Het is gewoon van land tot land afhankelijk op welke manier je bevalt. Hier in Belgie is het gewoon bijna abnormaal dat iemand thuis zou bevallen en de ruggeprik word hier echt niet zomaar gebruikelijk gegeven hoor. Elk land heeft gewoon zo zijn gewoontes, zo worden wij veel meer opgevolgd tijdens de zwangerschap, altijd door een gyn en wij krijgen veel meer echo's. Grtz x
De ziekenhuizen zijn ook heel anders, niet zomaar en lelijke witte oude kamer waar ze je op leggen, maar een luxekamer met gezellige huiskamersfeer. Grtz
Ik vind het ook belachelijk dat we in nederland nog zo barbaars moeten bevallen zonder pijnbestrijding en helemaal het taboe wat erop rust bij verloskundigepraktijken. Overal in Europa krijg je het standaard bij je bevalling een ruggenprik. Mijn eerste was echt een bevalling regelrecht from hell, 24 uur in de pijn en dan uiteindelijk met de vacuumpomp gehaald, mijn 2de ging best snel maar ook erg pijnlijk. Ik heb al aangegeven dat ik met een ruggenprik wil bevallen maar als ik nu lees dat het 1200 euro kost dan gaan mijn nekharen recht overeind staan!Dat geld heb ik nooit kan ik dus ook niet betalen dus ik ben nu wel een beetje bang aan het worden. Ik heb vorige week al mijn verzekering gemaild met de vraag of het vergoed word maar nog geen reactie gekregen. ik ben aanvullend verzekerd bij zilveren kruis ( iemand hier ervaring mee?) Ik hoop alleen wel dat ik nog met een ruggenprik kan bevallen want dat gaat anders niet leuk worden. Gr Angel
Ik heb mijn ruggeprik vergoed gekregen, ook bij zilveren kruis (2 sterren). Ik ben uiteindelijk met medische indicatie bevallen, wegens niet vorderende ontsluiting doordat ik me niet voldoende kon ontspannen (continu rugweeen). De vk in het ziekenhuis gaf mij gelijk de optie een pethidineprik of ene ruggeprik. Op dat moment koos ik voor de ruggeprik, achteraf had ik liever de pethidine gehad. Maar ja, da's achteraf he.
Als je het van te voren aangeeft zonder medische indicatie krijg je het niet vergoed. Ik heb de compleet polis van de agis. Ik zou even bellen! Ik heb de 1200 euro er voor over, maar goed wij kunnen het missen.
Ik kan het geld helaas niet missen en ik maak me nu dus wel zorgen omdat het dus niet vergoed word. Ik heb al contact gehad met de zorgverzekering maar die hing een vaag verhaal op dat ik eerst mijn ziekenhuis moest bellen hoeveel het kost een ruggenprik omdat dat verschillend is maar ze konden nog niet zeggen hoeveel er vergoed werd, beetje vaag maar met 30 weken ga ik toch naar de gynocoloog om over pijnbestrijding te praten en dan vraag ik het wel aan hem/haar. Ik vind het best raar dat je 1200 euro moet betalen voor pijnbestrijding daar moeten ze echt wat aan doen. gr Angel
Ik vind het niet raar, dan zouden ze alle plastische chirurgie ook moeten gaan vergoeden en weet ik wat voor medische ingrepen nog meer. Een ruggeprik is een medische ingreep die je als het nodig is echt wel krijgt en dus ook vergoed krijgt, maar die je niet op voorhand kan bestellen, ik vind daar echt niets mis mee!
Een ruggeprik is een pijnbestrijder... Als ze een borstvergroting gaan doen zonder verdoving is toch ook barbaars? Sorry hoor... Maar ik heb 14 uur over mijn bevalling gedaan, een weeenstorm van 7 uur als beginnetje, dus een ruggeprik is echt geen luxe... En sommige chirurgische ingrepen krijg je ook vergoedt hoor! Als je maar lelijk genoeg bent.
Daar ben ik het helemaal mee eens, een ruggenprik is echt geen extra luxe en je moet er voor kunnen kiezen als je dat wilt en als je dan 1200 euro moet betalen dan weet ik zeker dat de helft afhaakt want het is echt veel geld. En de meeste medische plastische chirurgie word ook gewoon vergoed. Ik heb ook slechte ervaringen met mijn bevallingen en ik kan dus nu niet voor een ruggenrpik kiezen omdat het gewoon veel te duur is en dat vind ik ronduit belachelijk en daar blijf ik echt bij. Gr Angel
Ik vind het ook belachelijk en ben al aan het sparen om de 1200 euro te kunnen ophoesten want het is en blijft een hoop geld wat ik veel liever aan kleertjes, gordijntjes e.d. had willen uitgeven! Jammer maar ik kies toch voor de ruggeprik dan maar geen nieuw tapijt in de babykamer. Jammer dat zoiets je ontnomen word omdat je kiest voor verdoving, zouden ze eens bij de tandarts moeten doen dan is het wel gek !
ik woon in Belgie maar weet toch niet als ik de ruggeprik ga vragen. velen zeggen me van het te doen, anderen zeggen van het zo te proberen.. ik denk dat ik dat opt moment zelf beslist, maar heb toch niemand me voor zot horen verklaren als ik zou zeggen dat ik het niet zou doen. vriendin van me is pas nog bevallen er zonder en 'k hoop echt da'k haar na kan doen.. maar denk dat je zoiets echt niet op voorhand kan beslissen, maar als ik het zonder zou kunnen... kga het zeker zo lang mogelijk proberen te rekken..
Ja ik wil het ook wel proberen maar ik heb het idee dat ze pas heeel laat komen met zou je een ruggeprik willen. Bovendien is het in Nederland niet elk moment van de dag beschikbaar en wil je het echt bij de hand hebben moet je het van te voren aangeven (en het risico lopen dat de dokters het (nog) niet nodig vinden en je 1200 euro moet betalen). Ik wil niet tijdens me bevalling denken, had ik die optie nou maar, want ik heb veel pijn en je krijgt iets anders toegedient omdat het op dat moment niet kan!
Ik ben twee keer zonder ruggeprik bevallen en ga dat nu echt wel weer doen. Ik wil een thuisbevalling en kan dus niet eens een ruggeprik krijgen. Ik heb bij de eerste bevalling niet eens nagedacht over pijnbestrijding. Ja tuurlijk heeft het pijn gedaan, ik had niet anders verwacht, maar ik kon het prima aan. Je weet toch van te voren niet hoe een bevalling gaat lopen? Stel dat ik bij mijn tweede had gekozen voor een ruggeprik, dan had ik toch een probleem. De tweede is binnen 50 minuten geboren ALL IN dus he! Wanneer had ik die ruggeprik dan moeten hebben? Ik snap niet dat je nu al weet dat je bevalling zo veel pijn gaat doen dat je een prik nodig hebt. Maar goed ieder zijn eigen keus.
Voor sommige mensen is een ruggeprik ook geen luxe als je al mijn verhalen goed had gelezen zou je gelezen hebben dat ik ook geen makkelijke bevalling heb gehad (alles behalve) en dat ik dus ook een ruggeprik heb gehad. Als je hem echt nodig hebt dan krijg je hem ook en dan krijg je hem ook vergoed, net zoals dus plastische chirurgie dat krijg je ook vergoed als het echt nodig is. Maar om nou van te voren aan te geven ik wil een ruggeprik dat vind ik gewoon onzin, geen enkele bevalling lijkt op elkaar en je weet dus neit van te voren al of je een ruggeprik nodig hebt of niet, het lijkt wel of mensen hier vergeten dat een ruggeprik toch echt een medische ingreep is met de daarbijbehorende risico's!
Ik ben het er niet mee eens dat als het nodig is dat je een ruggenprik krijgt, ik ben zo.n 5 jaar geleden bevallen van mijn eerste en ze hebben me veel te lang met de pijn laten rondlopen, ik was al 24 uur wakker en had al zo'n 16 uur hevige pijn en het schoot niet op, uiteindelijk naar het ziekenhuis aan het lachgas en dat hielp dus echt niet en de VK maar zeggen dat ik het vol moest houden, ik heb meerdere keren gevraagd om pijnstilling maar daar werd niet naar geluisterd, ik was uitgeput en uiteindelijk werd het dus een vaccuumverlossing, echt geen pretje en dat allemaal zonder verdoving. De tweede ging gelukkig sneller maar de derde wil ik gewoon geen pijn voelen want de tweede was ook geen pretje, het enige geluk was dat ik al heel snel mocht meepersen en dat scheelde wel. Tuurlijk kun je niet voorspellen hoe het met de volgende bevallilng gaat maar ik wil het zekere voor het onzeker, geen pijn.....En dat vind ik goed recht, alleen super stom dat je er niet voor mag kiezen in NL zonder medische ingreep. ALs je zo tegen een bevalling opziet dan schiet het niet op als je gestrest de bevalling in gaat en waarom zou je dan niet voor een pijnstiller kiezen, vooral als de vorige 2 zonder zijn gegaan. Ik denk dat mensen echt wel weten wat ze aankunnen en niet voorniks voor een ruggenprik kiezen. Gr angel
Dit doe ik ook niet. Ik wil wel duidelijk de mogelijkheid hebben. Tuurlijk hoop ik op een makkelijke bevalling, maar ik wil niet na 5 uur smeken pas een ruggeprik krijgen omdat de anestasist pas om 9 uur begint
De VK vertelde mij dat als ik voor een ruggenprik kies dat het een geplande bevalling gaat worden en dat ik waarnschijnlijk moet worden ingeleid in het ziekenhuis. Het schijnt dat je maar tot een bepaald aantal cm ontsluiting een ruggenprik kan krijgen ( ik geloof dat het na de derde cm al niet meer kan ) ,want anders heeft het geen zin omdat er toch een aantal handelingen vooraf moeten worden gedaan. En natuurlijk moet het personeel aanwezig zijn en bij een geplande ruggenprik weet je zeker dat die aanwezig zullen zijn. En er was nog een reden die ze Gr Angel
dit is wel heel makkelijk praten natuurlijk he, als je binnen 50 minuten bevalt heb je niet eerst uren van onhoudbare pijnen gehad en daardoor alsnog pijnbestrijding moeten hebben. De ene bevalling is de andere niet, en de ene pijngrens is de andere niet, en de ene wee is ook de andere niet. En als je appeltje-eitje bevallingen hebt, dan heb je geen prik nodig, dat is dus een duidelijke zaak. MAar voor al die anderen is het mooi dat het er is.