Mijn gyn is niet zo voor het pompje. Het wordt hier in het zh nu 2 jaar gebruikt en op zich zijn de ervaringen goed, maar lange termijn effecten op een kind zijn nog niet bekend. Ruggeprik wordt al jaren gebruikt en daar van is veel meer bekend.
Mijn vk vertelde het zo: normaal gesproken stuur ik een zwangere bij ongeveer 5-6 cm naar het zkh als ze liever daar wil bevallen. Maar als je een ruggenprik wilt, stuur ik je daar eerder naartoe. Omdat het risico anders te groot is dat je te laat komt en geen ruggenprik meer kunt krijgen. Die moet namelijk wel op tijd gezet worden en niet pas bij de allerlaatste centimeters. Bespreek het dus nog eens met je vk, geef aan dat je zeker weet een ruggenprik te willen en vraag haar hoe zij je kan helpen dat je kunt bevallen zoals jij het wilt. En ga voor de zekerheid op zoek naar iemand die je kan helpen met ontspanningstechnieken. Misschien lukt het op het laatst toch niet, met die ruggenprik. Dan is het goed om te weten dat je ook op die oefeningen kunt vertrouwen. Er worden hier in dit topic veel bijwerkingen genoemd. Dat kan ja, je kunt vervelende gevolgen hebben van een ruggenprik. Maar die krijgt lang niet iedereen. Net als bij ieder ander medicijn: het kan helpen, en bij sommigen veroorzaken bijwerkingen problemen. Laat je niet bang maken door horror stories; die kun je namelijk ook vertellen over bevallingen zonder ruggenprik. Daar schiet je dus helemaal niets mee op. (als ik pijnstilling nodig had gehad, had ik ook voor de ruggenprik gekozen. leek mij de beste optie.) Sterkte ermee, hopelijk kan je vk je goed begeleiden in jouw wensen. En mocht je er zo een getroffen hebben die vindt dat het allemaal zonder pijnstilling moet, ga dan op tijd op zoek naar een andere vk die er wel voor open staat. Of vraag aan de gyn of je alsnog daar op controle mag komen.
Ik heb ook last van een angststoornis . Ben ook erg bang voor de bevalling. Heb beide ook aangegeven bij me vk. Ik wil sowieso in het ziekenhuis bevallen omdat als ik pijn heb graag een ruggenprik wil.hoop natuurlijk zonder pijnstilling te bevallen . Me vk zei dat ik in het ziekenhuis begeleiding krijg om niet in paniek te raken. Sowieso goed op me ademhaling te letten . Manlief weet gelukkig ook hoe hij mij grotendeels rustig kan houden. Een paar jaar terug ben ik in behandeling geweest voor me angststoornis . Je leert er dan mee omgaan. Het heeft mij toen goed geholpen en heb toen minder last ervan. Helemaal weg gaat het nooit.
Bestaat er ook niet zoiets als een angst poli? Volgens mij is mijn zus daar naar toe geweest toen ze voor de 2 e keer ging bevallen. Zij had toen ook veel angst omdat de eerste bevalling traumatisch was verlopen(achteraf ia alles goed gekomen btw). Volgens mij kwam toen zelfs die vrouw van de angstpoli nog langs tijdens de bevalling toen zij een paniekaanval kreeg.
Nee je hoeft niet medisch te zijn maar ik begrijp dat ze 0, 0 weeën wil voelen. ...... En dat kan normaal gesproken niet. ....