ruggeprik?

Discussie in 'De bevalling' gestart door emmie, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wel of geen ruggeprik?

1. ja

2. nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. kvinna

kvinna Niet meer actief

Geen antwoord op de vraag van de TS, maar dit is mij tijdens mijn knieoperatie ook overkomen en toen zei de anesthesist dat ik dat bij een volgende ruggenprik moest aangeven en dat ze dan de operatietafel schuin konden zetten o.i.d. (was er ook niet helemaal bij op dat moment, wat een rotgevoel als je bloeddruk 60-40 is). Dat zou dan moeten voorkomen dat de verdoving omhoog kruipt.

2. YellowButterfly

YellowButterfly Niet meer actief

Ik zou graag een tweede keer ook thuis bevallen, dan is dat automatisch zonder ruggeprik. Moet wel zeggen dat het me enorm eng lijkt ook!

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    ook ik ben eerder bang voor zo'n prik :D het is goed dat het bestaat want pijn is zo persoonlijk~! En als je bang bent voor pijn, is een prik goed want bang voor pijn is nooit bevorderlijk voor de bevalling...

Misaschien sla ik mezelf wel voor m'n hoofd dat ik niet ga kiezen voor een prik (achteraf/tijdens) maar ik heb het gevoel dat ik het zonder kan. men weet ook nog niet alle effecten op het kindje en ik heb gehoord en gelezen dat bevallingen met een prik ook vaker eindigen in een KZ...het schijnt moeilijk de precieze dosis te bepalen omdat iedere vrouw anders is en ieder lichaam anders reageert...:(

Nogmaals: ik vind dat overal een keuze mogelijk moet zijn!!

4. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Hier hetzelfde. Louise is met een geplande ks gehaald dus een ruggeprik heb ik al ervaring mee, bevallen niet ;)

5. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Heb voor ja gestemd: als het kan dan graag....enneh voor de dames die zeggen: ben trots dat ik het zelf heb gedaan, zou niet anders willen (overigens mag je ook trots zijn op jezelf als je een kind draagt en baart, hoe dat dan ook gebeurd)...met een ruggeprik doe je het ook zelf hoor, de gyn of je man gaan niet opeens bevallen :D :D

6. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik wilde graag thuis bevallen en ben dus ook zonder pijnstilling bevallen. Ook als ik in het zh was bevallen had ik geen pijnstilling genomen. Natuurlijk deden de weeën zeer, maar niet zodanig dat ik het niet aankon. Ik vond het goed te doen. Ik ben overigens niet anti-pijnstilling hoor, maar ik vond het voor mezelf dus gewoon niet nodig.

7. emmie

emmie Niet meer actief

@maria74

whaha :D

8. Rosado

Rosado Niet meer actief

Hahaha :D. En bovendien wordt de ruggenprik bij, ik meen, 8 cm ontsluiting uitgezet ivm het persen. Dus tijdens het persen heb je geen pijnstilling.

9. Maria74

Maria74 Niet meer actief

klopt helemaal, tijdens het persen geen pijnstilling, puur voor de ontsluiting

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland

uitzonderingen daargelaten... maar dat zegt dan gelijk genoeg over de noodzaak denk ik...
    en ik voel me dus ook super trots, dat ik het dus tóch nog zélf gedaan heb.. En zelfs al was dat niet gelukt... dan was ik alleen maar blij geweest dat we het beiden gered hadden denk ik.
    Maar oke, het is ook een beetje hoe je er zelf in staat en wat je verwachtingen zijn.
    Eigenlijk moet je geen verwachtingen hebben, omdat je nooit weet hoe het loopt en heel vaak anders gaat dat je verwacht, maar ja, je probeert je toch een beetje voor te bereiden en je een beeld te vormen van het onbekende wat er staat te gebeuren denk ik.

11. essie1973

essie1973 Actief lid

14 dec 2009
    258
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vindt het een beetje jammer dat er vaak gezegt wordt, ik doe het liever zelf, of ik heb het helmaal zelf gedaan, iedere bevalling wordt toch door de moeder zelf gedaan? een ruggeprik, of andere pijnstilling wordt alleen gebruikt om de ontsluitings weeen op een zo rustige manier te laten verlopen.
    Als de mogelijkheden er zijn, waarom zou je er dan geen gebruik van maken? mischien vanwege de risico's, maar risico loop je ook als je thuis wilt bevallen.

12. mamaprinses

mamaprinses Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.125
    2
    0
    Hier ook Ja gestemd.
    Ik heb hem gehad bij de bevalling van mijn dochter
    het ging zo erg slecht met onze kleine meid omdat ze niet goed op de weeen reageerde en ik op mijn zij MOEST liggen omdat het anders nog slechter zou gaan met onze kleine meid dat ze me hebben voorgesteld of een ruggenprik of afwachten wat onze kleine meid zou doen...... om vervolgens een spoed keizersnee te krijgen?!?!?! nou de keuze was niet zo moeilijk dacht ik zo!

13. fightforlove

fightforlove Niet meer actief

bij mij bleef de ruggeprik aanstaan tijdens het persen heb het helemaal op eigen kracht gedaan zonder pijn:)

voor mn bevalling riep ik ook ik ga het helemaal zelf doen zonder pijnstilling..een vriendin die vlak voor me ging bevallen gaf me een tip vraag gelijk om een ruggeprik ik dacht nee dat doe ik niet..
    toen werd ik ingeleid en de ontsluiting vorderde niet dus kreeg weeenopwekkers het ging een tijdje goed totdat ze het infuus met de weeenopwekkers nog wat hoger deed...ik hou van de anesthasisten of hoe je het ook schrijft ik kon ze wel zoenen:)

14. mamaprinses

mamaprinses Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.125
    2
    0
    mijn ruggenprik is ook niet uitgezet ik heb niks 'gevoeld van de bevalling omdat het alsnog allemaal met spoed moest, ik mocht proberen 5 keer te persen en de deuren van de operatie kamer stonden al open voor mij! dus had niet veel nut om de ruggenprik uit te zetten!
    Het enige wat ik gevoeld heb was de nageboorte, want direct na de geboorte hebben ze het uitgezet

15. klingel

klingel VIP lid

15 feb 2008
    16.318
    14
    38
    iets met kunst en michelinsterren..
    import drentherella
    ik wil t graag zelf proberen *met losse handen:D* maar als het me te gortig wordt wil ik wel die prik.

dan maar hopen dat, indien het nodig is, het niet snachts is, want dan kan t ws weer niet in t ziekenhuis, hmz.

16. Shyness

Shyness Bekend lid

17 aug 2008
    961
    0
    0
    consulente
    Sint-Niklaas
    Zeker een JA hier. Ik wil het zeker proberen zonder en liefst van alles ook het volledig zonder ruggenprik doen. Maar de optie is er dus waarom er dan geen gebruik van maken.

liefs

17. val

val Bekend lid

16 mei 2007
    963
    0
    0
    JA!!!
    Een uitkomst bij mijn zoon, bij het persen ook niet uitgezet, dus heb ook ZELF geperst zonder pijn, dus heb wel het gevoel dat ik het helemaal zelf heb gedaan. Na 24 uur kon ik niet meer, dus was echt een uitkomst.
    Als het nu nodig is wil ik het weer!

18. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Same here. :)

19. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

ik heb hem gehad, wel pas bij bijna volledige ontsluiting, de artsen hadden niet in de gaten dat ik al zo ver was.

dus ik heb er alleen mee geperst. door de prik ging dat zo relax dat ik niet was uitgescheurd en maar 1 hechtinkje had die achteraf niet eens nodig was geweest.

maar ik vind wel dat je vantevoren niet kunt zeggen dat je hem nodig hebt, je weet niet hoe het voelt en hoe je op de pijn gaat reageren.

20. Hansje123

Hansje123 Bekend lid

3 feb 2009
    921
    0
    16
    Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb ook Ja gestemd. Ik ga bevallen in Frankrijk en hier is het heel normaal. Wat er soms in Nederland wordt gezegt is onzin. Dat je een mindere band zou hebben omdat je het niet gevoeld hebt. Je kind heeft het wel meegemaakt en ligt daarna veilig op jouw borst. bovendien krijg je een lichte dosering dat je nog wel de weeen voelt en wanneer je moet persen. Heel vaak wordt er gezegt dat je helemaal niets voelt. in Nederland kunnen ze soms ook zover gaan dat het niet goed is voor de band tussen moeder en kind. Voorbeeld. Mijn zus twee kinderen bij allebei had ze hele zware bevallingen. maar bij de eerste wist ze natuurlijk nog niet wat bevallen was. Zij had moeite zich te ontspannen met als gevolg dat ze alsmaar geen ontsluiting had. maar wel al persweeen heel lang. Dit hebben ze veel te lang doorlaten gaan. Gevolg zij 24 uur ongelooflijk veel pijn en uitgeput, uitgescheurd. En daardoor een soort trauma opgelopen en posttraumatische tres als gevolg. Ze moest niets van het kind hebben, want die was de veroorzaker van die ellende.

Een ontspannen en rustige moeder is altijd nog beter voor het kind dan vermoeid en gestrest.

Maar trouwens Bravo voor de mensen die het zonder doen. Ik durf het niet aan.

Deel Deze Pagina