Ik ben nog niet zwanger dus eigenlijk een indringer in dit onderdeel en hopelijk staat hij goed Mijn 3 kids zijn in een ziekenhuis geboren waar we toen nog vlakbij woonden. Nu wonen we er 30/40 minuten vandaan maar ik ben bij hetzelfde ziekenhuis gebleven (internist). De evt volgende zwangerschap moet vanaf dag 1 onder controle bij de gyn en ik extra bij de internist. Omdat ik nu 1 x per 3 maanden ga vind ik de reistijd geen probleem. Maar vanaf het moment dat ik zwanger ben moet ik gaan kiezen. A: ziekenhuis op 25 min afstand, die samenwerkt met mijn huidige huisarts, en een poli heeft hier in de stad. Goed bereikbaar in de spits. Ver weg van fam en vrienden. B: ander ziekenhuis op 26 min afstand, heeft geen goede naam en is lastig te bereiken. C: mijn eigen vertrouwde ziekenhuis, als ik in de spits daarheen moet gaat het spannend worden. Maar dan kan ik wel bij mijn eigen gyn en internist blijven. Dichterbij fam en vrienden. Ik vind het niet erg om voor controles ver te rijden, maar voor de bevalling, neem ik dan niet teveel risico? Ook omdat het nummer 4 gaat worden en nr 3 was er binnen 3 uurtjes, waarvan 1u echt werk 😮
Ik ben zwanger van de 5e B zou voor mij afvallen, weinig voordelen. Ik zou kiezen tussen A en C en daarbij niet kijken dan afstand en samenwerking en familie en vrienden, maar naar waar je jezelf het meest op je gemak voelt. Bezoek als je zover bent eens de voorlichtingsavonden, vergelijk de kraamkamers, de manier van begeleiding, gentle sectio of niet etc.. Dat zou voor mij zwaarder wegen als hoe lang mijn familie zou moeten reizen (ik vind 25 minuten persoonlijk echt niet lang/ver om daarvoor naar een vriendin/familielid te reizen na haar bevalling, bovendien waarom zouden ze dicht bij moeten wonen, met een beetje geluk ben je snel na de bevalling thuis). Medische gegevens worden altijd automatisch overgedragen tussen hulpverleners en hangt het niet af in welk ziekenhuis een collega werkt, soms zijn lijnen wat korter, maar in principe kan elke hulpverlener met een ander samen werken en gegevens overdragen ook op afstand. Nogmaals het zouden voor mij geen argumenten zijn om een ziekenhuis te kiezen, tenzij je voorheen altijd binnen een uur bent bevallen, dan zou ik niet voor een lastig te bereiken ziekenhuis gaan.
Ik ook bevallen maandje terug van de vierde nou ging zo snel 12:15 eerste wee. Om 14 u mr gebeld kwamen om de 8 minuten en kon meteen komen komen Gelukkig was ziekenhuis minder als 10 minuten rijden want in de parkeergarage kreeg ik al persweeën kwam uiteindelijk om 14:30 in ziekenhuis en om 14:36 bevallen kon lettetlijk meteen op bed gaan liggen met benen wijd. Haha. Ik zou voor dichtstbijzijnde kiezen en anders gewoon bij eerste wee afspreken dat ke meteen komen mag desnoods liever,keer te vaak dan dat kje in de auto bevalt
Mama201: das rap 😨 en je andere bevallingen?? Maantje80: mijn ouders zouden voor ziekenhuis a 50 min moeten rijden en voor ziekenhuis c 10 minuten. Omdat zij ook degene zijn die de kids gaan opvangen hou ik daar wel rekening mee. Kunnen we ze altijd nog daar 'overdragen' 😆 Een voorlichtingsavond is een goeie, had ik niet eens aan gedacht..
Die 50 minuten willen je ouders toch wel rijden neem ik aan? Ik zou dat echt niet meewegen, stel dat je in het dichtbij zijnde zkh na de bevalling met 6 op een kamer ligt, en in dat andere je eigen kraamsuite hebt? Daarbij lijkt het mij (maar dat is natuurlijk heel persoonlijk) veel fijner als je toch binnen een paar uur thuis bent, leuker en prettiger om de eerste ontmoeting met je kindjes en de baby lekker in je eigen bed hebt in plaats van in een ziekenhuis. Tenzij je verwacht dat je minimaal dagen tot weken moet blijven, dan snap ik dat je naar afstand kijkt. Maar goed elke keuze is persoonlijk, het is maar wat het zwaarste weegt en wat je het belangrijkste vind.
Zou optie C doen. Je moet als ik het lees voor je bevalling toch al ca. 30 minuten rijden voor welk ziekenhuis dan ook. Lijkt me persoonlijk fijner als je bij je eigen vertrouwde internist en gyn blijft, omdat ze alle documentatie hebben van jou en jij ook weet wie het zijn. Verder kun je meestal wel een afspraak buiten de spits om krijgen toch... En iedere bevalling is anders, ik weet niet hoe snel de eerste en tweede kwamen, misschien kun je je onzekerheid over op tijd in het ziekenhuis komen ook aangeven aan je gyn, en hebben ze wel een optie of andere mogelijkheid voor je bij een eventuele snelle bevalling. succes bij de keuze!
Ik moet inderdaad een paar dagen blijven ivm mijn medicatie.. sowieso 3 afhankelijk van de gezondheis van het kindje natuurlijk.. vandaar dat het me fijn lijkt om dichtbij familie te zijn. Misschien mag ik inderdaad wel eerder komen, dat zeiden ze bij nr 3 al.. niet thuis gaan afwachten maar plankgas 😂