Beste verloskundigen, Wat fijn dat we met onze vragen ook hier terecht kunnen! Ik heb met 35,0 weken een groeiecho gehad. Het kindje had afwijkende metingen voor termijn. Buikomtrek P groter 97 Femur P groter 97. Hoofdje niet kunnen opmeten. Gewicht geschat op 3374 conform 38w 5d. Best groot dus al. Via GTT test is suiker uitgesloten. Mijn eerste kindje is bij 40,3 geboren met bijna 9 pond. Deze bevalling is ondanks het gewicht niet extra moeilijk verlopen. Wel helaas ingeleid ivm meconiumhoudend vruchtwater en daarna helaas 2 weken zkh opname noodzakelijk door inname vruchtwater longetjes. Wij hebben altijd bij ons eerste kindje het gevoel gehad dat het "klem" heeft gezeten in mijn buik en daarom heeft gepoept in het vruchtwater. Ik blijk een kort bovenlijf te hebben en ben niet zo groot. Dit met combinatie van het gewicht v/h kindje vermoeden we zelf dat de kleine het niet meer zo naar de zin heeft gehad. Ik ben toen ook 2x voor minder leven naar zkh doorgestuurd. Toen was alles goed. Mijn eigen verloskundigen vinden het niet nodig om in te grijpen door eerder in te leiden en ws ook wel haalbaar is om evt tot 42 weken door te lopen. Ik ben zelf geen voorstander om in te leiden voor 40 weken (heb eigenlijk bewezen dat ik een grote baby vaginaal op de wereld kan zetten zonder al te veel kleerscheuren), maar om nou door te lopen met 42 weken wetende dat het een groot kind is vind ik minder prettig. Ik lees op internet zulke verschillende verhalen. Met dit gewicht wel al inleiden met 38 weken enz maar lees meestal wel dat doorlopen tot 42 weken niet verstandig is. Er lijkt geen duidelijk beleid hiervoor te zijn. Sorry een heel verhaal, maar zou graag jullie mening hierover horen. Alvast hartelijk dank! Ps: heb trouwens alle vertrouwen in mijn eigen verloskundigen maar ben wel heel erg bang dat het weer zo'n afschuwelijke kraamtijd wordt door zkh opname 1e kindje. Groetjes, Britt
Hoi, Het klopt inderdaad dat hier geen exact beleid voor is. In principe moet het geen probleem zijn dat je een groot kind krijgt. Als het niet pas zal je dat vaak al merken met indaling, of tijdens de ontsluiting. Bij een tweede gaat het vaak makkelijker en is het kind meestal nog wat zwaarder dan de eerste. Vanaf 41wkn mag iedereen ingeleid worden. Jij dus ook. Die keuze is aan jou zelf. Wel zou het fijn zijn als de baarmoedermond dan al een beetje open is en week, anders wordt het namelijk moeilijker. Dit kan je bespreken met je verloskundige. Groet Evelien