ruggeprik?

Discussie in 'De bevalling' gestart door emmie, 15 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

wel of geen ruggeprik?

1. ja

2. nee

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. MyBelle

MyBelle Actief lid

26 apr 2010
    144
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb Ja gestemd....een maand geleden had ik nog vol overtuiging NEE gestemd...het stond zelfs in mijn bevalplan.
    " Ik wil absoluut geen epiduraal, ookal zeg ik tijdens de bevalling van wel"
    Achteraf heb ik wel een epiduraal gekregen en dat heeft denk ik mijn leven gered, anders had ik heel die bevalling denk ik niet overleefd.....Dus ik ben de prik heeeeeeel dankbaar!

2. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ik was ook maar wat blij met mn ruggeprik.
    Zat al uren in een weeenstorm met een niet vorderende ontsluiting, OMG wat was ik blij toen de gyn tegen me zei: 'meid, dit ga je zo niet redden tot de 10 cm.. Dan ben je helemaal uitgeput. Ik bel de anesthesist'

3. Alita

Alita Niet meer actief

Ja tuurlijk de ene bevalling is de andere ook niet dames!!!
    Soms is het beter voor de bevalling idd!!

4. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

ik kies voor Nee, voor mijzelf, niet in het algemeen.
    Omdat je de persweeen anders niet goed voelt. Maar zo is het zoals ik het nu zie.
    misschien dat ik er over een paar jaar heel anders over denk. ik vind dat iedereen het zelf mag bepalen.

5. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Hier zetten ze hem uit als je op 10cm zit.

6. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hier ook "nee"gestemd.
    Ik ben bevallen zonder ruggeprik, ze hebben me wel gevraagd of ik er een wilde maar ik had niet echt pijn dus zag het nut er niet van in.
    Ik heb de bevalling als iets moois beleefd en hoop dat het de volgende keer ook weer zo mag gaan!

7. liebrando

liebrando Niet meer actief

Nee heb ik gestemd. Ben 2x in het ziekenhuis bevallen waarvan 1 in 1,5uur en 1 van 24uur en dat was geen pretje maar nooit gedacht aan de ruggeprik. Bij de 3e mocht ik lekker thuis bevallen dus al helemaal niet nagedacht bij de prik! Mocht het er ooit nog een keer van komen dan weer niet. Pijn is rot idd maar goed daar komen we wel weer overheen zeg ik dan maar....

Maar ieder zijn keuze!

8. collo003

collo003 VIP lid

12 feb 2009
    7.802
    1
    0
    Oeteldonk
    Ik heb ja gestemd maar niet gehad ivm een supersnelle bevalling. Op het moment dat ze bij mij het infuus aan wilde leggen ter voorbereiding van de ruggenprik kreeg ik spontaan persweeën. Was even in 15 minuten van 3cm naar volledige ontsluiting geschoten.

Maar wil wel heel graag bij mijn volgende bevalling weer de mogelijkheid hebben. Die persweeën kan ik wel hebben, maar die laatste ontsluitingswegen...oh...niet grappig....

Vind dat iedere mama supertrots kan zijn, hoe je ook bevalt. Met of zonder pijnstilling, Gewoon of via KS, maakt niet uit.

9. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Ja!

10. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Bij mij stondie wel aan, maar reken maar dat ik de persweeën voelde, wow! :D

Maar idd, iedereen mag het van mij ook zelf bepalen. Ik vind het alleen wel jammer dat veel ziekenhuizen zich nog niet aan het protocol houden dat er 24/7 pijnbestrijding aanwezig moet zijn.

11. fontana

fontana Fanatiek lid

1 jan 2010
    1.288
    0
    0
    zoekende.. maatschappelijk werk of jongerenwerk.
    ergens in t Noorden.
    absoluut niet! ik wil alles meemaken, ook de pijn. Vorige keer ook zonder pijnbestrijding gedaan en het is me zo meegevallen. ondanks een zware weeenstorm zonder pauzes. Ik heb nu al zin in de volgende bevalling.. nog 11 wk ongeveer.. whoehoe

12. Boefjesmamma

Boefjesmamma Fanatiek lid

23 jan 2010
    2.378
    1
    0
    Afgestudeerd en werk zoekende.
    Gouda
    Ik heb JA gestemd en ik heb hem ook gehad.
    Dinsdagmiddag braken mijn vliezen en kreeg paar uur later wel weeën, maar die deden niks qua ontsluiting. Toen 2 dagen geprimed en wederom weeën zonder veel resultaat. Op vrijdagochtend aan de weeënopwekkers en die weeën kon ik gewoon niet meer opvangen. Was gebroken en had gewoon de kracht niet meer. Dus een ruggenprik gehad.
    Heb er nooit spijt van gehad en mocht een volgende bevalling weer zo gaan, zou ik het zo weer doen.

Edit: Even ter aanvulling. Hier moest ik wachten met meepersen totdat ik weer volop weeën voelde.
    De weeënstorm die ik had van 5 cm tot VO in een half uur heb ik trouwens ook wel gevoeld. Ben maar wat blij dat ik die met pijnstilling heb gehad ander had ik Aaron er nooit meer zelf uit kunnen persen.

13. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Herkenbaar, hier precies hetzelfde. Ik had van tevoren aangegeven een ruggenprik te willen, dus die zou ik ook krijgen wanneer de bevalling goed op gang zou zijn. Het avondhoofd liep al op de afdeling om een infuus aan te leggen, maar die kon weer gaan.
    Bevalling heeft uiteindelijk een kleine 3 uur geduurd, het is me ontzettend meegevallen en kijk er goed op terug, maar bij een volgende zou ik 'm zeker weer regelen.. het idee dat je 'm achter de hand hebt en iedereen daar ook van op de hoogte was, gaf me veel rust.

14. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Hier eerste bevalling de keus een beetje open gelaten. Zou tijdens de bevalling kijken of ik wel of geen pijnstilling (evt ruggenprik) wilde.

Bij de tweede bevalling heel bewust gekozen voor absoluut geen ruggeprik. Mijn gynaecoloog heeft het me erg aangeraden om te doen, hij vond dat gewoon beter gezien mijn lichamelijke conditie. Heb er een tijd over gedacht en allemaal voordelen en nadelen van wel of geen ruggeprik langs elkaar weggestreept en voor mij (ons) was het 100% duidelijk dat we die nadelen absoluut niet wilde om aan die paar voordelen te komen.

Uiteindelijk heb ik de eerste bevalling wel pijnstilling gekregen, geen ruggeprik maar zo een pethidineprik in je been, terwijl ik dat zelf absoluut niet wilde eigenlijk! De tweede bevalling heb ik zoals van te voren voor mij al helemaal vast stond geen pijnstilling gehad.

15. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Wat vreemd dat ze je een pethidineprik hebben gegeven terwijl je niet wilde... Of kon je geen nee of ja meer zeggen?

Want ik heb liever een ruggenprik dan een pethidineprik maar als je geen van beide wil, is het wel raar dat ze het wel geven...

16. spinnekop

spinnekop Niet meer actief

hoi

nee. mijn eerste bevalling was nagenoeg pijnloos ( jaja klein kindje zo kan ik het ook)

bij deze gaat het hopelijk op dezelfde manier , maar dan 5 weken later !!

spinnekop

17. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Twee keer een goeie bevalling gehad zonder ruggeprik. De eerste keer in het ziekenhuis en de tweede keer thuis. Helemaal goed. Pijn heb ik niet echt gehad.
    Ik vind de optie van een ruggeprik trouwens wel prima.

18. acissej

acissej Bekend lid

17 jun 2007
    674
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Velsen
    Ik heb er zelf 1 gehad en was ontzettend blij.
    Ik was al 14 bezig waarvan er 4 aan het infuus met een weeenstorm met gevolg en toch maar 2cm ontsluiting na al die uren.
    Nadat ik hem kreeg had ik binnen 4 uur 10cm en na 1 uur van de prik af te zijn mocht ik gaan persen.
    Ik vond het een uitvinding al wilde ik hem eerst niet maar ze raadde het zelfs aan omdat het einde gewoon niet in zicht was bij me.
    Ik raad het iedereen aan die ook vast schiet maar zou hem niet zomaar nemen want de persweeen kwamen niet meer goed opgang.

19. Laris

Laris Fanatiek lid

27 jun 2008
    1.917
    2
    0
    Ik heb voor 'ja' gekozen, ik heb 'm ook gehad vanwege een spoedkeizersnee en ik vond het erg prettig dat ik de geboorte op deze manier toch meemaakte. Nu denk ik dat hier wordt bedoeld dat je 'm wilt als pijnbestrijding, en ook dat kan ik me voorstellen hoor. Het is niet niks en als het lang duurt dan kan het een goede optie zijn om te voorkomen dat je uitgeput raakt.

20. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nouja dat is dus echt super lullig gegaan toen. En heb het daar ook echt zeker mijn tweede zwangerschap (en dus de naderende bevalling) erg moeilijk mee gehad, want stel dat ze het weer zouden doen...:x.

Maar vooruit, het komt er (in het kort) op neer dat vriendlief samen met de gyn heeft besloten dat het beter zou zijn (al weet ik nog altijd niet helemaal precies waarom, wel een beetje). Maar ik lag dus 'lekker' in bed onder het deken, weeen op te vangen en probeerde een beetje te slapen. Ging prima, lag lekker te doezelen, en zo af en toe kwam er dan wel iemand even onder de dekens friemelen (buik kijken, buik voelen, ligging kindjes controleren en evt vragen voor inwendig onderzoek), dus tja ik lag wat te doezelen, en er kwam weer iemand friemelen, en voor ik het in de gaten had zat de naald al in mn been :) :x. Dus tja daarna ook echt absoluut niet meer lekker liggen doezelen, geen haar op mn hoofd natuurlijk die eraan dacht nog maar 1 tel mn ogen dicht te doen.

En achteraf ook echt nog wel met mn vriend over gehad, en hij had nooit gedacht dat het zo een impact zou hebben op mij. Maar vooruit, het is gebeurd, is niet meer anders. Gelukkig is de tweede bevalling wel gegaan zoals ik het wilde zegmaar ;).

Deel Deze Pagina