ruggeprik of niet?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door dolfijntje1985, 30 mei 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Je bent echt niet versuft van een ruggeprik dat heb ik in mijn andere verhaal ook al uit proberen te leggen.
    Ik ben echt geen enorme bepleiter van de ruggeprik ik wilde juist zelf geen en zelfs de volgende hoop ik ook zonder ruggeprik te doen, maar het valt me echt op hoe slecht sommige mensen weten wat een ruggeprik is en wat hij doet, soms heb je die prik echt nodig hoe erg je er ook op tegen denkt te zijn en dan heb je echt niet een minder zware bevalling gehad (misschien zelfs wel zwaarder want anders had je hem misschien niet nodig gehad) je hoeft niet minder trots te zijn je hebt echt niet minder binding met je kind, bent echt niet meer versuft dan een andere bevallende vrouw etcetc, het valt me gewoon van veel reacties op dat mensen geen benul hebben wat een ruggeprik inhoud en wat voor effect ie heeft, zowel de voor als tegenstanders niet, want om nu al te roepen dat je een ruggeprik wil begrijp ik ookniet, het blijft toch een medische ingreep, een catheter in laten brengen en later verwijderen is ook echt niet superfijn te noemen etcetc, dus als je zonder kan hartstikke mooi, als je hem nodig hebt dan krijg je hem in nederland heus wel..

Zo dat was mijn betoog weer ;)

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Kleine aanvulling:

Ik heb niks tegen een ruggeprik, ben alleen als de dood voor naalden.

3. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    het eruit poepen is mijn opmerking.
    Ik kwam ergens tegen dat het hebben van lekker veel pijn goed was voor de 'band met je kind' en dat het hebben van lekker veel pijn je een gevoel van trots moest geven.
    Daarop heb ik gereageerd dat het feit dat de beeb er zonder hulpmiddelen uit is gekomen mij doet glimmen van trots. Maar.....hulpmiddelen bij het ter wereld brengen, bedoel ik dan, zoals pomp o.i.d.

4. ruby28

ruby28 Fanatiek lid

10 mrt 2007
    3.609
    0
    0
    moeder !!!
    brabant
    was niet aan je gericht beccaatje,gewoon in het algemeen,wij noemen het nl. ook eruit poepen. :)

wil alleen duidelijk maken dat ze een ruggeprik alleen doen als het echt heeeel erg nodig is.

mijn normale bevalling was een eitje in vergelijking met die met een ruggeprik.

en 1200 euro ervoor betalen,zou ik dus echt niet doen.daar koop ik mooie spullen voor mijn kind van.

het liefst zou ik nu gewoon weer natuurlijk bevallen,maar helaas zit dat er niet in voor mij deze keer.
    heb aan mijn vorige zwangerschap een gekantelde en verzakte baarmoeder overgehouden,en nog een hele fijne hernia :(

5. Kari

Kari Fanatiek lid

21 sep 2006
    1.363
    5
    38
    Hai,

Voor mij sowieso geen ruggeprik. Ik heb in 2004 een knie-operatie gehad en heb door de ruggeprik het onderdruk-syndroom gekregen (lekkage) Dit is niet erg, maar heeeeeeeeeeeeeeeel erg vervelend, omdat je niet meer kunt zitten en staan, alleen maar liggen..... Hierdoor heb ik een week langer in het ziekenhuis moeten liggen. Vreselijk. Als je dit ooit een keer gehad hebt is de kans groot dat het de volgende keer weer gebeurt. Voor mij dus liever niet...

Kari

6. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik heb nog maar weinig dames iets horen zeggen over de angst voor een lange naald in je ruggemerg. Ik val al bijna flauw van de gedachte dat daar dus zo'n prik ingaat, Ʃn dat het (waarschijnlijk) blijft zitten, om ook zelf met een druk op de knop de dosis toe te passen.

Ik zie echt wel op tegen pijn, maar dan vooral van inscheuren en zo. Pijn bij het bevallen zelf, hoort er voor mij bij. Ik ben gewoon een natuurlijk type en houd niet zo van dit soort ingrepen. Begrijp me niet verkeerd: ik val niemand aan en wil niemand beledigen. Ik geef puur mijn visie op de zaak.

Geen naalden in mijn ruggemerg. Ik zie al op tegen het bloedprikken dat mij dinsdag te wachten staat....

Ik wens iedereen een goede bevalling toe!

7. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Tja ik zag het ook niet zitten zo'n naald in mijn ruggemerk, maar op dat moment interesseert het je geen donder al hadden ze het kind eruit willen halen met een bot mes ik vond op dat moment alles goed als er maar een eind kwam aan alle pijn en ellende, dus tja dan maar een naald toch wat vriendelijker dan een bot mes he :p

En wat bedoel je met zelf drukken voor doseren, das niet met een ruggeprik of kan dat tegenwoordig ook via ruggeprik? Ik zat gewoon aan een infuus met automatische druppelaar..

8. Female

Female Niet meer actief

Ik heb gekozen voor de ruggenprik. Ben bevallen in Belgie en het is hier gebruikelijk. Een evt. volgende bevalling zou ik het zeker weer doen, vind het fantastisch en zou niet weten wat me tegen had moeten houden...

9. peetje24

peetje24 Fanatiek lid

3 feb 2007
    3.355
    0
    0
    docente
    ikga echt wel voor de ruggenprik. waarom zou je onnodig pijn gaan lijden als dat helemaal niet hoeft? Dat mensen zeggen dat er vroeger ook gene verdoving wa svind ik onzin, vroeger kregen vrouwen op 24 een kind en stierven ze vaak bij de geboorte. Dat hoeft tegenwoordig niet meer, als de techniek zich heeft ontwikkeld maak ik daar graag gebruik van. NL is echt middeleeuws wat dat betreft

10. Claartje79

Claartje79 Fanatiek lid

17 aug 2006
    4.862
    1
    0
    huismuts
    Groningen
    ik wil op voorhand geen ruggeprik. er kleven mij teveel nadelen aan. als het op dat moment om welke reden dan ook beter is om er wel een te nemen sta ik daar niet negatief tegenover, maar om ver in het voren al te zeggen dat ik er een wil.... nee....

de ontsluiting gaat vaak veel trager. het is toch weer een drug dat in je lijf en dus ook naar je kindje gaat, grotere kans op een keizersnede. en dat terwijl het misschien helemaal niet nodig is en je de pijn prima kan opvangen en de bevalling natuurlijk kunt doen.

nogmaals: als de pijn en de bevalling ondraaglijk wordt, dan is het iets anders, maar om van te voren te roepen: doe mij maar een, nee. en wat een geld haha

11. Mama007

Mama007 Niet meer actief

ik weet nog niet of ik een ruggeprik zou willen. Ik heb nog nooit een bevalling meegemaakt.
    Ik ben wel heel erg bang voor naalden maar hoor ook van sommige mensen dat de ruggeprik wordt verdoofd met een klein prikje vooraf....is dat zo? Ben benieuwd of mensen daar ervaring mee hebben.

12. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    ja je wordt eerst verdoofd met een klein prikje vooraf, bovendien als jij echt met baringspijn ligt kan die naald je echt niets meer schelen hoor neem dat maar van mij aan ;)
    Dus niet nerveus om maken vooraf, want hoogstwaarschijnlijk heb je hem niet nodig, zo wel dan maakt een naald, hoe dik groot en bot dan ook je niets uit als je maar geholpen wordt ;)

13. Nomen

Nomen Lid

28 aug 2006
    56
    0
    0
    Als ik mag kiezen dan ga ik voor de ruggeprik, waarom pijn hebben als het niet nodig is?. Door mijn werk spreek ik nogal wat vrouwen over de gehele wereld, bij velen staat nederland hoog aangeschreven vooral medisch maar als ik dan vertel dat je hier gewoon nog thuis kan bevallen en dat men vaak TEGEN pijnstilling is begrijpen ze daar geen bal van. In veel landen zijn er geen eens vk's meer, alles verloopt via het ziekenhuis.
    Nederland is in mijn ogen met bevallingen etc nogal achter gebleven.

14. Niet meer actief

geen ruggeprik, heb al drie bevallingen achter de rug en je gaat er echt niet dood van, je lichaam maakt natuurlijke pijnstillers aan en vond het alle drie de keren echt reuze meevallen, een kies trekken doet me meer pijn hihi.

15. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Ik ben het er absoluut niet mee eens dat nederland is achtergebleven, ik ben dolblij met de verloskundigen hier in nederland en als je de cijfers erop nakijkt heeft nederland zo'n beetje de minste medische ingrepen op bevallingsgebied van alle andere landen, dat zegt toch ook wel wat..

Waarom naar een ziekenhuis als er niets aan de hand is, ikben zwanger niet ziek! ;)

16. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Ik bedoelde met dat doseren dat ik van een vriendin in Belgiƫ begreep dat zij zelf de dosis van pijnstillend medicijn kon bepalen. Als zij wat meer nodig had, kon ze gewoon op een knop drukken.

Tja, ik zou dat zelf gewoon helemaal niet durven. Ik blijf erbij dat ik nog liever pijn heb, dan dat er een naald in mijn ruggemerg gaat. Maar dat is per persoon anders. Ik gruwel van naalden en aders, terwijl ik wel naar een operatie op tv kan kijken...

Succes allemaal!

17. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    de ontsluiting gaat volgens mij niet trager omdat je heel erg ontspannen bent. Maar dit kan per persoon verschillen natuurlijk
    En een ruggeprik komt niet in de bloedsomloop terecht en komt dus niet bij je kindje. Daarom mag je ook een ruggeprik tijdens de bevalling. Algehele narcose is een hele andere zaak, omdat je daarmee ook het kind narcose geeft.

18. Beccaatje

Beccaatje Fanatiek lid

29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    ik begrijp hieruit dat jij een inknipping niet als medische ingreep telt?

19. Mist

Mist Fanatiek lid

18 dec 2006
    1.201
    1
    0
    Brabant
    Ik bedoel keizersnedes, tangverlossingen en vacuumverlossingen die schijnen in nederland veel minder voor te komen dan in alle andere landen, ik heb toch liever een knip of iets dan een keizersnee ;)

20. Niet meer actief

vind een knip nou niet echt een medische ingreep waarvoor je naar het ziekenhuis moet, ze knippen je desnoods op straat nog open :D

maar klopt, in nederland zij de meeste normale bevallingen, en ook de meeste thuisbevallingen, wat op zich een goed teken is want idd, je bent zwanger en niet ziek ;)

Deel Deze Pagina