hey meiden, Ik moet wat van me af schrijven. Ik doe het graag hier bij jullie omdat ik hier enigzinds anoniem ben en dat is gezien de situatie misschien beter. Het zal denk ik wel duidelijk worden waarom aan het eind van mijn verhaal. Ik en mijn vriend proberen nu ongeveer een half jaartje om zwanger te worden. Mijn vriend is surinaams en ik een nuchtere hollandse. Nu is het zo dat mijn vriend allerlei cultuur gebonden dingen heeft/doet. Om een voorbeeld te geven: Als ik menstrueer mag ik geen eten aanraken wat voor hem is bestemd en ook geen drinken inschenken. Nu dat zijn dingen die ik respecteer en begrijp. Maar het was nog wel zo dat als ik menstrueerde dat hij dan wel naast me sliep. Maar nu met mijn laatste menstruatie zei hij dat hij niet bij me kon zijn omdat hij nu een band om zijn middel draagt die het slechte bij hem weghoudt. Oke ik moet die dingen altijd eerst ff over me heen laten komen en dan moet het even bezinken en daarna kan ik het wel weer respecteren. Het is wel moeilijk als je een nuchtere hollandse bent maar ja goed als je van iemand houdt, respecteer je hem en zijn gevoelens en gewoontes ook. Maar nu..... Ik heb hem vorige maand gevraagd of hij het er mee eens was dat we er wat meer voor zouden gaan. Ik hou nu mijn temp bij en ik wilde proberen om om de dag te klussen. Het begon goed deze cyclus maar als we het om de dag zouden doen betekende dat dat we het afgelopen avond hadden moeten doen. Hij was vrijdag ochtend bij me en ik ging naar mijn werk ( we wonen niet samen, ook meer een keus van hem ) ik zei nog tegen hem dat hij wel zaterdag moest komen.... wel op een lieve grappige manier, anders lijkt het zo gedwongen. Maar nee hoor, hij is niet geweest. Ik heb hem gebeld vanmiddag en toen zei hij dat hij een week niet kan komen. Ik was verbouwereerd en vroeg waarom nou weer niet? Hij vertelde me dat hij met iets bezig is dat heel belangrijk is voor hem. Hij is zich aan het wassen met kruiden, een kruidenbad. Het is ook een surinaams ritueel en duurt 7 dagen. Hij mag 7 dagen geen lichamelijk contact met me hebben. Hij doet dit omdat het niet goed met hem gaat de laatste tijd en zo wast hij het slechte weg. Hij gelooft dat als hij bij mij in de buurt is of iemand anders, dat hij dan het slechte op die persoon overgeeft. Kan je nagaan wat er gebeurt als je klust. Ooooohhhhhh ik word er niet goed van. Nogmaals heb ik weer respect voor zijn dingen maar hij moet ook begrijpen dat het mij frustreerd. Ik ben bang dat mijn eitje precies in die 7 dagen gaat komen. En zo komt er natuurlijk nooit een baby'tje. Het maakt me erg verdrieting allemaal en wil er met niemand over praten die hem ook kent want dat zou het slecht voor hem kunnen zijn. Zijn ritueel wordt dan gestoord.(zien jullie hoeveel rekening ik er toch mee hou?) Ik denk dat er veel van jullie zijn die dit allemaal niet begrijpen, ik begrijp er zelf soms niets van.... maar ik moet het wel even kwijt. Ik heb al een zoon van bijna 15 en hij is half bloed. Met zijn vader heb ik ook wel een en ander gehad wat betreft cultuur gewoontes maar hij was nooit zo erg ermee bezig als mijn huidige vriend. Het heeft in ieder geval nooit in de weg gestaan voor een kindje en dat gevoel heb ik nu wel bij mijn huidige relatie. Zou er ooit een kindje komen van ons twee Ik hoop het zo en ik [-o< ervoor..... liefs lovely
Jeetje wat een rot situatie zeg... het komt bij mij zo over dat ie er toch nog niet voor 100% achter staat om papa te worden want anders zou hij dat kruiden bad toch ook eerder kunnen doen? en ik neem aan dat je je kruiden moet kopen enzo dus dan had ie vrijdag kunnen zeggen 'ik kan zaterdag niet want dan begin ik met wassen" Snap zijn kant ook wel. heb zelf geen geloof of ritueel maar als dat met de paplepel in wordt gegoten kan je daar erg ver in gaan..maar goed maakt het niet minder moeilijk voor jou. succes meid xxx
Beste Lovely, wat een verhaal ... ik ben zelf met een oerhollandse man getrouwd en ken deze rituelen verder niet. Ik heb absoluut respect voor andere culturen en dergeijke maar ik begrijp dat je je rot voelt ... Het lijkt erop dat hij nog niet klaar is voor een kindje omdat hij nog met zichzelf in het reine moet komen. Iedereen doet dat op zijn eigen manier ... Ik wil je heel veel sterkte en succes wensen !! liefs Tinky
jeetje wat een verhaal lovely, kun je het er met je vriend niet over hebben? ik kan er helaas niet over mee praten mbt cultuurverschil maar ik hoop dat je er samen uit komt.
Ik vind het nogal wat lovely. Zelf heb ik geen ervaring met een relatie met cultuurverschillen. Iedereen heeft z'n eigen normen en waarden, maar het lijkt me niet de meest ideale situatie (ehhh hoe zeg ik het tactisch, want ik wil je niet veroordelen/kwetsen) ..om een kindje te maken/krijgen. Ik begrijp dat je veel van deze man houdt. Mijn visie is: Aanpassen oke ..iedereen doet offers vd liefde, maar het moet niet tegen jouw gevoel ingaan/jezelf helemaal opzij hoeven zetten. Het lijkt me een moeilijke weg dit cultuurverschil , maar nogmaals dit is mijn visie he. Ik wens je veel geluk toe en hoop dat je wens om nog een kindje te mogen krijgen uit zal kunnen komen. Liefs, Mirre
Ik denk dat het heel moeilijk is om een relatie te onderhouden als je op zoveel punten van elkaar verschilt, en ik denk dat het alleen maar moeilijker wordt als je dan samen een kind op moet voeden. Ik zou eerst op dat soort punten duidelijk met elkaar bespreken hoe jullie dat aan wil gaan pakken voor je uberhaupt aan kinderen gaat beginnen! Moelijk hoor, succes en sterkte
Tjeeeee... Nou ik ben denk idd één van de weinig die je begrijpt. Ik zelf ben half surinaams en ben dus wel bekend met de cultuur. ik kan me heel goed indenk dat je je zo voelt...zelfs ik die er mee ben opgegroeid heb er problemen mee soms. Met mijn ex had ik in het begin ook deze problemen...... vooral mbt ongesteld zijn enzo.... Ik weet ht ealles reilt en zeilt maar soms ben ik het er gewoon niet mee eens...... ik denk zo als eenman ineens regels aan zijn regels toevoegd klopt er iets niet helemaal................als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn ex wou ook nks hebben als ik ongi was...op een dag kwam hij ook van ja ik kan niet bij je slapen want....... toen was ik het zat en zei heel gewoon....als je van mij, die vrouw van wie je houd niks aan wil nemen omdat ik nogi ben waarom eet je wel buitens huis en bestel je eten......want wie zegt dat die vrouw van de bakker...die aan je brood zit niet ongesteld was.... Hij was eerst woest en later heeft hij het er bij gelaten en heb ik altijd gewoon zijn eten gemaakt............want tja als hij niet wou dat ik aan het eten zat moest ie maar bij zijn moeder gaan eten ,,...want me kinderen moesten toch ook eten, dus koken moest ik wel......... Oke maar om niet aft e dwalen van jouw verhaal..... Ik denk dat als jullie het beide willen, echt willen, dan komt het wel goed Het is moeilijk om te leven met een surinaamse man in mijn ogen en mijn ervaringen..(heb tenslotte een surinaamse pa met 26 kinderen waarvan 18 broers die zich ook `surinaams` gedragen zeg maar) Ik wil zeggen als je je ei kwijt wil en ff lekker van je af wil schrijven.........Vooral doen want daar is dit forum juist zo fijn voor.......
Hoi Lovely Ik herken punten in jouw verhaal. Is jouw man van negroide of hindoestaanse afkomst. Bij ons (hindoestaan) is het zo dat als een vrouw menstrueert dat ze onrein is en dat ze inderdaad niet mag koken (heef wel zijn voordelen hoor ) Dit is tradiotioneel omdat het eten eerst geofferd werd aan god en niet mag worden bereid als je onrein bent. Maar in deze tijd gaan we er soepel mee om. Mijn man maakt er niet zon punt van en hij slaapt toch naast me in bed Wat is dan niet snap in jouw verhaal als hij echt zo gelovig is waarom het wel dan wordt geaccepteerd dat jullie wel mogen klussen. Dat is toch tegenstrijdig, vindt je zelf niet. Ik zou het hem voorleggen. Hou er rekenig mee dat jullie kind zometeen ook aan zoveel rituelen onderwerpen wordt. Heb je daar zin in? Wat je ook beslist is natuurlijk jouw keuze. Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt. groet Miel
ik heb wel ervaring met cultuur verschillen maar ik vind dit allemaal een beetje vreemd als ik eerlijk mag zijn.. en hij had dat idd wel eerder kunnen zeggen dat hij dat ging doen.. deed hij voordat jullie wilde zwanger worden ook allemaal die rituelen?
Jeetje wat reageren jullie allemaal snel! Echt heel fijn! Uhhhmmmm waar zal ik beginnen.? Die kruiden voor het bad heeft hij van zijn tante en oma gekregen. Dat zijn de enige 2 die ervan weten, dat hij met dit bezig is op dit moment. Zij hebben hem gezegd dit nu te doen. Hij zegt tegen mij dat hij heel graag een kindje wilt met mij maar dat hij ook graag wilt dat het goed gaat met het kindje en als het met hem niet goed is is het ook met zijn kindje niet goed. Hij is er emotioneel wel klaar voor denk ik om papa te worden omdat hij al papa is. Deze rituelen deed hij idd ook al voor we zwanger wilde worden en toen ik hem ontmoete heeft hij vanaf het begin wel veel over deze dingen aan mij verteld, dus ik had misschien wel kunnen weten dat dit zou komen. Maar toch... ik vind het gewoon moeilijk. Een tijdje geleden was ik bij hem en toen vertelde hij me al dat hij last had van kwade dingen om hem heen. Hij droomde ook vervelend. Toen heeft hij ook al een en ander gedaan en is hij ook bij een vrouw geweest (ik weet niet precies hoe het wordt genoemd in suriname, soort medicijnenvrouw denk ik). Deze vrouw heeft hem dingen verteld. @Mieltje Ik begrijp niet zo goed wat je bedoeld met je vraag over het klussen?? Weet je ik heb er niet zoveel problemen mee om rekening te houden met zijn cultuur. Ik ben iemand die me heel makkelijk aanpast. (of misschien is het wel dat ik mezelf makkelijk weg cijfer) Ik heb het nu nog voor hem over. Ik weet natuurlijk niet of ik het vol blijf houden. We praten er wel veel en vaak over hoor dat wel. Hij zegt tegen me dat dit iets is dat hij echt nu moet doen en dat hij als het goed is, eruit komt als zijn ouwe ik, om het zo maar even te zeggen. Ja en als we samen wel een kindje krijgen, besef ik me heel goed dat het een grote kans is dat hij wilt dat ons kindje ook dingen van zijn cultuur naleeft. Ik zou het niet eens zijn met alle dingen, zeker niet. Maar sommige dingen kan ik me wel in vinden. Hoe dan ook het is en blijft erg moeilijk...
@ remember, wat een enorme familie!!! Ik sta echt met mijn ogen te klapperen... Maar goed, ik hoop maar dat je nooit voor je hele familie hoeft te koken en je anders heeeel vaak ongesteld bent, haha. @ lovely, ik vind dat je er heel nuchter onder klinkt. Ik heb toevallig onlangs me verdiept in die rituelen en gewoontes. Ik kan me voorstellen dat dit allemaal nog sterker gaat spelen als jullie een kindje hebben. Misschien een idee om het allemaal door te spreken, zodat je van tevoren weet wat je kan verwachten (i.p.v. net als nu er ineens mee overvallen te worden). Ik vind het wel een beetje als een solo-actie klinken. Ik weet niet of hij het in overleg met jou heeft gedaan, maar zoals ik het begrijp heeft hij in zijn eentje een keuze gemaakt die heel veel invloed heeft op jou. Ik zou daarover behoorlijk geirriteerd zijn in mijn relatie.
@ mummy Nee ik ben er niet echt erg nuchter onder hoor anders zou ik het niet hier plaatsen. Ik zit er erg mee... We praten er inderdaad vaak over dat als we een kindje zouden krijgen, hoe dan? Zoals ik al eerder schreef vind ik het zelf geen probleem dat ons kindje dingen naleeft van die cultuur. In sommige dingen kan ik me best vinden. Alleen vind ik het nu op dit moment rottig en moeilijk dat hij juist nu dat bad ritueel moet doen. Ik vind het moeilijk om te typen wat ik precies voel maar het helpt wel om je hart te kunnen luchten bij jullie. Ook vind ik het fijn om te lezen dat sommige dit herkennen en misschien kan ik zo ook lezen over ervaringen van andere en hoe zij er mee om zijn gegaan. liefs lovely (jullie zijn schatten!! hoe jullie allemaal mee voelen en denken)
O, ik lees mijn antwoord terug en er komt niet zo goed naar voren dat ik dat nuchtere goed vind. Zo bedoelde ik het wel, ik zou er niet zo nuchter mee om kunnen gaan..!
@ mummy Is goed hoor meid! Haha... je moet eens weten hoe ik achter de pc zat toen ik het hele verhaal deed... tranen en brok in mijn keel... maar ja zoals ik al zei is het gewoon moeilijk om gevoel op papier over te brengen (nou ja papier???je weet wat ik bedoel he?) XXX
Haha, ja snap ik wel hoor... Ik zou er ook erg verdrietig van worden als mijn mannetje dit zou doen. Alle begrip voor zijn kant overigens (want hij wil wel graag op een goede manier het vaderschap tegemoed gaan, dat is wel weer te prijzen in hem). Jij hebt door zijn keuze geen keuze mogelijkheid meer op dit moment. Je staat een beetje met je rug tegen de muur. Heb je dit al met hem besproken? Zo ja, wat zegt hij dan?? Grappig, hoe je elkaar totaal verkeerd kan interpretteren op papier/via een beeldscherm!
@ Mummy Nee zo heb ik het eigenlijk zelf ook nog niet bekeken en dus ook niet met hem besproken. En inderdaad ik vind het ook wel goed van hem dat hij op die manier zijn vaderschap tegemoet wilt gaan. Misschien lijkt het alsof hij een bad guy is maar dat is hij echt niet hoor. Hij is ook heel erg lief en een hele goeie vader. Dat is ook een van de redenen dat ik graag met hem een kindje wil. Maar goed het moet natuurlijk niet alleen gaan zoals hij het wilt..... oooohhhhwwwww wat verwarrend allemaal hé... Ik snap er zelf de ballen soms niet van en ook niet wat ik nou eigenlijk wel en niet wil accepteren in zijn gedrag. Jullie zetten me wel aan het denken hoor Maar dat is goed, het is altijd fijn om te horen hoe andere erover denken.
Dit vond ik op internet... het is een hele tekst, maar misschien vinden jullie het interessant om te lezen: Menstruatie en Winti Om te begrijpen wat de werkelijke regels zijn, moet je eerst inzien dat Winti religie ontwikkeld is in de vroegere tijden (slavernijtijd) als een soort noodplan. Daarna heeft het, samen met andere invloeden van andere etniciteiten, zijn vorm gekregen per locatie. Winti beleving van iemand die bijvoorbeeld uit Para komt, is niet hetzelfde als die van de marrons in het binnenland. In het binnenland zijn er zelfs bepaalde verschillen in tradities, door de verschillende stammen en dorpen. Hoe dieper je het binnenland in gaat, hoe meer Afrikaanse waarden zijn bewaard. Bij een bezoek aan het binnenland, kwamen we tot de ontdekking dat er aparte huisjes waren gebouwd voor menstruerende vrouwen. Hier gold dat de vrouw zich in die periode moest afzonderen. Zij mocht niet in kontakt komen met mannen, wel met andere vrouwen. Menstruatie wordt ook weleens 'mun-siki' (maandziekte) genoemd, wat in mijn ogen niet terecht is. Het is op de eerste plaats geen ziekte, maar een zegen voor een vrouw om te mogen menstrueren. Ten tweede is het een feit dat het Christendom een belangrijke invloed heeft gehad op het Wintigeloof. Vandaar de verwijzing naar het oude testament in de bijbel. Een ander invloed is het Jodendom. Het woord trefu is afgeleid van het Joods woord Tereifa. Dit betekent letterlijk verscheurd. Terefa is een onderdeel van Kasjroet, een systeem van spijswetten die in het Jodendom bepalen of voedsel wel of niet door Joden gegeten mag worden. Het niet aanraken van een menstruerende vrouw is ook een traditie dat je bij de Joden vindt. Dit wordt ook als zodanig normaal beschouwd, dat er in deze maatschappij ruim rekening wordt gehouden. Men spreekt van Kosherisatie in eigen restaurants, maar ook andere horeca gelegenheden, die worden gehuurd door Joden. Kosherisatie is het rein houden en gebaseerd op het oude testament. Het woord kaseri is afgeleid uit het woord kosher. Er moet sprake zijn van kaseri bij het uitvoeren van bepaalde (Winti) rituelen. Daarom wordt er vaak op save gespeeld bij bepaalde rituelen en óf door mannen uitgevoerd, óf door vrouwen die de menopauze zijn gepasseerd en dus niet meer menstrueren. In vroegere tijden heeft men gezien dat menstruatie en een menstruerende vrouw invloed kon hebben op de voortgang van bepaalde rituelen. Daarop zijn er maatregelen genomen om een vrouw richtlijnen mee te geven. Het kan hierbij nooit de bedoeling zijn dat de vrouw het gevoel moet krijgen dat ze als het ware een soort melaatse is. De vrouw wordt spiritueel gezien als een belangrijke schakel in het geheel. Zij draagt en baart. Men zegt ook wel: de vrouw is voor 'binnenlandse' zaken en de man voor 'buitenlandse' zaken. Dit ben ik ook in andere geloofstromingen tegengekomen. De vrouw stuurt, de man draagt het uit. Dit betekent dus, dat de vrouw een behoorlijke invloed kan hebben op de gemeenschap. Al jaren terug werd mijn interesse gewekt door bepaalde boeken, die gericht waren op de Europese versie van het Wintigeloof. Eén daarvan is Wicca. In de vroegere tijden werden vrouwen o.a. op een brandstapel om het leven gebracht. Wat blijkt nu? Vanaf ongeveer 1400 breekt er een tijd aan waarin ontzettend veel gebeurd. De kerk dreigt uiteen te vallen door de steeds groeiende macht door de staat en de om zich heen grijpende reformatie. Sociale onlusten, misverstanden en de pest doen mensen steeds meer gebruik maken van de diensten van voorspellers, waarzeggers en kruidenvrouwen. Het traditionele beroep van de vrouw, vroedvrouw, (vroed = wijs) wordt van hogerhand verdrongen door mannelijke chirurgijns, die weliswaar veel minder kennis hadden, maar door de heersende klasse, de kerk en de staat werden gesteund. Ik ga niet te diep in het geschiedenis gedeelte, maar wil hiermee zeggen dat men bang was voor de vrouw. staat de vrouw centraal. Men gelooft in zowel een God als een Godin. Iets wat ik ook heb gevonden in het Wintigeloof. In latere tijden, tijdens de slavernij werd eveneens dit vrouwelijk aspect van de Afrikanen ontnomen. Het is begrijpelijk dat als alles duaal is in de natuur, dat er op die manier geen balans is. Een menstruerende vrouw staat in die dagen in haar kracht. Degenen die ver zijn in magie kunnen dit ook gebruiken voor verschillende doeleinden. Het kan zowel goed als kwaad worden gebruikt. Ik heb het hier niet meer over Wintigeloof an sich, maar over sjamanisme over het algemeen. Er is mij een verhaal bekend, dat een bepaalde wiri (geneeskrachtige kruid) opgespoord kan worden met een jonge menstruerende vrouw. Zij laten haar voorop lopen en wanneer haar baarmoeder heftig begint te krampen is zij in de buurt van dit geneeskrachtig middel. Meer kan en mag ik hier niet over zeggen. Bepaalde tradities worden in ere gehouden en van generatie op generatie doorgegeven. In een kleine gemeenschap is het goed in stand te houden, maar vele zaken zijn verwaterd en men kan niet tot de kern komen. Daarvoor moet men terug naar de oorsprong en Afrikaanse cultuur om het geheel te kunnen begrijpen. Dat is een studie op zich. De kern van de topic gaat dan ook niet over traditie rond een menstruerende vrouw, maar om het gevoel dat een vrouw krijgt binnen haar relatie. De man is opgevoed met bepaalde waarden, waar de topicstarter (sisa frankie) helaas niet tussen kan komen. Hoogst waarschijnlijk is de man opgevoed met normen en waarden uit het marroncultuur. In dit geval klopt het, dat de vrouw de man niet mag aanraken. Daarom had ik al eerder aangegeven dat de beleving toch wel verschilt per locatie. Een man die opgegroeid is in Paramaribo en enigzins enkele tradities heeft meegekregen, zal je bijvoorbeeld wel kunnen aanraken, maar beperkt het tot de keuken en rituelen. Deze mannen krijgen dan ook in hun opvoeding mee, dat ze zelf in staat moeten zijn om te koken. Omdat een vrouw een belangrijke plaats in neemt in het spiritueel geheel is het denkbaar dat zij nimmer het gevoel mag hebben dat ze minder is dan haar man. De man heeft zijn verantwoordelijkheden, de vrouw ook en een minderwaardigheidsgevoel draagt dus niet bij aan de harmonie dat er moet heersen binnen een gezin. Een man die van zijn vrouw vraagt dat hij in het bed moet slapen en zij op de grond, kan een minderwaardigheidsgevoel op wekken. Vrede en harmonie binnen een gezin is van essentieel belang, omdat daarbuiten een grote boze wereld is. Het is in mijn ogen vele malen belangrijker om de yeye te eren binnen het vermogen van de partner, dan het strikt houden aan taboes. Ik hoop dat je begrijpt wat ik hier bedoel. Wanneer een man wordt opgevoed met deze waarden, dient hij mans genoeg te zijn om zijn vrouw te beschermen en haar yeye hoog te houden. Dit betekent dat hij creatief moet zijn om een balans te houden met hetgeen waar hij mee is opgevoed en omstandigheden. Onder omstandigheden versta ik: - leefomgeving - achtergrond van partner - moderne samenleving Ingaand op de moderne samenleving: het kan niet zo zijn dat een man van zijn vrouw eist dat zij zich moet houden aan tradities en deze buitenshuis laat varen. Ook de man heeft zijn verantwoordelijkheid om zijn vrouw te beschermen (zei ik al, maar herhaal dit) tegen negatieve invloeden van buitenaf. Haar waardigheid wordt in twijfel genomen door de buitenwereld én haar yeye (ego, geest) wordt blootgesteld aan negatieve gevoelens, wat in het ergste geval een yeye mandi kan veroorzaken. Mandi = boosheid. Het verzwakt de yeye en veroorzaakt onenigheid in de eenheid die er moet zijn binnen een gezin. Vooral als er kinderen bij betrokken zijn, moet men voorzichtig zijn met de sfeer in huis. Yeye mandi kan uiteindelijk fyo-fyo veroorzaken. Je hebt verschillende vormen en komt dus ook voor in relaties. Als ik fyo-fyo moet vertalen naar hedendaags Nederlands, dan zou je kunnen zeggen dat het om onenigheid gaat (brouille). Hedendaagse beleving van het Wintigeloof is vooral bekend om het oplossen van problemen, terwijl vele problemen voorkomen kunnen worden. Die kennis ontberen vele van ons, waardoor we in nood ten prooi kunnen vallen van oppertunisten, die zich voordoen als onze geestelijke leiders. Mensen die de ander vertellen dat ze slachtoffer zijn van wisi (de ander heeft ze kwaad gedaan) als ze zich niet meer lekker voelen, depressief zijn en zaken gaan niet zoals ze moeten lopen, terwijl het niet eens aan de ander ligt, maar puur aan het feit dat men is vergeten hoe man en vrouw met elkaar moeten leven en elkaar moeten beschermen. Begrijp me goed, ik neem bepaalde ervaringen niet in twijfel. Men kan werkelijk slachtoffer zijn van boze magie (wisi), maar in vele gevallen kan men alleen het symptoom wegnemen en niet de wortel van het probleem aanpakken. Immers, dat gaat voor sommige spirituele werkers (duman/-uma) ook te pet te boven, daar het verleden nodig is om bepaalde zaken recht te kunnen zetten. Dit was mijn verhaal. Bovenstaande is gebaseerd op mijn eigen studie, kennis en interpretatie. Voor wie dit van toepassing is, probeer van hieruit verder te gaan met je eigen onderzoek om tot de kern te kunnen komen. Futumanyangtrefu of muntrefu Veel Afro-Surinamers voelen zich ziek als zij voedsel tot zich nemen dat bereidt is door een vrouw als zij menstrueert. Meestal bestaat dit uit een branderig gevoel in de mond (broko mofo) of huiduitslag. Deze klachten verdwijnen weer als sneeuw voor de zon als zij zich aan de trefu houden. De mungtrefu kan als Dyodyotrefu en als familietrefu voorkomen. Als Dyodyotrefu geldt het meestal al vanaf de zwangerschap. Als familietrefu kan het pas op latere leeftijd gelden, wanneer de Wintis bijvoorbeeld de tijd rijp achten om de persoon als medium of tempel te gebruiken. Nel Sedoc onderscheidt in zijn boek Afro-Surinaamse Natuurgeneeswijzen zes Dyoyowintis. Deze zijn: Aisa, Loko, Leba, Ingi, Kumanti en de Voduwinti. In sommige dorpen in Suriname waar deze trefu door alle dorpelingen wordt nageleefd, wordt de menstruerende vrouw geëerd voor het feit dat haar lichaam zich reinigt voor de voortplanting. Ze wordt dan verwend en hoeft, zolang ze menstrueert, niets te doen.
uhm lovely...mag ik je vragen wat de bedoeling is als je straks zwanger bent ...komt hij dan wel bij je wonen ?? of pas als het kindje er is ..of helemaal nooit ?..verder respect ,meid..ik zou het niet kunnen opbrengen op die manier alle offers
Josien, wat goed heej! Ik herken heel veel uit het stuk. Heel veel dingen heeft mijn vriend me ook zo verteld. Ik heb het nu even snel gelezen maar ik ga het zeker nog uitgebreid lezen. Hartstikke lief en goed van je... dikke kus