Pijn bij vrijen na bevalling

Discussie in 'Na de bevalling' gestart door alanopra, 10 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. alanopra

alanopra Lid

28 aug 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Dames,

Ik ben 4 maanden geleden bevallen van mijn tweede kindje. Nu zijn ml en ik langzamerhand 'het' weer aan het doen. Probleem is; het doet vreselijk pijn :(

Ik ben tijdens de bevalling niet ingeknipt/gescheurd maar mijn zoontje was wel heel erg groot en zwaar.

Na mijn eerste had ik hier totaal geen last van.

Herkent iemand dit en hoe lang kan het duren voordat het niet meer zo beurs aanvoelt?

Alvast dank voor de reacties! n

2. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Eerlijk gezegd doet het hier nog steeds wel eens zeer. Lang niet zo erg als in het begin, maar hoop dat het nog wat beter wordt. Ik was wel ingeknipt en flink gehecht, van binnen en van buiten. Gewoon heel rustig aan doen, glijmiddel wil ook wel wat helpen.

3. sneeuwklokje22

sneeuwklokje22 Niet meer actief

Hier ook 20 hechtingen gehad, doet nog steeds af en toe zeer maar niet meer zo erg als in het begin

4. Kittehs

Kittehs Niet meer actief

Echt vervelend he.. Ik had niet eens een grote baby en ben met behulp van de vacuümpomp en een knip bevallen. Schijnbaar niet eens een grote, maar het ziet er daaronder heel anders uit, het jeukt nog steeds soms waar het litteken zit. En bij vrijen voelt het heel trekkerig, en inderdaad beurs.. Ik ben 4 maanden geleden bevallen. Pff en mijn libido is mede daardoor echt laag.. Zou het liefst over een jaar of zo weer seks hebben :)

5. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Heel herkenbaar! Hier wel flinke knip gehad, maar is prachtig en snel genezen.

In eerste instantie dacht ik dat het gewoon tijd nodig had om allemaal goed te herstellen en dat de seks uiteindelijk wel weer fijn zou worden. Maar op aanraden van mijn yoga lerares ben ik langs een bekkenbodemtherapeut geweest toen mijn dochter 4 maanden was, en WAUW wat een verschil!!! :D Na een paar behandelingen doet het helemaal geen pijn meer! Had nooit gedacht dat het zo snel zou kunnen herstellen... Maar het was echt een kwestie van de juiste oefeningen doen (strekken, masseren, trainen). Ook echt niet gedacht dat het mijn bekkenbodemspieren waren die het probleem veroorzaakten, want ik had super controle over alles al meteen na de bevalling. Maar het bleek toch de bekkenbodem te zijn die soort van verkrampt was. De oefeningen deden in het begin wel even zeer, het was echt even doorbijten. Maar nu dus nergens last meer van! :D

6. JoyJoy86

JoyJoy86 Actief lid

23 nov 2012
    298
    2
    16
    Schijndel
    Heel herkenbaar inderdaad.. Tis alweer bijna 4 maanden geleden maar prettig is het echt niet. Bij mij is het gewoon overgevoelig ofzo. Aan de binnenkant en dan de bovenkant. Echt pijnlijk. Net of die zenuwen helemaal geirriteerd zijn. Ik had ook 2e graads ruptuur maar daar eigenlijk weinig last van gehad. Nu al helemaal niet meer zo.

Waar zit jouw pijn precies? Ik weet ook niet wat het mijne is, maar misschien komen we er zo wel uit :p

7. roxannekuh

roxannekuh Niet meer actief

Ik ben nu 2 maanden geleden bevallen maar bij mij deed de eerste keer ook erge pijn. en nu de andere keren valt het mee. de ene keer meer als de andere keer. heb niet veel hechtingen gehad. hoop ook dat dit snel weg is. Ik heb dit aan de onderkant alsof mijn huid daar heel gespannen is dan.

8. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Ik had de pijn vooral aan de binnenkant. Zeg maar 1/3 vanaf de ingang. Het voelde als een soort stevige ring van spieren of pezen in de wand van mijn vagina, die ik nog nooit daar had gevoeld. Het deed erg veel pijn als ik eraan zat. Als ik het zou moeten vergelijken met iets, dan zou ik zeggen dat het als een zware spierpijn voelde wanneer ik het aanraakte. Verder voelde de huid bij de ingang ook erg strak, vooral het stukje huid grenzend aan mijn perineum.

De ring bleek dus verkrampte bekkenbodemspieren te zijn (een soort trauma van de bevalling). Verder bleken wat spier aanhechtingen gescheurd te zijn rechts bovenin (herstelt helaas nooit, maar door de overige bekkenbodemspieren te trainen ter compensatie gaat de pijn weg). Schijnt dat baby's vooral naar rechts neigen tijdens de bevalling, en dat je dus vaak rechts iets meer last hebt daarna dan links. Mijn knip was links gezet, maar juist rechts was van onderen bont en blauw en heb ik 3 weken mank van gelopen. De te strakke huid bleek ook bekkenbodemspieren te zijn, ook licht verkrampt. Met wat massage en lichte strekkingen was dat binnen een week weg :)

9. sther3

sther3 Niet meer actief

Ik had dat ook in het begin, zoon is nu 6 maanden en twee weken geleddn dacht ik ineens erna: hee, ik heb helemaal geen pijn gehad!
    Ontspannen en glijmiddel is tot die tijd de oplossing..
    Ik was bang dat het pijn ging doen dus toen deed het juist zeer.

10. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Hier was mijn bekkenbodem de boosdoener. Zo erg dat het echt niet meer lukte om binnen te komen. Bleek een spastische bekkenbodem te hebben die spande en ontspande op de verkeerde momenten. Hij was standaard in een staat van kramp.

11. LindsayS

LindsayS Bekend lid

26 jan 2014
    798
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook nog steeds pijn hoor... Ik had een paar hechtingen en de eerste paar keer voelde ik precies waar ze gezeten hadden (auw) Glijmiddel idd en als het niet gaat volgende keer nog maar eens proberen ;)

12. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    +1 hier dus. Paar sessies bekkenbodemtherapie en het was opgelost. Nu gebruiken wij trouwens ook glijmiddel, want het staat toch nog best strak allemaal waar de hechtingen hebben gezeten. Op aanraden van de bekkenbodemtherapeut GEEN waterbasis, maar juist op siliconenbasis! En dan niet een goedkoop huismerk ofzo, maar echt een goede (eventueel medische). Vroeger wel eens een siliconen huismerk geprobeerd, wat een troep. Dus ik was erg sceptisch. Maar een goed merk doet wonderen; wij gebruiken nu bijvoorbeeld die van Pjur Med Premium Glide en zijn daar heel erg tevreden over, helemaal geen troep en doet zijn werk heel goed :)

13. alanopra

alanopra Lid

28 aug 2014
    72
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oeps, tijdje niets gelezen, nog bedankt voor alle reacties!!

Ik lees veel over dat de bekkenbodem de boosdoener is maar hoe train je deze dan zodat het weer wat meer ontspannen is? Aanspannen en loslaten? Of heb je nog meer/andere oefeningen?

Sex is helaas nog steeds niet pijnloos :(

14. MommyOwl

MommyOwl Bekend lid

30 jun 2013
    735
    0
    16
    Hmm, lastig uit te leggen. De bekkenbodem heeft heel veel spieren, dus het is lastig te bepalen welke precies de boosdoeners zijn. Eigenlijk kan alleen een bekkenbodemtherapeut je precies uitleggen wat je moet doen, zeker omdat het dus ook echt maatwerk is en heel individueel wat je klachten zijn en wat de oorzaak precies is.

Maar hier moest ik vooral oefenen met loslaten. Vinger inbrengen en aanspannen (bleek nog best lastig, er zijn dus vele spieren en ik moest leren ieder afzonderlijk van elkaar te bewegen). En dan goed en vlot leren los te laten (is nog steeds een uitdaging). Verder leerde ik de aangedane spieren te identificeren en moest ik deze op een bepaalde manier flink masseren en uitstrekken met een of twee vingers. Verder ook mijn knip geleerd te voelen en te behandelen.

15. Mykelti

Mykelti VIP lid

3 apr 2010
    11.110
    3
    0
    Je moet inderdaad naar een goede bekkenfysio.

Hier mag ik nl absoluut geen aanspanningsoefeningen doen omdat de boel dan weer in de kramp schiet. Dan duurt het weken voordat het weer ontspannen is.
    Ga vooral niet zelf aanmodderen, anders wordt het wellicht nog erger!

Het is bij mij zelfs zo erg dat als ik nu bij zws yoga deze oefeningen oversla, maar wel de lerares hoor praten, ik moeite heb om ontspannen te blijven.

Bij mij is het overigens ook groot deel oorzaak van mijn bekkenpijn.

16. Maagd

Maagd Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.683
    10
    38
    Noorden/ drenthe
    Ik ben 4.5 maand geleden bevallen en ook nog pijn, maar niet verschrikkelijk veel. Gewoon gevoelig. Bij een raar standje heb ik daarna wel last van mn bekken.

Deel Deze Pagina