Houden jullie je netjes aan de 'eetvoorschriften?'

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Bl0nd, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    Hee dames,

Nou vroeg ik mezelf af, of de zwangere dames onder ons (of degene die al een zwangerschap achter de rug hebben) zichzelf strikt hebben gehouden aan de eetvoorschriften die je meekrijgt van de VK:(

Ik moet eerlijk gezegd zeggen, het opsommingslijstje van je mag niet téveel vitamine A, en geen rauw vlees, en niet.. Etc. Ik houd mezelf er redelijk aan, bijvoorbeeld het gedeelte met orgaanvlees, dat lust ik toch niet, dus daar hoef ik niet op te letten. Maar rauw vlees bijvoorbeeld, ik ben idolaat van Filet Americain;) en heb eergisteren sinds 4maanden gewoon een duits broodje met Filet gehaald bij de Bakker Bart.. Ik weet, het mag eigenlijk niet, maar jaa, ik kon de verleiding niet weerstaan.

Ook vind ik het ergens wel grote onzin dat je bepaalde dingen niet meer mag eten, kan me voorstellen het verhaal van in de tuin werken en het rauw vlees, daar kun je wormpjes van krijgen, maar als je dat een keer eet kan dat toch helemaal geen kwaad? Ik bedoel vroeger aten zwangere vrouwen ook gewoon alles en kregen ze die voorschriften ook niet, en dat zijn vaak een stuk gezondere kinderen geworden dan de kinderen die tegenwoordig ter wereld komen.

Probeer mezelf er wel zoveel mogelijk aan te houden door, maar vindt het gewoon onzin, daarbij komt er staat in de foldertjes over eten; Als U blabla-eet dan is er een kans op een waterhoofd, of is er een kans.. Er staat er is een kans op, maar niet dat het daadwerkelijk gelijk gebeurt als je dat een keer eet. Kortom, ik eet gewoon alles wat ik lekker vind, en de dingen die ik niet mag met mate, dus ook echt maar een keer in de zoveel tijd.

Ben benieuwd wat jullei hierover te vertellen hebben:D

Liefs.

2. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik hou me er wel aan, maar mede omdat ik dat soort dingen buiten mn zwangerschap ook niet at. Zo krijg ik rauw of rood vlees absoluut niet naar binnen, eet ik geen blauwe/rauwe/gekke kazen, geen oranje smeerbaar vlees, geen orgaanproducten of leverworst oid. Waar ik wel rekening mee hou nu, is dat ik geen zoetstoffen meer wil. Ik vond al dat het rotzooi voor je lijf is, maar koos toch vaak voor minder calorieen en dus zoetstoffen. Nu kies ik dan toch maar voor een paar korreltjes suiker in mn thee en frisdrank met suiker, maar dan drink ik het gewoon veel minder, bv alleen in het weekend/verjaardag. De artikels over zoetstoffen en risico op vroeggeboorte vond ik namelijk toch eng en ik dacht toch altijd al dat zoetstoffen vergif zijn voor je lijf. Nu een mooie situatie om dat af te leren!

3. Jizzy

Jizzy Bekend lid

10 okt 2009
    550
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja ik houd me er wel aan, gewoon omdat ik niet achteraf spijt zou willen hebben van: had ik maar nooit....

Plus wat zijn die 9 maanden nou op een heel mensen leven. Maar ja iedereen is vrij om eigen keuzes te maken

4. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    ik had me er wel aan gehouden maar 1 week voor de bevalling toegegeven aan een broodje filet haha erg he. Nou ja sem is gelukkig heel gezond te weereld gekomen

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Helemaal mee eens...

vind het echt een hele kleine moeite voor zo'n korte tijd... zou me ook niet echt smaken als ik weet dat er een kans is dat het niet goed voor me zou zijn. Des te meer geniet ik straks na de bevalling

6. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    @Suusjeuh
    Okaay, het verhaal van de zoetstoffen ken ik nog niet? De VK heeft daar niks over verteld, dus ik vraag me af of het een bakerpraatje is of dat het echt zo is? Heb wel gehoord dat kaneel tegenwoordig weer schadelijk kan zijn:S

@Jizzy
    Ik snap jouw punt, alleen aan de andere kant denk ik ook, er staat dat er kans op is.. Niet dat het bij iedereen gebeurt, tjaa, er is morgen ook een kans dat ik onder een auto kom bij wijze van spreke.. Ik vind het vaak zo breed uitgemeten, en omdat je vroeger ook dit soort producten had en tegenwoordig vinden ze op steeds meer dingen steeds meer regeltjes hoe je dat het beste kunt doen, en van zelfs normale groenten kun je al wat krijgen bijv. (tijdje terug dat spinazie kankerverwekkend zou zijn:S).. Dus ik vind het vaak opgeblazen.

@Ninja2
    Haha, jaa ik kon de verleiding ook niet weerstaan. Ben nu 14weken, maar ik had al 4maanden geen broodje filet meer gegeten en had daar zo'n zin in! Wel fijn dat Sem goed ter wereld is gekomen.

@De rest.
    Ik lust zelf alleen de filet americain, brie en smeerleverworst, nu eet ik dat laatste eigenlijk nooit. Maar brie wel. En brie verschilt ook weer welke je hebt want je hebt ze ook zonder het bekende 'au lait cru.'

En hetgeen waarom ik dit plaats, ik ben echt nieuwsgierig hoe iedereen daarmee omgaat! Plus daarbij, soms denk ik dat het wel wordt opgeblazen omdat ze elke keer wel weer wat nieuws vinden wat wel of niet kan. Wat ze vroeger ook deden of aten, nu kun je natuurlijk niet alles vergelijken, maar toch. Vindt het tegenwoordig zo raar dat alles wat je eet of drinkt gelijk 'slecht' voor je kan zijn.

7. mommy1983

mommy1983 VIP lid

30 mrt 2009
    12.507
    5
    38
    er zijn mensen die gewoon heel de zwangerschap door roken ijkt me slechter voor je dan een keer een broodje met filet

8. Neeltje1986

Neeltje1986 Fanatiek lid

29 aug 2009
    3.313
    1
    0
    Onze boef! :)
    Eindhoven
    Ik houdt me er netjes aan.. Inderdaad om niet achteraf te hoeven zeggen; had ik maar..

Wel ben ik super gek op carpaccio en heb dus ook tegen manlief gezegd, dat ie dat absoluut niet mag vergeten als ik bevallen ben! Ook mijn vader heb ik netjes op de hoogte gesteld; 'Voor je die kamer in komt laat je zien dat je carpaccio bij hebt!' ;)

Nee.. Liever geen risico dan een kleine risico..

9. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    @Zeeuwsmeisje
    Maar aan de andere kant, ik ken ook mensen die gewoon zichzelf aan die 'regels' hielden en ook gewoon een kindje met een waterhoofdje kregen, dus, ik vind niet dat het echt iets zegt. Er wordt egzegd dat het schadelijk kan zijn, maar niet op welke schaal ofzo. Kijk als je dat al wist (tenminste stond niet in de foldertjes van de VK vermeldt) zou je toch wat meer weten hóé erg de bedreiging van dat soort voedsel kan zijn.

10. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    @Ninja
    Tjaa, en ik ken ook een stel dat gewoon tijdens haar zwangerschap volop aan de snuif zat, en die heeft wel een prematuur kindje gekregen met 34weken, maar verder dat kindje is nu een blaak van gezondheid dusjaa..

@Neeltje
    OOH! Carpaccio! Dat is inderdaad ook super lekker:D! Ipv kraamcadeaus, schalen met carpaccio voor moeders haha:D

11. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

ja, maar had ook heel anders kunnen aflopen.

Vroeger aten ze het ook, maar zullen er dus ook meer kinderen er last van hebben gehad. Als die mensen dat toen hadden geweten... Stel dat jij een kind krijgt dat hierdoor een waterhoofd heeft of gehandicapt raakt. Je kunt zeggen, het is toch welkom, maar kun je van tevoren inschatten welk risico je echt loopt? En niet alleen of je het zelf aan kunt, maar je hebt ook het lot van je kind in handen.

Nee, ik neem dus GEEN risico's.
    Je moet het natuurlijk zelf kiezen, een ander kan niet voor jou bepalen hoeveel risico's je neemt.
    Maar sommige opmerkingen vind ik wel dom. (sorry dat ik dat eerlijk zeg). Bijv. "mijn moeder rookte als een ketting en dronk ook wijn tijdens de zwangerschap en ik ben gezond, termijn mijn buurmeisje wel astma (oid) heeft en moeder nooit rookte."
    Tja, dan heeft die een geluk gehad, had ook anders kunnen zijn.

12. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    @blond
    Natuurlijk is de keus aan jou en niemand kan je vertellen wat je moet doen maar zoals gezegd, wat zijn die 9 maanden nu

Je zegt wel steeds "vroeger deden ze het ook" maar kijk dan ook heel even naar het feit dat er vroeger VEEL meer baby's geboren werden met afwijkingen, voor de eerste verjaardag stierven en geboren werden met afwijkingen dan nu.
    Niemand zegt dat je een ongezond kind krijgt van 1 broodje filet maar de kans is er wel. En 2 procent kans betekend nog steeds dat jij in die 2 procent kunt zitten.
    Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben hoor.

13. Rosado

Rosado Niet meer actief

Tja, ik heb me er wel aan gehouden tijdens de zwangerschap. Er is een kans dat je kindje er iets aan kan overhouden als je je er niet aan houdt. Een kans betekend idd niet dat het een garantie is, maar het betekent wel dát het kan gebeuren. Als je dat risico wil lopen...prima..., maar ik wilde dat risico niet lopen en zoals al eerder gezegd wat is nou 9 maanden? Mijn wijntje en broodje filet americain smaakte extra lekker na de bevalling :D.

Bovendien vind ik de reden "vroeger hadden ze ook niet al die eet-regels" echt nergens op slaan. Vroeger werd er ook gerookt waar kinderen bij waren en werden kinderen gewoon met reiswieg en al los op de achterbank van de auto gezet. Daarover zeggen we toch ook niet "ach vroeger deden ze dat ook, dus dan kunnen we het nu ook wel doen." Want ook hier geldt, er bestaat een kans dat je kindje er iets aan overhoudt als je altijd rookt als een ketter waar je kindje bij is, maar het hoeft niet. Is dat dan ook een reden om er maar gewoon op los te roken?

Oh, en brie kan je bijna altijd gewoon eten, de meeste brieën (is dat een woord :() zijn niet van rauwe melk gemaakt en dus is er geen kans op besmetting met de listeriabacterie.

14. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Tsja, veel tegenstrijdige berichten, maar in dit geval denk ik; liever het zekere voor het onzekere... Aspartaam (E951) - Hoofdpijn, kankerverwekkend en schadelijk voor kinderen? hier staat bv een waarschuwing voor zwangere vrouwen!
    Hier ook: http://www.zwangerschapspagina.nl/films-televisie-nieuws/218852-light-frisdrank-schadelijk-tijdens-zwangerschap.html

Nogmaals; er zijn ook berichten dat het geen schadelijk effect heeft tijdens de zwangerschap, maar ik vind het risico toch waard om nu helemaal te stoppen met zoetstoffen...

15. Amfy

Amfy Niet meer actief

wat ik kwam op zondag thuis uit het ziekenhuis (zaterdag bevallen)en hier iets verder op zit een delifrance dus daar zijn we eerst langs gereden.

16. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hier sluit ik me bij aan...

Bij ons op de cursus wordt er door de fysio ook erg op gehamerd, dat je nu niet meer alleen voor jezelf kan denken en voor jezelf 'risico's kan nemen, want je bent nu óók verantwoordelijk voor iemand anders. Je ongeboren kindje, die nog afhankelijk is van jou en jouw keuzes.

Ik let nu zelf ook erg op zoetstoffen, dat komt door de onderzoeken, maar ook door het feit dat het voedingscentrum zoetstoffen afraad voor kinderen tot -ik meen- 4 jaar. Dus onze dochter mag het ook niet. Dus ik ga het óók zelf niet nemen (of zo min mogelijk) zodat onze kleinste, het ook zo min mogelijk binnen krijgt.
    Ook wel omdat ik ook wel wist dat zoetstoffen sowieso niet heel gezond zijn, maar wat iemand al zo'n beetje zei 'voorheen koos ik toch dan voor de mindere calorieen' . Maar nu gaat het niet meer alleen om mij, maar ook om m'n kindje.

Maar oke, ik houd me over het algemeen aan de regels/adviezen van het voedingscentrum.

over vroeger: Vroeger stierven er véél meer baby's en werden mensen vaak lang zo oud niet. Natuurlijk zijn er ook ongezonde levensmiddels bijgekomen inmiddels en bestrijdingsmiddelen etc. Maar ook is er inmiddels een hoop geleerd van vroeger... En ik denk dat we daar alleen maar van moeten profiteren.

17. Maia

Maia Niet meer actief

ik heb tijdens mijn zwangerschap 1 of 2 keer een wijntje genomen maar verder heb ik me overal aan gehouden. Ik heb het (biefstukjes e.d.) gewoon in m'n kraamweek ingehaald :D

18. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik hou me er wel strikt aan. Voor mij staat dat ene broodje carpaccio (waar ik dan gek op ben) niet in verhouding met de schade die mijn kind kan oplopen. En als ik een broodje carpaccio al niet zou kunnen laten voor mijn kind dan is dat niet goed...

De kans dat je van rauw vlees ziek wordt en je er schade van oploopt is trouwens kleiner dan dat je voor je deur aangereden wordt... maar het zal je maar gebeuren... ik kan dan echt niet meer met mezelf leven.

En sja waar ligt dan de grens. Dat ene sigaretje kan ook wel? En dat ene glaasje alcohol?

19. Bl0nd

Bl0nd Actief lid

16 dec 2009
    418
    0
    0
    Havo afmaken.
    Groesbeek, ons stekje.
    Jaa ik snap wel dat er héél vroeger veel baby's stierven, maar dat sterftecijfer was sowieso hoger omdat de hygiëne anders waren. Ik denk niet dat het per se iets met het eten zelf had te maken, denk echt met de hygiëne en het feit dat er minder medicijnen verkrijgbaar waren.
    Want uit onderzoek is wel gebleken dat het voedsel vroeger kwalitatief beter is, dan het meeste wat nu in de schappen ligt.

En voor zover ik heb gehoord, heeft mijn moeder tijdens haar zwangerschap van mij (20jaar geleden) ook niet van die eetregels gekregen, dus het is blijkbaar echt iets van de laatste jaren.

Het gaat mij niet zozeer om het feit dat het 9maanden zijn, en net zoals ik zeg, het is niet zo dat ik dagelijks mezelf bedwelm onder de filet americain, maar ik kan me voorstellen, 9maanden zijn lang, en van een keer kan ik niet zeggen dat dát nu echt een risico vormt.

@Takhen
    Tjaa, 2% stel dat dát het risico zou zijn, nou dat zou dus net zo'n hoog percentage kunnen zijn als het ongelukkig vallen van de trap. Ik noem maar iets stoms, maar ik denk serieus dat het weinig wilt zeggen. Ik weet natuurlijk niet hoe groot het percentage is, en ik neem ook aan dat ze daar niet mee gaan experimenteren, dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Maar je kunt wel een schatting aangeven denk ik zo.

@De rest
    Ik probeer niet te zeggen dat het vroeger beter was. Maar tegenwoordig hoor je écht overal van die verhalen over, van dit is slecht, en dat is slecht. Sorry dat ik het zeg, maar vindt wel dat veel overdreven wordt. Tegenwoordig kun je van de simpelste groenten (spinazie bijv.) kanker krijgen, nou sorry, maar dat is voor mij een beetje een lulverhaal. Zulke dingen worden breed uitgemeten op de tv, en vervolgens eet niemand een tijd spinazie, na een tijdje blijkt dat het toch wel meevalt, en hup we kopen weer spinazie.

Ik vind het gewoon overdreven, en net zoals ik zeg, er zijn meerdere dingen schadelijk voor de zwangerschap, ik snap dat je niet alles met vroeger kunt vergelijken, en dingen zijn wel beter dan toen. Maar moet alles echt zo opgeblazen worden? En net zoals er wel wordt egzegd, je kunt roken en je kind kan astmavrij zijn, het buurmeisje die moeder heeft het de hele zwangerschap keurig gedaan maar die heeft astma. Tja, het is een keuze die je maakt, maar ik vind dan roken schadelijker voor een kind of drugs, dan dat ik een eetproduct kán vinden.

20. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    blond sorry maar ik vind je erg naief...

tuurlijk zijn er ook afwijking als je je overal aan gehouden hebt... dan zijn de normale afwijkiningen. Zeg dat de kans op een afwijking normaal 10% is en als je je niet aan de eetvoorschriften houdt 20%. Nou sorry maar ik zou het risico gewoon niet kunnen nemen. Kom op, in wat voor luxe leven we als we een broodje filet american al niet meer kunnen laten staan!

kaneel is niet erg, alleen als je er een kilo per dag van zou eten.

vroeger at iedereen inderdaad gewoon wat los en vast zat. Maar goed wil jij terug naar vroeger, vroeger waren er veel meer vroeggeboortes, afwijkingen en overleden kindjes. Dus het helpt wel degelijk die adviezen.

Ik persoonlijk vind het een beetje onverantwoordelijk dat je de gezondheid van je kind laat opwegen tegen een broodje filet. Maar goed, het is jouw lichaam en jouw kindje en je moet doen wat je hart je ingeeft.

Deel Deze Pagina