Welke naaimachine?

Discussie in 'De lounge' gestart door Anzza, 13 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Aangezien er een aantal creatieve en handige dames op het forum zitten, hier mijn vraag :D

Als hobby ben ik veel bezig met het maken van decoraties van vilt. Dit doe ik nu allemaal nog met de hand. Nu wil ik dit graag gaan uitbreiden door stoffen te gaan gebruiken, en ik wil een naaimachine gaan gebruiken zodat het net even wat sneller gaat :)

Nu dus op zoek naar een naaimachine. Ik wil graag een naaimachine die makkelijk te leren kennen is, makkelijk in te stellen, maar hij moet ook gewoon dikkere stoffen aankunnen. Ik had al gehoord dat je er beter wat meer aan uit kunt geven, maar waar moet ik dan aan denken?

Alle tips zijn welkom!

2. MariSam

MariSam Actief lid

13 nov 2014
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een basis model van het merk Janome. Makkelijke machine, heb hem al een aantal jaar en nooit iets mee aan de hand. Ik naai er makkelijk katoen mee, maar ook spijkerstof of meerdere lagen fleece of canvas is geen probleem (mits ik de goede machinenaald gebruik).
    Ik ben er erg tevreden over, maar heb niet veel ervaring met andere merken. Ik heb de machine gekregen, maar kostte destijds volgens mij ongeveer €200,-

Een kennis had een basismachine van de Aldi waar ik weleens mee gewerkt heb. Voldeed op zich prima alleen liep wel vaker vast en met dubbele en dikkere stoffen ging het moeilijker. Toen ik vervolgens die van mij kreeg merkte ik ook pas echt het verschil in degelijkheid, die van de Aldi trilde alle kanten op.

Mijn schoonzus heeft een basismodel van Toyota. Zij heeft hem al jaren maar hij is nog wel eens te koop in de aanbieding bij het kruidvat oid. Zij is er niet heel tevreden over, hij loopt vaak vast en de steekgrootte verschilt nog al eens zonder duidelijke reden. Ze is vaak aan het vloeken en tieren als ze bezig is..

Wat je zou kunnen doen is naar een naaimachine winkel in de buurt gaan om je daar te laten informeren en wat machines uit te proberen! En misschien eens informeren bij kennissen in je omgeving of ze er een hebben en of je er mee mag werken..

3. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik denk dat het inderdaad beter is om iets meer aan uit te geven, hoor toch niet zo'n goede dingen van de goedkope merken. Merken waar ikzelf (en mensen in mijn omgeving) heel erg over te spreken zijn, zijn Brother en Janome.

Naaimachines tegenwoordig zijn (volgens mij allemaal) volledig elektronisch, ze zijn dus erg makkelijk om mee te leren naaien en het stellen van de draadspanning en zo gebeurt ook helemaal automatisch. :)

4. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    MariSam, goede tip. Er zit ook een winkeltje hier in het centrum. Verder weinig mensen in de buurt die een redelijk nieuw en goede machine hebben staan.

In ieder geval twee merken waar ik even verder op kan zoeken. En fijn dat ze nu makkelijker in te stellen zijn. Ik heb nu namelijk een oude Toyota staan, maar serieus niet in te stellen dat ding. En aangezien ik er wel.serieus mee bezig wil nu...

5. San1984

San1984 Fanatiek lid

26 apr 2012
    1.066
    0
    0
    Ik heb sinds vorig jaar ook een Janome. Gekocht voor 299 Euro incl. 4 avonden basiscursus. Mooie makkelijke machine!

6. Miron

Miron Fanatiek lid

6 feb 2009
    2.349
    106
    63
    En als je een naaimachine koopt in een winkel zijn ze vaak bereid om je de machine uit te leggen.

7. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Ik ben dan alleen weer zo bang dat ik dan juist onnodig een veel te dure aangesmeerd krijg :D

8. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Ik ben ook aan het rondkijken voor een naaimachine. Wat ik vooral steeds weer teruglees is om de machine bij een goede winkel aan te schaffen met een eigen werkplaats. Je machine hoeft dan nooit opgestuurd te worden. Je hebt 'm wat sneller terug en je kan 'm weer testen in de winkel met een expert die met je meekijkt. Hetzelfde geldt voor kopen. In een goede winkel kun je elke machine testen die er staat. Zo voorkom je wat beter een miskoop. Wat ik ook veel lees is om rekening te houden met hoge kosten voor reparatie van een elektronisch model. Erg leuk dat computergestuurde, maar ook erg duur om te laten repareren als het stuk gaat.

Ik ben er nog niet uit, maar ga binnenkort ook eens een bezoekje brengen aan een een winkel in de stad. Daar hebben ze ook occasions staan met garantie!

9. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ken eigenlijk geen mensen die al echt problemen hebben gehad met de aansturing van elektronische machines. Ik heb de mijne nu ook al een heel aantal jaren, heb er vorig jaar wel een kleine reparatie aan moeten laten doen, maar was een mechanisch probleem.

Heb je trouwens nog niet-computergestuurde modellen? Ik dacht dat ze voorts bijna allemaal wel zo waren. :)

10. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.036
    2.901
    113
    't Gezellige Brabant
    Genoeg ;). Ik heb een paar maandjes naailes gevolgd en daar stonden allemaal gloednieuwe mechanische modellen, expres geen computergestuurden voor de beginners :)

11. Sceptica

Sceptica Bekend lid

9 aug 2012
    517
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh, haha, dat wist ik dus echt niet. :D

Ik vind zo'n elektronische echt veel handiger en fijner, maar ben ook een computerverslaafde, dus heeft vast daarmee te maken. ;)

12. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik heb toen de oudste geboren was een Singer naaimachine gekregen van mijn moeder, maar die is inmiddels al weer even kapot. Voor mij nooit geen Singer meer. Bij 4 lagen dunne katoen kon 'ie het eigenlijk al niet meer aan.
    Inmiddels heb ik een mechanische pfaff en daar ben ik superblij mee! Hij doet alles wat ik wil en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik heb 'm nu ongeveer een jaar en ik gebruik 'm echt dagelijks. Eigenlijk wilde ik een Bernina (een computergestuurde), maar die waren nog een heel stuk duurder (meer dan 1000 euro), dus ik ben toch maar voor Pfaff gegaan en daar heb ik tot nu toe geen spijt van :).

13. Jet83

Jet83 Bekend lid

15 aug 2012
    536
    0
    16
    NULL
    NULL

Welk model Pfaff is het als ik vragen mag?

14. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.550
    526
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik heb zelf een instapmodel van Toyota, prima om mee te beginnen, ook wanneer je al iets meer kunt... maar ik begin hem te "licht" te vinden, vooral bij meerdere lagen dikke stof moet ik m een handje helpen :(

Over bang zijn dat je een te dure machine aangesmeerd krijgt: een beetje handelaar zal je eerst vragen wat je budget is en wat je zoekt in een machine. Van daar uit zal men je laten zien wat er op de markt is.
    Ik weet niet waar je in Drenthe woont.... maar bijv Gerrijts in Stadskanaal biedt nieuwe en occasions aan en bij aankoop van een nieuwe machine krijg je een aantal naailessen gratis.

Zelf zoek ik momenteel in de richting van Pfaff te kijken... quilt ambition 2.0 maar die zit rond de 700-800 euro nieuw.

Wat je ook kunt doen is voor een occasion gaan via een naaimachinewinkel... dan heb je voor hetzelfde geld een zwaardere/uitgebreidere machine maar dan tweedehands. met garantie

15. Anzza

Anzza Fanatiek lid

23 jun 2012
    2.345
    0
    36
    drenthe
    Bedankt voor de tips allemaal!
    Ik denk dat ik inderdaad eerst.maar eens langs ga bij dat zaakje hier in de stad. Ik zag op de site dat ze hier de volgende merken hebben: Anker/Machiver, Brother, Elna, Husqvarna, Pfaff en Singer.
    Jammer dat ze Janome niet hebben, daar was ik ook wel nieuwsgierig naar. Wel heeft de winkel een eigen werkplaats, heel fijn!

Oh ja, is ook elke machine geschikt voor precisiewerk? Kleine bochtjes ed?

16. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Brother en singer niet doen, die zijn niet zwaar genoeg!
    Husqvarna heb ik jaren gehad en mijn oma ervoor... ding is ruim 20 jr meegegaan, nu heb ik een bernina!

17. MariSam

MariSam Actief lid

13 nov 2014
    115
    0
    0
    NULL
    NULL
    Die van mij is ook gewoon mechanisch, geen ingewikkeld gedoe..

En kreeg er inderdaad ook twee lessen bij (die ik overigens niet gevolgd heb) voor uitleg!

18. Silvana85

Silvana85 Lid

16 sep 2014
    97
    1
    8
    NULL
    Coevorden
    Ik zou persoonlijk gaan voor een Pfaff, dat zijn over het algemeen toch de betere machines. Ik heb zelf al enkele jaren een Pfaff Select 4.0 (koste rond de 750 euro) en ben daar enorm tevreden over. Loopt nooit vast, komt overal doorheen en heeft veel functies.

Ben vooral te spreken over het IDT-systeem (naai regelmatig veel op elkaar) en over de automatische naaldinsteker. Ik vind hem het geld zeker waard.

19. linnim

linnim Fanatiek lid

24 mrt 2009
    2.027
    367
    83
    in nederland
    heb veel gebruik gemaakt van ewn oude singer (van mijn moeder gehad) maar toen de spoel continu vast liep ben ik naar de naaiwinkel gegaan en heb ik een Husqvarna gekocht.
    ben er erg tevreden over. er zitten veel verschillende steken op en de machone is geschikt voor dikkere stoffen.

ik naai niet zoveel, voornamelijk herstel van bv een kapotte zak.
    als alles weer wat rustiger is (ben met een opleiding bezig momenteel) hoop ik de machine meer te gaan gebruiken

Deel Deze Pagina