en heb nog een flinke knip erbij gehad, had niet langer mogen duren anders had ik een keizersnede gekregen.. dus heb laatste persweeen flink gas gegeven daarna was ik KO hahaha hoop dat deze bevalling wat anders gaat maar dat zie ik dan wel weer...
Ik zit me ook weleens te verbazen over dat soort programmas.. Meestal met vrouwen/meiden die klagen dat ze het zo zwaar hebben, maar vervolgens hele gesprekken kunnen voeren en ook normaal kunnen zitten etc.. Na 6 cm ontsluiting kon ik echt niet meer normaal praten, ik kon zelfs niet gewoon stil liggen, was enkel bezig met zorgen dat mijn ademhaling goed ging.
Ik heb bij mijn ruggenprik geen blaascatheter gekregen. De weeën voelde ik niet meer met de epiduraal, maar de persweeën wel hoor. Toen is de pomp uitgezet.
Jeetje, wat hebben ze je lang laten doorlopen dan. Ik zat na 36 uur op ongeveer 6 cm en toen hebben ze besloten een keizersnede te doen. Daarvoor had ik ook al een ruggeprik gehad hoor, maar kan me niet eens meer herinneren dat ik een catheter kreeg. Dus die zullen ze dan wel op de ok hebben gezet. Weet nog wel dat ze hem eruit hebben gehaald. Hopelijk gaat het nu niet zolang duren voor je.
Maar zat de ok dan op dezelfde afdeling? Of moest je echt het hele ziekenhuis door? Ik vind het altijd zo'n vreemd gezicht.
Ik heb een epiduraal gehad, maar die werkte op een gegeven moment uit. Kreeg ook niets meer bij. Had wel gekund, want ik had een soort infuus in mijn rug. Ik voelde dus na een paar uur weer de weeen, veel rug en beenpijn daarbij (had bijna geen buikweeen). Ik kreeg geen persdrang en heb op de gewone weeen geperst. Bij het persen heb ik weinig pijn gevoeld, ook niet toen het hoofdje stond. Maar dat kan ook zijn doordat ik nogal goed verdoofd ben voor een knip. Volgens mij is het protocol voor wat betreft ruggenprikken overal verschillend, hoor soms ook in NL dat ie aan blijft staan maar vaak ook niet.
Ja ze hebben me echt lang laten lopen maar ik vond het niet zo lang aan voelen doordat je natuurlijk in die bepaalde "roes" zit. Ik heb wel kriebels dat het weer lang duurt daarom ga ik voor een thuisbevalling om meer ontspannen te zijn wat ik in het ziekenhuis echt onmogelijk vond als je aan allerlei apparatuur ligt.
Ik heb bij de tweede bevalling geen ruggeprik gehad, en de ontsluitingsweeen waren hels maar de persweeen vond ik heel goed te doen, ik was doodop van al die uren die ik al bezig was maar verder vond ik het echt prima te doen.
Tijdens het persen is de stand van de ruggeprik (epi) naar beneden gezet en de wee-opwekkers omhoog. Tot het moment dat ik aangaf dat ik de perswee goed genoeg voelde en er iets mee kon. Toen ging de stand van de wee-opwekkers naar beneden en is dochterlief binnen 12 min geboren.
Bij mij mocht de prik erin blijven zitten. Was totaal uitgeput, maar perste volgens de vk perfect. Dus mocht de prik aan blijven staan! Normaal doen ze hem uit omdat sommigen dan niet weten waar ze heen moeten persen. Tenminsten, dat was wat mij verteld werd.
Of de epiduraal aan kan blijven staan is afhankelijk van hoe het gaat. Soms nemen de weeen er door af en soms voel je gewoon geen persweeen. Dan gaat hij uit. In bepaalde ziekenhuizen gaat hij bij een bepaald aantal cm ontsluiting uit. De naald is er trouwens altijd direct na het prikken uit. Er blijft een heel dun slangetje achter. Wanneer de verdoving gestopt moet worden zetten ze het pompje op stop.
Hier 1tje die in amerika is bevallen, Een ruggeprik is hier wat normaler dan in NL denk ik het is ook veel normaler hier dat je in het ziekenhuis bevalt in plaats van thuis.Je wordt zeker niet zomaar ingeleid,mijn bevaling hebben ze gewoon normaal afgewacht,begon 1 dag na de uitgerekende datum.De ruggeprik zetten ze tijdens de persweeen wat naar beneden maar blijft wel zitten,ik voelde heel goed mijn persweeen dus wist wanneer ik moet persen.
Ook hier eentje die in Amerika gaat bevallen. Ben pas 8 weken, dus de vk heeft het nog niet over ruggenprik e.d. gehad, maar wat ik hoor van vriendinnen hier is dat zij eigenlijk bijna allemaal (op eigen verzoek) een ruggenprik hebben gehad. Over de technische details hebben we het nog niet gehad....