wel of geen ruggenprik?!

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door onzekereMama, 16 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. onzekereMama

onzekereMama Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.136
    551
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Hallo meiden,

Ik ben even benieuwd naar ervaringen over de ruggenprik, heb vandaag mijn bevalplan doorgenomen en kwam dus ook op deze vraag. Ik moet zeggen dat mijn pijngrens vrij laag ligt. Maar het is onze eerste en heb geen flauw idee wat te verwachten qua pijn..

liefs

2. Azrit

Azrit Actief lid

24 nov 2011
    450
    23
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een ruggeprik gehad bij m'n eerste bevalling. De bevalling duurde heel lang en de ontsluiting wilde niet vorderen. De ruggenprik bracht uitkomt en ik heb het als heel fijn/goed ervaren! Zou voor deze volgende bevalling niet bij voorbaat voor een ruggenprik kiezen, maar als het nodig is dan neem ik 'm wel weer. Het was voor mij ideaal om te ontspannen en tot rust te komen in m'n bevalling, de ontsluiting ging opeens ook een stuk vlotter.

3. liefde1978

liefde1978 Fanatiek lid

4 feb 2009
    1.493
    0
    0
    noord-holland
    Ik heb ook geen idee, maar ik zou het niet uitsluiten. Liever dat ze denken dat ik het wel wil dan niet en straks blijkt het echt nodig... Op zich zijn er heeeel veel vrouwen ons voorgegaan zonder, maar wil de optie wel hebben... Succes met kiezen.

4. onzekereMama

onzekereMama Fanatiek lid

21 feb 2014
    1.136
    551
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Thnx voor de reactie &&liefde, ik twijfel tussen de ruggenprik en het morfine pompje. Alleen kan die pas met 5 cm ontsluiting en werkt maar voor 5 uurtjes.. blijf t lastig vinden.

5. missle

missle Fanatiek lid

4 mrt 2010
    1.526
    1.073
    113
    Hier zag ik vooraf enorm op tegen een ruggenprik en wilde dit dus eigenlijk niet.
    Toen het eenmaal zo ver was vorderde de ontsluiting thuis niet, vliezen waren al gebroken en had ik 2 nachten slaap overgeslagen. Doorverwezen naar het ziekenhuis en een ruggenprik gekregen om uitputting te voorkomen. Een l*l van een vent die de ruggenprik moest zetten, die iets te duidelijk liet merken dat hij er 's nachts eigenlijk geen zin in had gehad om te moeten komen, maar de prik zelf viel 1000% mee! Daarna geslapen als een blok en wakker geworden met volledige ontsluiting.

Ik zou er niet standaard voor kiezen, maar ik sta er nu bij de 2e zwangerschap niet meer negatief tegenover. Ik zie het nog wel als een redmiddel als het zelf niet lukt zeg maar...

6. mamavjulia

mamavjulia Fanatiek lid

13 jan 2012
    1.194
    0
    0
    Twee bevallingen zonder ruggenprik gedaan en door middel van inleiden bevallen. Nu zwanger van de derde en deze keer wil ik wel een ruggenprik.

7. joy1980

joy1980 Actief lid

9 nov 2010
    385
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zit met hetzelfde dilemma, heb al een zoon en ben toen bevallen met een ruggeprik.. Wist ook niet wat me te wachten stond en raakte eigenlijk een beetje in paniek van de pijn.
    Nu de bevalling eraan zit te komen zit ik ook te dubben... Ik ga proberen zonder, maar als het echt niet gaat neem ik toch weer een ruggeprik, ondanks dat ik toen toch een complicatie heb gekregen daardoor, koorts en dan krijg zowel jij als je kind antibiotica.. Hij heeft toen nog een week in het ziekenhuis moeten liggen daardoor...

8. Liz

Liz Fanatiek lid

9 jul 2010
    1.873
    0
    36

Complicatie door de ruggenprik moesten jullie aan de antibiotica? Waarom dan?

Wat ik me afvraag...ik kreeg ook een ruggenprik omdat ik in een weeenstorm terecht kwam en geen pauzes tussendoor had en het dus niet meer vol hield...alleen werd decruggebprik weer uitgezet omdat ik ineens 8cm ontsluiting had...dus de prik had geen nut.
    Maar ik vraag me dus af raakten jullie niet in paniek omdat je ineens je benen niet meer voelt en tijdelijk verlamd zijn....dat lijkt me zo eng...

9. wondertje1985

wondertje1985 Fanatiek lid

28 jan 2011
    1.123
    0
    0
    Noord-Brabant
    Hier bij de eerste een ruggenprik gehad ik had rugweeën en kon deze niet opvangen. Door de prik vielen mijn weeën weg en kreeg ik wee opwekkers. Bij de bevalling van de tweede had ik weer rug weeën maar omdat ik hier nu op voorbereid was en wist hoe ik ze moest opvangen geen ruggenprik gehad en ook bij de 3e zonder pijnbestrijding gedaan.

Lees je dus goed in over de bevalling of volg een cursus en als je het echt niet red vraag je gewoon om pijnbestrijding

10. Cheryl86

Cheryl86 Actief lid

21 feb 2014
    314
    0
    0
    Ik heb geen ervaring met een ruggenprik, wilde zowiezo geen pijnstilling maar volgens mij zegt je pijngrens er bij een bevalling erg weinig erover hoe je het ervaart, ik heb ook geen hoge pijngrens maar heb geen moment behoefte gehad aan pijnstilling, en ik vond de bevalling erg zwaar. Je kan natuurlijk ook de optie open houden, dat je op dat moment pas beslist.

11. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Bij de eerste vanwege een weeenstorm een ruggeprik gekregen. Echt een verademing.

2de ingeleid met ruggeprik en dit gaan we bij de 3de ook weer doen.

Je kan je benen nog wel bewegen hoor maar ze voelen net alsof je dronken bent. Het is namelijk een andere manier dan bij een keizersnede.

En als de spuit leeg is sluiten ze gewoon weer een nieuwe aan. Dus zit geen limiet aan.

Hier is de prik niet uitgezet tijdens het persen en heb ook geen pijn gevoeld met het persen.

12. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.929
    3.945
    113
    Je benen zijn niet verlamd, je voelt alleen geen pijn. Je kan je benen ook nog gewoon bewegen.

Ik heb bij mijn eerste bevalling ook een ruggenprik gehad, niet van te oren bedacht maar ik had één heftige lange wee die niet wegging (weeenstorm?) en nog maar 4 cm. Op dat moment wilde ik maar 1 ding ; iets wat hielp tegen de pijn! Nooit spijt van gehad, ook geen complicaties oid. Voor mijn aankomende bevalling wil ik niet van tevoren beslissen, maar mocht ik in dezelfde situatie komen doe ik het zo weer. Wordt nu als het goed is niet ingeleid dus hoop dat het minder heftig verloopt.

Ik wil juist geen morfine omdat het kindje daar ook last van heeft en van een ruggeprik niet.

13. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    Ik kreeg na 13 uur weeën een ruggenprik, ik kon me in het ziekenhuis niet ontspannen en daardoor kwam ik ondanks de heftige weeën niet verder dan 1cm.
    Na de ruggenprik ging ik binnen een uur van 1 naar 10cm, ik heb het dus als fijn ervaren haha :D

Deze keer zou ik graag thuis willen bevallen zodat ik me beter kan ontspannen en de bevalling (hopelijk) sneller zal gaan.

ik had trouwens ook altijd gedacht een lage pijngrens te hebben,maar je word een soort oervrouw tijdens de weeen haha, dus ik vond het al heel wat dat ik 13u heb overleefd :p

14. MCE

MCE Lid

10 aug 2014
    47
    0
    0
    Je kan ook op het moment zelf beslissen. Ik heb bij m'n eerste na 4 uurtjes al een ruggeprik gevraagd. Werd ingeleid en had geen pauzes meer tussen de weeën. Na de prik had ik vrijwel geen pijn meer. En ik weet zeker bij dit kindje dat ik weer voor de prik ga. Tenzij het zo snel gaat dat het niet kan. Ik heb zoiets ( mijn mening ) waarom zoveel pijn lijden als het niet nodig is :)

15. JMay

JMay VIP lid

22 feb 2014
    6.685
    0
    36
    NH
    ik kon me benen btw niet meer bewegen hoor, kon ook niet lopen de eerste 4u na de bevalling.

ik vond het niet eng, alleen doordat mijn lichaam zo hard gewerkt had en ik na de ruggenprik helemaal tot rust kwam kreeg ik het heel koud en begon te rillen, dat schijnt te dus te komen doordat je ineens je spieren ontspant na z'n inspanning

16. poisson1987

poisson1987 Bekend lid

23 okt 2013
    643
    0
    0
    Huisarts in opleiding
    't Gooi
    Rest van reacties niet gelezen. Maar, ik wil juist géén pijnstilling tijdens bevalling, staat duidelijk bij bevallingswensen. Wil ook niet dat VK, KZ of wanneer noodzakelijk gynaecoloog/verpleegkundige het aanbieden. Alleen als ík er specifiek om vraag dan is het een optie. Dan alleen ruggenprik, geen morfinepreparaten (ivm nadelige gevolgen voor Uk en verloop BV).

Ik heb wel hoge pijngrens van mijzelf, en probeer mij voor te bereiden dmv hypnobirthing en haptonomie. Wordt eerste bevalling, nieuwsgierig en heb er zin in. Hoop dat oefenweeën binnenkort overgaan in het echte werk!

17. norwegian-sky

norwegian-sky Fanatiek lid

7 jun 2009
    1.701
    0
    0
    NULL
    roze wolk
    Wat appart dat je 4 uur niet kon lopen. Ik stond na een uurtje alweer onder de douche wel zwabberig. Dat rillen had ik ook kreeg een heerlijk warmte deken

18. Koali

Koali Fanatiek lid

1 okt 2012
    1.845
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hier in mijn bevalplan gezet dat ik in eerste instantie geen pijnstilling wilde, tenzij ik dus aan zou geven het niet meer te houden. Ik heb het uiteindelijk niet nodig gehad. Het moment dat door m'n hoofd schoot "Zou dit dan het moment zijn dat men om een ruggenprik vraagt?", toen mocht ik al beginnen met persen.

Bedenk ook; je bevalplan is niet bindend hè. Ik had er ook in staan geen foto's te willen tijden de bevalling. Aangezien ik 4 man personeel aan m'n bed had staan tijdens de bevalling is één iemand foto's gaan maken, met de mededeling 'je kunt ze altijd verwijderen'. Maar man, wat ben ik ontzettend blij met die foto's.

19. Loving

Loving Bekend lid

24 apr 2008
    904
    0
    16
    Ik heb in beide bevallingen weeenstormen gehad (weeen zonder tussenpozes) terwijl de ontsluiting niet opschoot. Ik raakte dus helemaal uitgeput en op een gegeven moment werd zelfs aangeraden om ruggenprik te laten zetten. Heeeerlijk! Ik voelde niks meer en kon helemaal ontspannen. Omdat bij beide bevallingen de ontsluiting niet opschoot en de baby wel de weeenstorm bleef voelen heb ik bij beide bevallingen overgegaan op een keizersnede. Omdat bij beide keren de hartslag van de baby zakte op elke wee (wat dus vrijwel continu was) waren dit uiteindelijk zelfs spoedkeizersnedes. Wat was ik blij dat ik beide keren al een ruggenprik had, want anders hadden ze me onder narcose moeten brengen vanwege de spoed. Nu kon ik mn kindjes direct zien en was ik bij de keizersnede 'wakker'. Voor mij een groot voordeel boven andere pijnstillers. Natuurlijk geen grote kans dat je een keizersnede krijgt, maar afhankelijk van de rede waarom je voor pijnbestrijding gaat, zou ik je aanraden om daarbij de gepaste pijnbestrijding te kiezen.
    Als je vrij snel en makkelijk de 5 cm ontsluiting haalt, is een ruggenprik misschien niet echt nodig en meer gedoe dan een pompje. Als de ontsluiting niet opschiet of je hebt een groot kind, waardoor de kans op keizersnede toeneemt, is een ruggenprik misschien beter.
    Ik wens je een goede en voorspoedige bevalling!

20. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Dit had ik ook vetgedrukt in mijn plan staan.

totdat ik na het breken van de vliezen meteen persweeen kreeg maar toch maar 2cm ontsluiting had en dus nog laaaang niet mocht persen.
    8uur persweeen wegpuffen zag ik niet zitten en heb gesmeekt om een ruggenprik!!! Maar mevrouw hier staat dat we aan uw plan moeten houden.. :D nou daar kwam ze snel op terug!

Nu laat ik de optie open en bekijk ik hoe het gaat verlopen. Krijg ik weer snel persweeen dan weet ik t wel.

hier trouwens ook gewoon bewegen met mn benen. Wel erg koud en lag met twee kruiken in bed tot aan de uitdrijvig

Deel Deze Pagina