één glaasje alcohol, mag dat?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Adriana85, 30 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Volgende week heb ik een etentje met collega's. Dan ben ik 10 weken zwanger. Normaal drink ik altijd een aperitief en een wijntje mee. als ik dat nu niet doe val ik meteen door de mand en weet iedereen dat ik zwanger ben. Ik wil natuurlijk het beste voor de zwangerschap en zo weinig mogelijk risico lopen. Kan het echt kwaad om één glaasje alcohol te drinken? Wat denken jullie?

2. Jade86

Jade86 Bekend lid

Tja.... voordat ik wist dat ik zwanger was heb ik op mijn vrijgezellenfeest ook gedronken.....
    Sommigen zeggen dat 1 glaasje geen kwaad kan, anderen zweren alcohol helemaal af tijdens de zwangerschap.
    Ik drink sinds ik weet van mijn zwangerschap ook geen druppel. Aan jou de keuze natuurlijk. Men raadt het niet voor niks af denk ik dan.

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Ik zou het niet doen (zeg maar dat je last van je maag hebt ofzo...) Mijn verloskundige zegt doe het niet, maar er zijn artsen die zeggen dat 1 niet kwaad kan. Er is te weinig over bekend en ik wil het risico niet nemen. Maar die beslissing is echt aan jou.

4. judithvdc

judithvdc Bekend lid

1 dec 2010
    836
    0
    0
    Gelderland
    Jouw lever kan de alcohol wel verwerken, maar de lever van je kindje niet. Alcohol komt via je bloed ook bij je kindje terecht. Ik zou het dus niet doen. En anders stiekem naar de ober lopen en vragen of je je bestelling kan wijzigen naar een druivensap in een rodewijnglas.

5. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Ik zou het ook niet doen, heb zelf geen druppel gedronken tijdens de zwangerschap, het komt toch bij je kindje terecht. En komt achteraf ook een beetje gek over, als ze weten dat je zwanger bent dat je toen gewoon wel dronk. Tenminste zou ik wel gek vinden achteraf..

6. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.788
    18.969
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als ik het goed begrijp wil je alcohol drinken, niet voor jezelf maar voor je collega's???? Dat vind ik op zich al een idiote reden, om heel eerlijk te zijn. Ofwel je gelooft er niet in dat het kwaad kan en dan drink je dus gewoon omdat JIJ vind dat je nu eenmaal drinken moet. Of je volgt het advies van de verloskundige en je drinkt niet, omdat het nou eenmaal niet goed is voor je kindje. Daar hebben je collega's niks mee te maken.

7. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Jeetje, is het echt nodig??
    Je bent zwanger! Geen alcohol dus.

8. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik zou liever het risico lopen dat ze erachterkomen dat je zwanger bent dan dat je kindje straks er wat aan overhoud ;)

9. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Je hebt nog een week. Kun je niet morgen op je werk alvast beginneb met dat je buikpijn hebt en steeds moet plassen? Dan fake je later in de week een doktersbezoek, blijk je blaasontsteking te hebben en moet je aan de ab waarbij je geen drank mag.

Overigens heb ik ook wel een glaasje gedronken, een klein beetje champagne bij een bruiloft, en een keer met warm weer 3 slokjes rose. Dat kan niwt zoveel kwaad denk, maar je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn.

10. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Ik zou het ook niet doen, heb tijdens mijn hele zwangerschap geen druppel alcohol gedronken..

11. Maedra

Maedra Fanatiek lid

29 okt 2009
    1.558
    0
    36
    Rotterdam
    #11 Maedra, 31 jul 2011
    Laatst bewerkt: 31 jul 2011
    De meningen verschillen, maar het officiële advies in Nederland is niets drinken dus ik zou het je toch echt afraden. Ik herken de situatie, had ook direct in het begin een paar etentjes (en twee domme niet-subtiele obers ;)), maar ik wilde per se niets drinken en heb dat ook niet gedaan.

Op een borrel op mijn werk heb ik wel eens een biertje besteld en dan deed ik alsof ik dronk en zette het weer weg. Is dat een optie als je echt bang bent door de mand te vallen en je wilt het graag geheim houden? Dan doe je dat met één drankje en drink je de rest van de avond niets. Of je neemt één collega in vertrouwen die een wijntje voor jou opdrinkt (mijn man en ik waren op een gegeven moment heel goed in het onopvallend ruilen van onze glazen als ergens champagne geserveerd werd oid :)).

12. mjs

mjs Fanatiek lid

14 mei 2009
    2.128
    2
    0
    Vertel lekker dat je zwanger bent tijdens het etentje , je moet ook de caparcio , biefstuk , roofvis etc laten staan . Heb je gelijk een leuk gespreksonderwerp ;)

Ff zonder dollen , ik zou zeker niet drinken en al helemaal niet om mijn collega,'s...creatief zijn met exuses dus... Eetse iig .

Liefs Edith
    Mama van mees*

13. Eylem

Eylem Niet meer actief

Wat al meer gezegd is - wil je nu serieus overwegen alcohol te drinken om 'mee te doen' met je collega's? Dat zou nu echt mijn allerlaatste optie zijn....

Je kunt toch gewoon zeggen dat je even geen zin hebt in alcohol, of dat je je niet zo lekker voelt, of gewoon dat je zwanger bent, of ik kan nog wel 10 smoesjes bedenken. Maar dat je het uberhaupt overweegt, nee dat begrijp ik niet helemaal.

Ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap geen druppel gedronken en ga dat nu weer niet doen. Better safe than sorry.

14. fairy2011

fairy2011 Fanatiek lid

28 nov 2010
    3.509
    295
    83
    Ik zie dat je je eerste echo net hebt gehad. Misschien is het juist een leuk moment om het te gaan vertellen?

Ik heb tijdens mijn zwangerschap 2 x een half roseetje op met het warme weer, maar wel pas toen ik de 20 weken voorbij was. Je hoeft volgens de vk's echt niet hysterisch te doen. 1x in de twee maanden
    half glaasje op een bijzondere gelegenheid is echt niet schokkend hoor. Etentje met collega's vind ik daar persoonlijk niet onder vallen, maar als je beste vriendin trouwt kan je echt wel een slokje champagne nemen.

15. Yvon1893

Yvon1893 Fanatiek lid

24 jun 2011
    2.177
    0
    0
    De kempen
    Ik zou het ook niet doen. Net als wat voorbij kwam een excuus verzinnen (antibiotica, of iets dergelijks) Of met de auto gaan (ik drink echt geen druppel als ik moet rijden, en vriendlief drinkt dan een glaasje waardoor ik een excuus heb)

of inderdaad het goede nieuws de wereld in brengen

16. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Hoewel er onderzoeken zijn die zeggen dat één glaasje geen kwaad kan zou ik toch het zekere voor het onzekere nemen en geen alcohol drinken. En al helemaal omdat het (zoals hierboven al vaker gezegd) alleen maar zou zijn om je collega's geen vermoeden te geven.. nou dan vermoeden ze het toch lekker..

Note: ik trap trouwens allang niet meer in het antibiotica verhaal.. bij de meeste antibiotica die je voor blaasontsteking krijgt mag je gewoon drinken! Dus ik vind dat verhaal verdachter dan iemand die gewoon niet drinkt omdat ze geen zin heeft of omdat ze nog auto moet rijden..

17. Birgitte

Birgitte Bekend lid

13 jul 2010
    792
    0
    16
    Ik begrijp je wel en heb in dezelfde situatie gezeten. Omdat je nog maar 10 weken bent zou ik geen alcohol drinken. Kun je geen blaasontsteking fingeren waardoor je een antibioticakuur moet volgen? Of je komt na het aperatief. Ik ging altijd met de auto zodat ik me daar achter kon verschuilen. Desnoods een combinatie van beide redenen.

18. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ik zou het achteraf ook heel raar vinden als ik je collega was. Als ik dan hoor dat je zwanger was, maar dat je alcohol hebt gedronken omdat je niet wilde dat mensen een vermoeden hadden. Dan zou ik echt denken: die is niet wijs...
    :) is niet vervelend bedoeld verder:)

19. Theeleutje

Theeleutje Fanatiek lid

5 apr 2011
    2.221
    3
    38
    NULL
    @Home
    Heel simpel: zwanger=geen alcohol. Hoeveel feestjes ik ook ga krijgen. Er is zelfs een bruiloft in september, ik zal dan 13 weken zijn. Jammer maar helaas. Ik toast wel met een Spa blauw

20. Alita

Alita Niet meer actief

Uhm sorry maar wat een belachelijke vraag!

Nee tuurlijk ga je geen alcohol drinken als je zwanger bent....er zijn genoeg smoesjes te verzinnen...

Wat een overweging ook zeg...sorry hoor

Deel Deze Pagina