Hoi meiden, Ik ben echt net 4 weken zwanger. Onwijs blij want het heeft lang geduurd. Nu moet ik het weekend 2 nachtdiensten draaien.... Ik ben zo bang dat dat een miskraam veroorzaakt, maar ik kan me toch moeilijk ziek melden? Weten jullie of het kwaad kan?
Hoi! Als allereerste: gefeliciteerd met je zwangerschap! Logisch dat je je een hoop afvraagt, maar voor zover ik weet kan nachtdienst geen kwaad als je maar genoeg slaap krijgt. Dus als je s'nachts moet werken, zorg dan dat je overdag aan je uren slaap toekomt, dan zal het vast gordijnen en als het niet meer lukt als je straks wat langer zwanger bent, dan gewoon aangeven bij je werkgever.
Oeps, daar ging een hele hoop fout en ik weet ook niet hoe ik mijn reactie kan aanpassen of verwijderen "gordijnen" moest in ieder geval "geen probleem" zijn.
Kan me niet voorstellen dat, dat kwaad kan. Goed dat je bij dingen stil staat, maar dit is denk ik echt beetje te ver gedacht. Fijne zwangerschap gewenst!
Te weinig slaap zal inderdaad geen miskraam veroorzaken, is vooral vervelend voor jou maar misschien ben je gewend aan nachtdiensten en slaap je dan overdag prima. Is dat niet vooral voor je eigen gemak? Volgens mij kan het nog steeds geen kwaad voor je baby.
Nachtdiensten draaien kan wel degelijk kwaad voor de baby aldus onderzoeken Daarom is dacht ik ook het advies zeker vanaf 20 wk niet meer In cao staat dat het vanaf 12 wkniet meer hoeft https://www.nationalezorggids.nl/kraamzorg/nieuws/19255-nachtdiensten-draaien-tijdens-zwangerschap-is-onverstandig.html
Haha ja dat aanpassen lijkt lastig. Daar zijn denk ik inderdaad de meningen over verdeeld, dacht dat wat kennissen wel langer zijn doorgegaan dan 20 weken. Ik vind overigens voor je eigen gemak ook al een goeie reden hoor maar zou me in ieder geval geen zorgen maken over een miskraam zo vroeg door slaapgebrek, je lichaam en baby kunnen best wat hebben. Maar ja, risico op miskraam is er altijd en als je je zou blijven afvragen of het door nachtdiensten komt, zou je kunnen overwegen om te vragen of je nu al zou kunnen ruilen. Meer voor je eigen gevoel dan.
Kan geen kwaad, heb t bij beide zwangerschappen gedaan. Bij eerste tot 12 weken (merkte wel dat t veel zwaarder was) Bij de tweede zat ik met 6 weken al in ziektewet, werkte arbeidstherapeutisch, ivm misselijkheid en braken. Echter had ik met oud en nieuw nachtdienst... Wilde mn vollegas hier niet voor op laten draaien dus heb m zelf gedaan. Gelukkig was t rustig en heb ik ook ff gelegen met terugval op collega. Zolang t gaat zou ik gewoon nachten draaien nu je 4 weken bent, kan geen kwaad. Vanaf 12 weken kunenn ze t niet meer verplichten
Thanks voor de reacties, stelt me echt gerust! Ik ga ze gewoon draaien... Ik merk dat ik overal idioot over na denk maar wil zooo graag dat het goed gaat na al die jaren!