Bevordering van ontsluiting

Discussie in 'De bevalling' gestart door Damie, 15 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damie

Damie Bekend lid

14 jun 2006
    724
    0
    0
    Misschien een beetje rare vraag maar wat kun je doen om de ontsluiting te bevorderen? Of wat moet je niet doen om ontsluiting tegen te werken.

Van een vriendin begreep ik dat je pijn naar beneden moet drukken. Weet niet hoe maar dit zei ze..... zij had het niet gedaan en daardoor duurde het langer dan nodig was.

2. Grassprietje

Grassprietje Fanatiek lid

3 dec 2006
    2.328
    0
    0
    tukkerland
    pijn naar beneden drukken kan alleen maar met zachtjes mee te persen echter dat zorgt er juist voor dat de baarmoedermond geirriteerd raakt, opzwelt en je dus nog langer doet om ontsluiting te krijgen, of ga je juist terug in cm van bv 3 cm naar 1! kortom laat de zwaartkracht het werk doen! gewoon lekker blijven lopen!

3. amber1978

amber1978 VIP lid

7 mei 2007
    5.956
    0
    0
    docente Biologie
    Somewhere
    douchen of in bad gaan wil wel eens helpen.
    en heel veel rust om je heen.
    soms wandelen.

Gewoon afleiding zoeken

Succes

4. runner

runner VIP lid

12 jan 2006
    5.387
    0
    0
    katwijk ZH
    op de wc zitten. :)
    Maar idd laat de zwaarte kracht z'n werk maar doen. ;)

5. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    De fysio waar ik zwangerschapsbegeleiding van had zei dit: endorfine in plaats van adrenaline. Ofwel: ontspannen en niet aanspannen. Hoe meer ontspannen of je bent, hoe sneller het gaat. Zij gaf tips voor bv rustige ademhaling zodat je voldoende zuurstof hebt, onder de douche of in bad, wat afleiding zoeken, beetje sfeer creeren enz.

Ik kan echter alleen haar napraten want ik ben zelf zwanger van de eerste en heb dus geen idee hoe realistisch of dit is!

6. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    We hebben het gister op cursus (samen bevallen) over ontsluiten gehad. Zij zei idd ook endorfine ipv adrenaline :D Ervoor zorgen dat je je zo op je gemak mogelijk voelt. Ze zei dat veel vrouwen het warm willen in de kamer en dat er absoluut geen storende factoren om je heen zijn. Verder goed concentreren op je ademhaling en het zo goed mogelijk over je heen laten komen. Ga je tegen de pijn 'vechten' duurt het langer (makkelijk gezegd :pale: :) ) Ook hebben we oefingen meegekregen die je kan doen om de ontsluiting zo prettig (en dus zo snel) mogelijk te laten verlopen.
    Ik ben vast alles alweer vergeten als het zover is :)

7. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Jezelf ontspannen is het allerbelangrijkste! Je merkt vanzelf wat je fijn vind. Blijven rondlopen is werkt ook om de ontsluiting op gang te brengen. Natuurlijk niet doen als je het niet fijn vindt, want dan schiet het alsnog niet op.

Wat hielp voor mij:
    - zacht licht (kaarslicht, dimmer)
    - warme douche
    - geen irriterende geluiden (STILTE)
    - Warme omgeving
    - Rust om me heen

Bij mij ging de ontsluiting best snel. Om half 6 moest ik de weeen echt gaan opvangen, om half 10 had ik 3 á 4 cm en om 12 uur 10 cm!

Alleen het persen ging voor geen meter... dus daar kan ik je geen advies over geven!

Verder heb ik vanaf week 37 framblozenbladthee gedronken. Dit schijnt goed te zijn voor de baarmoederspieren, het bevordert de kracht van de weeen. Of het echt geholpen heeft weet je nooit, maar de ontsluitingsfase is in elk geval super verlopen.

8. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Oh ja, dé tip vergeet ik nog. Je goed concentreren op je ademhaling. Op de cursus Samen bevallen hebben we de ademhalingstechnieken geoefend. Hier heb ik superveel aangehad. Juist door een goede ademhaling aan te leren raak je niet in paniek, maar kan je je lichaam ontspannen houden.

9. Damie

Damie Bekend lid

14 jun 2006
    724
    0
    0
    Nou meiden kom op met die oefeningen... vertel op :)

10. Luun

Luun Bekend lid

24 mrt 2007
    875
    0
    0
    SAHM (Stay at home mom)
    deventer
    Nog wat aanvullingen:

een warm bad kan in het beginstadium juist remmen, het advies wat ik heb gekregen is om dat pas te doen bij "active labor", dus vanaf 3-4 cm ontsluiting.

Wandelen en hurken bevorderen ook de ontsluiting.

11. kellox

kellox Fanatiek lid

25 apr 2007
    4.533
    544
    113
    Vrouw
    dit topic is heeeeel nuttig ;)
    Ga dit allemaal goed onthouden :)

12. mamalieske

mamalieske Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.356
    0
    0
    Ik deed eigenlijk niets anders als me concentreren op mijn ademhaling, ik vond de weeen niet eens zo enorm heftig pas toen het persweeen werden kreeg ik het benauwd. Maar ik had dan ook volledige ontsluiting binnen 2,5 a 3 uur.... en toen kwam de ruggenprik :/

13. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Vraagje, volg je zelf geen cursus? Zwangerschapsgym of zwangerschapsyoga of zoiets? Alles wat ik hier lees is bij mij naar voren gekomen in de zwangerschapsyoga namelijk.

14. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Een echte aanrader is het boek van Beatrijs Smulders; Veilig bevallen; daarin beschrijft ze heel veel over de ontsluiting en wat je wel/niet moet doen.

Deel Deze Pagina