Ruggenprik

Discussie in 'De bevalling' gestart door Nina Sanders, 31 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Elisabetta

Elisabetta Fanatiek lid

3 apr 2017
    1.463
    412
    83
    Hier een heel goede ervaring met de ruggenprik. Het doet totaal geen zeer en je voelt vrij snel het effect. Ben blij dat ik toen die ruggenprik heb gekozen, het was voor mij echt een verademing op dat moment. Bij mijn tweede ben ik thuis bevallen en toen was er geen pijnstilling. Ik heb tijdens een wee toen weg geroepen dat ik NU een ruggenprik wilde. Haha! Maar dat kon natuurlijk helemaal niet meer. Gelukkig was het ook niet nodig.

Over alle bijwerkingen of wat er mis zou kunnen gaan zou ik me geen zorgen maken. Je bent in het ziekenhuis in goede handen. En als je er echt van tevoren van in paniek raakt dan kun je de gyn of de anestesist (degene die de ruggenprik zet) om uitleg en advies vragen. Volgens mij is het bij een ruggenprik erg belangrijk dat je zo stil mogelijk zit en ontspannen bent, dan is de kans het minst klein dat hij verkeerd wordt gezet.

2. GDuif

GDuif Bekend lid

22 mei 2016
    940
    170
    43
    Hier ook een topervaring met een ruggenprik. Deed helemaal niet zeer, was gepiept voordat ik het door had. Ik moest op mn zij gaan liggen en was beetje aan kletsen met mensen die voor me stonden. En heb er heel veel aan gehad!

Nina Sanders vindt dit leuk.
  3. Ri1987

Ri1987 Actief lid

9 sep 2015
    176
    1
    18
    NULL
    NULL
    De bevalling ging zo snel dat er geeneens tijd was voor een ruggenprik. Heb hem niet gemist ook. Bij een knieoperatie 15 jaar geleden ruggenprik gehad, prima, niets gevoeld van het zetten van de prik en niets gevoeld van het gewroet in mijn knie.

Enige minpunt vond ik toen hij uit begon te werken. Ik voelde de ruggenprik langzaam zakken. verdoofd gevoel was tot aan mijn navel en dat zakte steeds verder naar beneden, super irritant als hij net zover gezakt is dat je wel voelt dat je blaas vol is maar je benen nog niet kan bewegen. Nu is het bij zwangerschap een lichtere variant omdat je wel alles moet kunnen blijven gebruiken.

4. Nina Sanders

Nina Sanders VIP lid

1 aug 2016
    38.191
    45.331
    113
    Thanks voor de reacties. De bevalling komt nu wel echt dichterbij. Vind het heel spannend maar heb ongelofelijk veel zin om mijn zoon te ontmoeten! :D

5. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Eerste keer met epiduraal bevallen, 2e en 3e keer zonder. De epiduraal word gewoon in de verloskamer gezet door een anesthesioloog. Je kunt het een beetje voelen, maar het valt echt heel erg mee (natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen). Het zijn hele dunne naaldjes waarmee ze prikken en uiteindelijk blijft er een flexibel slangetje achter waardoor de verdoving word toegediend. Ook daar voel je niks van. Ze prikken tussen de weeën. Voor je moet gaan persen stoppen ze de toediening van de verdoving. Omdat je dan alle kracht nodig hebt en moet voelen wat je doet.

En dus twee keer zonder epiduraal bevallen, kan niet zeggen dat dat nou heel veel erger was. Bij de eerste had ik een weeënstorm dus daarom de ruggenprik en dat gaf op dat moment echt rust en het was heerlijk, maar die pomp zetten ze dus enig moment voor het persen uit. De 2e en 3e keer ging het ook te snel om nog een epiduraal te krijgen. Ik kan niet zeggen dat ik dat heb gemist. Ja het doet echt pijn maar de overgang van bijna geen pijn naar wel veel pijn bij het persen vond ik bij de eerste (epiduraal) wel groot. Die keren zonder zat ik echt in een soort roes, het bouwt dan steeds op. Moeilijk uit te leggen.

Het ligt er ook helemaal aan hoe de bevalling gaat natuurlijk. Snel, langzaam of alles ertussenin. Maak je er vooraf niet te druk om want het gaat toch anders zijn dan je in gedachten hebt. Met of zonder epiduraal.

6. Scooter84

Scooter84 Niet meer actief

Bij mij bleef de ontsluiting op 4cm hangen. Het was toen inmiddels al 10u 's avonds. Vliezen waren gebroken om 8.15u. Ik was echt moe en ondanks ik in principe geen ruggenprik wilde, waren de weeën echt heel heftig. Ik trok het niet meer. Dus afgezien van de stagnerende ontsluiting (ik wist dat nog niet toen ik al tegen mijn vriend zei dat ik eigenlijk toch wel een ruggenprik wilde), toch voor een ruggenprik gekozen.
    Eenmaal in het zh aangekomen duurde het nog een tijdje voor de anesthesist er was. Ruggenprik werd in de kamer gezet. Toen alles klaar stond kwamen er 3 extreem heftige weeën. Het duurde even voordat de ruggenprik goed gezet kon worden, ik kon me niet heel goed helemaal ontspannen. Uiteindelijk dus gelukt en ik maar wachten tot ik vrijwel niks meer voelde. Uhhm dat moment kwam niet echt. Anderhalf uur heb ik veel minder gevoeld maar daarna kwamen ze in alle heftigheid terug. Ophoging van de dosis werkte ook niet. Moet wel gezegd dat ik, nadat de ruggenprik gezet is, in anderhalf uur 3cm ben opgeschoten dus het heeft wel geholpen. De laatste 2cm waren er in 45 minuten. Dat ging echt onwijs snel. 40 tot 50 minuten persen later was onze dochter er.
    Voor mij heeft de ruggenprik dus maar 1.5 uur effectief iets gedaan. Enkele dagen na de bevalling had ik nog geen echt gevoel in mijn bovenbeen. Heel vreemd. Maar mssn is er met het zetten iets mis gegaan omdat ik niet echt goed kon ontspannen. Of ben ik resistent voor de medicijnen ofzo. Maar dat zullen we niet weten vrees ik ;)

7. j010

j010 Bekend lid

27 apr 2015
    691
    186
    43
    Vrouw
    010
    Eerste bevalling gedaan zonder pijnbestrijding. En het liefste deze keer weer. Maar kindje ligt nu in stuit.. dus soms denk ik wel eens aan die keizersnede (mocht het niet lukken qua stuitbevalling), maar ik zit toch echt niet te wachten op die ruggenprik. Grote angst ervoor op een of andere manier.

Naalden en pijn geen probleem, maar die ruggenprik ai ai ai..

Deel Deze Pagina