Zindelijk worden en poepen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door debsel82, 22 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

31 aug 2008
    2.055
    0
    0
    Zeeland
    Hoi allemaal,

HELP!

Ons zoontje van 3 jaar en 1 maand gaat nu een week perfect op het potje om te plassen. Wil ook geen luier meer om overdag en als hij er 's avonds een krijgt voor de nacht, roept hij soms nog als hij moet plassen.

Dat gaat dus heel goed! Hij is zich nu enorm bewust van wat er beneden allemaal gebeurt (piemel is ook razend interessant nu...)

Maar nu.... Poepen vindt hij doodeng. Hij loopt ontzettend vaak te gillen/jengelen "O o o, er komt iets aan! Er komt iets uit mijn billen!" maar houdt het dan bewust tegen. Daardoor blijf je urenlang hetzelfde houden, elke keer als hij dan een windje moet laten of alshet drolletje verder naar beneden zakt. Uiteindelijk poept hij wel, vanochtend zelfs op het potje (maar van de week in bad... Ook eens in zijn onderbroekje) en is hij ook apetrots. Doen een dansje etc en hij vindt het super! Maar daarna beginthet weer van voren af aan.

We hebben al geprobeerd een luiertje aan te geven maar dat wil hij ook niet. Hij weet nu dat er poep uit hem komt, en de pure uitdrijving is eng, niet dat het op een potje of wc moet.

We proberen geduldig te zijn, maar worden hier af en toe helemaal knettergek van. Wat moet je hier nou mee?

Oja, ook in bed (als hij alleen is) poept hij niet. Hoopten we eerst op, 's avonds in zijn luier ofzo.

Boekjes lezen, cadeautjes etc. helpt vooralsnog niet. Hij KAN het wel maar durft niet en doet het pas als het ècht niet anders meer kan...

Help! Liefs

2. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik wacht ook nog op de gouden tip, hier vraagt ze dan wel om een luierbroekje... en doet het dan vrijwel direct....
    Nu zijn we weer een poging aan 't ondernemen om haar op 't potje of de wc te laten poepen, maar ze durft het niet.
    Plaszindelijk is ze al een maand of 5,...

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ojee... hier hetzelfde.. maar in maand 2

4. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    't doet een mens in elk geval al goed dat er genoeg andere kinderen zijn die hier een soort van angst voor hebben.

5. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

31 aug 2008
    2.055
    0
    0
    Zeeland
    Nou, inderdaad.. ik vrees dat het erna kwestie van doorbijten is, maar ja... Xx

6. ilseroc

ilseroc Fanatiek lid

19 apr 2009
    1.456
    0
    0
    Ik lees mee..Sem moest vanmorgen poepen en ik riep heel enthousiast dat we dan op het potje moeten maar toen zei hij: nee mama dat durf ik niet!

plassen gaat wel goed..maar dat poepen...

7. Samba25

Samba25 Fanatiek lid

22 okt 2008
    2.082
    0
    0
    Zuid Holland
    Hier hetzelfde probleem gehad, dochter al een paar maanden zindelijk maar poepen durfde ze absoluut niet op de wc of potje alleen nog in de luier.
    Ik heb het gewoon zo gelaten tot we een keer in een winkel waren en ze moest poepen.
    Ik heb tegen haar gezegd, ik heb geen luier bij me dus je moet dan op de wc, huilen ging ze maar daar gingen we, op de wc riep ze; ik kan het niet en ik vind het eng, ik heb haar hand vastgehouden en ja hoor, gelukt!
    Ze kwam de wc uit en riep keihard door de winkel naar oma, OMA IK HEB GEPOEPT OP DE WC!! haha zo schattig en ze mocht in de winkel een cadeautje uitkiezen.

8. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Hier ook hetzelfde onze dochter is al een paar maanden zindelijk. Maar poepen op de wc vindt ze echt eng.
    Ze zegt iedere keer dat ze een luier wil.
    En als ik over de wc begin raakt ze behoorlijk in paniek.
    Potjes moet ze helemaal niks z'n hebben.

9. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Eng vinden om te poepen is heel normaal. Het voelt gewoon heel anders dan plassen. Nadeel is dat poepen uitstellen risico geeft op pijnlijke poep.
    Je kan kijken hoe hij reageert op jouw of papa's poep. Hoe normaler jullie het vinden, hoe groter de kans dat hij dat ook vindt. Sowieso wil goed voorbeeld weleens goed volgen.
    Verder proberen er geen extra aandacht aan te besteden en rustig blijven als hij gespannen wordt.
    Ik denk niet dat het een gouden tip is, maar misschien helpt het een beetje.

10. Libelle82

Libelle82 VIP lid

26 jun 2008
    5.081
    372
    83
    Gezinsbegeleider
    Zeeland
    Ik wacht gewoon af in elk geval. Ik heb inmiddels wel een kaartje opgehangen op de wc, waarop staat/ met tekeningen dat ze een cadeautje mag uitzoeken als het gelukt is... ( in haar geval , ... misschien nu niet meer nodig,... wilde ze graag een paraplu ) maar tot op heden heeft het haar nog niet kunnen overtuigen het ook daadwerkelijk te doen. Ik puss haar verder dus niet meer, ik bied 't aan, poepen op pot/wc, ... maar wil ze het niet, ... ook prima... dan pak je een luierbroekje... .'t komt vanzelf denk ik dan maar, ... ook geen zin in een dochter met extreme buikpijn door 't ophouden van haar ontlasting... want dat doet ze dus. Hmm....

11. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

31 aug 2008
    2.055
    0
    0
    Zeeland
    Zou ik ook doen als ze het wel doet in de luier. Helaas helpt dat hier niet! Anders zou ik daar nu voor gaan...

Mee laten kijken doen we ook en nu negeer ik hem als hij het moeilijk heeft. Niet dat ik hem niet wil helpen, maar steeds vragen wat er is en of hij moet poepen etc legt zoveel druk!

Gisteren uiteindelijk wel gepoept... Vandaag nieuwe kansen ;)

12. debq

debq Fanatiek lid

10 mrt 2010
    3.797
    761
    113
    Als je hem een boekje geeft op de wc, helpt dat miss? Dan is hij wat ontspannen en blijft toch zitten. Hier gaat het poepen veel beter als plassen. Plassen is soms een ongelukje en poepen eigenlijk nooit. In het begin vond ze het ook eng, maar heb het met een boekje geprobeerd en gaat super goed nu..

13. lindsey

lindsey Lid

19 jun 2006
    26
    0
    1
    zaanstad
    mijn zoontje is in maart 5 geworden en wil nog steeds in zijn luier poepen.hij heeft het nog nooit op de wc gedaan en raakt dan ook hellemaal in paniek. al van alles geprobeerd maar helpt niet, dus wie de gouden tip heeft??/

14. mupet

mupet Fanatiek lid

12 jan 2011
    2.182
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ow hier ook hetzelfde dochter van 2,5 al 2 maanden zindelijk met plassen ook snachts maar poepen op wc of potje wil ze absoluut niet! Ze houd het gerust ook een hele tijd op tot ze dan weer in een luier kan poepen (wat ze gerust nog mag van mij maar als ze bv opt Kdv is of we weg zijn poept ze gewoon niet) ik hoop toch ook wel van die luier af te komen maar theeft nog geen haast hier :)

15. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

31 aug 2008
    2.055
    0
    0
    Zeeland
    Ik zou willen dat hij het nog in de luier deed, maar ij houdt het helemaal op! Nu lactulose siroop gekregen van huisarts en dan moet het er wel uit komen. Hopelijk is dit snel voorbij, want hij is hartstikke chago en huilt zó veel. Ook al vind ik het super zielig (buikje doet pijn natuurlijk), ik weet soms ook niet wat ik moet doen. Ook niet altijd even makkelijk om dan je geduld te bewaren...

16. Bibiche79

Bibiche79 Fanatiek lid

10 jun 2009
    1.364
    0
    0
    Mijn oudste tot 1 week voor haar vierde standaard in luier poepen. Totdat ik zei dat ze volgende week naar school ging en daar geen luier mogen. Toen kon ze wel ineens op de wc poepen.

Jongste weigert ook te poepen in wc maar helaas ook in luier. Dus ze poept of 's nachts of per ongeluk in haar broek. En ipv dagelijks nu maar 2 a 3 keer per week. Ik schenk er eigenlijk totaal geen aandacht aan. Gaat wel over hoop ik snel :D

17. Minimuisje

Minimuisje VIP lid

8 jul 2006
    8.361
    0
    0
    Zuid - Limboland
    Ik heb dat probleem ook gehad met Joris. Hij was met 2 jaar en 2 maanden zindelijk, alleen het poepen hield hij op tot hij de luier kreeg voor de nacht of hij vroeg om een luier om te poepen. Dus wel iets anders dan in jouw geval.

Maar hier werkte ook niks (motiveren, heel blij doen toen het wel lukte, beloningssysteem). Hebben het toen laten rusten, want hoe minder aandacht wij eraan besteedde, hoe minder hij er mee bezig was. En ineens ging hij wel gewoon naar de wc. Alsof ineens het besef er was dat het erbij hoorde en niet eng was...

18. debsel82

debsel82 Fanatiek lid

31 aug 2008
    2.055
    0
    0
    Zeeland
    Ik hoop dat ook gewoon het kwartje valt ineens. Liefst snel ;) Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Fijn dat we niet alleen zijn! Xx

Deel Deze Pagina