Wat is er weer veel gekletst! Ruggenprik Nee niet op voorhand. Maar meer mocht ik hem op dat moment nodig denk te hebben. Ik vind het lastig om mijn lichaam blindelings te vertrouwen (overgeeffobie én omdat wij wel wat hulp hebben gehad met het zwanger worden vind ik het lastig om te denken dat mijn lichaam het allemaal zelf wel kan en doet). GeboorteTENS Via mijn verzekering mag ik hem 6 weken huren. Ik heb dit dan ook aangevraagd. Als het goed is krijg ik hem half augustus toegestuurd. Ben benieuwd, ik ga hem zeker gebruiken en hoop dat ik er wat aan heb. De een is er super positief over, de ander minder. Kwestie van gewoon uitproberen denk ik.
@Nina Sanders Kan je niet op voorhand iets vragen tegen misselijkheid/overgeven? Bij mn eerste bevalling heb ik veeeel gespuugd, elk bekertje water kwam er weer uit, ik weet niet of het spanning/pijn was of de ruggenprik, maar bij narcose heb ik het ook altijd en dan krijg ik op voorhand medicatie tegen misselijkheid. Bij de laatste bevalling werd ik ook misselijk, had bakje binnen handbereik maar heb niet gespuugd. Had toen veel meer pijn omdat ik geen pijnbestrijding had dus ik vermoed dat t wel door de ruggenprik kwam.
@LW85 mocht ik idd voor pijnbestrijding gaan dan zou ik er idd om kunnen vragen. Zouden ze daar gewoon heel makkelijk in zijn? Maar ik wil het eerst zonder proberen. Wie weet blijkt pijnbestrijding helemaal niet nodig (de geboortetens probeer ik wel). Ik hoop vooral dat het me lukt voldoende te ontspannen.
Oooh dat doe ik niet hoor ieder maakt zijn eigen keuzes. Ik vind je opmerking gewoon een vreselijke dooddoener. Uiteraard ben ik wel blij voor je dat je geen pijnstiling nodig hebt gehad.
Hier in Belgie wordt makkelijker voor een epidurale gekozen. Ze doen er ook niet moeilijk over. Omdat mijn derde bevalling werd ingeleid vroeg de gynaecoloog al op voorhand of ik er een wilde. Want dan zou het beste moment om hem te zetten zijn als de vliezen werden gebroken. Dan hebben de meeste vrouwen nog geen weeen of heel lichte. Heb toen ook gezegd dat ik in principe zonder wilde, maar dat het zeker bespreekbaar zou blijven mocht het niet opschieten. Uiteindelijk duurde de echte bevalling maar 1,5 uur, dus niet eens aan toegekomen.
Mee eens! Deze verdoving heb ik ook gehad ivm een knip, en van de knip en het staan van het hoofdje heb ik niéts gevoeld. Deze zouden ze standaard moeten geven Over de ruggenprik. Ik wilde hem persé niet. Tijdens mn bevalling had ik bij 5 cm ontsluiting al echt veel pijn. Been en rug weeën. Toen ik nog 2,5 uur bleek te doen over van 9 naar 10 cm had ik wel even spijt dat ik geen ruggenprik had gekozen, want deze 2,5 uur waren verschrikkelijk. Maar goed, de andere kant is wél dat ik mn bevalling héél bewust heb meegemaakt en ik elk detail nog weet. Ik weet niet of het komt door het ontbreken van de ruggenprik, maar vind het wel heel fijn dat ik alles nog zo goed weet Ik ben er nog niet over uit of ik een volgende bevalling met of zonder ruggenprik zou doen
Ik heb bewust voor een ruggenprik gekozen toen ik al een uur in een weeenstorm zat maar nog maar op 3 cm. Ik kon de weeen nog wel opvangen maar raakte al gauw uitgeput. Uiteindelijk maar goed geweest want het duurde nog 12 uur voordat ik bevallen was. Tot de weenstorm maakte ik gebruik van de GeboorteTens en die vond ik heeeel fijn! Ik dacht dat ik moeite met mijn keuze zou hebben, maar heb geen seconde spijt gehad! Als ik het niet had gedaan was ik namelijk op de O.K. beland. Mijn man mocht niet mee tijden de prik maak ik had de liefste verpleegkundige ooit bij me. Ook de anesthesist was een schat! Ik heb van de hele ruggenprik niets mee gekregen, ik zat helemaal in mijn bubbel de weeen op te vangen. Het moment dat ie ging werken was Hemels! Luister goed naar je gevoel en je lijf! Ook ik had een verdoving omdat de schaar en de pomp al klaar stonden, heb dus ook niets gevoeld van het staan van het hoofdje. Dat mag inderdaad standaard procedure worden haha.
Ik wou zonder pijnstilling bevallen, maar ik dacht dat ik dood ging na 5 uur weeën en amper 1 cm dus een ruggeprik besteld. Vooraf leek het mij doodeng, maar op dat moment was ik allea gaan doen zolang de pijn maar minder werd. Kans op bijwerkingen is vrij klein zoals ik altijd hoor. Tuurlijk de kans is er, maar niet groot. Bij mij verdoofden ze eerst de plek waar hij kwam, en toen de prik. Ik voelde nog pijn toen ze het probeerden dus hebben ze nog meer verdoofd, toen voelde ik niks meer en zat hij in 1 keer goed (plus dat de pijn van mn weeën echt meer pijn deed haha) Bij mij werd hij gezet in de verloskamers, op dat bed met mn man er naast. Die hield mij ook vast. En het duurde misschien 10 minuten van voor naar achter, echt hooguit. Volgens mij mag zo'n ding bij iedereen gezet worden, tenzij je al teveel cm ontsluiting hebt. Dan kun je voor een andere pijnstilling kiezen. Ik was er zelf heel blij mee. Ik vind weeën echt niet fijn en dit haalde de pijn vooral in het begin helemaal weg. Uiteindelijk kwamen mn weeën dr weer doorheen, ondanks dat ze hem hoger hebben gezet tot drie keer toe. Het prikken viel mij mee en ook tijdens de bevalling was het prima, ze plakken hem goed vast waardoor je hem er niet uit kan trekken ofzo. Het enige "nadeel" ik voel 7 maand na de bevalling nog exact de plek waar ze hebben geprikt. Niet echt pijn maar meer oncomfortabel. Het is wel steeds minder, heb het nu nog enkele keren per dag. Succes!
Ik lees hier veel over het staan van het hoofdje, maar doet dat zo'n pijn dan? Ik heb hier bij 3 bevallingen zonder pijnstilling niets van gemerkt... alleen tijdens het persen die enorme druk. Het moment dat het hoofdje wordt geboren voel je natuurlijk, maar van de momenten daarvoor kan ik me geen 'specifieke pijn' herinneren.
Zoals bij medicijnen bestaan er ook bij de ruggenprik bijwerken die regelmatig voorkomen en die minder vaak voorkomen of zeldzaam zijn. Het is dus niet zo dat de kans op bijwerkingen klein is zoals hier word gezegd. Wat ik ook zo bijzonder vind van sommige verhalen waarbij mensen de ontsluitingsfase te lang vonden duren en om die reden om een ruggenprik vragen: de kans dat deze fase langer duurt met ruggenprik word juist groter omdat je bepaalde hormonen door de verdoving niet meer voldoende aanmaakt. Ook tijdens het persen nemen de hormonen af waardoor je meer op eigen kracht zal moeten doen, eerder vermoeid kan raken, je kindje niet goed kan draaien omdat je moet blijven liggen of er zal moeten worden ingegrepen. Juist als je al even bezig bent voor een enkele centimeter, kun je beter voor rust en ontspanning zorgen en niet gelijk om een verdoving vragen (zelf heb ik negen uur over mijn eerste centimeter gedaan met regelmatige weeen, dus weet waar ik over praat). @Nescio Ik zie dat je inmiddels al bent bevallen, gefeliciteerd!! OT: ik heb het die ene keer ook als drukkend gevoel ervaren, niet als pijn en dat met een sterrenkijker.
Had ik bij de eerste 2 ook niet... ik begreep nooit waar mensen het over hadden... tot nr 3... Halleluja, JA! Dat doet pijn haha Precies op het moment dat het voorhoofd eruit was zeg maar had ik ook geen persweeen meer... dus moest wachten op een nieuwe wee.. ik kan je vertellen dat dat heeeeeeeeel pijn deed
Tsja dan moet je wel kunnen ontspannen Als je continu alleen maar gespannen ben dat bevordert je ontsluiting ook niet hoor, dan kan ne beter ontspannen, met ruggenprik of pompje
Ik had bij mij als optie lachgas voor pijnbestrijding.. Misschien ook iets voor jou? Uiteindelijk niet nodig geweest. Maar die verhalen van " ik voel niks meer, heerlijk" deden mij juist meer angst aan.. ik bedoel een bevalling is geen pretje, maar dat is logisch en het hoeft ook geen pretje te zijn. Maar die (pers)weeën hebben wel nut. Ik had tussen mijn persweeën geen pijn, had liever dat ik dat wel had gehad want dan was het wellicht iets sneller gegaan (ik wilde tussen de persweeën Door slapen ) Als het echt onhandelbaar wordt kun je hem altijd nog laten zetten.
De weeen hebben wel nu ja, maar die zijn er ook gewoon met pijnstilling hoor... waarom zou je ze perse willen voelen
Hahahaha ja hier ook! Wee was weer gezakt... JE hele onderkant staat gewoon in de fik. Ter motivatie! Als dat kind half uit je chukoo hangt en je hebt zoiets van nou ik lig wel lekker.. ik schoot pas op toen ze zeiden dat ik op moest schieten anders moesten ze inknippen.
Hmm nou hier bij allemaal de pijnstilling gestopt voor het persen... en heb gewoon normaal kunnen persen
Same here....niks van meegekregen. Heb alleen zijn schoudertje gevoelt omdat ik toen scheurde, maar van het staan van het hoofdje niks. @Nina Sanders sowieso moet je helemaal doen wat goed voelt en het per moment aankijken. Het is jouw bevalling en jij moet het doen en daarom ben jij ook degene die bepaalt. Maak je over het ontspannen geen zorgen...ik heb me totaal niet kunnen ontspannen, maar je moet het een beetje over je heen laten komen. Hij moet eruit op wat voor manier dan ook en zoals ik al zei...je komt echt en een vreemde roes terecht waarin alle soorten pijn door elkaar lopen, dus je weet op een gegeven moment geeneens meer wat er gebeurt is tot je na een par dagen het verslag leest
Apart he, dat je het zo anders kan ervaren! En dat het van bevalling tot bevalling verschilt! Las ook je andere bericht, dat is idd pech hebben. Maar ben blij dat het nu met jullie goed gaat. De gyn zei me op een gegeven moment dat ik rustiger moest persen om niet uit te scheuren, bij het hoofdje en toen bij de schoudertjes. Ik vond dat ook heeel moeilijk, wilde er vanaf zijn, maar toch kunnen luisteren gelukkig.
Dit was bij mij precies zo. Ik zat midden in een weeënstorm en ik maakte me meer druk om het feit of ik wel stil kon zitten dan om de prik. Ik heb er nauwelijks iets van gevoeld en in vergelijking met de weeën was het echt peanuts. In het begin werkte ie bij mij ook maar aan 1 kant, ik moest op de andere zij gaan liggen zodat het medicijn wat beter verdeeld werd. Ik had een pompje waarbij ik elk uur een extra shot toe kon dienen en die moest ik een uur na het zetten van de ruggenprik van het personeel gebruiken zodat het medicijn beter verdeeld werd maar had hem verder niet nodig. Maar zelfs met die verdoving aan 1 kant was het al een verademing. Bij mij vielen echter de weeën wel stil door de ruggenprik dus moest extra hormonen krijgen om die weer op te wekken en bij het persen voelde ik niet goed hoe is moest persen doordat ik vrij goed verdoofd was. Mijn dochter is uiteindelijk door middel van een vacuüm ter wereld gekomen omdat het persen voor haar te lang duurde. Ik heb wel het vermoeden dat dat deels te wijten is aan de ruggenprik. Mijn bevalling is in mijn ogen eigenlijk heel goed gegaan en nu ik weet hoe het is wil ik het volgende keer toch wel echt zonder proberen, dat had ik bij mijn dochter ook graag gewild maar het liep anders. Ik zou graag ook een keer die ervaring willen hebben. En dan zullen we bij de 3e wel zien wat het gaat worden.
Hier eentje (nou ja, wel twee keer prikken) gehad voor de geplande keizersnede. Manlief erbij. Voelde er niets van! Kon naar mijn idee ook snel weer lopen. Zag er ook tegenop maar dat zou ik een tweede keer niet hebben denk ik.