ruggeprik bij de bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door sjudith, 27 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamavanTwan

30 jan 2012
    7
    0
    0
    Annen
    Ik ben ook bevallen met een ruggenprik..
    Absoluut een aanrader..
    Ik kreeg rugweeen en die waren niet meer weg te puffen!
    Toen mijn ruggenprik er net in zat, had ik even rust, geen pijn..
    Tot ik binnen een uur persweeen kreeg!
    Volgens de dokters was dat nog niet mogelijk, omdat ik een uur daarvoor nog maar 4 cm ontsluiting had, maar jawel hoor, ik was mijn persweeen aan het wegpuffen..
    Toen hebben ze mij nog een ruggenprik gegeven, maar na een half uur hadden ze toch wel door, dat Twan graag geboren wou worden!
    Ik heb het einde van de bevalling heel goed meegekregen, met niet al te veel pijn..

2. Eliesje

Eliesje Niet meer actief

Eerste kindje was geplande keizersnede. Top!

De twee bevallingen daarna waren serieus de hel! Voor zowel mijn kinderen als voor mezelf.

Nu ga ik in een ander ziekenhuis bevallen en mag ik WEL pijnbestrijding. Ik ga lekker voor de ruggeprik. Vind dat ik dat wel verdiend heb. :)

3. Supi

Supi Fanatiek lid

12 sep 2011
    1.523
    8
    38
    Noord-Holland
    Ik ben met langdurig gebroken vliezen en na een nacht niet geslapen te hebben van de weeen uiteindelijk ingeleid.
    Na 5 uur weeen waren ze zo sterk en vlot op elkaar dat het niet meer te harden was, daar bovenop was ik ook nog kotsmisselijk.
    Na de ruggeprik om een uur of 4 kon ik me ontspannen, de pijn was niet helemaal weg, maar wel zodanig afgezwakt dat ik eindelijk kon ontspannen en half in slaap viel. Om 18:41 is onze zoon geboren na 23 minuten persen. De persweeen waren zeer duidelijk te voelen.

Ik heb voor een ruggeprik gekozen omdat daar de minste risico's voor mij en de kleine aan vast zaten. De pethidine prik die ik kon krijgen zou mij high maken en de kleine kon er ademhalingsproblemen van oplopen na de geboorte.
    Nu heeft de kleien nergens last van gehad en hebben we volop van de bevalling kunen genieten. Ik had wel wat kleine haarscheurtjes in wendig, maar ben niet echt uitgescheurd.

4. Jade86

Jade86 Bekend lid

Ik ben 2 weken geleden bevallen met een ruggenprik (bij 6 cm ontsluiting) en ik kan het iedereen aanraden. De prik zelf valt echt reuze mee (in vergelijking met de pijn van de weeën valt alles mee) Bij mij werkte de eerste prik alleen niet helemaal, want ik was alleen rechts verdoofd. Links bleef ik ontzettende pijn houden tijdens de weeën. Na 20 minuten hebben ze toen gelukkig nog een ruggenprik gezet. Daarna was alle pijn weg, wat een verademing!! Het persen ging me prima af met de ruggenprik.
    Doordat ik een ruggenprik heb gehad kijk ik heel positief terug op mijn bevalling. Ik zou het zo weer over doen.

5. sunshine28

2 jan 2012
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb ook ruggenprik gekregen toen ik 2 cm ontsluiting had en is niet uitgezet tot het einde wat was dat heerlijk 13 min. geperst zonder pijn ik heb heel goed de persdrang gevoeld en meegeperst.

De bevalling heeft 9 uur geduurd omdat de baby nog niet ingedaald was moest ik op mijn zij liggen en na 2 uur was mijn baby gezakt op de ctg scan zag ik de gruwelijke weeen opkomen en afdalen.

Nadeel ik had veel dorst en dronk veel water en na 10 minuten kots ik alles uit, en mijn bloeddruk daalde en na overgeven was alles weer normaal. Plus 3 dagen rugpijn.

6. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
    Een ruggenprik heeft zeker risico's en ik vind dat je daar echt niet te licht over moet denken.
    Ik mis bij de nadelen nog het volgende:
    - kans dat het blok te hoog komt
    - kans dat de medicatie spinaal terecht komt in plaats van epiduraal
    - bloeddrukdaling (hier heeft je kind ook last van.
    - tgv bloeddrukdaling: braken,misselijkheid, duizeligheid, flauwvallen.
    - infecties bij moeder (je gaat toch met een naald naar binnen)
    - vagale reactie (ernstige vertraging hartslag en daarbij verlaging bloeddruk)
    - met name voor vrouwen die een sectio hebben gehad: het niet bemerken van een uterus ruptuur (scheuren van de baarmoeder)

Zo zijn er nog wel meer risico's. Als het goed is heeft het ziekenhuis een boekje met alle risico's.

Tegenwoordig krijgen we veel vrouwen voor een ruggenprik terwijl ze nog geen wee gehad hebben.
    Zo ben je lekker de weeen voor. Helaas werkt dit echt niet zo.
    We moeten dan maar gokken of we voldoende hebben gegeven om de weeen op te vangen, je kan het niet controleren aangezien er geen weeen zijn. Helaas blijkt dan vaak later dat er meer gegeven had moeten worden maar dat de afdeling dat tegengewerkt heeft. Het is echt beter te wachten op het juiste moment voor een ruggenprik. Je hoeft geen dagen lang helse pijn te lijden...maar dat je het gaat voelen hoort erbij.

Ik lees er hier heel weinig/niets over maar een TENS kan ook een goede optie zijn. Daar zou ik persoonlijk voor kiezen.

Niemand kan van te voren weten of een epiduraal nodig is, daarom ben ik van mening dat we ook niet vooraf moeten zeggen er 1 te nemen. Natuurlijk moet je nadenken over je opties maar denk er aub niet te makkelijk over.

Heel veel succes iedereen!

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Wachtende, heb je wat meer informatie over zo'n TENS? En zijn er dames hier die er ervaring mee hebben?

Ik heb ook best mijn bedenkingen bij een ruggeprik, ik ben bang voor naalden en laat staan de risico's die eraan kleven. Toch zou ik het wel fijn vinden als de optie er is als je het nodig hebt. Je weet vantevoren inderdaad niet hoe het gaat lopen.

8. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Dag dames,

Ik ben ondertussen bevallen :D

Met 2 ruggeprikken zonder resultaat :( Maar dat lag aan mij ik knalde er zo doorheen!

9. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

29 nov 2011
    4.414
    0
    0
  10. Sila24

Sila24 Niet meer actief

yep heb een ruggeprik gehad en zou de volgende x weer 1 willen, het is echt een verademing!!!!!!

11. Pindaatje

Pindaatje Niet meer actief

Allereerst, TS, gefeliciteerd!!

Ik slechte ervaring met ruggenprik. Kon slecht persen door de ruggenprik, als gevolg daarvan ben ik giga ingeknipt en werd mn dochter eruit getrokken met de pomp.
    Dochter pijn aan haar hoofd en erg huilerig, ik koorts, super veel pijn en algeheel ziek gevoel.

2e bevalling daarom zonder gedaan, en is me zóveel beter bevallen! Herstelde veel sneller en geen na-pijn.

Mijn schoonmoeder, die kraamverzorgende is, heeft laatst een seminar gehad over ruggenprikken en oh my god.... Je wil echt niet weten die troep met jouw lichaam en dat van je kindje doet!

12. sjudith

sjudith VIP lid

19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Bedankt voor alle reacties :)
    Wellicht kan de topic open blijven voor andere geinteresseerden?

13. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik sta nog steeds te kijken van de Nederlandse bevallingscultuur. Volgens mij lopen we hier lichtjaren achter op meerdere vlakken.

Ik ben zeker van plan gebruik te maken van pijnbestrijding tijdens mijn bevalling. Of dat een ruggenprik wordt weet ik niet, maar daar zou ik zeker voor open staan.

14. Belindada

Belindada Niet meer actief

Ik had een ruggenprik en ik kan je vertellen, ik vond het zalig!

Deel Deze Pagina