Na de vorige bevallingen had ik nauwelijks klachten; wat bloedverlies, stuwing en enorm zweten. Ik ben een van de laatste van de pufclub thumup die gaat bevallen, maar de dames die mij voor zijn gegaan hebben het niet makkelijk. Hoop dat dit mij bespaart blijft. Zijn deze klachten normaal? Ik maak ff een anoniem polletje aan, dus voel je niet bezwaard.
Na de eerste bevalling had ik het hele pakket; stuwing, bloedverlies, zwaar emotioneel, haaruitval en gigantisch zweten. Na de tweede bevalling alleen stuwing en extreem bloedverlies. Geen kraamtranen, haaruitval... helemaal niets
Aambeien, hevig bloedverlies, stuwing, koorts, heftige emoties... Bij allebei hevig bloedverlies gehad na de bevalling, bij de oudste kraamvrouwenkoorts, daar na een heel heftig eerste jaar (achteraf vermoedelijk een pnd aldus de vk). Bij de jongste ging alles gelukkig wat beter, afgezien van dat heftige bloedverlies, OK, en de eerste maanden een enorm laag hb. Bij allebei viel ik ook af als een tierelier, moest mezelf echt dwingen meer te eten om niet onder de 50kg te komen - terwijl ik op zich prima at.
Ik vond het deel na de bevalling best heftig... Ik mocht de eerste 2-3 dagen mijn ziekenhuisbed niet uit door mijn bloeddruk. Zat met een blaassonde en heel de tijd weeënopwekkers op full power omdat de boel niet goed beneden kwam. Kwamen ze ook dagelijks 2 of 3 keer op mijn baarmoeder duwen alsof er nog eentje uitmoest. Mocht ik eindelijk uit bed, kon ik naar huis met de gouden woorden "en thuis zsm poepen". Oke. Met tranen maar het is gelukt, gelukkig. Ijzerpillen hielpen er niet bij natuurlijk. Huilen, veel huilen. Geen roze wolk. Gierende borstvoedingsgerelateerde pijnen. Ontstekingen. Later in de tijd heel veel haaruitval. Beetje vanalles dus. Maar het hoeft niet zo te gaan, ik zit ook in een mamagroep en die liepen stuk voor stuk na enkele uurtjes al blij rond, zonder al te veel problemen.
Ja dat was het ook wel achteraf gezien. Zeker na de tweede bevalling besefte ik mij dat. Toen zat ik 5 dagen na de bevalling alweer in Ballorig met mijn oudste te klimmen en klauteren.
Wat een verschil! Fijn dat je toen zo snel alweer op de been was. Zeker omdat je al een kleintje had.
Bij mijn eerste had ik stuwing (overproductie ook), en vloeide ik vrij lang. Bij mijn tweede had ik helemaal geen klachten achteraf. Bij mijn derde had ik veel minder stuwing, maar wel dat zweten! Zo gek vond ik dat.
Bij mn zoon; Weinig bloedverlies, voor het einde van de kraamweek was dat weg. Wel verzakkingsklachten Emotioneel , big time Urine verlies Hevige bekkenpijn Wanneer ik naar de wc moet, dan moet ik ook, anders hoeff t niet meer. Stuwing idd Bij mn dochter hetzelfde als bovenstaand alleen anders; Veel bloed verlies, nu "nog" steeds. Op de kraamtranen na, niet zo emotioneel als destijds. En koorts in de kraamweem.
Bij de 1e: een ontstoken knip, Dit heeft zo'n 9 weken geduurd. Ik heb al die weken geen energie gehad en me slecht gevoeld daardoor. Stuwing 1/2 dagen, verder weinig bijzonders. Bij de 2e: Aambeien graad 3/4, ik stond op het punt eraan geopereerd te worden tot mijn dokter een huis bezoek deed (kraamweek) een zalf voorschreef als redmiddel en dit werkte gelukkig. Stuwing 1/2 dagen, 1 dag naweeën en verder weinig bijzonders. Voelde me snel goed. Bij de 3e: Heel erge stuwing, zo erg dat ik er ziek van werd en koorts kreeg. Heel erg naweeën, wel 4 dagen. Wat een hel was dat. Verder stond ik in de kraamweek al boodschappen te doen en heb ik nergens last van gehad. Ohja wel langdurig bloedverlies. Bij de anderen een week of 4 maar deze keer 9!!! weken gebloed.
Anders, Een geëxplodeerde dikke darm tgv afknelling door de zwangerschap en obstipatie na de keizersnede. Maar die kans is 1 op de 600.000, lucky me
Ik heb ook anders aangevinkt. Mijn keizersneewond was aan 1 kant een heel klein beetje open nadat er een korstje vanaf was gegaan. Duurde echt 7 weken voordat het dicht was gegroeid. Brrr, ik was telkens bang dat mijn hele buik open zou gaan hahaha.
Allejezus veel pijn, geen eetlust, oh en vreselijk om niet op mijn zij te kunnen slapen. (had ks ) Oh en bloedende tepels van al het kolven. (wist ik veel dat er verschillende maten kolf schelpen zijn)
Bloedarmoede, iedereen dacht dat ik richting een PND ging. (ik dacht het zelf ook) Uiteindelijk gelukkig niet gebeurd en als klap op de vuurpijl heb ik mij 2 weken lang moeten katheteriseren, dat vond ik toch wel zo verschrikkelijk.
Bij de eerste: Zweten, haaruitval, aambeien (Ik kon niet eens meer zitten!!) en hele grote stolsels. Bij de 2e: Zweten, haaruitval, stuwing (ze wilde absoluut NIET bij me drinken). En het aller aller aller aller ergste was wel dat ik me iedere dag een keer onder pieste. Ik had totaaaal geen controle meer over mijn bekkembodem. Gelukkig nu geen last meer van.
Nog 1 dag met catheter op bed, bloedverlies,nog steeds hoge bloeddruk. Die ijzerpillen ben ik na 2 dagen mee gestopt, naar de wc gaan was bijna een 2e bevalling zeg! Wel lang zwakjes geweest ( de eerste 2 weken stond ik kruiken en flesjes te maken aan het aanrecht en daarbij te steunen op mijn ellebogen op het aanrechtblad omdat ik het anders niet vol kon houden. Jaar lang best veel haarverlies en nu moet ik mijn benen nog goed bij elkaar houden als ik hard moet niezen of hoesten...( zoon word in januari 5 jaar) Maar het klopt wat iedereen zegt: het was het allemaal waard! O,ja en stuwing ong. 2 dagen ( ik gaf meteen flesvoeding)
1e borstontsteking, stuwing, haar uitval, lang niet mezelf voelen, snel huilen 2e veel vloeien, kraamtranen langdurig, hoofdpijn en zweten.
- gigantische stuwing, 5 dagen lang keiharde pijnlijke tetten waar je u tegen kon zeggen en lekken als een malle, met 3 kompressen op elkaar lekte het nog door en dat 3 maanden lang - 7 weken vloeien en een week na het stoppen alweer ongesteld ondanks de bv (yay me ) - veel hoofdpijn - heel erg emotioneel (nu nog trouwens) - obstipatie na ks, zo irritant en pijnlijk - wond van ks deed verschrikkelijk veel pijn en was bang dat het open zou springen - sinds 2 maanden geleden gigantische haaruitval, dag mooi bos haar
Mijn hele onderkant kapot. Knip aambeien en gebroken staartbeen ( vooral dat laatste was zo extreem pijnlijk) Stuwing en bloedverlies is normaal dus dat tel ik niet mee. Kraamtranen nietgegad