wat is precies hellp syndroom? mijn bloedruk is de laatste 3 x gestegen, niet ernstig maar wel gestegen, daarom moet ik nu ee keertje extra komen om de bloeddruk te laten meten. maar ik moet dan ook een beetje urine meenemen maar waarom ben ik vergeten te vragen. ivm de combinatie ben ik aan hellp in lichte mate gaan denken maar zijn er ook andere redenen om de combinatie bloedruk en urine extra te testen dan alleen hellp? als ik op google zoek en lees van sterretjes zien, tinteling in vingers, conxcentratieproblemen die heb ik soms maar de rest niet (vocht vasthouden, gewichtstoename, band om hoofd/buik etc) ik maak me niet druk omdat ik het gevoel heb dat de verloskunige me extra laat komen terwijl de bloedruk nog niet te hoog is, dus me goed in de gaten houd.
Hi Tientje, Je hoeft je geen zorgen te maken wat je word goed gecontroleerd. Als je lichaam het wat zwaar krijgt onder je zwangerschap kan zij dat op 1 manier laten zien en dat is door je bloeddruk te laten stijgen. Het is normaal dat je bloeddruk naarmate de zwangerschap vordert een beetje stijgt. Je urine word gecontroleerd op eiwitten, op het moment dat je lichaam het te zwaar vind gaan je nieren eiwitten doorlaten en die zijn dan waar te nemen in je urine. Daarom word je urine gecontroleerd. Is het zo dat je bloeddruk iets te hoog word en je urine eiwitten laat zien dan denken we eerst aan een zwangerschapshypertensie, je zal dan naar het ziekenhuis worden gestuurd voor een extra controle om zwangerschapsvergiftiging uit te sluiten. Hellp is een ernstige vorm van zwangerschaps vergiftiging. Neem je rust, drink voldoende dan komt het helemaal goed! Imke