eerste blijven hangen op 8 cm ontsluiting omdat ze een kruinligger was ( let op dit is dus geen sterrenkijker). Dat werd dus helaas een keizersnede wie is er bij een tweede wel vaginaal bevallen

2. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    De mijne lag als sterrenkijker en draaide als kruinligging (2e kindje). Eerste lag ook als sterrenkijker. Allebei op een natuurlijke manier zonder hulp geboren, het kan dus wel, maar het is wel moeilijker (hoewel ik geen vergelijking heb met 'normaal'). Het hoeft niet zo te zijn dat de tweede weer verkeerd ligt he (hoewel ik die pech wel 2x had).

3. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Nee hoeft zeker niet daarom zoek ik goede ervaringen. Heb nu echt al wat angst voor de komende bevalling bij de eerste 4 dagen bezig geweest en dus uiteindelijk een keizersnede.

Is een kruinligger heel veel moeilijker als normaal vraag ik me dus af. Ik moet namelijk gaan kiezen of ik normaal wil of geplande keizersnede

4. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    @nutts is er dan een grotere kans dat je dat weer hebt? Ik had altijd begrepen dat de kans net zo groot is als bij iedereen. Ik vond het persen bij de tweede een ramp, maar hij was ook bijna 9 pond en ik was al 52 uur wakker. Toch was hij er binnen een half uur uit. Mijn dochter was nog geen 6 pond en lag als sterrenkijker en daarbij vond ik de persfase erg meevallen. Geen idee hoe het normaal gaat.

5. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Nee dat niet maar ivm risico littekenweefsel mag ik nu kiezen. Maar ik twijfel want is een kruinligger dus echt zo veel moeilijker past een normale ligging dan wel? Vraag dus daarom ervaringen

6. Bureau

Bureau Bekend lid

3 jul 2014
    901
    41
    28
    Kruinligging is de grootste omtrek van het hoofd, dus: ja. Maar niks geeft garanties. Ik zou het er goed over hebben met je gyn of vk :)

7. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Gynaecoloog zegt er niets over vandaar. Laat de keuze bij mij. Maar is dus de breedste omtrek begrijp ik goed om te weten

8. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.192
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Onze oudste bleek in kruin te liggen.
    Hij kwam bijna 5 weken te vroeg en op het laatste werd het wel kritiek.
    Ik was al 1,5 uur aan het persen en mijn persweeen waren gewoonweg op dus er gebeurde niets meer en ook zijn hartslag viel soms weg.
    Ik zal de blikken van de verloskundige en verpleging nooit meer vergeten die ze met elkaar wisselden.
    Ze hebben me toen een flinke knip gegeven en ik heb toen alles op alles moeten zeggen en toen werd hij geboren met een enorme toeter cq bloeduitstorting op zijn hoofd en hij was helemaal slap en er kwam nog maar een heel klein huiltje.
    Is gelukkig allemaal goedgekomen maar had het langer geduurd dan was dit ook een keizersnede geworden.
    Na 12 dagen opname kon die mee naar huis.
    Mijn middelste is na een enorme weeenstorm geboren en die was er na max een kwartier persen al uit met aangezicht voor en de derde is geloof ik na 3 min persen gekomen ook met aangezicht voor en zonder knip allebei dus het kan gewoon.
    Je volgende kindje hoeft dus echt niet weer in kruin te liggen.
    Hier ieder geval niet;)

9. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Kijk dat klinkt bemoedigend

10. zeilbootje

zeilbootje Fanatiek lid

15 jan 2014
    2.771
    1.363
    113
    Hier 2x kruinligger. Eerste lag eerst als sterrenkijker maar is halverwege gedraaid en met kruinligging er uit gekomen. 3,5kg en 55min persen. Geen scheurtje of hechtingen.

Tweede lag ook kruinligging maar ging razendsnel. 4,5kg en 7min persen. Wel een klein scheurtje (2 hechtingen).

Dus zowel grootte als liggging maakte hier niet zoveel uit.

11. nutts

nutts Fanatiek lid

13 apr 2014
    1.973
    590
    113
    Hier dus blijkbaar wel aangezien de eerste niet verder kwam dan 8 cm ontsluiting. Maar vraag me dus dan af als dit kindje ook 3.5 kilo weegt en normaal ligt past het dan (misschien) wel. Wil niet weer 4 dagen voor niets bezig zijn

12. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Hier ook allebei de kindjes een kruin ligger. Waren pittige bevallingen maar is allebei de keren gewoon vaginaal gelukt.
    Zie deze keer wel erg tegen de bevalling op.

Heb geen tips voor je. Maar het kan dus wel gewoon vaginaal lukken.

13. Wenda

Wenda Fanatiek lid

12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Misschien kun je afspreken met de gynaecoloog dat je op de normale manier begint en als de boel stagneert omdat het weer een kruin ligger is je dan een keizersnee kunt krijgen?

Ik bleef overigens bij de eerste uren op de 4cm hangen en bij de 2e ook een tijdje maar ben daarna alsnog gewoon vaginaal bevallen.

14. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Mijn eerste lag in kruinligging.gewoon vaginaal bevallen. De 2e en 3e kwamen er veel makkelijker uit.

15. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland

Bij een kruinligging ligt de baby niet met het achterhoofd maar met de kruin naar beneden. In deze ligging is de doorsnede van het hoofdje groter en kan deze moeilijker door het geboortekanaal. Bij deze ligging is een natuurlijk bevalling mogelijk, maar er wordt relatief snel voor een keizerssnede gekozen.

Ja kruinligging is dus (veel) moeilijker. Niet onmogelijk maar hoe een bevalling verloopt en of het past ligt niet alleen maar de ligging van de baby. Er zijn zoveel factoren die meespelen.

Is het mogelijk dat ze vlak voor of tijdens de bevalling kijken hoe de baby ligt? Zou je weer een kruinligger hebben dan kan er alsnog ingegrepen worden toch? Volgens mij is het heel goed mogelijk dat deze baby gewoon goed ligt.

Hier lag de eerste baby normaal. Tweede was een sterrenkijker en bevalling verliep zonder problemen, al duurde het ontsluiten wel veel langer dan hij de eerste. Geen ingrepen gehad, op het breken van de vliezen na. Lees ook wel verhalen van bevallingen van sterrenkijkers die wel eindigen met een keizersnede dus het is zo verschillend per persoon. Als de gynaecoloog de beslissing aan jou laat betekent dat dat vaginaal bevallen tot nu toe mogelijk is, anders was er wel gezegd dat je geen optie hebt.

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    Mijn tweede is in aangezichtsligging geboren. (Nog een grotere omvang volgens mij en totaal geen fontanwerking)
    Tijdens het persen pas ontdekt (en niks tegen mij gezegd)
    Bevalling was zwaar (logisch), en ze bleek ook nog eens 10 pond te zijn. Oeps...

Bij de derde heeft niemand dit als extra risico gezien. Wel extra controles vanwege gewicht en een inleiding.baby 3 lag helemaal prima en is in achterhoofdligging geboren.

Succes met je overweging!!

Deel Deze Pagina