ruggeprik?

Discussie in 'De bevalling' gestart door emmie, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wel of geen ruggeprik?

1. ja

2. nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. novmama

novmama Fanatiek lid

6 mei 2008
    1.801
    0
    0
    gelderland
    Ik ben met onze dochter ingeleid en volgens mij ging het voor de verpleging/verloskundige niet snel genoeg ... De weeen opwekkers gingen maar omhoog en omhoog ... ik bleef steken op 4 cm en had amper 1 minuut om bij tekomen en de volgende wee kwam er alweer aan ... Nog een uur zo gelegen toch maar voor een ruggeprik gegaan en in 1 uur van 4 naar 10 cm !! Misschien toch dankzij de ruggeprik ?? ....

Of ik het met de 2e zal dan ... Geen idee licht natuurlijk ook hoe de bevalling dan gaat ...

2. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Ik heb nee gestemd, maar mocht het echt nodig zijn zou ik het wel doen denk ik.. Mijn bevalling was behoorlijk snel, 6 uurtjes.. er was ook geen tijd voor een ruggeprik omdat het zo snel ging.. was het ook niet nodig.. tuurlijk deed het pijn, maar vond het reuze meevallen.. als je alle verhalen moet geloven lig je bijna dood te gaan vanaf de eerste wee maar was voor mij goed te doen..

3. Brigitte77

Brigitte77 Actief lid

19 mei 2008
    374
    2
    18
    Limburg
    Ik heb 47 uur over de bevalling gedaan.
    Ik was dus heel blij dat ik eindelijk de ruggenprik mocht hebben!

Bij mij heeft ie aangestaan tot ik 10cm onsluiting had.
    Toen ik alweer iets of wat van gevoel terug kreeg(kreeg op een gegeven moment weer iets of wat last van harde buiken)mocht ik gewoon mee gaan persen!
    Op het laatst voelde ik gewoon weg de weeen niet meer!:$
    En heb ik dus maar uit mezelf geperst!;)

Ik was heel blij met de ruggenprik....wat een uitvinding zeg!:D

Groetjes Brigitte

4. Beastie

Beastie VIP lid

9 jul 2007
    10.314
    1
    0
    Tekenaarster
    Zuurkoolcity
    Ik heb gekozen voor nee. Ik heb een dochter met een ruggenprik gekregen en een zoon zonder maar met morfine. De bevalling duurde zo'n 45 uur en op verzoek van de gyn kreeg ik de ruggenprik...nadat ik hem 2x had afgewezen. Maar met me dochter kreeg ik tijdens het persen koorts en dus moesten we blijven in het zh. Ze kreeg een antibiotica kuur en moest uit eindelijk 8 dagen blijven waar ik na 5 dagen weg moest ...ondanks de borstvoeding die ik gaf. Het was een kut periode die ik niet graag over zou doen...de gehele kraamtijd was niet zo mooi en leuk als het had moeten zijn.
    Alles was goed verder hoor, maar achteraf bedenk ik had het ook zonder kunnen doen..was zwaarder geweest maar de tijd erna was dan waarschijnlijker veel leuker geweest.

Met me zoon morfine gekregen...en ik ging van 4cm naar 10 in 30 min. Zoon heeft nooit de morfine gezien en ik lag sky-high in me bed. Ondanks dat mocht ik snel naar huis (ookal was het 02.30) en stond de kraamhulp me op te wachten thuis, heel fijn!

5. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee.

ik heb er wel 1 gehad maar die werd gedwongen door de gyn omdat hij mij ander niet wilde inleiden

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Ja!
    Ik wou altijd thuis bevallen, zonder pijnbestrijding. Tot ik in het ziekenhuis moest bevallen, mijn dochter diende zich 6 weken te vroeg aan. En de pijn viel toch even vies tegen:D Heb toen een pompje gehad die ik zelf kon bedienen (en heerlijk stoned werd:)). Pompje wordt niet meer gebruikt dus wil nu graag een ruggeprik.

7. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Van mij een JA. Wat vond ik het heerlijk toen ik een ruggeprik kreeg na 15 uur weeen en 3 cm ontsluiting. Wil niet zeggen dat ik er vanuit ga dat ik het een volgende keer standaard met een ruggeprik wil doen, maar wil zeker de optie hebben als het niet lekker verloopt.

8. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Ik heb nee gestemd. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en ze hebben wel gevraagd of ik een ruggenprik wilde maar dat wilde ik niet.

9. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    heb bij bijde bevallingen van te voren gezegt geen ruggenprik te willen. bij alicia ben ik bevallen in een kraamkliniek en konden ze me zowiezo geen pijnstilling geven. bevalling duurde uiteindelijk ruim 14 uur met hevige weeen met op den duur niet eens meer adempauze maar ben blij dat ik geen ruggenprik gebruikt had want kon nu lekker zelf douchen etc.

bij nando kreeg im meteen de optie aangeboden omdat ik werd ingeleidt. ondanks de hevige bevalling van alicia wilde ik het toch weer zelf proberen. de weeen waren nu meteen erg heftig maar in totaal heb ik nog geen 5 uurtjes gedaan over deze bevalling. natuurlijk zijn er momenten dat je echt even niet meer wilt/kunt maar als je je bedenkt na elke wee dat was weer een stap dichter bij de baby :) dan houdt je de moed erin. de eerste centimeters gingen netjes 1a2 cm per uur. de weeen waren zeer heftig en vooral op het einde ging het super snel ineens. ik ben in 5 minuutjes van 6 naar 10cm gegaan en 2x persen en onze zoon was er.
    ook na mijn zoon kon ik me zelf opfrissen, omkleden en 2 uur na de bevalling liep ik alweer over de afdeling alsof er niks gebeurd was :)

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Jazeker, de 1e heb ik een ruggenprik gehad omdat het ontzettend lang duurde, en ik helemaal op was. Ideaal.
    Bij de 2e bevalling heb ik ook een ruggenprik gehad. Ik werd ingeleid en het ging allemaal erg snel, maar de pijn was ook erg heftig.
    De morfine pomp werkte niet meer, en ik heb met 5 cm een ruggenprik gekregen. Binnen een uur zat ik op volledige ontsluiting, ik voelde de weeën gewoon door de ruggenprik heen ( auwauwauw )
    Ik ben totaal niet bang voor een ruggenprik. Ook helemaal geen complicaties gehad. Zowel ik niet, als mijn zoons niet.
    Zetten vond ik ook alle keren een eitje. Gewoon goed stil zitten.

11. penelopea

penelopea Bekend lid

31 jul 2008
    993
    1
    0
    twente
    Ik vind het zo'n onzin dat mensen zeggen: ja het doet zeer, maar als je even volhoud lukt het je ook wel zonder. Ja jou ja, maar dat zegt niets over anderen. De ene bevalling is de andere niet.
    Ik heb een ruggenprik gehad, en ben toch echt zelf bevallen. Niemand anders heeft het voor mij gedaan. En ik heb alles gevoeld want hij werkte totaal niet goed, hij haalde alleen de scherpe randjes eraf.
    Ik heb niet van te voren besloten om een prik te nemen, ik heb er gewoon niet over nagedacht, maar toen ik eenmaal midden in een gigantische weeenstorm zat die niet weg wilde heb ik hem dankbaar aangenomen.

12. MarjoM

MarjoM Actief lid

24 jun 2007
    402
    0
    16
    Blaricum
    Ik zeg ja hoor, moet toch verplicht in het ziekenhuis bevallen dus zal het van te voren al duidelijk melden ;). Schaam me er ook niks voor :D

13. Manny211

Manny211 Fanatiek lid

15 okt 2009
    1.905
    8
    38
    Mama
    Ergens
    Is ook niks om je voor te schamen vind ik!
    Is toch zeker ieder z'n eigen keus.. en het is fijn dat je tegenwoordig ook de kans hebt om hiervoor te kiezen.

Iedereen succes met bevallen straks :D
    Met of zonder ruggenprik ;)

14. dovemeisje

dovemeisje Bekend lid

21 mei 2010
    508
    0
    0
    Ik had altijd gezegd ga het zonder doen maar omdat ik bij 5 cm ontsluiting al hevige persweeen kreeg die niet weg te zuchten waren heb hem toch gehad.

15. Devy

Devy Fanatiek lid

23 aug 2008
    3.437
    1
    0
    Tilburg
    Bij deze bevalling moet ik in het ziekenhuis bevallen, maar toch heb ik liever geen ruggenprik. Mochten de omstandigheden een ruggenprik nodig maken net als bij de bevalling van mijn dochter dan is dat niet anders en moet het maar.

Verder is het een afweging die ieder voor zich moet maken.

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Ik heb ja aangeklikt en daarmee de stand op 50/50 gebracht, haha! (voor zolang het duurt maar wilde het even melden :D).

Bij Mini ben ik ingeleid en dat duurde en duurde en er gebeurde zo verschrikkelijk weinig en het deed zooooo'n pijn en toen ik eieieieieiendelijk die verrekte 2cm ontsluiting had, heb ik meteen om een ruggenprik gevraagd en m meteen gekregen ook! Wat een heerlijkheid zeg!

Maar ik stond er van tevoren open voor, die spartaanse manier van bevallen in NL staat me totaal niet aan. Iedereen moet het uiteraard zelf weten en voor veel vrouwen is het niet nodig want die ervaren het toch minder pijnlijk dan ik blijkbaar maar ik vond het hemels.

Mini is ook in het zh terecht gekomen door een luchtweginfectie maar dat was zonder ruggenprik ook gebeurd dus daarvoor zou ik het de volgende keer niet laten. Ik hoop alleen dat ik niet ingeleid hoef te worden bij de volgende bevalling maar die ruggenprik blijf ik voor open staan!

17. rianne19

rianne19 Fanatiek lid

15 apr 2008
    1.366
    0
    36
    Purchaser
    Zuid-Holland
    Ik vind dat je niet van te voren kan aangeven of je een ruggenprik wilt. Dit lijkt mij zeer afhankelijk van de situatie. Ik ben zeker niet tegen een ruggenprik maar ga er niet preventief om vragen. Als ik echt uren weeen heb en amper ontsluiting dan vraag ik er ook wel om maar niet van te voren. Dat vind ik een beetje apart.

18. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Je hoeft er niet van tevoren om te vragen maar ik denk dat het verstandig is voor iedereen om zich erin te verdiepen vóór je gaat bevallen en niet pas op het moment dát je aan het bevallen bent.

En dan spreek je denk ik allemaal een voornemen uit en niet een vaste beslissing. Er zijn echt voldoende voorbeelden van mensen die echt niet wilden en die er een gekregen hebben (of geëist hebben ;)) en ook even zoveel voorbeelden van mensen die van tevoren persé eentje wilden maar bij wie het niet meer mogelijk was om welke reden dan ook.

In ieder geval sta ik er zo open voor dat ik ook in het ziekenhuis wil bevallen waar ik weet dat ze 24/7 ruggenprikken geven.

19. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb nee gestemd.

Ik wil het in principe zonder ruggenprik doen. Bij Milan ook en dat is gelukt (het viel me ook echt reuze mee moet ik zeggen). Mocht de pijn echt onhoudbaar worden dan zou ik eventueel wel een prik willen.

20. Alita

Alita Niet meer actief

Heb nee gestemd, bij dochter ook zonder pijnstilling bevallen en wil dit nu ook weer...
    Er zitten ook risico`s aan en waarom dit risico nemen als het ook zonder kan?

Deel Deze Pagina