Hoi, Vanaf het begin van de zwangerschap was er al gedoe om de uitgerekende datum. Dan weer 21 augustus, dan weer de 14e. Uiteindelijk heeft de VK (frauenarzt) de uiteindelijke datum gegokt op 18 augustus en dat houden we sindsdien aan. Nu hebben we gisteren een groeiecho gehad en hierop bleek dat ons kindje overal nét boven het gemiddelde zit. Ook qua gewicht (2170) was de baby iets boven normaal. Nu vind ik dat geen probleem, maar de datum die de computer vervolgens uitrekende op basis van de meetgegevens was 10 augustus... Ik vraag me nu toch wel af of ze die gegokte datum wel goed gezet hebben! De 20 weken echo gaf qua meetgegevens de 19e aan als datum, dus toen leek alles nog te kloppen met die eerste datum. Mijn man roept al vanaf het begin dat ons kindje lekker op tijd komt (ook een beetje hoop uiten natuurlijk), maar zou het nu echt zo kunnen zijn dat ze de datum niet helemaal goed hebben geschat? Moet ik er dan nu rekening mee houden dat onze baby eerder klaar is en de bevalling eerder begint? Ik ben op allerlei manieren aan het aftellen en heb me helemaal niet ingesteld op een bevalling vóór die dag... Moet ik dit nu wel gaan doen? Wat zijn jullie ervaringen?
Hey Gentle, Ik zat ook in mijn zwangerschap met 2 datum eerst was het de 26 mei en daarna 5 juni want me baby was onder het gemiddelde met zijn groei. En met de 20 weken was de kleine wel goed gegroeid en een normaal babytjhe van 20 weken. Na die echo heb ik geen echo's mere gehad en ik werd snel dik en me buik ook! Ik was 35 weken en toen was ik al hoogzwanger leek het dat het elk moment kon gebeuren maar ik moest dus na de vk toe en had een te hoge bloeddruk en werd door verwezen na de gynocoloog en daar werd een echo gedaan mijn babytje was 35 weekjes oud en ong tussen de 3500 en 3600 gram maar ik ben die vrijdag bevallen op 8 mei en die echo was op 4 mei en hij was bij de geboorte 4285 gram! dus laat het kan zo weer veranderen en de geboorte dag hebben ze bijna nooit goed! ga gewoon uti van jezelf en je laatste dag van je menstruatie. Khoop dat je er wat aan hebt! xx
Dus wat ze bij die echo zeggen klopt ook niet altijd? Als ik van mijn eigen berekening uitga ben ik nog later uitgerekend, dus dat zou niet kloppen met wat die echo dan nu zei. Hmm...
Je moet rekening houden met 2 weken speling. Daarom is het eigenlijk 38/42 weken. Uitgaande van je laatste menstruatiedatum ongeveer berekenen ze het. Gemiddelde kind kan er altijd onder of boven zitten. Sommige mensen zijn groot, de ander klein.
Volgens mijn eigen berekening was ik uitgerekend op 3 november maar de echo bij de verloskundige weest 27 oktober aan. Later een 4d echo gehad en daarop kwamen de metingen ook op 27 oktober. Na nog een echo bij de verloskundige (die weer 27 oktober uitwees) bleef de officiele datum op 3 nov staan omdat het minder dan een week scheelde. Wel werd er een aantekening gemaakt met de datum van 27 oktober. Onze dochter is op 6 november geboren en woog 3285 gram en 51cm.