Hoihoi, Er is een afwijking bij onze kleine ontdekt. Het linkerhandje is niet goed ontwikkeld en er zijn maar twee verkorte vingers aanwezig (drie vingers ontbreken). Mijn vriend en ik zijn hier erg van geschrokken omdat dit misschien een chromosoomdefect kan zijn. Weten jullie misschien meer wat het kan zijn? A.s. woensdag moeten we voor onderzoek naar het ziekenhuis en je begrijpt dat ik me hier helemaal zit op te vreten van de zenuwen omdat ik geen idee heb waar ik aan toe ben en wat ons allemaal te wachten staat/kan staan. Groetjes van een verdrietige en geschokte, Eva
hoi Eva, ik kan me voorstellen dat je verdrietig bent en geschrokken. De kans dat het echter om een chromosoomdefect gaat is niet zo groot. Het kan een geïsoleerde afwijking zijn, dat wil zeggen dat dit het enige is dat anders is dan gebruikelijk. Als er eenmaal zoiets is gezien zal er inderdaad wel onderzoek plaatsvinden. Je kunt altijd zelf aangeven of je dat wel of niet wilt, niets moet! Ook als je na wilt denken of je een bepaald onderzoek wel of niet wilt kun je dit aangeven. In het ziekenhuis gaan de artsen er meestal van uit dat je alles wilt weten en meteen ook. Maar als jullie idee anders is, of jullie tempo daarin, geef dat dan gerust aan. Sterkte en als je meer vragen hebt, laat maar weten! Mirjam
Hoi Mirjam, Dank je wel voor je reactie! Je hebt me enigszins wel gerustgesteld. Inmiddels hebben we de afspraak bij de gynaecoloog gehad en deze gaf ook aan dat hij denkt dat het om een solitaire handicap gaat. De kleine is flink gegroeid, weliswaar iets onder het gemiddelde maar niet abnormaal. De middenhandsbeentjes lijken wel aangelegd te zijn en hij gaf weer aan twee vingertjes te zien. Nu ben ik natuurlijk een leek maar ik dacht meer te zien. We hebben besloten af te zien van een vruchtwaterpunctie en het verder te laten onderzoeken na de bevalling. Ik voel me al zo verbonden met de kleine dat ik het risico op een miskraam niet in de hand wil werken. Kan de natuur dit toch nog op de een of andere manier herstellen of heb ik nu toch echt te veel hoop? Weet jij of dit vaak voorkomt en of er iets bestaat als lotgenotencontacten? Liefs Eva