Ervaringen met diverse soorten pijnstilling!

Discussion in 'De bevalling' started by Melrose, Feb 16, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Hallo,

Zijn er hier dames die op eigen verzoek gebruik maken van de pijnstilling?
    Zoals ruggenprik, maar ook pethidine (injectie in bil of dij) en remifentanil (infuus dat je zelf kan bedienen).
    Ik twijfel nog tussen de mogelijkheden...iemand een advies? :)

2. Wachtende

Wachtende Fanatiek lid

Nov 29, 2011
    4,414
    0
    0
    Vergeet de TENS niet ;)

3. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    mijn ervaring...nooit meer pethedine overdag...(heb het nu gehad in combi met een slaapmiddel omdat de inleiding niet opschoot om te kunnen slapen en dat was wel lekker ;) maar tijdens mijn 1e bevalling overdag gehad) en ik weet er weinig meer vanaf.....ben compleet stoned geweest toen...

4. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

Jun 11, 2011
    1,143
    12
    38
    Uden
    Heb pethidine gehad bij mijn laatste bevalling. Had niet echt het idee dat het werkte. En had het gevoel dat mijn zoontje een dag of 2 misselijk is geweest na de bevalling.
    Bij de oudste geen pijnstilling gehad, maar vond die bevalling ook minder pijnlijk (werd ingeleid bij de jongste).

5. NooNoo

NooNoo VIP lid

Jul 18, 2010
    5,422
    1
    0
    Ik heb pethidine en een ruggenprik gehad.

In eerste instantie was pethidine geen optie. Ik wist dat je er nogal stoned van raakt en wilde er bij blijven. Toen de ontsluiting na 16 uur op nét 4cm zat en de kans groot was dat de anesthesist geen tijd voor me zou hebben, was ik er he-le-maal klaar mee en voor de pethidine gekozen dus.

Tja. Stoned ja. Lallen tegen de zuster dat ik iedereen een knuffel wilde geven, niet antwoorden op m'n man of na een kwartier vragen: huh wat zei je? Niet perse beangstigend zoals ik had verwacht, ik kwam best wel tot rust :D Ze zeggen dat het eerder rustgevend dan pijnstillend werkt, maar toch moet ik zeggen dat ik me sinds die injectie niet veel meer van die takkeweeën kan herinneren. Ik heb er wel van moeten overgeven.
    Een tijd later had de anesthesist tóch tijd voor me en heb ik de ruggenprik alsnog gekregen. De pethidine raakte langzaam uitgewerkt en dat helder zijn had ook wel weer wat.
    Over de ruggenprik heb ik niets te klagen eigenlijk, ging gewoon goed allemaal. Tja, die gevoelloze benen waar je nog wel mee kan lopen zijn best vaag, ik heb een hele tijd m'n benen liggen aaien omdat ik het zo cool vond ;) (eh ja, laten we het er maar op houden dat dat was toen de pethidine nog werkte :D)
    De dagen er na had ik een wat beurs gevoel in m'n rug op de plek waar de prik had gezeten, maar niet noemenswaardig en een lachertje vergeleken bij de pijn van de knip en jumbo-aambeien die ik heb gehad.

6. BabyR

BabyR Fanatiek lid

Dec 18, 2011
    2,009
    5
    38
    Ik ook pethidine gehad, en echt nooit meer!
    Werd ook stoned van en heb de hele bevalling geen woord kunnen uitbrengen.
    Ook heb ik nu nog steeds last van mn been op de plek waar ze hebben geprikt.

7. debby82

debby82 VIP lid

Nov 18, 2008
    25,903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik heb een ruggeprik gehad. En ja dat voelde wel echt heerlijk. Voor de pijnstilling zou ik het zo weer doen. Maar helaas was bij mij de bijwerking dat ik er koorts voor kreeg en daardoor moest mijn zoontje 4 dagen preventief opgenomen worden op de neonatologie. Dat was echt niet leuk dat ie zover weg was van mij. Ik zou dus persoonlijk niet meer voor een ruggeprik kiezen. Het schijnt wel vaker voor te komen.

8. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

Dec 9, 2009
    916
    1
    16
    Ohh ik zou ook voor de pethedine gaan deze keer, maar nu twijfel ik ineens toch.... :$
    Is het zo erg, STONED?????

9. MissBianca

MissBianca Fanatiek lid

Jun 11, 2011
    1,143
    12
    38
    Uden
    Was het maar waar, ik voelde de weeën net zo heftig als daarvoor.

10. Saz667

Saz667 Fanatiek lid

Nov 24, 2008
    4,841
    177
    63
    Hier pethidine gehad, en remifentanil pompje. Wil geen van beide bij de volgende bevalling!

Pethidine gehad nadat ik 8 uur aan 't infuus hing om de weeën op te wekken, en nog steeds 1cm had. Infuus ging uit en kreeg die spuit om te zorgen dat de pijn wat wegzakte en ik kon slapen. Van slapen is weinig gekomen (wel beetje dommelen tussen de weeën door), want het zette toen dus door.. Door dat spul werd ik zo wazig in m'n hoofd dat ik me nergens op kon concentreren, idd net of je een flinke joint had gerookt ofzo. De pijn werd er niks minder van helaas.

8 uur later heb ik zo'n kloterig remifentanil pompje gehad, wat gewoon helemaal niet werkte. Ook niet voor herhaling vatbaar dus.

Hopelijk begint de volgende bevalling gewoon uit zichzelf, mocht ik wel pijnstilling willen, is de enige optie een ruggenprik.

11. tam27

tam27 Fanatiek lid

Aug 6, 2005
    3,173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Bij mijn eerste bevalling kreeg ik een pethidine injectie. Ik voelde de weeën net zo heftig alleen tussen de weeën door was ik helemaal weg. Bij mijn derde bevalling ben ik ingeleid met een ruggeprik, heerlijk :D Ik zou die bevalling zo weer overdoen!

12. Gentle

Gentle VIP lid

Oct 10, 2007
    6,979
    1
    36
    Overijssel
    Ik heb pethidine gehad en een ruggenprik.

Pethidine:
    - Dronken gevoel
    - Hielp echt niks tegen de pijn
    - Ben een stukje van de bevalling kwijt
    - Baby in vruchtwater gepoept (kan daardoor komen, omdat de medicijnen bij de baby komen)
    - Die prik is pijnlijk!

Ruggenprik:
    - Gek gevoel (slappe benen, kon nog net lopen)
    - Helaas net niet goed gezet, dus na een poosje weer gevoel aan 1 kant
    - Ik kon me heeeeerlijk ontspannen, wat de bevalling heel snel heeft laten vorderen.
    - Het zetten deed weinig pijn, alleen een klein prikje voor de verdoving
    - Het zetten is wel even onhandig, omdat je (met weeën) voorover gebukt moet blijven zitten, heel stil.

Ik was dus helemaal niet tevreden over de pethidine, alhoewel de ruggenprik ook niet ideaal was. Als de bevalling wat langer had geduurd hadden ze waarschijnlijk de ruggenprik wel wat harder gezet of even opnieuw geprikt, omdat ik dus aan 1 kant weer steeds meer voelde. Maar goed, nu was ze er al zo snel...

13. Pina82

Pina82 Fanatiek lid

Aug 16, 2009
    2,096
    0
    0
    Moederen
    Tussen de bolletjes
    TENS, werkt goed en je kunt je ergens op focussen.

14. shanandoah

shanandoah Fanatiek lid

Jan 21, 2012
    1,514
    0
    0
    ik heb refentamil gehad,
    echt knetter knetter knetter stoned!
    maar de ontsluiting vordere toen ineens wel heel vlot.
    op het moment dat ik persen moest was ik er gelijk weer en had ik geen last meer van het stonede gevoel.

voor de 2e wilde ik het eigenlijk niet weer.
    maar toen ik voor mijn gevoel lang op 5 cm bleef steken heb ik er toch om gevraagd (kan helemaal niet lang zijn want mijn bevalling duurde maar 6 uur en 15 min)
    maar door mijn endometriose kan ik heel slecht krampen in mijn buik verdragen.
    maar goed net zoals de eerste keer vorderde de ontsluiting daarna heel snel. binnen anderhalf uur ofzo.
    ook toen ik persen moest was ik er direct weer.
    enige wat ik de tweede keer eng vond is dat mijn dochter niet huilde, ze zeiden dat het van het infuus kwam.
    maar na 3 dagen had ze nog niet gehuild. ze bleek gewoon niet zo'n huiler te zijn.

15. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Valt me op dat er regelmatig geroepen wordt dat men zo "stoned" wordt van pethidine en evt. remifentanil. Had ik niet echt verwacht!

In theorie klinkt een ruggenprik het meest aantrekkelijk, maar ik ben een beetje bang voor injecties en dan helemaal in mn ruggengraat. Het klinkt zo eng haha.
    Maar ik heb ook geen zin om er stoned bij te liggen, is ook zo lullig voor m'n man en moeder (beiden gaan mee). Manlief verveelt zich al zo snel :D

16. Lenthe87

Lenthe87 Bekend lid

Dec 9, 2009
    916
    1
    16
    Ja mss ga ik dan toch maar weer voor een ruggeprik? ;)
    Bij mn dochter kreeg ik ruggeprik met al 5cm, omdat de onsluiting maar niet vorderde!!!
    Alleen hadden ze niet verwacht dat ik door de rust ineens de andere 5 cm in 1 uur had ingehaald....:$
    GEVOLG: persen met een half verlamd lichaam!!
    Ja en dat wil niet, dus ze is er met de vacuumpomp uitgetrokken! :(
    Dus ben wel bang dat dat weer gebeurt dan bij ruggeprik.....

Bah, weet niet wat ik moet.......
    Wil nu wel graag zelf persen etc. en kunnen douchen na de bevalling!
    Geen katheter!!! :$

17. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

Oct 21, 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik ben gewoon zonder pijnstilling bevallen, maar heb aan het begin wel even de TENS gebruikt (werd ook nog voor 100% vergoed door mijn verzekering). Door de prikkels heb je idd iets om je op te focussen. Het is ook lekker om te gebruiken bij voorweeen.

Mijn ervaring is wel (en dat is echt echt waar) dat je na een bevalling zonder pijnstilling alle pijn die er is geweest vergeet. Ik vind naar de tandarts gaan echt vervelender.

Verder was voor mij hypnobirthing als vorm van pijnstilling heel nuttig.

Ruggenprik, pethidine, het komt allemaal bij je kindje terecht, een vk vertelde me laatst dat kinderen die onder invloed van pijnstilling geboren worden altijd veel suffer zijn en minder goed aan de borst drinken.
    Dan toch liever een beetje pijn..

18. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland

Klinkt heel mysterieus en zweverig....wat is het?

19. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    het haalt ook niet de pijn weg he...het laat je rustig worden....ik voelde de weeen ook..heb geloof ik nog liggen vloeken dat die pokke prik niets deed en daarna lallend lopen (liggen...want mocht niet meer opstaan na de prik hahaha, bibber benen!) zingen dat ik me toch wel goed voelde...:)

20. Laika

Laika Fanatiek lid

Jul 23, 2006
    2,334
    3
    38
    Hier ook een pethidine prik gehad bij de eerste. Dat stoned zijn vond ik niet eens zo erg.;) Ik werd er wat rustiger door en kon zelfs even slapen ondanks de pijn.

Maar het heeft wel invloed op je kindje en alleen daarom al wil ik geen pijnstilling bij deze bevalling. Bij de eerste raakte ik in paniek door de weeenstorm, maar deze keer hoop ik me niet gek te laten maken en het zonder te doen.

Share This Page