Thuis bevallen vs ziekenhuisbevalling...graag meningen ;-)

Discussie in 'De bevalling' gestart door Mili, 14 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    Hoi!

Hier nog even een vraag van mij...zit toch ziek thuis dus dacht kom ik vraag ff weer wat ;)

Ik heb gezegd van t begin af aan dat ik graag thuis zou willen bevallen. Lijkt me heerlijk in mn eigen omgeving en lekker ontspannen(haha voor zover je dat bent tijdens een bevalling)

Maar nu slaat ineens twijfel toe....want wat nu als er iets mis gaat tijdens de bevalling, als ik dan al direct in t ziekenhuis ben heeft kindje misschien meer kans?

aan de andere kant woon ik 5 min van het ziekenhuis, dus ik ben er ook zo...zucht.

Wat is jullie keuze (geweest)? En waarom kies je daarvoor/heb je daarvoor gekozen en hoe is het gegaan?

Graag jullie meningen...hihihi wie weet helpt het me om nog beter een afweging te maken.

Groet,
    Mili

2. Niet meer actief

Hoi

Ik wil graag thuis bevallen als dat mogelijk is.
    Je bent toch in je vertrouwde omgeving en in principe kun je dan doen wat je zelf wilt.
    Mocht er iets fout gaan dan ben je altijd nog snel genoeg in het ziekenhuis, en de verloskundige weet ook een hoop.
    Ze hebben mij gezegd dat als er complicaties zijn ik optijd in het ziekenhuis ben, en het ongeveer 15 min voor de gynacoloog of wie dan ook aanwezig is, dus als jij met 5 min bij het ziekenhuis bent dan heb je tijd genoeg mocht het fout gaan.

Verder hou ikook niet van ziekenhuis, ga er liever helemaal niet naartoe.
    Maar je moet gewoon doen wat voor jou het beste voelt.

Groetjes

3. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    :D oke das al 1!

Kwam er net achter dat ik dit beter bij de bevalling had kunnen plaatsen of niet?
    Nou ja MODS, haha verplaats maar als ie niet goed staat :)

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Bij mij is de keuze min of meer voor mij gemaakt, mijn vk wil dat ik poliklinisch beval in het ziekenhuis wegens overgewicht. Als ik dan een bloeding krijg oid, dan is hulp dichtbij. Moet zeggen dat ik zelf ook voor een poliklinische bevalling zou kiezen, je hebt dan alle troep in het ziekenhuis lijkt me en je hoeft niet halsoverkop weg als er toch iets niet goed gaat. Nu ben ik nog nooit bevallen, maar goed :) We gaan zien hoe dit uitpakt... hihi...

Volgens mij is het ook een optie om gewoon de bevalling af te wachten en dan te kijken wat het fijnste is. Je begint toch hoe dan ook thuis en als dat lekker gaat en het voelt goed, kunt je daar blijven en anders kun je altijd alsnog naar het ziekenhuis gaan. Ze nemen je altijd aan als patient als je aan het bevallen bent!

Succes met de keuze :)

Groetjes Rosa

5. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Thuisbevalling.

Ik wilde dat graag omdat je dan idd lekker in je eigen omgeving bent en lekker kan doen wat je zelf wil.
    Ik heb het ook als geweldig ervaren. Nu had ik ook een hele makkelijke en snelle bevalling en dat scheelt natuurlijk ook.
    ALs er iets is dan is de hulp er zo hoor of jij bent zo daar.

Succes met je keuze

6. Niesje1980

Niesje1980 VIP lid

21 sep 2007
    6.596
    0
    0
    Noord Holland
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen en dat is maar goed ook want het liep uit op een spoedkeizersnede.
    Gelukkig heeft mijn kleintje het gered, maar elke minuut telde dus ik was superblij dat ik uiteindelijk toch voor het ziekenhuis heb gekozen.

Deze keer heb ik dus geen keuze, ik moet weer in het ziekenhuis bevallen, maar dat vind ik geen probleem.

7. Angelina

Angelina Niet meer actief

Ik wilde 4 keer thuis bevallen, maar het is er niet één keer van gekomen :(

De derde bevalling eindigde per ambulance in het ziekenhuis omdat er foetale nood ontstond. De ambulance was er binnen 5 minuten.
    Dus als er echt een noodsituatie uitbreekt tijdens een thuisbevalling, ben je echt zo in het ziekenhuis ;)

Ik heb nu besloten om poliklinisch te gaan bevallen in het ziekenhuis. Ik ben nu zo gewend aan ziekenhuisbevallen dat het daar voor mij prettiger voelt. 8)

8. CreaLinda

CreaLinda Bekend lid

31 mrt 2007
    918
    0
    0
    Juf
    Nootdorp
    Ik wilde met alle geweld thuis bevallen.
    Je bent toch het rustigst in een omgeving waar je je prettig voelt en dat is voor mij thuis (kan me ook voorstellen dat er meiden zijn die zich dan in het ziekenhuis prettiger zouden voelen hoor).

Maar goed thuis bevallen met 34 weken zit er niet in, dus ik ben in het ziekenhuis bevallen.
    En ik kan je vertellen op dat moment maakt het geen flikker meer uit waar je ligt, al lig je op de Grote Markt in centrum Den Haag.

Het enige wat mij tegen is gevallen in het ziekenhuis is dat ik daarna gewoon 2 uur alleen heb gelegen na de geboorte, maar dat zal ongetwijfelde ook te maken hebben gehad met de premature bevalling, want Florine moest naar de couveuse afdeling en anders neem ik aan dat ze je kindje gewoon bij je leggen.

Linda

9. joyce1980

joyce1980 Fanatiek lid

21 okt 2006
    2.308
    0
    0
    ik wilde in het ziekenhuis bevallen vanwege de 5 katjes bij ons thuis.
    moet ik erbij zeggen dat ik al jaren in dat ziekenhuis werk en ik me er dus ook gewoon op mijn gemak voel.
    uiteindelijk bleek onze boef in het vruchtwater gepoept te hebben dus moesten we gelijk aan het begin van de bevalling al naar het ziekenhuis.
    maar ik heb het geen seconde vervelend gevonden, was juist blij dat ik daar lag en niet thuis.
    ook was de pijnstilling in de buurt, hielp wel niet, maar goed het was er wel.

ik zou het bij de volgende graag weer zo willen.

joyce

10. jetteke

jetteke Bekend lid

21 apr 2006
    989
    0
    0
    overijssel
    Ik ben in het ziekenhuis bevallen en dat wilde ik ook graag vantevoren. Het is alleen een medische indicatie geworden omdat ik ingeleid moest worden.
    De reden voor mij om voor het ziekenhuis te kiezen was met name dat wij 30 minuten van het ziekenhuis wonen en als ik dan alsnog daar naartoe zou moeten, leek me dat geen pretje. In het ziekenhuis is alles bij de hand.

Achteraf zou het ziekenhuis een goed keuze zijn geweest. Uiteindelijk moest er in ons geval een vacuumpomp aan te pas komen. Ik moet er niet aan denken dat ik met persweeen naar het ziekenhuis had gemoeten..

Een evt volgende keer gaat dus absoluut weer in het ziekenhuis. Tenzij we dan dicht bij eht ziekenhuis zouden wonen....

11. loodje

loodje Actief lid

1 feb 2007
    241
    0
    0
    Ik wil graag thuis bevallen, het lijkt me prettig om in mijn eigen omgeving met weinig mensen te zijn.
    Ik werk zelf in het ziekenhuis en heb een aantal bevallingen mee gemaakt en dan stonden er zo veel mensen omheen. Nu weet ik wel dat je dat op dat moment niet realiseerd, maar mijn eigen omgeving en eigen dingen om me heen, lijken me wel prettig.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik heb nog even getwijfeld om in het ziekenhuis te bvallen, omdat wij toch minimaal 20 minuten moeten rijden om er te komen. Het leek me in eerste instantie beter om er dan al te zijn. :D

De VK heeft me gerustgesteld en gezegd dat als het nodig is je er zo bent. Zij zou dan alleen niet meegaan en een telefonische overdracht doen omdat ik perse naar een ziekenhuis buiten de regio wou. Wij wonen op het randje van de regio waar de verloskundige werkt, wij zijn de laatste straat waar ze komt. de volgende zijstraat is voor de andere regio.

Hierna heb ik besloten om thuis te bevallen, en van die rotzooi heb ik niks gemerkt.. je hebt het zo druk met je kind bewonderen dat het al opgeruimd is voor je er erg in hebt...

13. Mama007

Mama007 Niet meer actief

Ik wilde thuis bevallen. Maar na het breken van de vliezen ging mijn zoontje zijn hartslag naar beneden en meost ik met spoed naar het ziekenhuis met de ambulance.
    Gelukkig is alles goed gegaan. Ik ben uiteindelijk blij dat ik in het ziekenhuis ben bevallen moest nl aan het infuus en geknipt worden. Volgende keer kies ik bewust voor het ziekenhuis.

14. Niesje1980

Niesje1980 VIP lid

21 sep 2007
    6.596
    0
    0
    Noord Holland
    Dat hoeft niet hoor, ik heb gewoon iedereen weggestuurd.
    Ik wilde lekker alleen en in het donker zijn, heerlijk!
    Met persen kwam er een verpleegkundige en de vk erbij meer niet.
    Pas toen het een keizersnede werd werd het druk om mij heen, maar dat was voor de operatie.

15. pollywol

pollywol Actief lid

14 aug 2007
    264
    0
    0
    Ik kan gelukkig thuis bevallen. Ben toch bang dat er in het ziekenhuis allerlei overbodige medische dingen worden gedaan. Thuis wordt er toch beter op je eigen grenzen gelet. Ik heb bijvoorbeeld een geboorteplan (wat wil ik tijdens en direct na de bevalling). Zul je zien dat net bij de geboorte de diensten van de artsen/verpleegkundigen wisselen en dat ze daar helemaal geen rekening mee houden! Laat staan een onnodige tangverlossing omdat ze de kamer nodig hebben of zo. Nee hoor, laat mij maar lekker thuis!

16. Lente

Lente Bekend lid

12 jun 2007
    615
    0
    0
    ik ben thuis bevallen en dat vond ik heel prettig. Alleen 5 minuten later werd de ambulance gebeld ivm complicaties, nog 5 minuten later stond die voor de deur en 10 minuten later was ik in het ziekenhuis, ZONDER kindje, want die nemen ze niet mee (tenminste niet én je man én je kindje, dat past niet... moest dus nog even kiezen ook).
    Dat viel ff tegen, maar gelukkig kwam de kraamverzorgster al heel snel met de baby. Ze is nog een tijd bij ons gebleven in het ziekenhuis, ook tijdens het hechten en als mijn man op de gang stond om iedereen te bellen. De verloskundige kwam ook al snel voor de overdracht aan het ziekenhuis.
    Daarna is de kraamverzorgster weer naar ons huis gegaan om alles op te ruimen.
    Ziekenhuis viel me heel erg tegen. Heb van 's morgens 9 tot 's middags 3 moeten wachten tot gewassen werd en op een kamer kon (lag al die tijd alleen in een t'shirt). Kreeg heel weinig hulp in aanleggen. De man van de vrouw die naast me lag op de kamer heeft me uit gelegd hoe het bed werkte.
    Kortom, geen prettige ervaring en vind het ook erg jammer dat ik bij een volgende in het ziekenhuis MOET bevallen (ivm complicaties). Gelukkig mag ik als alles goed gaat wel gelijk weer naar huis.

Maar ja aan de andere kant, net wat CreaLinda zegt: op dat moment maakt het je geen flikker meer uit ;)

17. Mili

Mili VIP lid

23 feb 2007
    6.199
    0
    0
    super bedankt voor alle antwoorden en meningen en ervaringen!
    Jullie helpen me enorm!
    Kom maar op met nog meer info :)

18. Niet meer actief

Ik wou bij mn eerste thuis bevallen, maar toen na 24 uur gebroken vliezen en allerlei middeltjes geprobeerd de bevalling nog niet doorzette zijn we naar het ziekenhuis gereden. Daar is gebleken dat mijn schaambeen teveel naar achteren wijst en dus flink in de weg zat. De gyn wou toch eerst een gewone bevalling proberen, wel ingeleid. Uiteindelijk heeft alles bij elkaar 36 uur geduurd, maar toch geen keizersnee geworden.

Samengevat: een vroedvrouw weet meestal heel goed wanneer je naar het ziekenhuis moet. Een eerste bevalling duurt meestal langer dan de volgende, maar vaak is er nog genoeg tijd om naar het ziekenhuis te rijden. Andere problemen kunnen ze wel enkel in het ziekenhuis opsporen (zoals dat schaambeen van mij, daar wist de vroedvrouw niets vanaf)

Doe waar je je best bij voelt, ik ga dit keer meteen in het ziekenhuis bevallen omwille van de moeilijke eerste bevalling.

19. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ik wilde graag thuisbevallen, maar moest omdat ik 2 weken overtijd was in het ziekenhuis bevallen en wat was ik daar achteraf blij om!
    Het werd een spoedkeizersnede en zijn navelstreng zat ook nog eens 3 keer om zijn nekje. Ben blij dat ik een eventuele volgende keer sowieso in het ziekenhuis zal moeten bevallen.

20. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik lees stiekem mee.

Ik weet het nl. nog niet.... thuis lijkt me fijn klinken. Maar ik heb astma, en dat was vroeger een medische indicatie. Dus nou zit mijn moeder er steeds op te hameren of ik wel poliklinisch ga.

Deel Deze Pagina