Ruilen met collega's

Discussie in 'De lounge' gestart door brownielover, 25 jan 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Van ruilen met collega’s etc heb ik niet zo veel verstand. In zn algemeenheid zou ik zeggen; dat is een teamprobleem ( loyaliteit naar je team toe), dus moet je ook met het hele team oplossen. Afspraken maken en je daar allemaal aan houden.

Wat betreft de biopt; of ik me ziek ‘mag’ melden, daar gaat een werkgever niet over. Ook al probeerd die je misschien wijs te maken van wel.

2. meis23

meis23 Bekend lid

19 jan 2010
    973
    136
    43
    Ik werk in de zorg en van 13.30 tot 15.00 ben je alleen (kleinschalig wonen) School belde dat zoon ziek is. Ik heb collega gebeld of zij om 14.30uur kon beginnen, zodat ik hem om 15.00uur uit school kon halen (anders bso tot 17.30uur) Heel fijn dat dit kan. Ik doe het ook bij anderen, om uit de brand te helpen.

3. Rianne1988

Rianne1988 Actief lid

21 okt 2015
    150
    18
    18
    Bij ons gaat ruilen heel makkelijk en langer doorwerken ook. Als je tenminste zelf iets overhebt voor iemand. Bepaalde collega’s die nooit voor iemand werken die hebben zelf pech als ze een dienst kwijt moeten...

4. Blijdorp

Blijdorp Niet meer actief

Als ik ziek ben dan vangt niemand het op en verschuift het werk naar wanneer ik beter ben. Op zich ook logisch maar wel vervelend als je werkdruk toch al hoog is.

5. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.173
    4.484
    113
    Ruilen is inderdaad geven en nemen. Maar als jij niet kunt om welke reden dan ook is het wel jouw probleem, niet die van een collega. Het is een deel team spirit, even een pasje extra maken voor een collega, zelf heb je ook een uurtje extra geld.
    Maar wat andere dames ook zeggen. Als ze allemaal naar een verjaardag van een vriendin gaan kun je niet verwachten dat ze dat zomaar afzeggen.
    Misschien gaan sommige nog naar studie of hebben andere verplichtingen. Jij weet ook niet altijd hoe een ander zijn of haar schema die dag is.
    En daarnaast hebben ze altijd het recht om nee te zeggen. Hoe on collegiaal dat ook kan zijn of voelen.

Je werkgever hoort zich overigens niet te bemoeien met een ziekmelding. Daar kan hij een arboarts voor inschakelen. Maar volgens mij mogen de werkgevers niet eens vragen naar je reden tot ziekmelden.
    Dat zou ik zeker eens verder nakijken als ik jouw was.

HvO vindt dit leuk.
  6. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

Hier ook zo. Nou is dit voor mij nog niet voorgekomen, mijn ouders of schoonvader passen op, mn man kan makkelijk vrij regelen en mn kinderen zijn nooit zo doodziek dat ik ze ergens per direct op moet halen of echt thuis moet blijven. Maar mocht dat wel gebeuren dan ben ik ook meteen weg van mn werk. Ook als ik ziek ben dan ben ik ziek en kom ik niet. Mn collega’s net zo. En dat is vervelend want dan zullen mn collegas harder moeten werken of langer moeten blijven maar dat is dan maar zo. Als ik kan blijf ik ook langer voor een ander, maar als dat niet gaat dan niet.

7. Koekie1

Koekie1 VIP lid

31 jul 2013
    5.678
    2.001
    113
    Vrouw
    Ik werk in de zorg op een activiteitencentrum. Vaste dagen en tijden dus. Iedereen werkt vaste dagen maar de laatste tijd kan daar wel van afgeweken worden door de planners, mits dit 3 maanden van te voren is.
    Sinds dit ingegaan is merk ik dat ruilen voor de meeste collega's makkelijker is geworden.

Wel is het bij ons wat zakelijker aan het worden. Je krijgt niet voor zomaar van alles vrij omdat je het eigenlijk 3 maanden van te voren moet aangeven. Als het eigenlijk niet kan (vanuit de planners) is er onderling ook nog wel het een en ander mogelijk. Bijvoorbeeld mijn collega die dan alleen op de groep staat een hulp krijgt van een andere groep.

Wat betreft ziek melden; je werkgever mag niet vragen wat je mankeert. Dit word in de praktijk vaak wel gevraagd (uit gewoonte denk ik) maar je werkgever mag dat dus niet.

8. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Bij ons lag het heel erg aan de vriendschappen of goodwill. Sommige hadden net iets meer voor a en b over dan voor c en d bijvoorbeeld.
    Overigens vind ik als je niet kan werken omdat je niet kan (je oppas is ziek of je hebt een verjaardag bv) het wel jouw probleem. Maar als je ziek bent vind ik dat je voor jezelf moet kiezen en je ziekmelden, en dus het probleem van de baas/leidinggevende en niet aan jou om vervanging te regelen.
    Al zal dat vast in bepaalde branches anders werken..

9. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Wij werken in een klein team en wanneer er iemand onverwacht uitvalt door ziekte dan proberen we dat zelf op te vangen waar mogelijk is.
    Lukt dit niet dan proberen we iemand uit de flexpool in te zetten,
    Erg flauw dag je collega’s zo flexibel als een loden deur zijn. Ik zou daar slecht tegen kunnen.

10. HvO

HvO Niet meer actief

Alsof haar collega’s geen privéleven hebben of andere verplichtingen buiten werk (mogen) hebben. Alsof er altijd maar voorrang moet zijn voor mensen met kinderen.

11. HvO

HvO Niet meer actief

Dubbele post.

12. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.181
    16.518
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Natuurlijk mag je een privé leven hebben maar ik krijg het idee dat de collega’s van de to nooit eens willen bijspringen.
    Is toch fijn wanneer je elkaar een beetje kan helpen?
    Ik ben er ieder geval blij mee en de keren dat ik weleens inval is het toch echt voor collega’s met kinderen die allang de volwassen lft hebben bereikt.

13. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.495
    4.332
    113
    Vrouw
    Bijzondere werkomgeving! Vind je het wel leuk?
    Je werkgever mag niet eens aan je vragen wat je hebt. Als jij zegt dat je ziek bent, moet hij dat aannemen van jou. Gelooft of vertrouwt hij het niet, mag hij je naar een arboarts sturen of edn controle uit laten voeren. Maar hij mag nooit voor jou beslissen of jij ergens wel of niet te ziek voor bent. Hij is geen dokter!
    In het geval van die biopt had ik persoonlijk niet gaan werken met zoveel pijn. Sommige werkgevers denken echt een soort god te zijn! Bij welk bedrijf wetk je als ik vragen mag?

14. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    Ik heb zo mijn dagen dat ik het niet erg naar mijn zin heb nee. Ik zit hier een beetje vast geroest. Ik stuur je even in pb waar ik werk

15. Phloxx

Phloxx Niet meer actief

Houd je er rekening mee dat dit een openbaar forum is en je herkenbaar bent met een foto van je gezicht als profielfoto....

16. floppie888

floppie888 Bekend lid

3 sep 2014
    793
    549
    93
    Je bent helemaal niet verplicht te zeggen wat je hebt. Sterker nog, je werkgever mag er niet naar vragen.

Als ze meer info willen kunnen ze je naar een bedrijfsarts sturen.

Voor zorg voor een ziek kind kan je vaak zorgverlof opnemen.

17. blossom85

blossom85 Fanatiek lid

4 jan 2013
    4.621
    1.576
    113
    Vrouw
    het oosten
    Il zou daar ook mee oppassen ja.

18. brownielover

brownielover VIP lid

9 mrt 2009
    8.148
    3.026
    113
    Nederland
    thanks, meteen maar verwijderd. je weet het nooit.

Phloxx vindt dit leuk.
  19. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dan gaan ze zwaar hun boekje te buiten. Als werkgever mag je dat soort vragen namelijk helemaal niet stellen en jij hoeft ze ook niet te beantwoorden. Dat valt namelijk onder medisch geheim. Als ze je ziekmelding in twijfel trekken moeten ze de bedrijfsarts inschakelen.

20. zonnestraal21

zonnestraal21 Niet meer actief

Het ligt eraan. Ik wil best helpen als het geven en nemen is. Maar bij alleen geven is het heel snel over. Als ik 5 nachten gewerkt heb neem ik nooit extra nachten over. Gewoon omdat die tijd voor mijn zoontje is. Daar komt niemand aan.

Mocht ik er 3 of minder gewerkt hebben neem ik ze vaak wel aan.

Deel Deze Pagina