Ik zie er tegenop :s

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Femke86, 5 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden!

Onlangs meldde de verloskundige mij dat ik een suikertest moet doen omdat mijn vader diabetes type 2 heeft (dat is een risico factor).
    Ik dacht echt neeeeeee... ik had net al mijn moed bij elkaar geraapt om bloed te laten prikken (wat je standaard moet bij zwangerschap), had het net overleefd haha...
    Verrassing...mag ik nog 2x...:cool:

Ik heb hele dunne en moeilijk te vinden aders, vorige keer ging 2x fout, toen ben ik later maar terug gekomen om me met een dunner naaldje te laten prikken.
    Ik heb nog een week met een enorm blauwe plek gelopen, maar goed dat vind ik verder geen probleem.
    Ik zie dus heel erg tegen de suikertest op, want bloedprikken vind ik eerlijk gezegd doodeng. Ik zie bijvoorbeeld niet op tegen de bevalling, maar wel tegen bloedprikken.
    Ach zo heeft iedereen zijn angsten :D

Nu zit ik met het volgende. De vorige keer heb ik mijn angst aangegeven bij de verloskundige en zij gaf als antwoord dat ik 'echt mijn bloed moest laten prikken'.
    Einde discussie zegmaar. Het is een lieve vrouw hoor, daar niet van, maar iets teveel van het protocol geloof ik ;)
    Dus nu met de suikertest heb ik de papieren voor het lab aangenomen, vriendelijk dankjewel gezegd en gewoon maar meegenomen zonder iets aan te geven.
    Heb inmiddels wel door dat ze me waarschijnlijk niet begrijpt of zal steunen.

Een vriendin is onlangs bevallen van een dochter en zij mocht ipv de suikertest langs de huisarts voor een vingerprikje.
    Nu ben ik verstandig genoeg om te beseffen dat het echt belangrijk is om zwangerschapsdiabetes op te sporen en dat een vingerprik minder betrouwbaar kan zijn (voor zover ik weet?). Nou een vingerprik vind ik al spannend genoeg maar tegelijk ook een opluchting als ik het daarmee mag doen.

Zijn er vrouwen die dit herkennen en wat voor oplossing heb jij toen bedacht/gekregen? Kan iemand me advies geven of gerust stellen?
    Wat is gebruikelijk voor een onderzoek naar diabetes?
    Ik heb begrepen dat het nogal kan verschillen per regio.

Alvast super bedankt!

2. ansje1982

ansje1982 Niet meer actief

Ik snap heel goed dat je bloedprikken vervelend vindt. Zelf heb ik ook vervelende aderen waardoor ik vaak misging en de angst groter werd. Mijn record was 7 keer prikken voor een buisje bloed, uiteindelijk moest ik geprikt worden op mijn hand. Tijdens mijn eerste zwangerschap kwamen ze erachter dat ik een schildklier aandoening heb. Ik moest elke 6 weken bloed prikken (nu nog om de 3 maanden).
    Ik vond het een ramp, maar uiteindelijk gaat het om je eigen gezondheid.

Tips:
    - Als het mogelijk is (mijn ziekenhuis wel) maak je afspraak voor het bloedprikken. Geen wachttijd, geen tijd om spanning op te bouwen.
    - Geef vooraf aan dat je lastig te prikken bent. Ik vond dat eerst stom om te zeggen, maar merk dat ze 9 van de 10 keer heel serieus nemen. Er zijn vlinder-babynaaldjes die ze kunnen gebruiken. Die zijn dunner. Ook laten ze sneller een ervaren iemand meekijken of prikken.
    - Blijf tijdens het prikken zo rustig mogelijk, kijk niet en maak een praatje.

Ze kunnen je bloedsuiker ook bepalen met een vingerprikje. Maar ik weet niet beter dat je als zwangere vrouw gewoon bloed moet prikken en in het lab pas de waarden wordt bepaald. In je leven zullen er nog vele andere bloedprikmomenten zijn, dus je kunt er toch nooit helemaal onderuit komen....

Echt, het went!!! Na elke prikbeurt stel ik me de vraag of het echt pijn deed. Aangenaam is anders, maar echt pijn? Nee! Een bevalling, dat doet pas pijn;)

3. Charlie11

Charlie11 Actief lid

10 aug 2012
    350
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik geef ook met bloedprikken aan dat ik moeilijk te prikken ben en dat er vaak mis wordt geprikt en ik het daarom erg spannend vind. Sinds ik dit doe kijken ze altijd even naar beide armen welke ze zullen prikken en gebruiken ze inderdaad een dunner of babynaald. Sindsdien prikken ze bij mij minder vaak mis!
    Ik onderga het maar, maar vind het ook eng.

4. rijo

rijo VIP lid

5 mrt 2014
    5.272
    2.034
    113
    Goed aangeven inderdaad! Vraag of je op een bed mag liggen en of ze een praatje met je willen maken tijdens het prikken. En of ze vooral niet 'Komt ie hoor!' willen zeggen.....

5. saroanda

saroanda Actief lid

24 nov 2009
    232
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet om de 4 weken m'n suiker prikken maar mag dit gewoon met een vingerprikje doen.

6. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Thnx voor jullie reacties!
    Idd 'komt'ie hoor' is geen goed idee hahaha!

@saroanda doet de vk dit bij jou elke maand?

Ach misschien moet ik ook maar even zelf contact opnemen met mijn ha voor de mogelijkheden, maar ik heb gewoon ook zwaar behoefte aan ervaringsdeskundigen of mensen met advies ;)

7. Mamske

Mamske Bekend lid

5 feb 2014
    757
    20
    18
    Vrouw
    Draagconsulente
    Ik heb er niet om gevraagd ofzo hoor, maar hier doen ze standaard de eerste suikertest met een vingerprikje. Pas als die twijfelachtig is gaan ze uitgebreider onderzoeken...

Ik zou gewoon zelf met de 'oplossing' komen. Aangeven dat je liever hebt dat ze eerst met een vingerprikje kijken. Kennelijk vind je VK het lastig om zelf te bedenken, of ze denkt dat je het allebei even erg vind...

Sterkte!

8. Purk

Purk Fanatiek lid

19 nov 2013
    3.189
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik had een glucosetolerantietest in het ziekenhuis en dat werd afgenomen dmv drie vingerprikjes.
    Verder heb ik lastige aders in m'n elleboogholte, dus laat ik standaard in m'n hand prikken, bovenop, die aders zijn veel makkelijker aan te prikken en vervolgens zit ik ook geen week met een paars/zwarte plek ;)

9. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Dank je mamske en purk, ik zal idd eerst zelf aangeven wat ik wil, kijken wat mogelijk is.
    Fijn om te horen dat de glucosetest ook met vingerprikjes wordt gedaan!

10. Luckymartine

Luckymartine Actief lid

22 nov 2013
    347
    0
    16
    Ik laat het uit m'n hand halen! Aders liggen erop en zo prikken ze nooit mis. De prik is wel wat harder, maar scheelt een hoop tijd en narigheid.
    Glucose doen ze meestal met een vingerprik.

11. blijven hopen

blijven hopen Actief lid

2 mrt 2014
    462
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik herken dit heel goed ik was ook blij dat ik de 1e x erop had zitten bij de uitslag werd mij ook verteld dat ik nog een x moest nu heeft mijn verloskundige gelukkig wel begrip voor mij een mag ik alles waar ik voor geprikt moet worden in 1x doen zodat ik niet vaker hoef .. volgende week moet ik een x maar heb geen afspraak vond ik jammer dat dat niet hoefde want nu moet je idd achteraan sluiten in de wachtrij dan prikken dan 2 uur wachten om nog eens geprikt te worden voel me er nu gelukkig aardig rustig onder hoop dat dat zo blijft

succes!

12. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi meiden, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb inmiddels de huisarts gebeld, maar die geeft aan dat ik toch echt de suikertest moet doen als ik daar een verwijzing voor heb gekregen. Dus helaas ik moet wel via mijn aders laten prikken.

Daarna heb ik meteen het lab gebeld voor een afspraak, en aangegeven dat ik er erg tegenop zie. Dus zorgen zij voor een vlindernaald (dun naaldje) en ik denk ook voor een bed haha want nuchter laten prikken...weetnie of dat wel goed gaat ;)

Het wisselt zo erg, de ene keer denk ik: ach, ik hoef zelf die naald er niet in te steken, en het valt alleen maar mee als het in één keer goed gaat.
    De andere keer denk ik: getsie, ik moet er aan geloven.

Ik hoop dat het allemaal goed gaat en dan zul je zien dat het best meevalt.

13. blijven hopen

blijven hopen Actief lid

2 mrt 2014
    462
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik herken je probleem helemaal.. heb mijn afspraak voor morgen staan jij ?

heb afgelopen nacht bijna de hele nacht erover gedroomd.. net wat je zegt moet er toch aan geloven.

succes als je er aan toe bent, ik morgen vroeg om half 8 ...:$

14. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Oh meid das al snel! Komt vast helemaal goed!
    Ik moet wachten tot 22 augustus, eerder lukte niet.
    Heb je iemand met je mee? Mijn zusje gaat mee ter afleiding.
    Ik dacht nog, anders ga ik ondertussen gewoon een boek lezen ofzo haha.
    Succes morgen, laat even weten hoe het ging!
    Fijn dat het meteen om 8:00 is.
    Achteraf valt het gelukkig meestal mee.

15. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Je ziet, ik ben goed in mezelf moed inpraten haha, Ik geloof het bijna zelf :D
    (Dat het meevalt)

16. blijven hopen

blijven hopen Actief lid

2 mrt 2014
    462
    0
    16
    NULL
    NULL
    haha ja ik weet ook dat het achteraf mee valt mja mijn hoofd maakt er wat anders van ;) mijn moeder brengt me er heen en is er bij als ik geprikt word.. daarna moet ik 2 uur wachten dan ben ik wel alleen dan moet mijn moeder even werken. als het goed is is ze er bij de 2e x prikken weer ff tablet mee en daar maar mee vermaken.. hoop dat de komende nacht iig beter verloopt.. morgen ff stressen en dan is het voorbij... en dan maar hopen op een goede uitslag... word ook getest op de bloedgroep van de kleine.. als die anders is als die van mij krijg ik over 3 weken een spuit in mijn been.. zit ik ook nog niet op te wachten;)

wel jammer dat je nog zo lang moet wachten. maakt het er niet makkelijker op.

17. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik vind prikken ook nooit leuk, maar wat moet dat moet natuurlijk dus ik doe het gewoon. Ik geef altijd aan dat ik het niet fijn vind en soms flauw val. Daar houden ze altijd rekening mee en als je in ziekenhuis prikt of bij het lab dan wordt je geprikt door ervaren mensen. Meestal praten ze dan wat met je gaan ze je vragen stellen zodat je nadenkt over de vragen en is het prikken zo gedaan. Ik moest bij mn vk ook bloedprikken om te kijken of m'n kindje rhesus heeft. Ik zei meteen dat ik dat niet fijn vind en toen besloot ze gelijk ook even voor HB te kijken, als er toch n naald in mn arm zit dan gelijk ook maar alles bekijken. Anders had ik het 2 weken later alsnog moeten doen.
    Succes!!

18. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    Fijn dat je moeder mee gaat! Dat scheelt de helft.
    Idd tablet mee, goed plan.
    Snap dat het vannacht spannend wordt, maarja je kan weinig anders doen dan afwachten. Dan is het extra fijn dat je morgen wel beter kan slapen als het achter de rug is!
    Hmmm jammer dat er kans is op een prik... Maar het kan ook allemaal nog in orde zijn hè!

19. Femke86

Femke86 Bekend lid

15 feb 2014
    590
    0
    16
    NULL
    NULL
    @maagd dat wilde ik ook bij de vk laten doen maarja ik was niet te prikken, ze prikte in mijn spier waardoor ik zelfs niet meer kon swypen op mn smartphone van de pijn :D
    Dat is idd ook een fijn idee dat het ervaren mensen zijn.
    Jij hoeft niet meer te prikken nu?

20. NiHeJa

NiHeJa Bekend lid

30 jun 2014
    845
    85
    28
    Ik moet die test ook. Mn oma had suiker en ik heb een te hoog BMI. Het prikken vind ik geen ramp.. ik heb toch al zo'n 100 buisjes afgestaan in mn leven. Ik kijk meer aan tegen dat nuchter blijven. Ik eet ALTIJD als ik uit bed kom. Nu verwachten ze dat ik nuchter naar t ziekenhuis rijdt me leeg laat zuigen en dan ga eten? Vind ik niet erg fijn. Krijg al honger bij de gedachte :D

Alle mensen die bang zijn voor de prikjes: heel veel succes! Alles komt goed!

Deel Deze Pagina