Bij mij pas bij de 4de keer raak geprikt. Deed alle keren geen pijn! Wel vreemd gevoel. Hoorde en voelde echt taktaktak de naald door mijn wervels of kraakbeen heen gaan? Heel apart! De prik zelf zat niet goed. Dus kreeg er tot 3x aan toe weeen doorheen. 3u later, weer 2,5u later en weer 2u later. Toen konden ze niks meer voor mij doen. Was wel fijn toen deze werkte. Alleen doordat ik de maximale doserinf extra had gehad, voelde ik wel persdrang, maar geen persweeen. Dus heb het persen niet gevoeld. Was verdomd lastig als het ook dat niet vordert. Hier wil ik liever geen ruggenprik meer. Kijken wel hoe het loopt en of ik dan eventueel een pompje wil. Ga er open in. Een bevalling kun je niet plannen, dus je er open minded ingaan dan kun je altijd dan beslissen!
Ik ben drie keer bevallen maar allen zonder pijnstilling. Ik begrijp eerlijk gezegd niet zo heel goed waarom je op voorhand al zou kiezen voor een ruggenprik? Alle drie mijn bevallingen waren zeker pijnlijk en er zijn momenten geweest dat ik niet meer wilde en gewoonweg de kracht niet meer had maar het is gelukt en er zijn drie gezonde kindjes geboren en ik heb er geen trauma's aan overgehouden. Er komt hier geen kindje meer bij maar een volgende keer zou ik het gewoon weer zonder pijnstilling doen.
Hier bij de eerste gehad met inleiden maar beviel niet goed. Vond m niet pijnlijk ofzo maar t deed niks. Voelde alleen mn benen niet meer verder alles gewoon helse bevalling was t
Mijn hele bevalling viel me zo mee dat ik geen tel over pijnstilling heb gedacht...... en mocht je toch echt pijn hebben die je niet dragelijk vind dan is de keuze voor die ruggenprik ineens niet eng meer...... Alles valt vanzelf op ze plek hoef je je nu echt niet druk om te maken
De eerste 3 bevallingen een ruggenprik gehad (laatste bevalling werd een spoedks), deed geen pijn, weeen doen pas pijn! Ik moet wel zeggen dat het de laatste bevalling maar een uurtje werkte maar daarna de weeen er gewoon doorheen kwamen, nog een extra shot gekregen maar helaas. De eerste 2 keren deed het wel goed z'n werk. Ik zou er de volgende bevalling zeker weer voor kiezen! Mijn partner is er altijd bij geweest als de prik gezet werd.
Dit is precies wat ik dacht! Een bevalling is zoiets moois! Tuurlijk doet het pijn en tuurlijk kán er iets fout gaan.. maar dat hoeft niet! Indd, die natuurlijke roes/pijnbestrijding die je lichaam aanmaakt tijdens een bevalling is zo mooi! Had ik inderdaad ook voor geen goud willen missen! En ook ik heb 2x in een weeënstorm gezeten..en de 2e was een sterrenkijker.. dus ik weet ook wel waar ik over praat.. Maar je lichaam is er echt voor gemaakt! Bij onze 2e was ik helemaal high door mn eigen endorfine.. mn man vroeg nog "weet je zeker dat je niks hebt gehad? :/ ) haha.. Wat ik iig wil zeggen is dat je vertrouwen moet hebben in je eigen lichaam en niet bang moet zijn!! Probeer het eerst en lukt het echt niet kan je altijd nog om pijnbestrijding vragen..
Bedankt voor de reacties. Het is niet zo dat ik op voorhand al kies voor pijnstilling, maar ik wil het zeker niet uitsluiten. Ik vind vooral het hele onwetende doodeng. Zeker ik met mijn overgeeffobie. Als ik me dus druk ga maken en ga piekeren, speelt deze fobie ook weer op. Ik mag van geluk spreken dat ik tijdens de zwangerschap nooit misselijk ben geweest. Hoogstens wat queezy als ik te weinig of te lang niet at. Zo naar. Ik ben niet eens heel bang voor de pijn zelf, ik kan echt wel iets hebben. En trek ik het niet? Pijnstilling it is. Maar het is vooral zo dat ik alles nu een soort van eng begin te vinden omdat het allemaal écht dichtbij komt en ik écht binnenkort moet bevallen en ik dus ook écht geen controle heb . Hoe zit het met bijwerkingen? Ga je daar ziek van worden? Tijdens de voorlichting werd gezegd dat je van zon morfinepompje misselijk kunt worden. Mij niet gezien denk ik dan. De vermoeidheid speelt ook wel mee. Waarschijnlijk denk ik op een betere dag heel nuchter over de komende bevalling en pijnstillingsmogelijkheden. Iemand had het over de tens. Die krijg ik volg week binnen. Via mijn zorgverzekering mag ik hem 6 weken huren!
Dankje! Ja, afgelopen zaterdag! Alles gaat goed gelukkig beetje pechbevalling gehad, maar ik heb het weer overleefd haha.
Ieder zijn keuze en vooral doen er voor jou op dat moment goed voelt maar hier nooit meer. Bij eerste bevalling hebben ze acht keer geprikt om vervolgens te concluderen dat ik "niet prikbaar ben voor een dergelijke verdoving". Het prikken op zich doet geen pijn. Een andere reden dat ik het nooit meer wil is dat ik van dichtbij mee heb gemaakt dat er zenuwschade is gekomen en gebleven nav een ruggenprik. Dan ga je er toch ook anders tegenaan kijken. Bij de eerste uiteindelijk ryfentanil gehad hierdoor eigenlijk de hele bevalling niet echt meegemaakt... jammer maar mocht het bij de derde weer nodig zijn zou ik dat doen om de ruggenprik te mijden. 2de zonder pijnbestrijding gedaan dus hoop daar nu ook weer op.
Je kunt tegen de misselijkheid ook wat krijgen als het te erg wordt. Dus daar zou ik me niet echt druk om maken. Ik wordt zelf altijd vrij misselijk van morfine achtige substanties en heb in ziekenhuis al besproken dat extra infuus krijg tegen de misselijkheid als ik pompje wil. Voor mij kleven te grote risico's aan ruggenprik (ivm medicijn gebruik), dus heb me goed op die morfine georiënteerd. Misschien heb je vaker morfine achtige pillen gehad zodat je een beetje weet hoe heftig je daarop reageert qua van de wereld af zijn? Dan kun je daar een beetje een inschatting van maken.
Over je zorgen over de misselijkheid: ik werd misselijk toen ik op de OK lag. Ik vermoed van de ruggenprik want verder heb ik niks gekregen. Ik zei het, gelijk werd er iets in mijn infuus gedaan en het was heel snel weg. Is ook niet meer terug gekomen. Dus gewoon aangeven, de kans is groot dat ze jou ook wat kunnen geven
Bij de oudste wou ik absoluut geen ruggenprik, maar na 6 uurtjes weeenstorm toch maar naar het ziekenhuis gegaan voor de prik. Mijn man mocht er gewoon bij zijn en het zetten deed totaal geen pijn. Daarna heerlijk relaxt door de bevalling gegaan. Bij de jongste bewust gekozen voor een ruggenprik, na het breken van mijn vliezen en bij 3cm ontsluiting naar het ziekenhuis gegaan. Ruggenprik gekregen en 4 uurtjes later bevallen
Ik vond een ruggenprik heel eng, en ook tijdens de heftige bevalling twijfelde ik heel erg, en uiteindelijk ook niet gedaan.
Mwah, 7 uur, moest met ambulance naar t zkh vanwege gebroken vliezen en niet ingedaald, persen ging moeilijk met halve persweeen en uiteindelijk op de OK beland om baarmoeder schoon te maken... Maar goed, we leven nog! Vond uiteindelijk Mn ingeleide bevalling het fijnst!
Ik vond het ook heeeeeeel eng.... maar uiteindelijk is het echt reuze mee gevallen, je voelt het amper
Nou erg fijn voor jou dat alles goed is gegaan, maar jouw opmerking is echt een dooddoener. Lijkt me logisch dat je jezelf inleest van tevoren toch dat mocht het onoverhoops voorkomen je tenminste weet wat het inhoud. Daarnaast kunnen er altijd (onverwachte) omstandigheden voordoen waarom je voor een ruggenprik kiest. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat niemand hier denkt; " Ach! Ik ga bevallen. Ruggenprik erin en relaxen maar "
bij de 1e een ruggenprik gehad. zetten was zo gebeurd en voelde niet prettig maar was zo gebeurd. het was op zich een heerlijk gevoel. geen pijn. Maar houd er rekening mee dat er ook flink wat nadelen aan kunnen zitten. jij en kleine moeten extra in de gaten gehouden worden omdat het voor bloeddrukschommelingen kan zorgen. ik lag helemaal aan bed gekluisterd door alle toeters en bellen. niet prettig. 18 uur lang... bloeddrukmeter om mn arm en 3 banden om mn buik. de ruggenprik en dan nog een infuus met vocht. nog een tijd en zuurstofmeter op mn vinger. op een gegeven moment daalde de kleine en konden ze het met banden niet meer goed meten. kleine kreeg een electrode in dr schedeltje geschroeft. hartslag van de kleine ging zich versnellen. zowel ik als kleine hadden koorts dus er kwam nog een infuus met antibiotica bij om ervoor te zorgen dat er voor de bevalling zoveel mogelijk bij ons binnen was. door de ruggenprik kan je niet zelf plassen en door het infuus natuurlijk extra vocht. ik werd om de 2 uur gecatheriseerd. naald bleek op een gegeven moment scheef te zitten. ik voelde aan 1 kant de weeen doorkomen. tijdens het persen werd de pomp uitgezet omdat ik anders de persweeen niet goed zou voelen. ik kwam ineens in een hel van pijn. kleine had na de bevalling nog koorts dus die werd bij me weg gehaald en naar de kinderafdeling gebracht. door ruggenprik heb je meer kans op kunstverlossingen. hier ook gehad. door het catheriseren en een fout die hiermee gemaakt is had ik een overloopblaas en hier nog tijdenlang problemen van. doordat we beide koorts hadden gehad, mochten we de volgende ochtend niet weg maar moesten we langer blijven. al met al geen succes. bij de 2e me voor genomen geen ruggenprik te nemen. thuis bevallen met behulp van een geboorte TENS. superding en kan eerlijk zeggen dat ik nauwelijks pijn gehad heb. het is niet verslavend, geen rare middelen in je lijf en het is onschadelijk voor jezelf en de baby.
Misschien moet je mijn post niet zo persoonlijk opvatten. Ik deel enkel mijn eigen ervaringen dus ik weet echt wel waar ik over praat. Uit de post van de TS dacht ik namelijk ook te lezen dat ze op voorhand al voor een ruggenprik wilde kiezen maar een stukje terug laat ze weten dat dit niet aan de orde is en daarom ook mijn opmerking.