Hoge ademhaling/hyperventilatie

Discussion in 'Zwangerschap' started by FamkeS, Jan 19, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. FamkeS

FamkeS Actief lid

Dec 13, 2014
    163
    0
    0
    Sinds een paar weken merk ik dat ik verkeerd adem. Ik herken het van de puberteit en een paar stressvolle periodes uit m'n leven; hyperventilatie. Ik heb het eigenlijk alleen nadat er iets stressvols is gebeurd. Vorig jaar was het een arbeidsconflict en begon het een paar dagen erna. Nu was het een dreigende miskraam en een paar dagen ziekenhuis-opname in Duitsland. Inmiddels is de stress voor mijn gevoel helemaal weg. Ik zit goed in m'n vel, ben van nature geen stresskip en voel me niet angstig.

Dat irritante gevoel dat je door een bepaald punt heen moet ademen/gapen. Een flinke teug zuurstof nemen lijkt de beste remedie. Ik zit niet te hijgen en te puffen maar gaap wel heel diep.

Iemand tips of ervaringen? Ik weet dat ademhalingsoefeningen goed zijn (naar je onderbuik ademen, etc) maar blijf er last van hebben.

2. FamkeS

FamkeS Actief lid

Dec 13, 2014
    163
    0
    0
    Wellicht heeft er iemand ervaring met zwangerschapsyoga? Zou dat helpen?

3. Angel2005

Angel2005 Bekend lid

Jun 25, 2014
    655
    219
    43
    Utrecht
    Ja hier ervaring... ik heb dat precies hetzelfde. Dat je adem haalt maar net dat laatste stukje te kort komt. Ik heb er ook last van als ik niet zwanger ben en dan met name in het najaar. Het wordt nu wel erger naarmate de baby meer ruimte inneemt.

Toevallig was ik afgelopen vrijdag bij zwangerschapsmassage en zij heeft me hier even bij geholpen. Je gaat heel rustig zitten of liggen en legt je handen op de zijkanten van je buik. Dan adem je heel rustig in en concentreer je je erop dan je naar je handen toe ademt (je buik moet uitzetten en niet je borstkas). Heel even je adem vast houden en dan uit blazen tussen je lippen door (met geluid zeg maar), heel rustig en heel geconcentreerd. Als je dit een paar keer doet ontspant je middenrif en kun je plotseling veel makkelijker inademen.

Ik doe het standaart drie keer per dag een paar keer en op de moment dat ik weer zo kortademig wordt. Het helpt echt maar je moet je echt goed concentreren op de uitademing en de ontspannen inademing naar je buik toe.

Heel veel succes ermee! Het is een erg vervelend kwaaltje.

Edit: de ademhalingsoefeningen van zwangerschapsyoga helpen hier inderdaad ook goed bij!

4. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Je zou ook naar een haptonoom kunnen, dat heeft bij mijn partner erg goed geholpen die leert je naast ademhalingstechnieken ook ontspannen en ontspanningsoefeningen. Hij heeft sinds dien nooit meer last gehad van hyperventilatie.

5. Fiora

Fiora Bekend lid

Jun 28, 2011
    932
    0
    0
    Yoga en meditatie heeft mij wel geholpen bij stress en hyperventilatie

6. FamkeS

FamkeS Actief lid

Dec 13, 2014
    163
    0
    0
    Bedankt voor de reacties! Is dat lekker, zo'n zwangerschapsmassage?

Share This Page