tja en vervelend is ook dat als je dan eenmaal in het ziekenhuis ligt na 2 nachten en een dag weeën en nog maar 2 cm en ze zeggen dat de anetsthesist binnen is het vervolgens nog 2 uur duurt voor je hem daadwerkelijk ook krijgt.. maar goed
Fijn dat dit nu overal zo is. In het ziekenhuis waar in ben bevallen was er al 24 uur een anesthesist. Ik bleef overgeven bij elke wee, de pijn was meer dan ik kon verdragen. Met nog zo'n 7 uur in het vooruitzicht, was ik denk ik gek geworden!
Sinds wanneer is dat ingegaan? Ik heb namelijk een gesprek gehad met de gyn en die zei dat ze wel laag drempelig zullen zijn en dat ik 95% tot 98 % vanuit moet gaan dat ik het krijg. (Dus mag er vanuit gaan dat het echt zo is?!) Ik ben namelijk als de dood voor de bevalling. Ik heb af en toe het gevoel dat ze dat gewoon zeggen om je gerust te stellen en als je het op dat moment wilt dat er smoesjes worden verzonnen om je af te wimpelen.
nou ik denk dat ik hier in het ziekenhuis weer kan zeuren tot ik een ons weeg bij deze bevalling ik heb het bij allebei de keren gevraagd en steeds kreeg ik het niet maarja achter af vond ik het bij de eerste niet echt nodig maar bij de tweede bevalling wel en ik was best teleurgesteld ik hoop dat deze bevalling ongeveer hetzelfde verloopt als de eerste dan heb ik geen pijnbestrijding nodig
Ik wil niemand voor het hoofd stoten hier na alle lof op de ruggenprik, maar het kan ook zo zijn dat de ruggenprik gewoon NIET werkt! Komt vaker voor en ik heb helaas die ervaring. Zit altijd met verbazing te lezen over vrouwen die tijdens hun bevalling lezen/tv kijken/slapen/iets eten etc... De ruggenprik bracht voor mij geen verlossing. Heb iedere buik-/rug- + beenwee (volgden elkaar met tussenpozen van een minuut) amper doorstaan. Kotste de hele boel onder.. Maar gelukkig uiteindelijk toch een einde aan mijn hel gekomen Super dat de ruggenprik nu voor elke vrouw die het wilt gewoon beschikbaar komt, scheelt denk ik een hoop helse ervaringen.
Inderdaad..... Hier ook die ervaring. Nadat de verloskundige had besloten dat het wel welletjes geweest was en we naar het ziekenhuis gingen voor de ruggenprik (waar ik vóór de bevalling fel op tegen was geweest, maar tijdens de bevalling ineens alles voor over had), heeft het nog 3,5 uur ! geduurd voordat de anesthesist op de afdeling kwam. (om dus vervolgens nog 0,0 effect te hebben...maar dat wist ik toen natuurlijk nog niet ) * Over het niet werken van de ruggenprik is er ook een topic bij na de bevalling *
hij werkte na een uur wel gelukkig bij me maar wat een hel daarvoor zeg mijn man vertelde later dat toen ik eenmaal op de ok zaal was voor de ruggeprik ze nog grapjes zaten te maken onderling voor ze eindelijk eens bij me kwamen GRRR
Mijn zus had dit ook, maarrrr....wel eens bij stil gestaan dat het niet aan de ruggeprik ligt maar dat er verkeerd geprikt is? Zij had dit ook, na de ruggeprik bleef ze gewoon dezelfde pijn voelen, toen er later werd gecontroleerd (2 uur later) bleek er gewoon verkeerd geprikt te zijn en dan komt de vloeistof op de verkeerde plek terrecht.. Ik zelf heb binnen een half uur een ruggeprik gehad en dat was echt heaven na 3 dagen weeen om de 10 minuten en 1cm ontsluiting Na de ruggeprik kreeg ik weeenopwekkers, en binnen 5 uur 10 cm ontsluiting... ik ben er erg tevreden over al die tijd bleef ik wel pijn en weeen voelen, maar op een manier waarbij het goed dragelijk was voor mij. Bij 8 cm ontsluiting hebben ze die epiduraal stop gezet. Met als gevolg dat ik toen al heftige persweeen begon te voelen. Ik heb dus wel de OERDRANG om te moeten persen gevoeld. Het hangt er net af hoe en wie je begeleidt tijdens je bevalling. Ik heb echt een super positieve ervaring met de ruggeprik, terwijl mijn zus het tegenovergestelde heeft, zij had namelijk helemaal geen persdrang op het einde en het duurde bij haar met ruggeprik en weeenopwekkers 14 uur voor ze 10 cm ontsluiting had, tevens was haar kind ook helemaal suf en verdoofd doordat de ruggeprik in eerste instantie verkeerd bij haar was geprikt...dus die moest ook nog eens met vacuumpomp gehaald worden... Kortom voor iedereen is het superverschillend!
@ Jeslin79: ja, ik denk dat er inderdaad verkeerd geprikt is. Want er kwam gruwelijke pijn in mijn linkerbeen bij na de prik. Een anesthesist die ik maanden later sprak vertelde dat er heel nauwkeurig geprikt moet worden voor het juiste effect en dat dit dus helaas nogal eens mis gaat. Dat het voor iedereen superverschillend is onderstreep ik naar mijn idee met mijn verhaal. Ik reageerde ook enkel omdat ik vond dat er alleen maar positieve verhalen over de ruggenprik werden gedeeld en dit helaas niet voor iedere vrouw realiteit is. Dus wilde niemand voor het hoofd stoten, maar wilde wel ook de andere kant onder de aandacht brengen.
Mooi dat ze dat nu eindelijk doorhebben in Nederland! Hier in Zweden is het de normaalste zaak van de wereld dat je een ruggeprik wordt aangeboden. Ik heb hem toen geweigerd (ik ben ingeleid en ontsluiting ging vlot dmv weeenopwekkers) maar mocht er ooit een tweede komen dan zeg ik geen nee meer denk ik.
kan me voorstellen dat het voor veel mensen fijn is, zowieso dat je er zelf voor kan kiezen in deze tijd moet de normaalste zaak zijn. een keus die je zelf mag maken zonder dat je af moet wachten of de artsen je deze gunst verlenen willen. mijn bevallingen gaan razendsnel, de snelste was van eerste krampje tot de geboorte 40 minuten dus een ruggenprik zal waarschijnlijk geen tijd voor zijn maar ik weet wel dat als je langer met deze pijn moet zitten dat je er dan heel blij mee bent