laagliggende placenta

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door girl13, 4 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit met een aantal vragen waar ik weinig over kan vinden:

1 Ik ben benieuwd tot wanneer je placenta "vast' ligt en niet meer kan/zal optrekken.

2 Is het zo dat je baarmoeder dan als het ware niet meer groeit, waardoor de placenta niet meer optrekt?

3 Ontstaan bloedingen door een laagliggende placenta door het groeien/ optrekken van je baarmoeder (en dus placenta)?

4 Als de placenta op de achterwand ligt met een gedeelte over de baarmoedermond, trekt dit minder snel op dan al het aan de voorwand ligt met een gedeelte over de baarmoedermond? Heb ergens gelezen dat de baarmoeder naarmate de zwangerschap verstreikt meer nog aan de voorkant optrekt dan aan de achterwand.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi

eigenlijk ligt je placenta vast maar het onderste deel van je baarmoeder groeit in de zwangerschap en daardoor komt de placenta als het ware hoger te liggen. Dit kan tot ongeveer 32-34 weken.
    Het maakt niet uit of je placenta aan de voor of achterkant ligt, dit kan altijd.
    Het maakt wel uit of ie laag lag of dat ie helemaal voor de uitgang lag. als ie er helemaal voor lag is de kans dat ie "optrekt" kleiner.
    Je hoeft helemaal geen bloedingen te krijgen bij een laagliggende placenta, vaker niet dan wel. Als je een bloeding krijgt dan kan het komen door het oprekken van het onderste deel van de baarmoeder ja.

Mirjam

3. girl13

girl13 Actief lid

12 jan 2012
    389
    0
    0
    NULL
    NULL
    bedankt voor de snelle reactie. In mijn geval ligt hij voor een gedeelte over de uitgang. Daardoor heb ik met 28 weken ook een bloeding gehad.

Met 20 weken lag er een klein slipje voor de uitgang, maar bij de echo van de bloeding (28) weken lag hij dus meer erover dan een slip.
    Ik ben dus benieuwd wat de kansen zijn op optrekken nog.
    Ik zie niet op tegen een keizersnede maar hoop op wat meer duidelijkheid van wat het gaat worden. (zekerheid heb je nooit, maar met een inschatting kan ik al wat)

4. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Met er meer erover dan een slipje bij 28 wkn is de kans groter op een keizersnede maar dat kan ik je nooit met 100% zekerheid zeggen want ik weet niet hoe ver de placenta voor de uitgang ligt.
    Bespreek dit met gynaecoloog die kan een betere inschatting geven.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina