Hele druiven in kleuter klas

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sm1, 30 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Vandaag werd er bij de kleuters een herfst ontbijt georganiseerd.
    Soort van staand buffet met schalen vol fruit. granaatappel, appel,mandarijn, sinaasappel en hele druiven. Hier(buitenland) beginnen kleuters met 3 jaar op school dus er stonden circa 200 kinderen tegelijkertijd fruit te eten rond die tafels.
    Op fotos gezien dat er schalen stonden met hele druiven.
    Ik dacht dat wel bekend zou zijn dat druiven bij kleine kinderen liever niet geheel gegeven worden.
    Vinden jullie dit kunnen voor kinderen tussen de 3 en 5 jaar?
    Beetje gepolst bij andere ouders meesten vinden het geen probleem.
    Ik zou het liefste even mailtje doen aan de directie van de school.

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik vind het lastig, mijn 5 jarige krijgt gewoon hele druiven mee naar school, die weet dat hij er gelijk op moet kauwen en ze blijven met eten en drinken gewoon op hun stoel zitten. Als hij thuis druiven eet moet hij ook gewoon blijven zitten en mag er niet mee rond lopen.
    Doordat het in dit verhaal om een grote groep kleuters gaat, die je niet allemaal in de gaten kan houden, zou ik het wel spannend vinden en denk niet zo verantwoord. Is de maaltijd verzorgd door de leerkrachten of door ouders? Als het door school is georganiseerd zou je je zorgen daarover kunnen uiten en vragen of zij bekend zijn met het advies om druiven, tomaten, knakworst enz. door te snijden.
    Ik heb ze hier altijd doorgesneden tot hij met 4 jaar naar school ging en toen eerst thuis gekeken hoe het ging met hele druiven eten.

3. Lisa280887

Lisa280887 VIP lid

13 jan 2019
    5.072
    5.826
    113
    Vrouw
    In mijn kleutergroepgroep eten kinderen ook gewoon hele druiven. Heb er nog geen een gehad die gesneden druiven meekreeg. Nog nooit problemen gehad!

4. Maritiem

Maritiem Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.394
    1.285
    113
    Bij ons thuis eten ze ook gewoon hele druiven, ook onze jongste van nog geen 2 krijgt ze heel. Ze zitten aan wel aan tafel. Maar ik persoonlijk vind appel veel enger dan druiven, hier stikken ze daar veel sneller in dan druiven. Ik persoonlijk zou er dan ook geen mailtje achteraan sturen.

5. AvdY

AvdY Niet meer actief

Ja, ik zou dat zeker een probleem vinden!
    Je verslikt je net zo snel in een stukje appel als in een hele druif, maar zo'n hele druif sluit de luchtweg af van een klein kind en kun je er ook in het ziekenhuis niet makkelijk of snel eruit halen. Natuurlijk gebeurt er niets in heel veel gevallen, maar er gaan daadwerkelijk kinderen aan dood. Ik zou de juf vragen het aan te kaarten, of zelf een mail sturen naar het bestuur/ouderraad.

6. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.665
    18.730
    113
    Vrouw
    Ik zou dit zeker vermelden.
    Druiven, cherry tomaten (al wat rond is en luchtpijp kan afsluiten) in de lengte doorsnijden, zodat de bolling weg is.

7. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.638
    27.293
    113
    Vrouw
    Op de peuterspeelzaal krijgen ze ook hele druiven en cherrytomaten. Nu is de jongste 3 jaar en kauwen ze goed en in rust. Voor zoon snijd ik ze ook niet meer door midden. Wel moet hij gewoon rustig aan tafel zitten.

Maar een staand buffet zou ik voor de 3 jarigen wel moeite mee hebben. Verslikken gebeurt nou net als de aandacht niet bij t eten is...

8. rocketscience

rocketscience Fanatiek lid

16 feb 2015
    4.272
    3.239
    113
    Vrouw
    Ik zou dit ook melden. Het sluit inderdaad de luchtpijp af, erg gevaarlijk.

9. Lilou

Lilou Actief lid

31 jan 2011
    207
    29
    28
    Ik ben hier dus ook heel strikt in richting mijn kinderen. Zijn nu 3 en 5 en ik snij druiven nog steeds door midden, hoewel oudste nu wel af en toe hele mag als ik erbij ben. Maar naar school krijgt ze ze dus niet heel mee. Als me dat overbezorgd maakt, jammer dan. Liever 1x te veel dan 1x te weinig.

Ik heb overigens laatst ook begeleiding van kdv erop aangesproken. Ze snijden het fruit netjes doormidden, maar bij traktaties zaten gewoon hele druiven etc terwijl er 2-jarigen aan tafel zaten. Een ongeluk zit in een klein hoekje, zeker als je je aandacht bij een groep kinderen tegelijk hebt. Vonden ze een terechte opmerking.

Lizzy2019, Marbloempje, Spectre en 7 anderen vinden dit leuk.
  10. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.026
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Knakworstjes schijnen net zo gevaarlijk te zijn, dit eventjes ter info, omdat de meesten meestal alleen de druiven en de cherrytomaatjes opnoemen.

Ik zou er zeker wat van zeggen. Als ze dit deze keer door de vingers zagen, dan vraag je je af of ze andere veiligheidsvoorschriften wel strikt naleven.

En ik heb vanavond de druiven die mijn 5 jarige morgen mee naar school krijgt alvast doormidden gesneden. Zulke moeders zijn er dus nog.

owly en Spikkeltje vinden dit leuk.
  11. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.836
    113
    Vrouw
    Ik zou het melden aan de school zodat ze het de volgende keer wel snijden.
    Ik heb ze altijd gesneden tot 6 jaar. Zoon heeft zich nog nooit ergens in verslikt maar druiven vind ik wel eng. Puur omdat je je bij een druif maar 1 keer hoeft te verslikken en het kan al te laat zijn.
    Nu is hij bijna 7 en snij ik alleen die grote dikke druiven nog door.
    Laatst kocht ik harde snoepjes bij de Albert Heijn. Zoon vertelde bij de kassa dat dat zijn favo snoepjes zijn en ik kreeg een waarschuwing van de kassa medewerker. Heel lief maar bij druiven hebben ze nooit iets gezegd terwijl dat 10 keer gevaarlijker is. :)

Spikkeltje vindt dit leuk.
  12. Fantykoekie

Fantykoekie Fanatiek lid

18 jul 2018
    2.958
    3.836
    113
    Vrouw
    Ze kunnen zich ergens anders sneller in verslikken maar een appel krijg je er snel uit als je klopt op de rug. Een druif blijft gewoon zitten bij de heimlich greep.

13. Ballyss

Ballyss Bekend lid

18 aug 2018
    509
    598
    93
    Vrouw
    op mijn vorige werk(ziekenhuis) heb ik twee kinderen meegemaakt die hier aan zijn overleden. Een aan een knakworst en de ander aan een frikandel. En peuter en een kleuter. Ik ben hier dus zelf heel alert op maar laatst op een verjaardag werd ik toch raar aangekeken toen ik al knakworsten klein sneed voor mijn dreumes:eek:

conejita vindt dit leuk.
  14. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik zou hier zeker iets van zeggen. Zelfs ambulancepersoneel krijgt zo'n verkeerd geschoten druif er niet altijd op tijd uit, die dingen zitten muurvast en blokkeren de vluchtweg volledig. Ik zal nooit dat blog vergeten van die politieagent die machteloos toekeek hoe een peuter onder zijn handen stikte. Ambulancemedewerker was erbij en kreeg de druif ook niet los.

Mijn kind gaat nog niet naar school, maar ik zet druiven, cherrytomaatjes en knakworst tzt op de allergielijst denk ik. Met uitleg waarom.

15. luca75

luca75 Fanatiek lid

14 aug 2013
    4.864
    3.500
    113
    Ik snij ze ook altijd, maar ik zie ook kleuters die dat niet hebben. Wordt niks van gezegd.

16. sm1

sm1 Fanatiek lid

17 dec 2011
    1.889
    115
    63
    Bedankt voor alle verschillende reacties !
    Voor wie het vroeg , school verzorgde het ontbijt. Alle anderen soorten fruit waren geschild en gesneden behalve de druiven.
    Ik stuur wel een mail aan de directie hierover.

17. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.418
    2.198
    113
    Vreemd dat dat op een psz mag. Hier mag dat (en terecht!) echt niet.

Kolibrie en Vero0504 vinden dit leuk.
  18. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.418
    2.198
    113
    Mijn zoon is 6 en ik snijd ze nog steeds. Ik let ook op met knakworst en pannenkoek.
    Elk jaar overlijden er kinderen aan verstikking door het verslikken in druiven, knakworst ed.
    Je kind kan je wel leren goed te kauwen maar een ander kind kan hem/haar ook per ongeluk aanstoten of laten schrikken.

19. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.228
    28.201
    113
    Een kind van 3,4,5 weet toch wel hoe hij/zij een druif moet eten?
    Ongelukjes kunnen altijd gebeuren , met 40 jaar kan je je ook nog steeds verslikken in een druif.

Ik zou het niet een groot probleem vinden.

RachelleNM vindt dit leuk.
  20. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.418
    2.198
    113
    Het punt is alleen dat door de vorm van bijv een druif de hele luchtpijp wordt afgesloten en niet meer eruit komt door een heimlichgreep. De luchtpijp bij jonge kinderen is veel smaller.
    Verstikking is nog steeds de belangrijkste oorzaak bij dood of invalide raken bij peuters. Daarom wordt er zoveel op gehamert.

owly vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina